• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik heb zojuist een nieuwe proc gekocht.. de e8400
Nu heb ik deze in me computer gebouwd.. gaat hij aan, maar slaat weer uit. Vervolgens gaat hij weer aan maar gebeurd verder niets.

Dus heb ik alleen andere overbodig componenten van het stroom afgehaald.
Maar dat veranderde niets. Toen dacht ik voeding te weinig of proc kapot. Nou dat een proc kapot is zou nihil zijn. Later bedacht ik mijn dat ik misschien mijn moederbord moet flashen om de proc wel te laten lopen ?

Ik heb een 430 watt Cooler master pro voeding... voor de e6750 die ik heb was dit wel genoeg.
In de onderstaande link staat mijn systeem specs... Zal ik nieuwe voeding halen ?
of mijn moederbord flashen ?

gallery: manii

Verwijderd

Je kunt toch eerst proberen om te flashen, werkt het niet dan kun je altijd nog een andere voeding halen.
Echter als je pc spontaan uitvalt, zou ik het niet proberen. Als ie uit valt tijdens het flashen ben je verder van huis.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat dit niets met de voeding te maken heeft. Wat het wel is zou ik zo ook niet weten. Ik zou zeggen ga aan de slag met de hangen en opstarten troubleshooter.

Edit: De kans dat het gewoon de BIOS is, is idd wel erg groot. Zeker als je een wat ouder moederbord hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 22-05-2009 20:55 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
TDP van beide cpu's is 65W, dus je voeding moet het gewoon trekken. Ik zou even je E6750 terug in je mobo stoppen en de bios flashen, waarschijnlijk is het probleem dan opgelost :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens specs van je systeem (in forum, niet als link). Een E6750 verbruikt ongeveer net zoveel als een E8400, dus het is niet zoe dat je voeding ineens zwaar ontoereikend zal zijn als hij nu gewoon werkt.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te achterhalen waar het ding blijft hangen.

• Zaratrass
4GB (2x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 4 (OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C44GK)
2 x Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Gigabyte GA-P35C-DS3R , Intel P35 (775,
Samsung SH-W163A, 16x (Dual-Layer, Retail, Zwart)
Samsung SH-W163A, 16x (SATA-150, Zwart, dual-layer, OEM)
Samsung Syncmaster 206BW 16:10 Zilver, Zwart
Intel Core 2 Duo E6750 (775, Dual, 2.67GHz, 4MB, 4x333MHz FSB, Boxed
Asus EN8800GT/G/HTDP/512M, GeForce 8800 GT 512MB (, Actieve koeling, PCI-e 2.0 16x)
Cooler Master Extreme Power 430W

• Zaratrass
Ik heb me bios geflashed..

ik heb de f10 update gedownload
http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2551#anchor_os

deze op een floppy gezet..

vervolgens naar de bios en Qflash van gigabyte zelf de bios laten flashen.. hij had de update gevonden van de bios! geinstalleerd en alles leek goed te gaan.. en ik was klaar. nu herstart ik de computer.. Geeft hij 2 x een harde piep..

met het volgende bericht. Scanning bios image in harddrive.

Verder doet hij helemaal niets... kan iemand mij verder helpen ?

edit heb al geprobeerd om de bios om een usb stick te zetten.. Dat werkt dus niet!
Nieuwe floppy werkt ook niet. Hij doet niet eens ergens de moeite voor!

wordt het een nieuwe mobo dan ?

Dan zit ik wel met mijn 2 hdd in raid 0.. Ben ik dan alle gegevens erop kwijt? als ik een nieuwe mobo moet... ?

[ Voor 23% gewijzigd door Zaratrass op 23-05-2009 01:35 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval is de biosflash misgegaan. Was het ding helemaal klaar met updaten voordat je het ding rebootte?
Probeer de bios eens te recoveren en kijk wat hij doet.

• Zaratrass
hij was helemaal klaar... er stond ook nog een optie om te saven...
Maar ik daar zag ik verder niet het nut van in...

Dus ik heb op enter gedrukt om te resetten.. Toe dit..

Hoe recoveren?? batterij eruit? heb ik al 15 min gedaan.. is niet gelukt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

manii schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:36:
Hoe recoveren?? batterij eruit? heb ik al 15 min gedaan.. is niet gelukt.
Kijk eens in de FAQ zou ik zeggen.
PMG FAQ

• Zaratrass
Heb ik gelezen.. maar werkt niet omdat hij niet eens de moeite doet om de floppy te lezen.

Eigenlijk helemaal doet hij ergens moeite voor!

• Nielson
  • Laatst online: 15:44
manii schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:25:
Heb ik gelezen.. maar werkt niet omdat hij niet eens de moeite doet om de floppy te lezen.

Eigenlijk helemaal doet hij ergens moeite voor!
Nou, eigenlijk wel dus, als 'ie zegt:
Scanning bios image in harddrive
probeert ie dus op je hd te zoeken naar een bios file. Nu zal dat waarschijnlijk niet lukken omdat je hd's in raid staan, maar indien je nog ergens een oud schijfje hebt liggen kijk even in de handleiding hoe deze gepartitoneerd moet zijn (ws FAT16/32) om de file te kunnen lezen door de bios. Misschien dat een usb-stick ook wel werkt. Zit er trouwens geen dual-bios op dit bord?

• Zaratrass
Nielson schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:42:

probeert ie dus op je hd te zoeken naar een bios file. Nu zal dat waarschijnlijk niet lukken omdat je hd's in raid staan, maar indien je nog ergens een oud schijfje hebt liggen kijk even in de handleiding hoe deze gepartitoneerd moet zijn (ws FAT16/32) om de file te kunnen lezen door de bios. Misschien dat een usb-stick ook wel werkt. Zit er trouwens geen dual-bios op dit bord?
Dan moet ik gewoon een pATA schijf pakken,, formateren denk op fat16 voor dos.
Via een andere computer de bios files erop zetten? aansluiten en testen of dat werkt.

De usb stick werkt dus ook niet... :( Ik heb al gezocht of er een dual bios op dit bord zit.. maar kon het niet vinden.

edit: BIOS

1. Supports Virtual DualBIOS
2. 1 x 8 Mbit flash
3. Use of licensed AWARD BIOS
4. PnP 1.0a, DMI 2.0, SM BIOS 2.3, ACPI 1.0b

[ Voor 9% gewijzigd door Zaratrass op 23-05-2009 09:50 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geen P-ATA disk, je moet een S-ATA disk pakken. P-ATAschijven hangen aan een 3rd party controller en doorgaans zal hij die niet zomaar gaan herkennen als er geen biosimage is dus wil je eigenlijk alleen de controller van de chipset zelf gebruiken.

• Zaratrass
TERW_DAN schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 10:03:
Geen P-ATA disk, je moet een S-ATA disk pakken. P-ATAschijven hangen aan een 3rd party controller en doorgaans zal hij die niet zomaar gaan herkennen als er geen biosimage is dus wil je eigenlijk alleen de controller van de chipset zelf gebruiken.
Ik heb dit dus getest... hardeschijf geformateerd op 16 en 32 fat... Beide een keer de bios erop gezet. En nog doet doe pc weining.. Ondanks dat er staat dat hij aan het scannen is!

Denk dat ik stom ben geweest om me bios te gaan flashen :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je systeem al niet stabiel draaide kan het goed zijn dat die biosflash inderdaad fataal is geworden.
Voor zover ik weet heeft dit bordje geen losse bioschip, dus hotflashen zal niet meer gaan. Ik denk dat je het beste een RMA aan kunt vragen voor dit bord.

• Zaratrass
ik heb nog 2 maanden garantie erop...

maar als ik geflashed heb dan zit er toch geen garantie op dit bord? Of moet ik er wat anders neerzetten, dat dit gebeurd is...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geef bij de leverancier gewoon precies aan wat je hebt gedaan, en waarom je een bios flash hebt gedaan.
De garantie verlies je op zich niet bij een biosflash, maar ik weet niet of het flashen met een instabiel systeem onder userabuse gerekend zal/kan/mag worden. Maar leg dat gewoon voor aan de leverancier.

• Zaratrass
Waarom zou mijn systeem instabiel zijn geweest dan ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is wat je zelf aangeeft in je topicstart.

• Zaratrass
nou ik heb net met de leverancier gebeld en het uitgelegd...

Voor hun zit er verder geen verdere garantie op... Ze zullen hem doorsturen naar de fabrikant kijken of hij nog gerepareerd kan worden. Dan kan er nog eventueel kosten aan verbonden worden!

edit: ik wil ondertussen direct maar ook een nieuw moederbord bestellen.
Waar moet ik naar kijken om niet te hoeven flashen?
Dus gewoon een mobo die direct de e8400 ondersteund... moet ook niet al te duur zijn :)

edit:

heb een mobo gevonden
pricewatch: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

en als ik het goed heb hoef ik niet te flashen dan:

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2946#anchor_os

[ Voor 55% gewijzigd door Zaratrass op 23-05-2009 12:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jouw plank zou direct een E8400 moeten ondersteunen. Ik heb zelf nagenoeg dezelfde gehad (de EP35-DS4) en die kon direct overweg met m'n E8400. Maar goed, er staat bij ieder bord gewoon welke cpu's gesupport worden op de site van de fabrikant. Dus kijk daar gewoon en kies een mobo uit als je niet wil wachten op de RMA.

• Zaratrass
als ik dat zo lees bij een asus bord... Staat er bios version bij de e8400 anders dan oudere processoren

http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=qH6ZSEJ8EPY6HoNU

Verwijderd

dat heeft volgens mij met de stepping te maken. verder zie ik geen verschil namelijk. maar wat is daar erg aan? :)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54
manii schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:58:
nou ik heb net met de leverancier gebeld en het uitgelegd...

Voor hun zit er verder geen verdere garantie op... Ze zullen hem doorsturen naar de fabrikant kijken of hij nog gerepareerd kan worden. Dan kan er nog eventueel kosten aan verbonden worden!

edit: ik wil ondertussen direct maar ook een nieuw moederbord bestellen.
Waar moet ik naar kijken om niet te hoeven flashen?
Dus gewoon een mobo die direct de e8400 ondersteund... moet ook niet al te duur zijn :)

edit:

heb een mobo gevonden
pricewatch: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

en als ik het goed heb hoef ik niet te flashen dan:

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2946#anchor_os
Ik zou als ik jouw was contact opnemen met Gigabyte. Dan weet je direct waaraan je toe bent. Met een beetje geluk kost het alleen verzendkosten. Zit er overigens een SPI aansluiting op het moederbord?

• Zaratrass
zit geen spi aansluiting op

• Zaratrass
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:40:
dat heeft volgens mij met de stepping te maken. verder zie ik geen verschil namelijk. maar wat is daar erg aan? :)
Ik wil namelijk niet weer flashen... wil een moederbord die direct de processor ondersteund!
Pagina: 1