krvabo schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:28:
Ik lees daar, naast andere informatie welke wel direct ingaat op de vraagstelling van de TS, dat er 'plannen zijn' voor uitrol van fiber. Er zijn niet alleen plannen, ze zijn al bezig geweest. Wellicht bedoelde je het anders, maar zo haal ik het er niet uit.
Nou goed, hier dan:
www.tendencias21.net/attachment/126087/
Eind december 2008 iets van 600.000 homes passed in NL. Maar homes passed betekent vaak nog geen aansluiting in het huis zelf, en dan is het maar de vraag of je commercieel een aansluiting kunt aanvragen. Volgens diezelfde bron resulteert zo'n 30% van de (nieuwe) homes passed in een aansluiting, dus misschien zitten we tegen de 200.000 subscribers aan. Eerlijk gezegd denk ik dat dat aan de hoge kant is ingeschat - ik weet welke aanbieders er zijn, en er zijn er echt maar weinig met tienduizenden klanten.
Maar als je vindt dat er te weinig bron-informatie genoemd wordt in dit topic, be my guest. Jouw postings geven nou ook niet echt cijfers, en alle gebiedjes die je opgenoemd hebt, zijn eerder ook al eens genoemd (maar dan een stuk uitgebreider).
Dat laatste klopt ja, maar ik weet zeker dat er hier in mijn woonplaats (dichtbij Roosendaal waar wel VDSL2 te krijgen is) wél al fiber naar de wijkverdeelkasten is gelegd. Ook heb ik al iemand bezig gezien in een wijkverdeelkast, maar dat kan eventueel onderhoud zijn geweest. Ook in Etten-Leur en Breda heb ik ze fiber zien leggen. In Etten van ongeveer het station naar het centrum en in Breda van voor het gemeentehuis naar het ziekenhuis.
Dus nee, niet overal waar al fiber ligt (naar de wijkverdeelkasten) is al vdsl2 te krijgen. Wat ik dus al eerder zei: waarschijnlijk zit er nog geen apparatuur in de wijkverdeelkasten voor vdsl2, maar de glasvezel ligt er al.
Ik vermoed dat je me niet begrijpt. Ik zeg: of er kan VDSL geleverd worden, of het is onderdeel van de uitrol. Jij zei: als KPN daar nou eens VDSL zou neerzetten, dat zou wel mooi zijn. Het enige wat ik zeg is: duh, als ze er fiber naartoe leggen, dan is dat de
enige reden waarom ze dat zouden doen, dus je trapt een beetje een open deur in.

Mwa ik bedoel dus dat ze onder normale omstandigheden prima het hele netwerk hadden kunnen uitrollen met wellicht enkele externe partijen (zoals nu al Reggefiber). Daar blijf ik ook bij, kpn heeft voldoende cash. Uiteraard blijft het wel zo dat de aandeelhouders daar niet al te blij mee zouden zijn in deze periode.
Oneens. Als dat zo geweest was, dan had niets KPN tegen kunnen houden. Ze zijn niet gek bij KPN: ze weten dat hun melkkoe, het kopernetwerk, end-of-life is. Stel nou dat ze in de tweede helft van 2009 zouden zeggen: we gaan stoppen met de fiber rollout, dan is dat hetzelfde als tegen de aandeelhouders zeggen: jullie aandelen hebben een uiterlijke houdbaarheidsdatum van 31 december 2012, daarna zijn ze waardeloos. Dus dat gaan ze niet doen. En hoe meer zekerheid ze kunnen bieden over die uitrol, hoe sterker dat de positie van KPN zou maken. Dus het feit dat ze dat niet doen, geeft al aan dat ze dat financieel niet kunnen bolwerken.
True, true, maar op minder dan 50 of 500 (ik ben het even kwijt) meter kan je 100 mbit halen. Ik weet niet of dit ook in praktijk is getest, maar ze zouden prima 'wide open' VDSL-verbindingen kunnen aanbieden. Dat gebeurt nu ook met adsl2+. 'We garanderen niets, maar zetten de lijn gewoon vol open voor je'. Dan kun je alsnog zien of je het wel of niet haalt.
Als ik het me goed herinner, is de VDSL business case gericht op afstanden tot maximaal 1km, waarbij de topsnelheden een verwacht bereik hebben van max 300 meter. Maar voor zover ik het weet halen op dit moment maar weinig mensen meer dan 35 Mbit/sec downstream. Ik weet echter niet of dit VDSL of VDSL2 is, daar heb ik me niet in verdiept. Wikipedia zegt dit over VDSL2:
VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.
De vraag is altijd: wat voor resultaat worden er in de praktijk, met lokale factoren (welke DSLAM-vendor, kwaliteit / leeftijd koper, klantdichtheid mbt overspraak, etc.) meegerekend, echt gehaald. Maar met een beetje optimisme kom je dus maximaal 5x zo hoog uit als ADSL2+. Dat is natuurlijk niets vergeleken bij de factor 500 tussen dial-up en ADSL2+.
Waarom zou dit niet gaan dan (uit interesse)?
Hier spelen aardig wat factoren een rol in, dus alvast mijn excuses voor het mogelijk wat warrige verhaal hieronder.

Het begint met het lengte-probleem van VDSL: zoals bekend moet je flink wat dichter bij de klant zitten dan bij ADSL2+ om wat te kunnen met het VDSL2 netwerk, anders is het zonde van je investering. Dichter bij de klant betekent fijnmaziger, wat meer 'centrales' (wijkkasten) met minder potentiele klanten oplevert (wat overigens weer betekent dat je meer risico loopt met snijverliezen, maar dat is een ander verhaal).
Het resultaat is wijkkasten zoals deze:
Deze zijn in hun afmetingen beperkt door regelgeving (gemeentelijk bepaald, maar bijna overal is dat wel gelijk). Je zult in een stad al gauw in iedere 1 a 2 straten een dergelijke kast moeten plaatsen. Die dingen bevatten actieve apparatuur (worden dus warm en maken geluid), dus ook daar is allemaal vergunningsonzin op van toepassing. Dat is op zich niet erg, maar het is een gereguleerde dienst (maw: KPN moet hun koper op dezelfde manier beschikbaar stellen aan andere operators als dat ze aan zichzelf doen). Aangezien er eigenlijk maar 1 DSLAM in zo'n kast past, moet je dus eigenlijk per operator zo'n kast hebben. Daar word je niet blij van - gelukkig vinden de meeste operators het toch te duur, dus gaan ze daarin niet mee.
Voor glasvezel is lengte veel minder een probleem. Een vezel kan zo tientallen tot honderden kilometers lang zijn en zonder versterking het signaal goed aan de andere kant krijgen. In een FttH gebied zal het local loop deel (de 'last mile') van mindere kwaliteit zijn, maar daar kan je nog steeds enkele kilometers mee overbruggen zonder versterking. Je kan dus iets verder van de klant weg gaan zitten. Aan de ene kant is dat duur (vezels zijn duur, en het leggen is ook duur, dus hoe verder je van de klant weg zit, hoe langer je last mile vezels zijn; als je dichter bij de klant gaat zitten, worden alleen je backbone vezels wat langer, maar dat zijn er veel minder, dus die zijn veel goedkoper), maar aan de andere kant is dat veel goedkoper; je hebt minder centrales nodig, met een groter dekkingsgebied en dus meer potentiele klanten, en met minder centrales kan je vergunningen krijgen voor grotere huisjes (in NL hebben we het dan over huisjes van zo'n 15m2), waardoor je makkelijker meerdere operators erin kwijt kunt (en die willen wel graag op fiber, omdat dat veel toekomstvaster is dan VDSL!), en omdat er meer homes passed op zo'n huisje zitten, zijn je snijverliezen gemiddeld dus ook kleiner. Er is dus ergens een optimale verdeling qua gemiddelde afstand tot de klant, waarbij een 'glasvezelopstelpunt' het goedkoopst is; dat is dichterbij de klant dan met een MDF centrale, maar verder weg dan een SDF (FttC/VDSL) locatie.
Wat krijg je dus: je gaat eerst met VDSL flink diep de wijk in, en dan moet je je later, als je overgaat naar FttH, weer een stukje terugtrekken. Want zo'n wijkkast voor FttH, dat is niet echt rendabel, en dan krijg je echt problemen met de andere telco's, omdat er nooit 5 van die wijkkasten bij elkaar gezet kunnen worden in iedere 2 straten.
In absolute snelheden is het een veel grotere stap. Net hoe je er naar kijkt.
Als ik jou eerst een kruimel geef van een koekje en dan een kwart van een koekje is dat procentueel gezien een veel grotere stap dan wanneer ik je van een kwart koekje naar een pak koekjes doe. Toch geeft dat laatste een veel grotere vooruitgang.
Zo werkt het niet in de ICT-wereld he.

Kijk maar naar
de Wet van Moore. Het gaat om exponentiele groei, niet om absolute groei.
Daarnaast is natuurlijk het uitrollen van vdsl een veel grotere inspanning dan adsl, waar alleen in de centrales apparatuur geplaatst moest worden. Bij VDSL2 heb je ook nog noodstroom en andere voorzieningen nodig bij de wijkverdeelkasten. Bij adsl hoeft dat v.z.i.w. niet.
Maar dat is mijn hele punt: bij ADSL was de inspanning lager en de winst groter. ADSL lijkt een levensduur van 15 - 20 jaar te hebben, VDSL gaat dat bij lange na niet halen.
Uiteraard denk ik niet dat ze dat zomaar hebben besloten, maar het is wellicht goedkoper om grote delen tegelijk te verglazen, ipv steeds 1 wijk. Inkoopkortingen, bedrijven die door kunnen werken, etc. Het is wellicht goedkoper om die fiber er eerst te leggen in gebieden waar ze het willen aanbieden en pas later de apparatuur te plaatsen.
Een heel belangrijk principe in bedrijfsvoering is
Just in time (JIT), waarbij je zo weinig mogelijk ongebruikte voorraad voert. Het meest obvious is om dit te doen in produktieprocessen (zoals in het artikel te lezen is Toyota een belangrijke driver geweest achter dit principe), maar in telecom werkt dit net zo goed. Maar wat ook belangrijk is om te onthouden, is dat VDSL nog maar net uit de 'pilot'-fase komt, dus een grootschalige uitrol moet nog komen. We zullen eerst Scheepbouwer's planning moeten afwachten voordat we weten hoe en wanneer dat gaat gebeuren.