Skytronic eindversterker, is het de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een leuke eindversterker voor een van m'n subwoofers. (Adire Shiva mk3)
Aangezien deze nogal wat vermogen lust was ik aan het kijken naar PA eindversterkers en omdat ik een Nederlander ben is de prijs ook belangrijk ;)

Zo kwam ik uit bij Skytronic, het is een budgetmerk, maar behalve de S/N ratio kun je niet zo heel erg veel fout doen aan een eindtrap, lijkt mij..

Op de site staat het volgende:

172.017SKY-1500
Max Power @ 8 Ohm2x 750W
Vervorming<0.5%
Frequentiebereik20Hz - 20kHz
S/N Ratio>98dB
19 inch inbouwhoogte3U
Output ConnectorSchroef/Speaker/XLR

Aangezien je deze schoonheid al voor een kleine 170,- kunt krijgen, lijkt het me allemaal een beetje te mooi om waar te zijn. Die 2x 750W haalt ie waarschijnlijk alleen bergaf met wind in de rug, maar zelfs als je dit halveert, dan is 170,- nog steeds weinig geld voor 2x 375W.

Mijn vraag is dan ook, is dit nu gewoon te mooi om waar te zijn :? of krijg je voor dat geld gewoon een no-nonsense eindtrap die nog aardig wat vermogen kan ophoesten?
Ook ben ik erg benieuwd of de actieve koeling van dit ding altijd aan staat, of dat deze pas begint te werken zodra het nodig is. Heb weinig behoefte aan een ruisende koeling terwijl de sub verder niks doet :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

0,2 sec Google:

link
link

Niet kopen dus.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
hmm, die had ik nog niet gevonden, (niet gedacht om in t nederlands te googlen :X) maar heel veel informatie haal ik er niet uit. Er wordt gesproken over DAP als alternatief, terwijl anderen weer zeggen dat DAP / Skytronic gerelabelde meuk uit dezelfde fabriek is.. Hetgeen mij niets zou verbazen.

Daarnaast wil ik het ding dus als subamp gaan gebruiken, waardoor hij dus nooit boven de 80Hz hoeft te spelen, een gebied waarbij de speaker veel belangrijker is dan de versterker, mits deze dus wat power kan leveren. Ook gaat ie niet mee op reis, dus de durability zal niet echt op de proef worden gesteld.

Wat voor mij dus vooral interessant is om te weten, is de daadwerkelijke hoeveelheid vermogen die zo'n ding produceert. Als er in de praktijk slechts 100W piek vermogen uitkomt dan zijn er natuurlijk vele alternatieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik ben ook op zoek naar een PA amp voor mijn zelfbouw peerless sub.

Ik had een Crown XLS 202D voor een mooie prijs gekocht.. blijkbaar net iets te mooi want na betaling kreeg ik het geld weer terug, 'niet meer leverbaar'. Toen mn zinnen gezet op een Hypex UCD400 module, maar die werden wat duur. Nu dus terug naar het uitzoeken van een geschikte amp voor zo weinig mogelijk geld. Ik wil toch wel minimaal 300w aan 4ohm.. liefst mono-bridge of mono amp. Lijkt me zo nutteloos om 1 kanaal constant de laten idle-en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arjan schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 20:24:

Daarnaast wil ik het ding dus als subamp gaan gebruiken, waardoor hij dus nooit boven de 80Hz hoeft te spelen, een gebied waarbij de speaker veel belangrijker is dan de versterker, mits deze dus wat power kan leveren. Ook gaat ie niet mee op reis, dus de durability zal niet echt op de proef worden gesteld.
Je weet dat op lage frequenties power dus het belangrijkste is? Evt een ingangsfilter ervoor klooien zodat er geen overige input in komt.

Warmte ontwikkeling is ook niet relevan voorje?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wat ik vooral mis in de specs is het opgenomen vermogen. Ik heb het al vaak gezegd maar 'wat er niet in gaat komt er niet uit' het zal me dan ook niets verbazen dat deze 2 x 750 watter een voeding heeft van nog geen 300 watt. neem daar eens heel ruim 80% van en je weet genoeg........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:54:
[...]

Je weet dat op lage frequenties power dus het belangrijkste is? Evt een ingangsfilter ervoor klooien zodat er geen overige input in komt.
natuurlijk, hij wordt actief gefilterd
Warmte ontwikkeling is ook niet relevan voorje?
hangt ervan af, het maakt me ansich niet uit als ie warm wordt, zolang dit maar niet betekend dat ie in jet-engine-mode zichzelf gaat koelen..
Ray schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 00:01:
wat ik vooral mis in de specs is het opgenomen vermogen. Ik heb het al vaak gezegd maar 'wat er niet in gaat komt er niet uit' het zal me dan ook niets verbazen dat deze 2 x 750 watter een voeding heeft van nog geen 300 watt. neem daar eens heel ruim 80% van en je weet genoeg........
I know, vandaar dit topic. Als hier iemand rondloopt met wat hands-on experience dan is het wellicht makkelijker om een gecontroleerd gokje te wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zelf niet zo'n hoge pet op van skytronic en gezien het bedrag zou je al kunnen stellen dat het niet moet kloppen.

3,5 jaar geleden een keer een Phonic MAX1500 gekocht.
remco_k in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."

Vermogens:
280W @ 8Ohm stereo
450W @ 4Ohm stereo
900W @ 8Ohm bridged mono

Kostte toen: €249,-

Inmiddels is dat ding dus al een paar jaar mishandeld, is mee gegooid, heeft veel vol gas gedraait en:
a) doet het nog steeds
b) prima
Of hij daadwerkelijk het beloofde vermogen levert, nooit nagemeten. Maar gezien de hoeveelheid geluid, klankkleur en kwaliteit, denk ik van wel.
Moet ik wel toegeven dat ik een begrenzer (limiter) vóór de versterker heb gehangen die afgeregeld is op de grens van net-niet clippen als de hele boel voluit staat.

Hij wint het zelfs met vlag en wimpel (ruimschoots dus) van een CROWN XLS-602.
Wat raar is, want de Crown is net wat zwaarder qua vermogen.
Moet ik wel even eerlijk vertellen dat ik andere speakers aan de Phonic had hangen:
2x DAS - MI 115
Terwijl ik aan die Crown had hangen:
2 x AD Impuls 5 top
2 x AD Impuls 5B bas

Dit spul stond gelijkertijd te draaien in dezelfde ruimte, dus mooi materiaal om A-B vergelijkingen te doen.

Voor de duidelijkheid dus: het setje Phonic - DAS ging significant harder en klonk beduidend strakker dan het setje Crown - AD impuls. Beide draaiden tegen het clippen aan.
Ik weet het, het is een enigszins oneerlijke vergelijking vanwege de aanwezigheid van subs, waardoor de Crown meer werk heeft. Maar toch. Uiteraard zat daar dan ook wat meer laag in. (hoewel het echte "boem" gevoel volledig ontbrak, maar dat terzijde).
Lof dus voor de Phonic.
Vooral aangezien de Crown XLS-602 meer dan 2x zo duur is.

[ Voor 51% gewijzigd door remco_k op 28-05-2009 17:05 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb een paar weken terug precies voor deze toepassing een gainclone in bridge/parallel gebouwd.
LM3886T in bridge/parallel

Als je van solderen houdt een leuk project voor weinig geld, en ik denk genoeg power voor jouw toepassingen.

Hier het document van National semiconductor http://www.national.com/a...-200_Application_Note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten de gok niet te wagen :)

In plaats daarvan heb ik de volgende sub-amp besteld, aangezien je gezien de stand van de dollar er 30% korting op krijgt ;)

O Audio 500W BASH subwoofer amplifier

inclusief verzendkosten komt dit uit op net geen € 200,- lijkt me een goede deal, ik laat jullie m'n bevindingen horen zodra ik 'm binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb de amp inmiddels binnen en ik ben erg blij met mijn beslissing!

Ik denk dat in mijn situatie de eindtrappen een beetje lomp waren geweest. Nu heb ik dmv. de parametrische eq. van de amp het geheel kunnen instellen zodat je niet zo'n hinderlijke 'thump' rond de 40Hz hebt. In plaats daarvan kan ik een sweep mooi door horen rollen tot onder de 25Hz, kortom, ik ben zeer tevreden :)

Pagina: 1