Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarom geen super snel internet in Nederland??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopenlijk krijgen we een goede discussie en maybe later meer.

Ik vroeg me altijd af waarom we in Nederland zo achter lopen met de snelheid van internet. Er is glasvezel (niet zo lang) beschikbaar waarbij 100mbit en meer behaald kan worden. Alleen hebben de meeste mensen in NL hier totaal niks aan, dit omdat niet overal,, of beter gezegd bijna nergens glasvezel beschikbaar is.

Als je naar andere Europese landen kijkt dan zie je dat super snel internet al jaaaren beschikbaar is voor de consument.
Terwijl we in Nederland tot bijna de top horen met de meeste internet aansluitingen. Komen we niet verder dan 24Mbit met ADSL.

Ik heb dit trouwens nooit begrepen :? ........ Beetje jammer allemaal.

Wel hebben we een kabel leverancier die 120Mbit levert, maar als je naar de prijzen kijkt dan word je er ook niet vrolijk van. Monopoly :(
En dan is dit ook weer niet overal in NL leverbaar.

Kort samen gevat, ik vindt het triest allemaal.

Is het geld?
Is het de infrastructuur? Zo ja, ik neem aan dat dit op te lossen is. We bouwen namenlijk ook snelwegen om.... neeehh slecht voorbeeld. uhmmm.....
Of is er toch weinig vraag naar?

Als er Internet providers mee kijken.. HEREN, DAMES WAKKER WORDEN >>> 2009<<<.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:08
In Nederland woont iedereen(relatief) dicht op elkaar waardoor wij minder last hebben van het snelheids verlies over ADSL. Landen als finland, waar veel mensen uit elkaar wonen is ADSL geen goede optie omdat ze daar vaak 4km+ van een centrale af wonen.

Verwijderd

Topicstarter
ApexAlpha schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:11:
In Nederland woont iedereen(relatief) dicht op elkaar waardoor wij minder last hebben van het snelheids verlies over ADSL. Landen als finland, waar veel mensen uit elkaar wonen is ADSL geen goede optie omdat ze daar vaak 4km+ van een centrale af wonen.
Ok, goed punt. Maar dit moet geen reden zijn om de snelheid laag te houden, neem ik aan.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:45
Internet wat in Nederland te verkrijgen is is snel genoeg voor consumenten. 20Mbit met geluk over de telefoon. 30Mbit en hoger via de kabel, mits je op de juiste locatie woont.

Wil je een datacentrum starten, dan doe je dat vanaf een locatie waar ook snel internet te verkrijgen is en niet op het platteland.

Ik zie dus geen probleem.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Capaciteit en willen genieten van de inkomsten en dan rustig aan upgraden?(is goedkoper..)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ApexAlpha
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:12:
[...]

Ok, goed punt. Maar dit moet geen reden zijn om de snelheid laag te houden, neem ik aan.
Ik vindt de snelheid ook niet laag. ik vindt 24MBit redelijk voldoende.. Alleen de upload met ADSL is immens traag, maar zeg nou zelf, heb je dat zo vaak nodig?

Ik snap dat jij, mede-tweakers en ik zelf ook ons meteen zouden inschrijven voor een Glasvezel lijn. Maar wat moet de doorsnee Nederlander met een 50/50 lijn? 20mbit is voldoende om te surfen, te msnén enzo...

Ik geef toe dat ik graag wel 40mb zou hebben sinds ik nu serieus BD's ga downloaden maar voor DVD5 is 20mbit gewoon genoeg.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
Ik zie het probleem ook niet echt. Zijn die prijzen in andere landen dan zo laag? Heb je een voorbeeld waar je bv voor de prijs van een abbonement van 10Mbit in Nederland, 80Mbit kan krijgen in een ander land?
Verder is de markt er in Nederland nog niet klaar voor, ook al ben jij dat misschien al wel. Het heeft geen zin om nu al miljoenen (miljarden?) te gaan investeren in een glasvezelnetwerk terwijl er nog geen vraag naar is.
Reken maar dat KPN echt wel wat in de pijplijn heeft om tegenstand te bieden tegen de snelheden die op de kabel geleverd worden. De markt moet gewoon nog groeien.

• HenkEisDS
Dat is precies wat ik bedoel ApexAlpha, wij tweakers zijn veel te verwend. :p
@TS: Waar woon je? Hebben ze daar geen kabel? Voor € 60,50 heb je bij UPC 60Mbit en voor € 80,50 120Mbit! Ik heb pech dat ik in Ziggo gebied woon, anders had ik het wel geweten. Ik heb nu 30Mbit voor 69 euro, gelukkig wordt dit binnenkort verhoogt naar 50Mbit en daarna volgens mij zelfs naar 80. Ik kan niet wachten. :D

[ Voor 1% gewijzigd door HenkEisDS op 19-05-2009 22:20 . Reden: bij UPC ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
http://www.bredbandsbolag.../bredband/bredband100_lan

60 tot 100Mbit in Zweden = 320 kr / maand

~€30 euro per maand.

Dan heb je 100 down / 10 up

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2009 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je zou zeggen, 20Mbit is voldoende. En dat is het probleem in NL.

Zodra je de snelheid verhoogt Open je nieuwe deuren. Bedenk zelf eens wat je bijvoorbeeld met een 100mbit lijn zou kunnen bereiken.
1. Online films streamen op HD kwaliteit (zonder verlies), tegelijkertijd kunnen je medebewoners andere dingen doen, zoals downloaden, msnen, internetten zonder dat het allemaal enorm traag wordt.
Dit is 1 voorbeeld maar er zijn zat dingen die bereikt kunnen worden, wat voordelen zal opleveren voor iederen, de consument, bedrijfsleven, en de economie.

Dus ik zie er eigenlijk wel voordelen en de nut ervan.

• ApexAlpha
Volgens mij (niet cker) kent FinlandZweden een veel opener stelsel van internet aanbieders enzo...

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 19-05-2009 22:27 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tis heel simpel eigenlijk. Glasvezel aanleggen kost enorm veel geld en bijna niemand is bereid er voor te betalen.
Jij wilt glasvezel aan dezelfde prijs als ADSL terwijl het aanleggen voor een bedrijf gigantisch veel geld kost. Die moeten duizenden straten open leggen, vele kilometers kabel aanleggen terwijl de consument daar niks voor wilt betalen. Bovendien mag je niet je eigen netwerk aanleggen en daar lekker je monopoly voeren maar moet je dus ook concurrenten toelaten, dus dat scheelt ook nog flink.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:26:
Je zou zeggen, 20Mbit is voldoende. En dat is het probleem in NL.

1. Online films streamen op HD kwaliteit (zonder verlies), tegelijkertijd kunnen je medebewoners andere dingen doen, zoals downloaden, msnen, internetten zonder dat het allemaal enorm traag wordt
Kan nu ook, je kan HD in redelijke kwaliteit stream met een 10mbit abonnement, punt is dat het nergens aangeboden wordt. Ik download mijn series in 10-20 minuten in 720p formaat, ze duren per aflevering 20-40 minuten. Dus het is gewoon mogelijk met mijn snelheid, en dan heb ik nog maar 12mbit.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:26:
Dit is 1 voorbeeld maar er zijn zat dingen die bereikt kunnen worden, wat voordelen zal opleveren voor iederen, de consument, bedrijfsleven, en de economie.
Noem eens wat. Noem eens iets dat een miljoenen/miljarden investering kan verantwoorden.

[ Voor 51% gewijzigd door Tsurany op 19-05-2009 22:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat wil je eigenlijk met zoveel snelheid ?

Ik zit hier met 'maar' 6Mbit, en ik vind het op zich wel prima. Als ik veel grote bestanden binnen moet halen, doe ik dat als het nacht is. Voor het slapen gaan 20GB in de downloadcue zetten op de laptop, en de volgende dag rond een uurtje of 5 is het klaar. En dat is met slechts 6Mbit. Kan je nagaan als je 20Mbit hebt of meer.

Dus mijn vraag aan jou: Wat heb je aan 100Mbit ?

Ik ben zelf een behoorlijke fan van 720p materiaal, en daar voldoet mijn verbinding voor. Het is niet zo dat ik bestanden van 4GB binnen 1 uurtje binnen heb, maar dat vind ik ook echt niet nodig, de volgende dag is prima.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 19-05-2009 22:34 ]

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:27:
Bovendien mag je niet je eigen netwerk aanleggen en daar lekker je monopoly voeren maar moet je dus ook concurrenten toelaten, dus dat scheelt ook nog flink.
Daarbij wil ik even toevoegen dat er vaak wel een termijn (1 of 2 jaar, geloof ik) is waarin het aangelegde glasvezelnet 'gesloten' is voor andere providers. Dit om het financiële risico van de investeerder te minimaliseren, net als het feit dat er een x percentage aan bewoners in een wijk / stad / gebied interesse in glasvezel moet hebben. ;)
PilatuS schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:30:
Ik ben zelf een behoorlijke fan van 720p materiaal, en daar voldoet mijn verbinding voor. Het is niet zo dat ik bestanden van 4GB binnen 1 uurtje binnen heb, maar dat vind ik ook echt niet nodig, de volgende dag is prima.
4GB (4194304kb) / 768 = 5461, wat ongeveer 1,5 uur is. De volgende dag? Doubt it. ;)

Ik zou persoonlijk erg blij zijn met 6Mbit, ik heb op het moment 2Mbit en dat blijkt nogal eens te laag te zijn. *kuch* Gelukkig hebben de buren ~6Mbit en een draadloze router. ;) *kuch* Zoals ik al zei, ik heb 2Mbit.. maar met uTorrent ram ik er nogal eens 16GB (down/up opgeteld) doorheen. :)
Blueone schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:39:
mwa toch komt hier in nederland op veel plekken ook glasvezel. het gaat is ieder geval snel de goed kant op. Hier heb je bijvoorbeeld een 100/100 verbinding voor 32 euro per maand. Ze beginnen in alle steden en dan gaan ze vanzelf wel naar de dorpen eromheen. De aanbieders zoals UPC en Ziggo gaan dan vanzelf wel mee.
/gasm. 100/100 voor €32? En ik zit hier voor €20 op 2Mbit/512kbps? Godslastering!

[ Voor 55% gewijzigd door Gojira op 19-05-2009 22:45 ]

• HenkEisDS
@thinkpad: Je vergelijkt nu wel Nederland met één van de meest vooruitstrevende landen qua internet op aarde.

@Ezk: Zodra die zaken mainstream beginnen te worden zal het consumenteninternet snel genoeg zijn om dit te kunnen. Alleen wil nu maar 1% van de bevolking HD streamen en zit 99% er niet op te wachten en belangrijker ze willen er niet voor betalen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mike Post schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:32:
[...]

Daarbij wil ik even toevoegen dat er vaak wel een termijn (1 of 2 jaar, geloof ik) is waarin het aangelegde glasvezelnet 'gesloten' is voor andere providers. Dit om het financiële risico van de investeerder te minimaliseren, net als het feit dat er een x percentage aan bewoners in een wijk / stad / gebied interesse in glasvezel moet hebben. ;)
Kan kloppen, maar dat is nog lang niet genoeg om de kosten te verantwoorden. Je ontvangt dan misschien in 2 jaar tijd zo'n 1400 euro van een abonnee, als een hele wijk dat doet levert het alsnog weinig op vergeleken met de inkomsten die je nu gewoon uit ADSL haalt waar je geen grote investering voor hoeft te doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15
Dat 120mbit van UPC trouwens, over wat voor netwerk gaat dat?

En 120mbit down is grappig, maar als je 'maar' 10mbit up krijgt schiet het ook niet erg op :P Dan heb ik liever 50/50 ofzo

[ Voor 52% gewijzigd door danslo op 19-05-2009 22:42 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alleen wil nu maar 1% van de bevolking HD streamen en zit 99% er niet op te wachten en belangrijker ze willen er niet voor betalen.
Ik denk dat dit eigenlijk alles wel zegt.

De behoefte aan erg snel internet is denk ik extreem laag. Als er bij providers heel veel mensen kiezen voor een snel abbo, zullen er wel abbo's komen die nog sneller zijn. Maar ik denk dat bij alle providers het aantal mensen die kiezen voor het snelste enorm laag is. Dus waarom dan geld stoppen in nog meer snelheid terwijl niemand het echt wil, en idd nog beter, er niet voor wil betalen.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mwa toch komt hier in nederland op veel plekken ook glasvezel. het gaat is ieder geval snel de goed kant op. Hier heb je bijvoorbeeld een 100/100 verbinding voor 32 euro per maand. Ze beginnen in alle steden en dan gaan ze vanzelf wel naar de dorpen eromheen. De aanbieders zoals UPC en Ziggo gaan dan vanzelf wel mee.

Verwijderd

Ach ja, tegen de tijd dat 100Mb up/down de norm is willen wij al lang weer 1Gb en lopen we daar over te zeiken.

Zo zijn wij tweakers gewoon :P

• ApexAlpha
Blueone schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:39:
Zal wel aan het feit liggen dat limburg belgie is volgens sommige maar ik zie wle dat veel kleinere dorpen wel worden aangesloten onder OnsBrabantNet o.i.d. maar in Maastricht toont zich geen enkel initiatief :D

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Daarnaast; wat moet een gemiddelde consument met meer dan 20Mb? Je roept wel dat je dan leuk HD kunt gaan streamen e.d. maar dat zal een gemiddelde consument niet doen.. Tenzij het uiteraard in een 'alles in 1' pakket zit. En wat voor snelheden word dat op geleverd? ... Juist, de zelfde (trage) snelheden als de overige verbindingen.

De NL markt is gewoon totaal niet klaar voor hoge snelheids verbindingen... Ik heb jarenlang in een studentenflat op 100Mb full duplex gezeten, zit nu op 20Mb via ADSL. Heb ik het nodig? Nee. Mis ik mijn 100Mb? Nee...

blub

• Gojira
ApexAlpha schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:45:
[...]
Zal wel aan het feit liggen dat limburg belgie is volgens sommige maar ik zie wle dat veel kleinere dorpen wel worden aangesloten onder OnsBrabantNet o.i.d. maar in Maastricht toont zich geen enkel initiatief
Dat kan ik nou niet snappen. Maastricht heeft toch een véél grotere dichtheid qua bevolking dan, no offence, een of ander dorp met 10 inwoners en een koe? Loont het dan niet de moeite om eerst te investeren in de grote steden en vervolgens van daaruit naar de dorpen uit te breiden?

Overigens wilde ik binnenkort een actie starten om glasvezel in Breda aan te vragen, maar ik kan nergens OnsBrabantNet / Reggefiber e.d. bereiken. :S
Foamy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:45:
Daarnaast; wat moet een gemiddelde consument met meer dan 20Mb? Je roept wel dat je dan leuk HD kunt gaan streamen e.d. maar dat zal een gemiddelde consument niet doen.. Tenzij het uiteraard in een 'alles in 1' pakket zit. En wat voor snelheden word dat op geleverd? ... Juist, de zelfde (trage) snelheden als de overige verbindingen.
Zo gauw ik overstap op Tele2 met hun alles-in-één pakket met 20Mbit, zul je mij ook niet meer horen klagen. We betalen nu €36/maand voor 2Mbit/512kbps incl. televisie en radio (!?) en het pakket bij Tele2 is €40/maand voor 20Mbit, incl. digitale televisie en telefonie. :9 Niet alleen is zo'n pakket veel kosten-efficiënter, maar 20Mbit zal ook heel erg veel ergernis binnen dit huishouden schelen.

20Mbit... * Gojira dagdroomt.

[ Voor 36% gewijzigd door Gojira op 19-05-2009 22:52 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Ik zie meer zo.
In sommige landen wordt veel beter beleid gevoerd door de regering.
Daar is men van doordrongen hoe belangrijk het is om een snel en betrouwbare internet netwerk te
hebben voor consument en bedrijf.
Daar wordt doelbewust geïnvesteerd in de toekomst. Het kost zeker veel geld, maar wat nu bijvoorbeeld
5 miljard euro kost zal over 10 jaar zeker 10 miljard kosten om hetzelfde aan te leggen.

Ik vergelijk het altijd zo:
Stel er was nooit geïnvesteerd in ADSL of kabelinternet.
Dan waren we nu nog allemaal aan het analoge modem met 54Kbit.
Was dan het internet dat geworden wat het nu is?
Denk het niet.

• HenkEisDS
Semiofftopic: Ik als tweaker zou niet eens weten waar je HD kan streamen... Of wordt daar het HQ knopje van youtube of veoh mee bedoeld?

• Gojira
HenkEisDS schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:51:
Semiofftopic: Ik als tweaker zou niet eens weten waar je HD kan streamen... Of wordt daar het HQ knopje van youtube of veoh mee bedoeld?
Geen idee, maar een snelle Google search bracht me bijvoorbeeld bij Web TV?
Foamy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:45:
"De Iplayer is de webplayer van de BBC en enorm populair in het Verenigd Koninkrijk. De BBC laat via dit platform bijna al hun TV-programma’s zien in goede kwaliteit en heeft zoveel succes met de player dat ze nu al verantwoordelijk is voor 14 % van het totale internetverkeer in de UK." Bron: Zoomz

[ Voor 46% gewijzigd door Gojira op 19-05-2009 22:57 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
cls schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:36:
Ik denk satteliet ofzoiets 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door vincedd op 19-05-2009 22:57 ]

• HenkEisDS
vincedd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:54:
[...]

Ik denk satteliet ofzoiets 8)7
Nee die 120 gaat gewoon over de kabel, maar met een nieuwe technologie/protocol genaamd Docsis of beter gezegd EuroDocsis. Betekent wel dat je een nieuwe modem nodig hebt.
Wikipedia: DOCSIS

[ Voor 6% gewijzigd door HenkEisDS op 19-05-2009 22:58 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cornfed99111 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:49:
Ik zie meer zo.
Daar is men van doordrongen hoe belangrijk het is om een snel en betrouwbare internet netwerk te
Daar wordt doelbewust geïnvesteerd in de toekomst. Het kost zeker veel geld, maar wat nu bijvoorbeeld
5 miljard euro kost zal over 10 jaar zeker 10 miljard kosten om hetzelfde aan te leggen.

Denk het niet.
Wel erg krom gelul. Jij vind dat de regering miljarden moet investeren in een technologie waar ze zelf nooit ook maar iets van terug zien en waar de bedrijven flink van gaan verdienen? We hebben in Nederland in een zeer hoog percentage van de huishoudens gewoon een snelle en betrouwbare netwerkaansluiting, daar is absoluut niks mis mee en die werkt prima. Bijna iedereen kan snel internet krijgen, bijna iedereen digitale televisie ontvangen en iedereen heeft telefonie.

De infrastructuur is voor consumenten prima en de prijzen laag als je het vanuit overheidsstandpunt bekijkt. Mensen hebben onbeperkt internet, onbeperkt televisie voor marktconforme prijzen. Snel internet is puur een luxe goed aangezien dat geen enkel maatschappelijk belang is. HD streamen is geen maatschappelijk belang, daar profiteert de maatschappij niet van.
De enige die daar van profiteert is de consument als individu, de provider en de content aanbieder. Laat die dan ook lekker betalen.

Vergelijking met ADSL ontwikkeling slaat ook nergens op. Dat was een ontwikkeling van een onbetrouwbare, dure en langzame techniek naar een betrouwbare, goedkope en snelle techniek.
Het enige wat glasvezel extra levert is meer snelheid. Betrouwbaar en goedkoop is er al.

Edit: Bovendien voor 720p streamen is 7,5 mbit al genoeg volgens www.thehdweb.com

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat de huidige ADSL en kabelsnelheid genoeg is voor de gemiddelde consument. En uiteraard wordt dit gerust opgeschroeft de komende jaren door opkomst van bv. streaming HD video.

Voor de liefhebber hier een blogpost waarin een aantal redenen staan genoemd waarom fibre to home nog geen vlucht neemt. Gebaseerd op het rapport van de OPTA: Rapport Fibre to Home.

• ApexAlpha

/gasm. 100/100 voor €32? En ik zit hier voor €20 op 2Mbit/512kbps? Godslastering!
Ja dat ligt meer aan jezelf ... Ik zit hier voor 20.50 per maand op een 24Mbit lijn met 1 Mbit upload en een gratis usenet server... Tevens is mijn verbinding meer waard dan 24mbit: Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/474406679.png
Mike Post schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:48:
[...]

Dat kan ik nou niet snappen. Maastricht heeft toch een véél grotere dichtheid qua bevolking dan, no offence, een of ander dorp met 10 inwoners en een koe? Loont het dan niet de moeite om eerst te investeren in de grote steden en vervolgens van daaruit naar de dorpen uit te breiden?
Ja maat, dat bedoel ik toch is er hier niks van initiatief... Terwijl hier toch makkelijk 30.000 gezinnen wonen.

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:49:
Ik zie meer zo.

Denk het niet.
Dat bedoel ik! Hierbij sluit ik mij aan.
Het geld hoef je niet in 1 jaar terug te verdienen, dit mag ook over 10 jaar. Dat is ook de bedoeling met investeren.
Je zult ook zien wanneer het eenmaal is en het eenmaal aangeboden wordt dan zal de consument van gedachten veranderen en toch de diensten nemen zoals, Full HD films over internet kijken inplaats van langs een videotheek lopen om 1 te huren.
En zoals ik zei, dit is maar 1 mini voorbeeld.

(slecht voorbeeld) Zie ook dat met mobiele telefoons, vroeger wou niemand er 1. Nu loopt er iedereen mee rond.

We lopen gewoon achter in Nederland en dat knopje moet gewoon omgedraaid worden.

Als je ziet waar het geld nu allemaal naar toe gaat :'( Dit kunnen ze beter in de Infra invensteren, en internet is heel belangrijk tegenwoordig.

• Gojira
ApexAlpha schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:02:
[...]Ja dat ligt meer aan jezelf ... Ik zit hier voor 20.50 per maand op een 24Mbit lijn met 1 Mbit upload en een gratis usenet server... Tevens is mijn verbinding meer waard dan 24mbit: [afbeelding]
Nee, dat ligt aan Ziggo en lage kwaliteit koper voor de deur, ApexAlpha. ;) Overigens is de verhouden download / upload wel erg raar bij je. Heerlijke download, maar die upload is dan ineens wel laag.
Niet dat ik zou klagen als ik jouw lijn zou krijgen. ;)

• HenkEisDS
Zou dat Maastricht gebeuren niets te maken hebben met linkcapaciteit naar supersnelle interlink lijnen? Maastricht is omgeven door Buitenland (BE/DE) waarvan in elk geval België niet echt vooruitstrevend is qua consumenteninternet en dus waarschijnlijk ook qua interlink lijnen.

Ik geef mijn bek ook maar een gooi.
Heerlijke download, maar die upload is dan ineens wel laag.
Het sluit alleen Bittorrent gebruik een beetje uit, maar daar heb je usenet voor.

[ Voor 20% gewijzigd door HenkEisDS op 19-05-2009 23:10 ]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ApexAlpha schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:16:
[...]
Ik snap dat jij, mede-tweakers en ik zelf ook ons meteen zouden inschrijven voor een Glasvezel lijn. Maar wat moet de doorsnee Nederlander met een 50/50 lijn? 20mbit is voldoende om te surfen, te msnén enzo...
Grappig. Hooguit 3 jaar geleden zeiden we dat van 512kb/128kb lijntjes. Maar ik denk dat die mensen inmiddels ook niet meer al te blij zullen worden van die snelheid. Al helemaal niet als ze willen youtuben. Dus ja nu is 20mbit méér dan zat, maar over 3 a 5 jaar ook niet meer.

Punt is dat ISPs moeten investeren in het platform van 5 jaar in de toekomst. Kost ook wat, wordt je niet blij van. Maar dat mensen nu met snelheid x toekunnen betekent niet dat je stil kunt staan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:03:
[...]

Dat bedoel ik! Hierbij sluit ik mij aan.
Het geld hoef je niet in 1 jaar terug te verdienen, dit mag ook over 10 jaar. Dat is ook de bedoeling met investeren.
Je zult ook zien wanneer het eenmaal is en het eenmaal aangeboden wordt dan zal de consument van gedachten veranderen en toch de diensten nemen zoals, Full HD films over internet kijken inplaats van langs een videotheek lopen om 1 te huren.
En zoals ik zei, dit is maar 1 mini voorbeeld.

(slecht voorbeeld) Zie ook dat met mobiele telefoons, vroeger wou niemand er 1. Nu loopt er iedereen mee rond.

We lopen gewoon achter in Nederland en dat knopje moet gewoon omgedraaid worden.

Als je ziet waar het geld nu allemaal naar toe gaat :'( Dit kunnen ze beter in de Infra invensteren, en internet is heel belangrijk tegenwoordig.
Investeren kan niet zomaar. Er valt geen geld uit de lucht waar niemand zich zorgen hoeft te maken over wie er betaald. Je kan wel blijven mekkeren dat het zoveel beter moet (en dat doe je kennelijk ook) maar denk eens logisch na en beantwoord de volgende vragen:

Wie moet dat betalen? Waar haal je het geld vandaan?

Niemand gaat zomaar geld investeren en niemand heeft het zomaar liggen.

Hoe kunnen ze dat bedrag gegarandeerd terug verdienen zonder van monopoly beschuldigt te worden?

Er moet betaald worden voor aanleg, een bedrijf wil dan ook garantie dat ze het bedrag terug verdienen, anders is het te risicovol. Een monopoly wilt iemand, dus een open netwerk zonder lijn huur kosten. Dus hoe kan je dan er nog flink op verdienen?

Hoe zullen consumenten of bedrijven er van profiteren? Is dat enkel door meer entertainment mogelijkheden?
Ik zie buiten entertainment geen enkel voordeel van nog sneller internet. De consument gebruikt, voor downloaden/entertainment na, nog geen 10% van zijn snelheid bij gemiddeld gebruik.

Waarom zou de overheid daar voor moeten betalen?
Miljarden investeren puur zodat de consumenten hun HD films kunnen kijken over internet?
twiFight schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:08:
[...]

Grappig. Hooguit 3 jaar geleden zeiden we dat van 512kb/128kb lijntjes.
Nee, eigenlijk niet. Ik heb al 2 jaar een 20mbit abonnement en daarvoor had ik allang 6mbit en toen zij niemand dat een halve mbit genoeg was, daar kwam je echt nergens nog mee weg.
[...]Punt is dat ISPs moeten investeren in het platform van 5 jaar in de toekomst. Kost ook wat, wordt je niet blij van. Maar dat mensen nu met snelheid x toekunnen betekent niet dat je stil kunt staan.
Punt is dat het veel geld kost, zeker met de crisis nu, zonder dat je gegarandeerd meer inkomsten krijgt. Want de consumenten willen wel sneller, niet duurder.

[ Voor 16% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:27 . Reden: Iets minder schreeuwerig mag ook wel. ]

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Grappig, ik heb hier een tijdje geleden een blog over geschreven (over de zin en onzin van super snelheid op het net) Aan de andere kant ben ik ook wel zo hypocriet dat ik 100/100 uitrol in heel Nederland zou toejuichen ... maar ik weet gewoon dat dat niet realistisch is. Ik heb momenteel een 'vriendje' via IRC die ik kan vragen om zijn 100/100 verbinding voor mij te gebruiken om allerhande zooi voor me te regelen, hij upload het naar mijn FTPtje en dan haal ik dus de max. download snelheid (16Mbit) ... ach, op die manier red ik me prima voorlopig :)

• Gojira
Ulysses schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:09:
Ik heb momenteel een 'vriendje' via IRC die ik kan vragen om zijn 100/100 verbinding voor mij te gebruiken om allerhande zooi voor me te regelen, hij upload het naar mijn FTPtje en dan haal ik dus de max. download snelheid (16Mbit) ... ach, op die manier red ik me prima voorlopig :)
_O- Geniaal, Escovan. Ik zal je blogpost eens even gaan lezen.
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:09:
Hoe kunnen ze dat bedrag gegarandeerd terug verdienen zonder van monopoly beschuldigt te worden?

Er moet betaald worden voor aanleg, een bedrijf wil dan ook garantie dat ze het bedrag terug verdienen, anders is het te risicovol. Een monopoly wilt Niemand, dus een open netwerk zonder lijn huur kosten. Dus hoe kan je dan er nog flink op verdienen?
Je bedoelt 'niemand', neem ik aan? ;)

• cornfed99111
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:59:
[...]

Wel erg krom gelul. Jij vind dat de regering miljarden moet investeren in een technologie waar ze zelf nooit ook maar iets van terug zien en waar de bedrijven flink van gaan verdienen? We hebben in Nederland in een zeer hoog percentage van de huishoudens gewoon een snelle en betrouwbare netwerkaansluiting, daar is absoluut niks mis mee en die werkt prima. Bijna iedereen kan snel internet krijgen, bijna iedereen digitale televisie ontvangen en iedereen heeft telefonie.

De infrastructuur is voor consumenten prima en de prijzen laag als je het vanuit overheidsstandpunt bekijkt. Mensen hebben onbeperkt internet, onbeperkt televisie voor marktconforme prijzen. Snel internet is puur een luxe goed aangezien dat geen enkel maatschappelijk belang is. HD streamen is geen maatschappelijk belang, daar profiteert de maatschappij niet van.
De enige die daar van profiteert is de consument als individu, de provider en de content aanbieder. Laat die dan ook lekker betalen.

Vergelijking met ADSL ontwikkeling slaat ook nergens op. Dat was een ontwikkeling van een onbetrouwbare, dure en langzame techniek naar een betrouwbare, goedkope en snelle techniek.
Het enige wat glasvezel extra levert is meer snelheid. Betrouwbaar en goedkoop is er al.
*snip*

Ten eerste staat in mijn post nergens dat de regering alles moet betalen.
Ik heb het over beleid voeren en stimuleren dat bepaalde ontwikkelingen sneller vooruitkomen.
Of denk je dat ze in Finland of Singapore de regering alles zelf betaald?

Ten tweede begrijp je niet de situatie. Het gaat over de toekomst. Niet nu.
Voor huidige applicaties hoef je geen supersnel internet aan te leggen.
Daarom ook mijn vergelijking.
Als de capaciteit eenmaal daar is, komen er ook toepassingen daarvoor.
En voor je het weet, is er geen weg meer terug naar de oude situatie.

[ Voor 2% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:29 . Reden: Zullen we er gewoon een open discussie van maken? ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cornfed99111 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:14:
[...]
Ik heb het over beleid voeren en stimuleren dat bepaalde ontwikkelingen sneller vooruitkomen.

Ten tweede begrijp je niet de situatie. Het gaat over de toekomst. Niet nu.
Voor huidige applicaties hoef je geen supersnel internet aan te leggen.
Daarom ook mijn vergelijking.
Als de capaciteit eenmaal daar is, komen er ook toepassingen daarvoor.
En voor je het weet, is er geen weg meer terug naar de oude situatie.
*snip*
Ja je kan capaciteit creeren en dan wachten tot het aanbod eens komt, dat wordt nu ook wel gedaan. Veel huishoudens in Almere hebben al glasvezel zonder dat er een provider is. En de provider die er is (KPN) levert zulke walgelijke pakketten dat het niet eens aantrekkelijk is. Snelheidswinst die enkel downloaders willen gebruiken en televisie dat niet zoveel beter is dan je huidige pakket.

Tuurlijk gaat het over de toekomst, maar kijk eens naar een aantal jaar geleden, toen mensen nog een paar mbit hadden. Wat is er nu veranderd qua gebruik? (Illegaal) downloaden van films, games en series bijvoorbeeld. Of het downloaden van grote bestanden. Of het oversturen van foto's.
Eigenlijk niks wat echt van maatschappelijk belang is, puur entertainment en hier en daar wat applicaties.
De overheid maakt niet meer gebruik van die capaciteit, bedrijven doen dat ook eigenlijk niet. Downloads worden groter, meer niet.

Dat is het hele punt, de capaciteit komt er, het aanbod ook, maar dat is enkel dat downloads groter worden en we TV via internet krijgen, niks wereldschokkends.

[ Voor 5% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:30 . Reden: Mensen, rustig maar. ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

cornfed99111 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:14:
[...]
Het verschil tussen dergelijke landen en Nederland is dat het destijds (toen internet nog wel als een luxe beschouwd werd) het hier wel rendabel was te investeren in technieken als ADSL. Dit is daar nooit rendabel geweest door de (te) lage bevolkingsdichtheid .... Men moest daar wel over op een andere techniek.

blub

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Als gamer zijnde heb je meer aan een lagere ping dan aan die hoge snelheid, zou glasvezel een lage ping geven?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Over het algemeen is de ping via glasvezelf wel een stuk later.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anonnymous! schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:27:
Als gamer zijnde heb je meer aan een lagere ping dan aan die hoge snelheid, zou glasvezel een lage ping geven?
In principe is de ping in Nederland altijd goed. Speel je op een Nederlandse server dan is hij prima, vaak onder de 30 en soms zelfs rond de 15-20. Pas op buitenlandse servers gaat de ping omhoog. En dan hebben we het ook niet meer over die 2-3 kilometer hooguit van wijkcentrale naar je huis, dan zit je echt bij de transatlantische kabels bijvoorbeeld. Dus nee, je ping zal er amper op verbeteren omdat hooguit jou verbinding in Nederland beter wordt en daar heb je nu al geen last van lage pings.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Foamy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:26:
[...]

Het verschil tussen dergelijke landen en Nederland is dat het destijds (toen internet nog wel als een luxe beschouwd werd) het hier wel rendabel was te investeren in technieken als ADSL. Dit is daar nooit rendabel geweest door de (te) lage bevolkingsdichtheid .... Men moest daar wel over op een andere techniek.
Precies, want ADSL is vooral effectief op korte afstand, en goedkoper aan te leggen dan glasvezel want de infrastructuur (koperkabel) ligt er al.

Ik snap verder niet waarom men hier claimt dat 20 Mbit genoeg is voor een beetje surfen en MSN'en :X Bedoelen jullie niet 2 Mbit?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Zoals gezegd, we wonen allemaal vrij dichtbij de centrales, en hebben dus relatief weinig verlies. Plus dat de investeringen duur zijn, en de voordelen alleen in HD media streaming hoek zitten, waar nog niet heel veel voor is. Dus wordt niet snel terugverdient. Toch denk ik dat het nuttig is voor de toekomst.

We lopen iig tegen de limieten aan van die oude analoge meuk. Daarmee bedoel ik ADSL maar ook over kabel. Leuk die 120mbps maar volgens mij mag je met effectief de helft al heel blij zijn, en natuurlijk ook erg afhankelijk van de afstanden. En dan komt natuurlijk de discussie waar je het voor gaat gebruiken.
Maar wat denk ik belangrijker gaat worden, of zou moeten worden, is de upload. In deze analoge technieken is maar weinig bandbreedte gereserveerd voor de upload, wat toendertijd logisch was. Maar nu, met steeds meer user generated content en andere activiteiten die steeds meer op het internet plaatsvinden ipv alleen lokaal lijkt het mij erg belangrijk.

Maar goed, ik denk dat het een kip-ei verhaal is. Wie zet de eerste stap? Eerst een reden voor hoge snelheids glasvezel netwerken, of eerst gewoon aanleggen?

Bij m'n ouders in een dorp heeft een bedrijf al wel de stap genomen, het hele dorp lag overal open voor een tijdje, en nu.. voor nog geen 50 euro heb je 50mbit up 50mbit down glasvezel internet (zelf getest, echte waardes geven ze niet op, dit is wat ik haalde) + telefonie + digitale tv. Het kan dus blijkbaar wel. En het werkt allemaal echt goed.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 19:09

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik woon tegenwoordig in Spanje en ik word echt niet vrolijk van de internet profiders hier. Snelheid en stabiliteit is om te huilen en de prijs is vrij hoog. Nu moet ik zeggen dat het wel beter is geworden het afgelopen half jaar beteft de stabiliteit, vorig jaar was echt rampzalig. Veel uitval, problemen met dns servers... heb vreemde sht meegemaakt iig.

Nu is het in de grote steden nog wel redelijk voor elkaar. Heb nu een 8 Mbit lijntje wat goed werkt de laatste tijd. Dat kost je dan ongeveer 50 euro.

We waren aan het kijken voor een huisje in de bergen.. niet echt bergen, 5 min rijden vanaf de zee met veel woningbouw, helemaal volgebouwd dus maar wat blijkt, er is enkel een 1 Mbit lijntje beschikbaar. Dat gaat dan via een of andere straal verbinding. Aangezien ik internet voor m'n werk nodig heb hebben we dat maar even laten schieten. Waar we straks gaan wonen is een 6 Mbit lijntje mogelijk, das nog wel acceptabel iig maar echt blij word ik er niet van.

Dus concluderend, zo slecht is het in NL nog niet.. jullie (en ik was) aardig verwent betreft de internet verbinding ;)

• cornfed99111
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:22:
[...]
Ja je kan capaciteit creeren en dan wachten tot het aanbod eens komt, dat wordt nu ook wel gedaan. Veel huishoudens in Almere hebben al glasvezel zonder dat er een provider is. En de provider die er is (KPN) levert zulke walgelijke pakketten dat het niet eens aantrekkelijk is. Snelheidswinst die enkel downloaders willen gebruiken en televisie dat niet zoveel beter is dan je huidige pakket.

Tuurlijk gaat het over de toekomst, maar kijk eens naar een aantal jaar geleden, toen mensen nog een paar mbit hadden. Wat is er nu veranderd qua gebruik? (Illegaal) downloaden van films, games en series bijvoorbeeld. Of het downloaden van grote bestanden. Of het oversturen van foto's.
Eigenlijk niks wat echt van maatschappelijk belang is, puur entertainment en hier en daar wat applicaties.
De overheid maakt niet meer gebruik van die capaciteit, bedrijven doen dat ook eigenlijk niet. Downloads worden groter, meer niet.

Dat is het hele punt, de capaciteit komt er, het aanbod ook, maar dat is enkel dat downloads groter worden en we TV via internet krijgen, niks wereldschokkends.
Precies de argumenten voor mijn relaas.
Je haalt Almere aan. Hoe kan je als bedrijf content aanbieden die de capaciteit gebruikt voor maar één enkele stad? (of enkele andere steden)
De investeringen wegen niet op tegen de opbrengsten.

Als overheid moet je leiding nemen in een LANDELIJKE aanleg.
Creëer randvoorwaarden zodat de risico's gespreid worden over meerdere bedrijven.
Zorg voor een open netwerk waar deelnemende bedrijven vrij toegang hebben, zodat je ook concurrerende prijzen krijgt.
Zorg ervoor dat niet alle lasten van aanleg op één bedrijf komen te liggen.

À propos toekomst.
Waarom zouden de kabelbedrijven nu veel geld investeren om hoge snelheden mogelijk te maken?
Om ze denken dat (net als jij) dat die capaciteit in de toekomst toch niet nodig is?
Nee, die maken nu een slag naar de toekomst.

[ Voor 2% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:09:
[...]

Investeren kan niet zomaar. Er valt geen geld uit de lucht waar niemand zich zorgen hoeft te maken over wie er betaald. Je kan wel blijven mekkeren dat het zoveel beter moet (en dat doe je kennelijk ook) maar denk eens logisch na en beantwoord de volgende vragen:

Wie moet dat betalen? Waar haal je het geld vandaan?

Niemand gaat zomaar geld investeren en niemand heeft het zomaar liggen.

Er moet betaald worden voor aanleg, een bedrijf wil dan ook garantie dat ze het bedrag terug verdienen, anders is het te risicovol. Een monopoly wilt iemand, dus een open netwerk zonder lijn huur kosten. Dus hoe kan je dan er nog flink op verdienen?

Hoe zullen consumenten of bedrijven er van profiteren? Is dat enkel door meer entertainment mogelijkheden?

Ik zie buiten entertainment geen enkel voordeel van nog sneller internet. De consument gebruikt, voor downloaden/entertainment na, nog geen 10% van zijn snelheid bij gemiddeld gebruik.

Miljarden investeren puur zodat de consumenten hun HD films kunnen kijken over internet?
Modbreak:Goed, vanaf hier weer zonder te flamen. Alvast bedankt.

Waarom denk je dat het een monopoly systeem moet worden? Waarom kan het niet open systeem worden? Waarom kunnen bedrijven niet dat terug verdien wat ze hebben geinvesteerd volgens jou?

Entertainment levert nu al miljarden op, dus terug verdien moet geen probleem zijn.
Ook zakelijke mogelijkheden kunnen ervan profiteren, kijk alleen maar wat er aan data verzonden wordt. Ik werk in de ICT en toevallig ook met data wat over het Inet gaat. Backups worden gemaakt die enorm oplopen, waarom is het dan geen enorme voordeel als je deze data in 30min kan backuppen inplaats van een halve dag? Weet je wel wat het aan energie kosten zal schelen als jij iets kan downloaden.uploaden in 30min inplaats van een gehele dag?

Wie zegt dat de overheid hiervoor alleen moet betalen?

Als de mogelijkheden er zijn dan zal het 1 en ander ook veranderen. Dit moet ook want als we lang stil gaan staan, dan zullen we ook niet vooruit gaan. Denk aan de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:33 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat snel internet betreft geloof ik erg in het adagium "If you build it they will come".
Ik weet ook niet wat het precies gaat zijn, maar ik weet wel dat snel internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen voor in de toekomst.
Youtube kon pas ontstaan toen er genoeg mensen waren met een voldoende snelle internet verbinding.
Vijf jaar geleden was het ook zo dat alleen een paar Tweakertjes optimaal gebruik maakte van hun 2 megabit verbinding. Als iemand toen al bedacht had dat mensen willen zien hoe de baby van de buren z'n luier vol schijt had hij nooit iemand kunnen overtuigen om daar een snelle internet verbinding voor te nemen.
Door de kosten van het netwerk over alle gebruikers te spreiden kunnen we ons samen een veel sneller netwerk veroorloven als wanneer iedereen precies voor zijn eigen verbruik zou betalen. Als dat wel zo zou zijn geweest was er waarschijnlijk niet genoeg markt geweest om onze huidige snelle netwerken aan te leggen en betaalde we nu meer voor minder snel internet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

KPN erbij halen en een glasvezel netwerk aanleggen op kosten van de staat/belastingbetaler. Vervolgens op exact dezelfde manier glasvezel abonnementen aan gaan bieden zoals het met DSL gebeurt: x aantal euro per maand per verbinding en je mag als bedrijf internet aanbieden. Een investering die binnen no-time winstgevend zal zijn.

Op eigen houtje en met eigen geld kan het bedrijf niet eens een VDSL2 netwerk aanleggen (iets dat zelfs in België lukt) laat staan dat er ook maar ooit glasvezel naar huizen komt te liggen op nationaal niveau.

Kabel is al helemaal geen optie met de huidige providers en met name UPC. Traffic shaping op een ongehoord niveau. Je hebt werkelijk niets aan de fop-fiber abonnementen van dat bedrijf. Ronduit rampzalig.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:55:
[...]
Als de mogelijkheden er zijn dan zal het 1 en ander ook veranderen. Dit moet ook want als we lang stil gaan staan, dan zullen we ook niet vooruit gaan. Denk aan de toekomst.
Maar het gaat toch al met sprongen vooruit? 10 jaar geleden zat ik nog op 128kbps, tegenwoordig heb je voor de helft van dat bedrag 20mbps. Dat is al 160x sneller 10 jaar tijd. Stilstand zit er voorlopig niet in.

Verder is de vraag naar nóg sneller internet gewoon niet realistisch voor de meesten, en daarmee niet economisch rendabel. Het gros van de Nederlanders zou al veel meer kunnen doen met de snelheid die ze hebben dan dat ze nu doen. Maar het ontwikkelt zich allemaal gestaag door, YouTube met z'n HD, live streaming van tv of games, noem maar op.

Je noemt zelf een voorbeeld van backups maken voor bedrijven, waar consumenten niet zoveel aan hebben. Sowieso gaan backups meestal over intern liggende kabels, dat staat los van het internet. Moet het toch via internet, dan is er voor bedrijven best een oplossing voor te vinden. Genoeg zakelijke stabiele en internetverbindingen te vinden van 100mbit of 1gbit. Kostenplaatje ligt uiteraard hoger dan de 20euro p/m-verbinding van de consument, maar een beetje bedrijf die snel internet kan gebruiken kan dat wel betalen.
Qua energiebesparing, tsja, als je 100Gbit-verbindingen hebt liggen, kost dat ook weer een bak aan stroom om dikke RAID-backupservers te moeten draaien om die snelheid bij te benen. En idle gebruikt die zooi ook aardig wat, dus al met al valt een eventuele besparing tegen. Kun je beter investeren in zonnepanelen op het dak van je bedrijf als je kosten wilt drukken en energie wil besparen.

Maar het komt er wel, wees geduldig. De marktwerking doet zijn werk op dit gebied vrij goed.

Al met al snap ik het probleem niet zo, en vind ik dat je een beetje zeurt om niets. Je zegt dat andere landen al 100mbit hebben en 'wij' nog 'maar' 24mbit. Dat is slechts een factor 4 verschil, wat in het niet valt bij de 160x verschil met 10 jaar geleden. De achterstand is bijna te verwaarlozen. Er is maar weinig wat je méér kan doen met 100mbit, wat niet (al dan niet in licht afgeslankte vorm) met 24mbit te doen is. Praten we wel weer verder als andere landen alles op 1gbit hebben en wij nog steeds 24mbit, dan is er genoeg verschil (factor 40) om legitiem te zeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:34 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik gebruik m'n huidige veel-mbit verbinding maar amper. De 8mbit bij m'n ouders kan ik ook prima mee uit de voeten. Zo lang HD filmtrailers en dergelijke sneller downloaden dan ze gekeken kunnen worden vind ik het eigenlijk wel prima. Veel belangrijker dan downloadsnelheden vind ik zaken als:
• IPv6, zodat NAT geditched kan worden
• hogere uploadsnelheden
• goede QoS voor VOIP aan de ISP kant
• propere multicast implementatie (alhoewel caching servers aan de ISP kant wat extra voordelen hebben)

This can no longer be ignored.

• ApexAlpha
Ja, ik ken iemand met een 50/50 en zijn ping is in Call Of Duty 4 ongever 15 terwijl ADSL'ers niet onder de 23 komen. Verder zou 15 ook al gehaald worden met een 24/5 ipv 24/1 verbinding.

• Steephh
  • Laatst online: 14:47
ApexAlpha schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:02:
[...]

Ja, ik ken iemand met een 50/50 en zijn ping is in Call Of Duty 4 ongever 15 terwijl ADSL'ers niet onder de 23 komen. Verder zou 15 ook al gehaald worden met een 24/5 ipv 24/1 verbinding.
Ik woon lekker afgelegen met een 4/0.5 ADSL-verbinding en ik haal pings tussen de 10 en 15...

En dat is dan nog draadloos via mijn laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 20-05-2009 08:22 ]

_@/'

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:09:
Terwijl we in Nederland tot bijna de top horen met de meeste internet aansluitingen. Komen we niet verder dan 24Mbit met ADSL.

Over 2 koperdraadjes die ooit bedoeld waren voor 1 telefoongesprek kun je maar een beperkte hoeveelheid informatie versturen per seconde.

Shannon heeft dat in 1948 allemaal al op papier gezet. En dat geldt nu nog steeds.

Wikipedia: Shannon–Hartley theorem

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

*snip*
Wie wel dan? Bedrijven? Die hebben het geld niet liggen voor zo'n investering. De overheid? Die hebben het zeker niet.
Waarom denk je dat het een monopoly systeem moet worden? Waarom kan het niet open systeem worden? Waarom kunnen bedrijven niet dat terug verdien wat ze hebben geinvesteerd volgens jou?
Omdat het voor een bedrijf niet erg interessant is om een heel netwerk aan te leggen waar vervolgens iedereen gratis van kan profiteren.
Entertainment levert nu al miljarden op, dus terug verdien moet geen probleem zijn.
Ook zakelijke mogelijkheden kunnen ervan profiteren, kijk alleen maar wat er aan data verzonden wordt. Ik werk in de ICT en toevallig ook met data wat over het Inet gaat. Backups worden gemaakt die enorm oplopen, waarom is het dan geen enorme voordeel als je deze data in 30min kan backuppen inplaats van een halve dag? Weet je wel wat het aan energie kosten zal schelen als jij iets kan downloaden.uploaden in 30min inplaats van een gehelle dag? Nee he, zo te zien niet.
Dus entertainment en zakelijk is het enige waar je mee kan komen? Dat stelt ook niet veel voor dus. Zakelijk valt al af, hoeveel bedrijven zitten nou in een woonwijk? Vaak allemaal op een apart terrein waar soms al glasvezel ligt. Voor zakelijk gebruik is het niet nodig heel Nederland te verglazen.
En entertainment, het levert nu al miljarden op dus dat moet geen probleem zijn?
Het levert miljarden op aan alle maatschappijen die het produceren, tot nu toe wordt er enorm weinig verdiend aan digitale distributie. En de bedrijven die er aan verdienen zullen dus nooit investeren in glasvezel.
Wie zegt dat de overheid hiervoor alleen moet betalen?
Niet alleen, maar kennelijk wel een deel. Bedrijven hebben in veel gevallen het geld simpelweg niet klaar liggen, zeker niet in deze economische tijden.

Als
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:55: de mogelijkheden er zijn dan zal het 1 en ander ook veranderen. Dit moet ook want als we lang stil gaan staan, dan zullen we ook niet vooruit gaan. Denk aan de toekomst.
Ik vind helemaal niet dat we stil moeten staan, dat slaat nergens op.
Alleen constant blijven schreeuwen dat we aan de toekomst moeten denken in plaats van gewoon realistisch blijven schiet ook niks op. Schreeuwen zonder inhoud, dat kan iedereen.

[ Voor 5% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:35 ]

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Als de wens zo groot is zou je natuurlijk ook gewoon zelf in je wijk/stad/dorp een vraagbundelingsproject op kunnen zetten. Als je serieuze interesse kunt opwekken bij de bewoners is het vaak een stuk interessanter voor glasvezelleveranciers om je gebied te ontsluiten. (ipv "if you build it they will come" dus "if you ask loud enough they will build it")

Verder is de aanleg van een glasvezelnetwerk inderdaad een zeer grote investering die wel terugverdiend moet worden, dit in tegenstelling tot bestaande netwerken waarbij het vaak "slechts" een kwestie is van het upgraden van de hardware op klantlocatie en in de wijkcentrales. In de meeste gevallen is het terugverdien model bij glasvezel een lange termijn traject (20+ jaar), maar dit neemt niet weg dat netwerken wel een minimale dekking nodig hebben om "kostenneutraal" te kunnen zijn.

Met simpelweg roepen dat "Nederland verglaasd moet worden" zul je in ieder geval niet ver komen. Wil je glasvezel en zit je niet in de beperkte selectie van gemeenten waar reeds een project loopt dan zul je zelf aan de bak moeten. Wachten op de overheid of investeringen vanuit die kant zal ook geen nut hebben, naast het feit dat FTTH momenteel geen duidelijke economische meerwaarde heeft is de lobby vanuit de kabelaars sterk (en ervaren) genoeg om overheidsbemoeienis voor de komende 10 jaar op afstand te houden.

• ApexAlpha
Steephh schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:21:
[...]

Ik woon lekker afgelegen met een 4/0.5 ADSL-verbinding en ik haal pings tussen de 10 en 15...

En dat is dan nog draadloos via mijn laptop.
Ik heb het over Call of Duty 4, ik zou niet weten hoe het bij andere spellen of sites zit qua verschil tussen Fiber en DSL

Bovendien maakt de afstand van ADSL niets uit voor ping, alleen voor snelheid. Zo haal jij met ADSL waarschijnlijk geen 20Mbit, mocht je zo een abonnement nemen

[ Voor 17% gewijzigd door ApexAlpha op 20-05-2009 11:17 ]

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
ApexAlpha schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:16:
[...]
Bovendien maakt de afstand van ADSL niets uit voor ping, alleen voor snelheid.
Afstand maakt _altijd_ uit voor ping. Of je het verschil kan merken is een tweede.

Verwijderd

Het is in ieder geval een heel interessant onderwerp. En ook eentje die aardig wat 'hit and run' reacties ontlokt volgens mij, niet allemaal gestoeld op kennis en onderzoek. Vooraf even mijn achtergrond: ik verdiep me al een tijdje professioneel in de ontwikkeling van de breedbandmarkt in NL, en ik heb hier wel een zeer uitgesproken mening over. Ik denk ook dat ik wel een bijdrage kan leveren omtrent dit onderwerp.
Ik vroeg me altijd af waarom we in Nederland zo achter lopen met de snelheid van internet.
Hmm, waarom denk je dat dit zo is? Laten we even wat bronmateriaal erbij halen. De eerste vind ik vooral leuk, en is 's Neerlands trots denk ik:
The Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) is an Internet exchange point situated in Amsterdam, in the Netherlands. AMS-IX is a fast growing, non-profit, neutral and independent peering point. The AMS-IX is the largest Internet Exchange in the world, when measured both by number of members and by traffic.
Kijk ook even naar deze link; de AMS-IX is niet qua piekvolume de grootste van de wereld (dat was vorig jaar nog wel zo, maar toen was de LINX nog groter in gemiddeld volume). Ik woon zelf nog geen tien minuten van een van de datacentra vandaan, waar deze enorme hoeveelheden dataverkeer doorheen gepompt worden, en dat vind ik best cool.

Maar wat zegt dat? Een aantal zaken: NL is blijkbaar aardig groot in internetverkeer; dat is historisch zo gegroeid (NL was het eerste niet-Amerikaanse land dat aangesloten was op het NSFNet, een voorloper van het internet, onder leiding van Piet Beertema. Daarmee is NL dus een soort 'haven voor europa' geworden voor internet toegang. Aan de andere kant heeft London bijvoorbeeld meer dan 1 IX, en NL heeft eigenlijk maar 1 echt grote. Dus je moet het wel relatief bekijken.

Waar komt al dat verkeer dan vandaan? Dit is toch vooral consumentenverkeer (p2p, streaming video, webverkeer), zakelijk verkeer valt in het niet bij wat er door thuisgebruikers verstouwd wordt. Dat betekent wel iets: er is dus blijkbaar genoeg bandbreedte beschikbaar tot in het huis van de consument, anders was dit niet mogelijk.

En dat brengt mij op de tweede bron, een onderzoek naar de breedbandmarkt in Europa over 2008 (de rest van de wereld is niet zo interessant, alleen de VS, Japan en Zuid-Korea zijn erg ver met breedbandinternet, de rest van de wereld loopt toch wel achter). Wat zegt dit document o.a.?
quote: pagina 148
Overall broadband penetration in the Netherlands is one of the highest in the world: totalling 36.8% at the end of 2007, it ranks first in Europe.
Dit wikipedia artikel loopt blijkbaar wat achter, maar daar zijn we nummer 12 van de wereld met absoluut aantal breedbandinternet aansluitingen, terwijl we qua populatie toch echt maar nummer 61 zijn!

Hoe komt dit? Concurrentie! Historisch is dit als volgt gegaan: eerst was er dial-up (POTS en ISDN). Dat was natuurlijk geen breedband. Vervolgens kwam de kabel langzaam opzetten met internet, waarbij Casema voorop liep, en @Home er snel achteraan kwam. Alle dial-up ISP's schrokken daar een beetje van, including KPN, en die zijn vol in gaan zetten op ADSL. De OPTA heeft hier vervolgens (onder druk van partijen als Cistron, BaByXL, BBned en Versatel) aardig wat regelgeving op losgelaten, en het KPN kopernetwerk opengegooid. Daarmee is ADSL een sterke concurrent van kabelinternet geworden, en is rond 2003 kabelinternet zelfs voorbijgestreefd in aantallen. De belangrijkste reden dat er zo hard geconcurreerd werd tussen kabel en ADSL is dat beide infrastructuren een dekkingsgraad in NL kennen van > 98%. Dat betekent dat bijna iedereen een breedbandverbinding kan afnemen (minus wat buitengebieden, als afstanden een factor gaan spelen).

Wat betekent dat dan voor de breedbandmarkt? ADSL werd erg goedkoop, door de concurrentie tussen ADSL partijen onderling (de kabelmarkt heeft die scherpe prijsstelling eigenlijk nooit kunnen of willen volgen). ADSL2+ was dus een logisch gevolg, maar door de dreiging van VDSL en glasvezel naar de deur (FttH) zijn ook de kabelmaatschappijen niet stil blijven staan: EuroDOCSIS 3.0 is gekomen om te kunnen concurreren met glasvezelsnelheden.

Maar dan wordt het spannend. Met ADSL2+ is de huidige opzet van het kopernetwerk een beetje uit zijn voegen gegroeid: meer dan 24 Mbit/sec is er niet (realistisch) uit te persen, en VDSL kan wel, maar dan moet je echt de straat in met je actieve apparatuur (denk aan een flinke straatkast voor iedere 300 aansluitingen), en dat is duur en onhandig. FttX is dus echt de toekomst (zeker indien de limieten van de mogelijkheden van kabelnetwerken bereikt worden).

ADSL2+ en EuroDOCSIS 3.0 waren niet heel hard nodig voor de markt in NL: veel mensen hadden genoeg aan 4 - 8 Mbit/sec. Echter, deze technieken waren, door gebruik te maken van de bestaande infrastructuur, zonder veel ingrijpende aanpassingen, redelijk goedkoop te introduceren. En omdat telecompartijen graag de vraag een beetje voor zijn, is dit toch vrij snel uitgerold.

Waarom lopen telecompartijen dan vooruit op de vraag naar breedband? Dat is toch alleen maar geldverspilling? Misschien wel, maar met dit soort ontwikkelingen zit je altijd in een vraag/aanbod paradox: als de vraag naar meer breedband (bijvoorbeeld getriggerd door populaire diensten die dit nodig hebben) niet bestaat, dan wordt het ook niet aangeboden. Maar als het aanbod er niet is (een tekort aan bandbreedte voor bepaalde diensten, bijvoorbeeld), kan je nooit een populaire dienst in de markt zetten die die bandbreedte als een vereiste heeft - zonder de benodigde infrastructuur (en zonder garantie dat die er niet binnen afzienbare tijd is) kan je nooit een business case rondkrijgen voor een dergelijk product.

De vraag is dan nu: wat is ongeveer het huidige gemiddelde van de internetsnelheid naar een eindgebruiker? Deze vraag is van belang, aangezien jij stelt dat het in NL zo slecht gesteld is met de breedbandmarkt. Helaas heb ik hier geen cijferwerk van, maar gezien de dekkingsgraad van kabel en DSL, en ook de prijsstelling (kijk naar Belgie, daar is ook een hoge dekkingsgraad, maar door de hogere prijzen nemen mensen minder snelle verbindingen af, en wordt er ook minder dataverkeer verstouwd (ook omdat er nog ISP's zijn die limieten aan dataverkeer stellen).
Er is glasvezel (niet zo lang) beschikbaar waarbij 100mbit en meer behaald kan worden. Alleen hebben de meeste mensen in NL hier totaal niks aan, dit omdat niet overal,, of beter gezegd bijna nergens glasvezel beschikbaar is.
En hier komen we nu dus op uit. Wat gebeurt er na ADSL2+? Het is goed voor de markt dat EuroDOCSIS 3.0 er is. Dit dwingt ADSL-partijen om na te denken over de toekomst, die onlosmakelijk verbonden zit aan een andere infrastructuur dan de huidige koperparen van KPN. De enige realistische kandidaat is dan fiber to the home. Maar dat is reteduur om aan te leggen. De partij die het meeste te verliezen heeft, is toevallig ook de grootste telecomaanbieder in NL: KPN. Zij hebben de diepste zakken met het grootste belang in een duurzame vervanger van koper, en zijn dus de gedoodverfde financier en uitbater van een landelijk glasvezelnetwerk.

Dit weet KPN. Daarnaast heeft KPN nog een ander belang: het verkopen van de MDF locaties (de telefooncentrales). Die ruimtes zijn enorm, en vaak op hele dure plekken (denk aan de ruimte die ze in Utrecht delen met het postkantoor, aan het Neude). Het idee is dan: VDSL voor de gebieden waar het leggen van glas misschien niet direct opportuun is, zodat ze de wijkcentrales toch kunnen verkopen (alle apparatuur verschuift dan de wijk in, en wordt met glasvezelringen ontsloten), en ze qua glasvezelnetwerk al vlakbij de klant zitten (later hoef je dan theoretisch alleen nog het laatste stukje koper te vervangen door glas, al klinkt dat makkelijker dan het in de praktijk is). In de rest van de gebieden wordt er direct glasvezel gelegd. Dit wordt uitbesteed aan ReggeFiber, met wie KPN een joint-venture heeft, aangezien ReggeFiber heel goed is in het leggen van glasvezel (want eigendom van Volker-Wessels, een belangrijke aannemer op het gebied van glasvezel in NL) en het opkopen van kleine vezelpartijen zoals Lijbrandt.

De uitrolplannen zijn er allemaal. Maar die zijn natuurlijk niet in steen gebeiteld, en er is nu een economische crisis. KPN heeft wat moeite met het verkrijgen van funding, en wil zelf ook voorzichtig en verstandig omgaan met toekomstplannen. Want zoals gezegd, uitrollen is duur.

Aan de andere kant is het de moeite wel waard: glas is vele malen stabieler dan koper, er kan veel meer dataverkeer overheen (Gbit/sec is nu theoretisch commercieel aan te bieden, en dat kan nog hoger), en dus is het een toekomstvaste investering: het kopernetwerk heeft 80 jaar lang geld opgeleverd, en de verwachting voor fiber is toch ook wel dat het 30-50 jaar mee gaat.

Er is natuurlijk al wel wat glas in NL, maar zoals je zegt: niet zoveel.
Als je naar andere Europese landen kijkt dan zie je dat super snel internet al jaaaren beschikbaar is voor de consument. Terwijl we in Nederland tot bijna de top horen met de meeste internet aansluitingen. Komen we niet verder dan 24Mbit met ADSL.
Ho wacht even, vergis je niet: dat is nergens in Europa echt substantieel anders! Zie het volgende document:
Nearly 83% of Worldwide FTTH/B subscribers at June 2008 are in Asia
En op slide 13 zie je dat Frankrijk met 120.000 aansluitingen voorop loopt, maar dat is percentueel, tov het totaal aantal breedbandaansluitingen, totaal niet boeiend: 14.250.000 het jaar ervoor, dus nog geen 1%! Dan zijn die 12.000 aansluitingen in NL (0,5%) nog helemaal zo slecht niet.

Wel hebben we een kabel leverancier die 120Mbit levert, maar als je naar de prijzen kijkt dan word je er ook niet vrolijk van. Monopoly :(
En dan is dit ook weer niet overal in NL leverbaar.

Kort samen gevat, ik vindt het triest allemaal.

Is het geld?
Is het de infrastructuur? Zo ja, ik neem aan dat dit op te lossen is. We bouwen namenlijk ook snelwegen om.... neeehh slecht voorbeeld. uhmmm.....
Of is er toch weinig vraag naar?

Als er Internet providers mee kijken.. HEREN, DAMES WAKKER WORDEN >>> 2009<<<.
Ik ben bang dat jouw visie een beetje op sentiment, en niet op feiten gebaseerd is. Het klopt, er is nog niet veel, maar de ontwikkelingen zijn veelbelovend, en om nou te zeggen dat we ver achterlopen op de rest van Europa: nee.

Dit even als introductie in de wondere wereld van de Nederlandse breedbandmarkt. Ik zal later nog een reactie op wat andere opmerkingen uit deze draad geven, want ik zie een hoop sentiment en sprookjes, maar weinig substantiele onderbouwing.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat infrastructuur het allergrootste probleem is. Naar mijn eigen (buiten)gemeente kijkend: hoe lang er gezeur en drama is over een nieuw FIETSPAD, of een windmolen, vooral door omwonenden, ik moet er niet aan denken hoe veel en hoe lang mensen gaan zeuren als er veel straten dicht moeten om er glas in de grond te leggen. Al helemaal als je gaat kijken naar een stad, zeker complexe binnensteden met veel eenrichtingsverkeer, daar gooi je niet zomaar een straatje dicht om er een PVC buisje met glasvezelkabel onder te leggen, zodat mensen vervolgens het ook nog eens vanaf die buis naar hun eigen meterkast kunnen sluizen.

• denan
Umbrah schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:59:
ik moet er niet aan denken hoe veel en hoe lang mensen gaan zeuren als er veel straten dicht moeten om er glas in de grond te leggen. Al helemaal als je gaat kijken naar een stad, zeker complexe binnensteden met veel eenrichtingsverkeer.
Toch is dit vaak geen probleem aangezien VWT/Regge alle benodigde vergunningen hebben om de straat open te breken. In de meeste gevallen blijft de overlast voor omwonenden ook tot een minimum beperkt. Het grootste probleem bij dit soort trajecten is toch wel dat de aanleg van de infra pas kostendekkend is als 30-40% van de bewoners meedoen met de oplevering. Liggen de percentages lager dan zal een investeerder nooit zijn geld terugverdienen. Ook is de kans zeer groot dat na de eindoplevering bewoners uit het aanleggebied niet meer aangesloten kunnen worden doordat de vergunningen aflopen en doordat de straten weer dichtgegooid zijn. Bij bestaande infra heb je dat probleem niet aangezien de kabels er al liggen.

Verwijderd

ApexAlpha schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:11:
Dit is absoluut waar. Dit geldt voor kabeldekking overigens ook: alleen Malta (!!) heeft een hogere dekkingsgraad in Europa dan Nederland als het gaat om kabelmodemtoegang (95% vs. 92% resp.). Het voordeel hier is weer dat het feit dat alles dicht bij elkaar ligt, het ook makkelijker is om fiber te leggen (kortere stukjes fiber in kortere stukjes graafwerk ;)), maar aan de andere kant is er zoveel bebouwing, regulering mbt graafvergunningen, historische binnensteden, en hoge arbeidslonen dat het niet goedkoop is om fiber uit te rollen in Nederland. En gezien het huidige aanbod van ADSL2+ en EuroDOCSIS 2 en 3, is de noodzaak voor nog hogere snelheden niet heel dringend.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:12:
'Laag te houden'? Dat klinkt alsof men kunstmatig / expres de snelheden lager houdt dan ze kunnen gaan. De maximale snelheden worden nu echter door de infrastructuur en de daarop toegepaste technologie beperkt. Als je het niet aanleggen van glasvezel beschouwt als kunstmatig / expres de snelheden lager houden, dan is dat wel erg kortzichtig:
KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer schat dat de aanleg in het grootste deel van Nederland tussen de euro3 mrd en euro 4 mrd zal kosten, zo liet hij eind vorig jaar weten aan deze krant.
Naast het feit dat je dan een goede business case moet hebben, moeten er ook banken zijn die je dit geld lenen. En laten die in deze economische tijden het geld gewoon niet hebben. Het gaat dus om meer dan een beetje corporate onwil.
HenkEisDS schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:13:
Internet wat in Nederland te verkrijgen is is snel genoeg voor consumenten. 20Mbit met geluk over de telefoon. 30Mbit en hoger via de kabel, mits je op de juiste locatie woont.

Wil je een datacentrum starten, dan doe je dat vanaf een locatie waar ook snel internet te verkrijgen is en niet op het platteland.
Deze reactie heb ik meer gezien. Anders gezegd: snelheid X is snel genoeg voor iedereen. Dit is echter gewoon niet waar: de breedbandbehoefte verandert aan de hand van de beschikbare diensten, maar beschikbare diensten veranderen weer aan de hand van beschikbare verbindingssnelheden. HD IPTV heeft gewoon veel meer bandbreedte nodig, zeker met meer dan 1 televisie in huis. De kabel doet dat nu nog prima, maar dan wel alleen met broadcast tv stations; als je video on demand wilt gaan doen, word je al snel beperkt op capaciteit. Maar ja, niemand vraagt erom, omdat het nog niet kan. Dit is die paradox waar ik het in mijn vorige post over had: een van de twee moet innoveren: diensten of access snelheden. Anders krijg je gewoon stilstand.

De vraag die daar dan goed op aansluit:
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:27:
Noem eens wat. Noem eens iets dat een miljoenen/miljarden investering kan verantwoorden.
Dat is het probleem: de diensten komen meestal pas als de infrastructuur de snelheden aan kan. Maar VoD is dus een nuttige reden, en zakelijk zie je dat SAAS-applicaties om stabiele, snelle en low-latency verbindingen vragen (en dan is wederom fiber de gedoodverfde kandidaat). Maar de belangrijkste reden is: vooruitgang. Een quote uit een interessant rapport (dat gebruikt werd in een dom verhaaltje van Rob van Esch, kabel-reli-freak):
By aggressively supporting the deployment of next-generation broadband networks, governments have short-circuited the system interdependency paradox, and casued the future to arrive faster by fostering an environment where next-generation Web applications can be developed without concerns that customers would lack the requisite infrastructure to take advantage of them.
In NL is de druk van de OPTA voor het openstellen van het kopernetwerk van KPN dus een belangrijke drive geweest voor het introduceren van breedband aan de consument, wat de ontwikkeling van breedbanddiensten een enorme boost heeft gegeven.

Daarbij is het voor KPN en andere DSL aanbieders vrij simpel: koper is end-of-life, en men kan de kabelaar niet laten winnen, dus moet fiber er komen. Concurrentie en lijfsbehoud zijn dus belangrijke drivers.
Dat gaat niet zomaar meer: de OPTA heeft reguleringsregels opgesteld, en als aanbieder van glas moet je al snel aan allerlei voorwaarden voor openstelling aan derden voldoen.
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:59:
Wel erg krom gelul. Jij vind dat de regering miljarden moet investeren in een technologie waar ze zelf nooit ook maar iets van terug zien en waar de bedrijven flink van gaan verdienen?
Het levert de 'regering' een hoop op: werkgelegenheid, een grote kenniseconomie, en op lokaal gebied hoogwaardige secundaire vestigingsredenen. Waarom denk je dat er op nationaal en lokaal gebied vanuit de overheid zo hard gedrukt wordt op glasinitiatieven? Er is nog nauwelijks glas, en nu al heeft de OPTA reguleringsuitspraken gedaan. Dat doen ze niet voor niets, dat doen ze om de uitrol te stimuleren.
Snel internet is puur een luxe goed aangezien dat geen enkel maatschappelijk belang is. HD streamen is geen maatschappelijk belang, daar profiteert de maatschappij niet van. De enige die daar van profiteert is de consument als individu, de provider en de content aanbieder. Laat die dan ook lekker betalen.
Het ligt iets genuanceerder denk ik, maar op zich heb je hier wel gelijk. Sterker nog: Europa zal het niet zomaar toestaan dat de overheid meebetaalt, dat riekt naar concurrentievervalsing.
Vergelijking met ADSL ontwikkeling slaat ook nergens op. Dat was een ontwikkeling van een onbetrouwbare, dure en langzame techniek naar een betrouwbare, goedkope en snelle techniek. Het enige wat glasvezel extra levert is meer snelheid. Betrouwbaar en goedkoop is er al.
Glasvezelbetrouwbaarheid is vele malen hoger dan DSL. Geen overspraak, een lagere latency, minder afhankelijkheid van zaken als temperatuur en vocht, langere houdbaarheid van de fysieke laag, en veel toekomstvaster: de stap van ADSL naar fiber is net zo groot als die van dial-up naar ADSL - misschien zelfs nog wel groter. Vergeet niet dat ADSL expliciet is ontwikkeld als tijdelijke oplossing, met als achterliggende gedachte: hey, we gebruiken dat koper niet efficient genoeg, en fiber aanleggen gaat nog wel even duren (want FttH-concepten waren al in beeld voordat ADSL als techniek goed en wel beschikbaar was voor commerciele uitrol), dus laten we tot die tijd iets doen met dat koper, dat is vast veel goedkoper dan in 1x glas leggen.
Edit: Bovendien voor 720p streamen is 7,5 mbit al genoeg volgens www.thehdweb.com
Vast wel, maar 4 bewoners: 3 achter de tv en 1 achter het internet... Dan zit je al vrij snel aan de huidige max van ADSL2+.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:03:
Er wordt meer gerekend in decennia, als het gaat om terugverdienen. Termijn die ik meestal hoor ivm FttH netwerken is rond de 30 jaar. ;)
Grappig. Hooguit 3 jaar geleden zeiden we dat van 512kb/128kb lijntjes. Maar ik denk dat die mensen inmiddels ook niet meer al te blij zullen worden van die snelheid. Al helemaal niet als ze willen youtuben. Dus ja nu is 20mbit méér dan zat, maar over 3 a 5 jaar ook niet meer.

Punt is dat ISPs moeten investeren in het platform van 5 jaar in de toekomst. Kost ook wat, wordt je niet blij van. Maar dat mensen nu met snelheid x toekunnen betekent niet dat je stil kunt staan.
Dit is inderdaad de crux: je moet vooruit kijken. Wat is ook alweer die hoax over Bill Gates en zijn zogenaamde quote: "640k ought to be enough for anyone"? Stilstand is achteruitgang, en zeker als de infrastructuur de bottleneck is: die heb je niet zomaar vervangen, dus je moet op tijd beginnen.
Umbrah schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:59:
ik moet er niet aan denken hoe veel en hoe lang mensen gaan zeuren als er veel straten dicht moeten om er glas in de grond te leggen. Al helemaal als je gaat kijken naar een stad, zeker complexe binnensteden met veel eenrichtingsverkeer, daar gooi je niet zomaar een straatje dicht om er een PVC buisje met glasvezelkabel onder te leggen, zodat mensen vervolgens het ook nog eens vanaf die buis naar hun eigen meterkast kunnen sluizen.
Vergis je niet: dit gaat retesnel, en ik heb bij mij in de buurt echt niet gezien dat er ook maar op enig moment een straat dicht hoefde. En mijn hele buurt is verglaasd. :)

[ Voor 106% gewijzigd door IEF op 25-05-2009 01:37 ]

Verwijderd

Donwesje schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:47:
@kryz Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is?
Ah, ik lees het nog een keer, en ik zie nu ook in dat je dit met een andere toon bedoeld kan hebben dan hoe ik hem las. Dat is het nadeel van internet, je kan niet altijd de toonzetting tussen de regels door lezen (zeker niet als er maar 1 regel staat :P). Mea culpa.

• denan
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:49:
[...]

Ah, ik lees het nog een keer, en ik zie nu ook in dat je dit met een andere toon bedoeld kan hebben dan hoe ik hem las. Dat is het nadeel van internet, je kan niet altijd de toonzetting tussen de regels door lezen (zeker niet als er maar 1 regel staat :P). Mea culpa.
Je maakt een hoop goed met je reactie op de colum op webwereld :)

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:00
ik heb hier een glasvezel lijntje of dergelijke net als de rest van mijn dorp ongeveer, en ik mag dat best supersnel internet noemen, 50mbit om 50mbit met de juiste spullen in huis,
ik woon in hillegom met de provider Lijbrandt Telecom, en ze zijn hard aant investeren etc in meerdere dorpen rond ons heen..

Verwijderd

denan schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:53:
Je maakt een hoop goed met je reactie op de colum op webwereld :)
offtopic:
Haha, thanks. Ik word niet helemaal goed van die kabelboeren, en zeker die Van Esch. Gisteren ook een presentatie van een medewerker van een kabelboer gehad die te maken had met regulatory affairs, en waarom het allemaal wel niet zo zielig was voor kabelboeren dat de kabel 'open' moet. Gewoon het KPN-huilie-verhaal van 10 jaar geleden toen het kopernetwerk open moest, maar dan in het kwadraat, en dat terwijl de regulering echt niet boeiend is (wie kan nou nog boeien dat analoge TV gereguleerd wordt). Nee, uit die wereld zal de vooruitgang niet komen.

• ApexAlpha
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:45:
[...]

Dit is absoluut waar. Dit geldt voor kabeldekking overigens ook: alleen Malta (!!) heeft een hogere dekkingsgraad in Europa dan Nederland als het gaat om kabelmodemtoegang (95% vs. 92% resp.). Het voordeel hier is weer dat het feit dat alles dicht bij elkaar ligt, het ook makkelijker is om fiber te leggen (kortere stukjes fiber in kortere stukjes graafwerk ;)), maar aan de andere kant is er zoveel bebouwing, regulering mbt graafvergunningen, historische binnensteden, en hoge arbeidslonen dat het niet goedkoop is om fiber uit te rollen in Nederland. En gezien het huidige aanbod van ADSL2+ en EuroDOCSIS 2 en 3, is de noodzaak voor nog hogere snelheden niet heel dringend.
Het graafwerk e.d. kan wel minder zijn. Maar je moet hier wel vaak asfalt of andere gesteente openbreken om die kabels te leggen. Terwijl in Finland of Zweden heb je vaak trajecten van tientallen kilometers waar je alleen grond hebt, dit vraagt toch een stuk makkelijker en goedkoper.

Bovendien is het graafwerk niet mijn punt. Mij punt is dat ADSL voor ons een hogere snelheid geeft dan in Finland o.i.d.. Terwijl ik 150 meter van de centrale afwoon woont een vriend van mij 4km+ .. een van de weinige stukken in Nederland waar dit zo ver is, dus als ze hier meteen glasvezel aanleggen in plaats van nog een DSL centrale kan ik het wel begrijpen. Maar verder is de markt er ook niet rijp voor.

Je noemt als voorbeelden, HDTV, Blu Ray en Streaming. Nouja, hoeveel % van de Nederlanders streamt of download er al HD? Ik denk dat dat eerder een argument voor opheffing van het belgisch datalimiet is dan voor hogere snelheden aangezien ik met mijn 24mbit lijntje makkelijk BD download of HD stream. En ja, dan zit mijn broertje ook nog online op de ps3 en kijkt iemand anders youtube o.i.d.

het gros van de mensen kijkt nog altijd DVD. En een dvd haal je binnen 30 minuten binnen met de juiste software. Pas als HDTV en Blu Ray downloads écht opkomen zal de schreeuw om sneller internet opkomen.

En bovendien zegt iedereen hier dat ISP's achterlopen, terwijl als je naar de doorsnee Nederlander kijkt liggen ze toch wel voor met 24Mbit, de meeste mensen kunnen nog _makkelijk_ vooruit met een 1.5 ~ 8mbit connectie.

• !null
Slingertj3 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:56:
ik heb hier een glasvezel lijntje of dergelijke net als de rest van mijn dorp ongeveer, en ik mag dat best supersnel internet noemen, 50mbit om 50mbit met de juiste spullen in huis,
ik woon in hillegom met de provider Lijbrandt Telecom, en ze zijn hard aant investeren etc in meerdere dorpen rond ons heen..
Ja die hebben mijn ouders ook in Hillegom. Als je zo'n verbinding hebt vraag je je af waarom we uberhaupt nog met die ouwe analoge meuk bezig zijn. Maar goed, daar zijn ook de nodige investeringen in gegaan. Ze breiden overigens wel uit, volgens mij willen ze Haarlem gaan doen.

Verwijderd

ApexAlpha schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:10:
Het graafwerk e.d. kan wel minder zijn. Maar je moet hier wel vaak asfalt of andere gesteente openbreken om die kabels te leggen. Terwijl in Finland of Zweden heb je vaak trajecten van tientallen kilometers waar je alleen grond hebt, dit vraagt toch een stuk makkelijker en goedkoper.

Bovendien is het graafwerk niet mijn punt. Mij punt is dat ADSL voor ons een hogere snelheid geeft dan in Finland o.i.d.. Terwijl ik 150 meter van de centrale afwoon woont een vriend van mij 4km+ .. een van de weinige stukken in Nederland waar dit zo ver is, dus als ze hier meteen glasvezel aanleggen in plaats van nog een DSL centrale kan ik het wel begrijpen. Maar verder is de markt er ook niet rijp voor.
Ik weet wat je punt was. Ik zei: klopt! En toevallig heeft dat voordeel voor ADSL in NL ook weer een bijkomend voordeel voor uitrol van fiber in NL. Meer zei ik niet.

Overigens moet je in Finland niet vergeten dat men veel meer dan hier rekening moet houden met vorst, dus het leggen van fibers kan alleen in een bepaalde periode van het jaar.
Je noemt als voorbeelden, HDTV, Blu Ray en Streaming. Nouja, hoeveel % van de Nederlanders streamt of download er al HD?
Een wedervraag: hoeveel HD content wordt er al commercieel aangeboden? En omdat we allebei het antwoord op die vraag weten, direct de volgende vraag: waarom is dat, denk je? Juist, omdat er niet genoeg bandbreedte is om die content te streamen en een positieve klantervaring te garanderen (dwz: geen haperingen, pauze en terugspoelen wanneer je dat wilt zonder lag, geen irritante reclames tussendoor, of met andere woorden: hetzelfde als een DVD huren bij de videotheek).
Ik denk dat dat eerder een argument voor opheffing van het belgisch datalimiet is dan voor hogere snelheden aangezien ik met mijn 24mbit lijntje makkelijk BD download of HD stream. En ja, dan zit mijn broertje ook nog online op de ps3 en kijkt iemand anders youtube o.i.d.
Welke percentage van de HD content die jij downloadt werd legaal aangeboden? In het geval van diensten heb ik het wel over commerciele diensten, want het hele p2p- en usenet-gebeuren kan zomaar onderuit geschopt worden - je zag in Zweden al een ineenstorting van het p2p-verkeer op basis van de uitspraak in de zaak tegen The Pirate Bay initiatiefnemers.
het gros van de mensen kijkt nog altijd DVD. En een dvd haal je binnen 30 minuten binnen met de juiste software. Pas als HDTV en Blu Ray downloads écht opkomen zal de schreeuw om sneller internet opkomen.
En dat is dus de paradox: als er geen content is, heeft niemand de snelheid nodig, en als de snelheid er niet is, komt de dienst er niet. Dat systeem houdt zichzelf jaaaaren in stand, als iemand het niet doorbreekt.
En bovendien zegt iedereen hier dat ISP's achterlopen, terwijl als je naar de doorsnee Nederlander kijkt liggen ze toch wel voor met 24Mbit, de meeste mensen kunnen nog _makkelijk_ vooruit met een 1.5 ~ 8mbit connectie.
Wat is 'hier'? Belgie of NL?

• ApexAlpha
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:41:
[...]

Ik weet wat je punt was. Ik zei: klopt! En toevallig heeft dat voordeel voor ADSL in NL ook weer een bijkomend voordeel voor uitrol van fiber in NL. Meer zei ik niet.

Overigens moet je in Finland niet vergeten dat men veel meer dan hier rekening moet houden met vorst, dus het leggen van fibers kan alleen in een bepaalde periode van het jaar.

[...]

Een wedervraag: hoeveel HD content wordt er al commercieel aangeboden? En omdat we allebei het antwoord op die vraag weten, direct de volgende vraag: waarom is dat, denk je? Juist, omdat er niet genoeg bandbreedte is om die content te streamen en een positieve klantervaring te garanderen (dwz: geen haperingen, pauze en terugspoelen wanneer je dat wilt zonder lag, geen irritante reclames tussendoor, of met andere woorden: hetzelfde als een DVD huren bij de videotheek).
Komt ook doordat veel mensen nog geen HD kúnnen afspelen. Hoeveel mensen hebben een HDTV zonder Blu ray speler of media server.
[...]

Welke percentage van de HD content die jij downloadt werd legaal aangeboden? In het geval van diensten heb ik het wel over commerciele diensten, want het hele p2p- en usenet-gebeuren kan zomaar onderuit geschopt worden - je zag in Zweden al een ineenstorting van het p2p-verkeer op basis van de uitspraak in de zaak tegen The Pirate Bay initiatiefnemers.
Touché
[...]

En dat is dus de paradox: als er geen content is, heeft niemand de snelheid nodig, en als de snelheid er niet is, komt de dienst er niet. Dat systeem houdt zichzelf jaaaaren in stand, als iemand het niet doorbreekt.
Natuurlijk wel, alleen niet in de grote sprongen die sommige willen. Want je moet ook maar een pc hebben die HD afspeelt, of een blu ray speler of HDTV
[...]

Wat is 'hier'? Belgie of NL?
NL

• vincedd
HenkEisDS schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:58:
[...]

Nee die 120 gaat gewoon over de kabel, maar met een nieuwe technologie/protocol genaamd Docsis of beter gezegd EuroDocsis. Betekent wel dat je een nieuwe modem nodig hebt.
Wikipedia: DOCSIS
Dat weet ik ook wel,maar degene waar ik op reageerde vroeg zich af wat upc voor internet leverde?terwijl ie zelf het antwoord al gaf,vandaar mijn antwoord.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:41:
[...]

[...]
Nu, ik denk dat er al heel veel meer mogelijk is met 24mbit dan wat er nu is, en waar ook 100+mbit overkill voor is. Het probleem: niet iedereen heeft zoveel mbit tot zijn/haar beschikking. We spreken nu over de max die verkrijgbaar is, niet over de gemiddelde breedbandsnelheid bij de Nederlandse consument. Ikzelf zit bijv. op een 6mbit lijntje, dus voor mij is het alweer een factor 4 sneller als ik een nieuw abonnement ga nemen, met bijbehorende nieuwe mogelijkheden. Plus 24mbit stabiel kunnen bieden voor iedereen is ook alweer een grote stap vooruit, want als iedereen die snelheid nu zou gebruiken, zakt het boeltje ook wat in.

Mijn punt: voor de komende jaren zit er nog genoeg verbetering in met de huidige apparatuur, en daarmee kunnen nieuwe initiatieven zoals (hd) on demand en dergelijke best commercieel van de grond komen. Fiber komt er langzaamaan wel, maar dat heeft echt geen haast, en voorlopig ook nog niet nuttig genoeg om te pushen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15
vincedd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:55:
[...]

Dat weet ik ook wel,maar degene waar ik op reageerde vroeg zich af wat upc voor internet leverde?terwijl ie zelf het antwoord al gaf,vandaar mijn antwoord.
Dan heb je niet goed gelezen:
cls schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:36:

Verwijderd

TerraGuy schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 05:37:
Nu, ik denk dat er al heel veel meer mogelijk is met 24mbit dan wat er nu is, en waar ook 100+mbit overkill voor is. Het probleem: niet iedereen heeft zoveel mbit tot zijn/haar beschikking. We spreken nu over de max die verkrijgbaar is, niet over de gemiddelde breedbandsnelheid bij de Nederlandse consument. Ikzelf zit bijv. op een 6mbit lijntje, dus voor mij is het alweer een factor 4 sneller als ik een nieuw abonnement ga nemen, met bijbehorende nieuwe mogelijkheden. Plus 24mbit stabiel kunnen bieden voor iedereen is ook alweer een grote stap vooruit, want als iedereen die snelheid nu zou gebruiken, zakt het boeltje ook wat in.

Mijn punt: voor de komende jaren zit er nog genoeg verbetering in met de huidige apparatuur, en daarmee kunnen nieuwe initiatieven zoals (hd) on demand en dergelijke best commercieel van de grond komen. Fiber komt er langzaamaan wel, maar dat heeft echt geen haast, en voorlopig ook nog niet nuttig genoeg om te pushen.
Dat zou zo kunnen zijn, ware het niet dat er geen stabiele variant op ADSL2+ met 24Mbit/sec gaat komen. Voor zover ik weet, zijn er geen ontwikkelingen gaande om nog meer bandbreedte uit de bestaande local loop te persen; alleen op VDSL gebied is nog wat verbetering gaande, maar implementatie daarvan vergt al een dusdanig substantiele infrastructuurwijziging, dat het niet veel duurder hoeft te zijn om in 1x een glasvezelnetwerk aan te leggen.

De kwaliteit van ADSL2+ netwerken gaan op dit moment alleen maar achteruit. Daar zijn twee redenen voor: aangezien er steeds meer ADSL2+ klanten komen, is er steeds meer overspraak, wat het signaal verstoort en tot minder bruikbare frequenties per verbinding leidt, waardoor de beschikbare bandbreedte dus langzaam terugloopt. Daarnaast bezuinigt KPN op het onderhoud van het kopernetwerk, waardoor dit ouders en brozer wordt, wat ook geen positieve invloed op de kwaliteit heeft. Op modemgebied is er de laatste tijd nog wel wat verbetering geweest van kwaliteit en betrouwbaarheid, maar daar is de rek er intussen ook wel uit.

Dus verbetering van de huidige apparatuur is leuk, maar gaat weinig opleveren. En omdat het kopernetwerk end-of-life is (veel van de contracten tussen DSL aanbieders en KPN local loop eindigen in 2012, het moment waarop KPN ook graag de wijkcentrales zou verlaten), gaat niemand meer in die technologie investeren - geen nieuwe DSLAM's, geen nieuwe DSLAM-kaarten, geen nieuwe modems.

De kabelmarkt investeert nog wel in de kwaliteit en verbetering van haar netwerk, omdat daar nog wat rek in zit. Dat geeft hen het voordeel dat ze goedkoop kunnen concurreren met (meestal nog aan te leggen) glasvezelinitiatieven. Maar dat is voor de DSL aanbieders niet nuttig, dus die moeten een alternatief voor DSL hebben.

Verwijderd

Ehm, het grote obstakel wat ik hier overal hoor en waardoor wij nog niet overal glasvezel hebben is dat het aanleggen veel te duur is omdat er overal straten opengebroken moeten worden toch?

Nu is dit misschien echt een hele domme opmerking, maar: Kunnen ze die kabels niet gewoon door het riool trekken? Je gaat zo een kabel van een paar CM dik echt niet merken in een riool van een meter dik.

Ik heb het hier dus over de grote rioolpijpen hé. Niet dat je een kabel door je plee naar binnen krijg :P

• vincedd
cls schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 06:00:
[...]

Dan heb je niet goed gelezen:

[...]
Je weet zelf toch ook dat upc coax levert.Het gaat eerst over glas,daarna pas over coax tot aan je huis

• !null
Vrijwel alles gaat eerst over glas, ook ADSL. De hele 'backbone van het internet' is glas. Misschien zelfs tot aan de centrales, vanaf daar sowieso koper natuurlijk.

Verwijderd

!null schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:53:
Vrijwel alles gaat eerst over glas, ook ADSL. De hele 'backbone van het internet' is glas. Misschien zelfs tot aan de centrales, vanaf daar sowieso koper natuurlijk.
De reden dat we namen als dial-up, ISDN, ADSL, kabel, fiber, WiFi, satelliet, GPRS en UMTS gebruiken om het type internetverbinding aan te duiden, is omdat daar de complexe factor van het leveren van internet in zit: de 'last mile', het stuk tussen eindgebruiker en het eerste actieve knooppunt van het netwerk van een telecomaanbieder. Ten eerste zit de complexiteit vast aan 'hoe bereik je de klant'; vooral fysiek is tricky, omdat je daarvoor de straat open moet halen. Ten tweede zit de complexiteit vast aan de logistiek van het creeren van een actieve laag op de fysieke drager: het modem (of wat voor apparaat er ook bij komt kijken) en aansluitinstructies. En aangezien de fysieke drager ook vaak de technische beperkingen van je internetverbinding bepaalt, zegt het direct iets over de kwaliteit en capaciteit van je verbinding.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[...]

Sure, want uploadsnelheid staat in het algemeen gelijk aan ping? :')

Goedkoop bellen via VoIP

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik vroeg me altijd af waarom we in Nederland zo achter lopen met de snelheid van internet. Er is glasvezel (niet zo lang) beschikbaar waarbij 100mbit en meer behaald kan worden. Alleen hebben de meeste mensen in NL hier totaal niks aan, dit omdat niet overal,, of beter gezegd bijna nergens glasvezel beschikbaar is.

Als je naar andere Europese landen kijkt dan zie je dat super snel internet al jaaaren beschikbaar is voor de consument.
Waar baseer je dat op? in NL heb je in verhouding juist snel internet...

Kom voor de grap eens hier kijken 8Mb is al heel wat..

En vrienden van me in Zuid Africa zouden al blij zijn met een stabiele 1Mb verbinding...

Trust me in NL heb je het qua internet zeker niet slecht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp
  • Laatst online: 15:02

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vroeg me altijd af waarom we in Nederland zo achter lopen met de snelheid van internet.
Wat ik ernstig mis is een overzicht van de gemiddelde internet snelheden in Europa. Want volgens mij valt het reuze mee met de internet infrastructuur in Nederland. Ik zit voor een prikkie op een 20Mb van Telfort (haal ik ook echt) en het uitrollen van glasvezel gaat gestaag door. Ook de kabelaars zitten niet stil.

Ik weet van België dat die pas hopeloos achterlopen en er zijn nog tal van landen in Europa waar het diep droevig is (Spanje, Italië, Griekenland etc.). Misschien dat Zweden weer enorm voorop loopt, maar ik heb niet echt de indruk dat het hier prehistorisch is.

Laat nou eens een tabelletje zien, dan weten we waar we over praten. Zet er ook prijzen en beschikbaarheid bij, want ik kan niet jaloers worden op een 100Mb internet aansluiting die slechts in een hoofdstad te krijgen is voor €250/mnd.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Top Countries by Download Speed
1. 17.83 Mb/s Korea, Republic of
2. 16.07 Mb/s Japan
3. 11.55 Mb/s Sweden
4. 11.28 Mb/s Lithuania
5. 10.33 Mb/s Romania
6. 10.11 Mb/s Latvia
7. 9.40 Mb/s Bulgaria
8. 8.97 Mb/s Netherlands
9. 7.59 Mb/s Germany
10 .7.39 Mb/s Russian Federation
11. 7.26 Mb/s Moldova, Republic of
12. 7.23 Mb/s Slovakia
13. 7.15 Mb/s Switzerland
14. 7.04 Mb/s Finland
15. 6.98 Mb/s Denmark

Top Countries by Upload Speed
1. 8.08 Mb/s Lithuania
2. 7.49 Mb/s Japan
3. 4.43 Mb/s Bulgaria
4. 4.32 Mb/s Romania
5. 4.28 Mb/s Russian Federation
6. 4.10 Mb/s Sweden
7. 3.86 Mb/s Slovenia
8. 3.86 Mb/s Latvia
9. 3.35 Mb/s Moldova, Republic of
10. 3.32 Mb/s Andorra
11. 2.95 Mb/s Korea, Republic of
12. 2.79 Mb/s Asia/Pacific Region
13. 2.77 Mb/s Hong Kong
14. 2.72 Mb/s Netherlands
15. 2.47 Mb/s Czech Republic

Bron: http://www.speedtest.net/global.php

Verwijderd

MensionXL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:51:
Nou nou, huilie? Is dat nou nodig? Ik ga jou toch ook niet uitlachen omdat je het over 'ping' hebt? Zoiets heet latency. Je kan ook gewoon uitleggen dat latency vooral afhankelijk is van de fysieke laag (medium/materiaal * afstand) plus de actieve technologie. En dat het feit dat veel mensen denken dat ADSL gelijk staat aan hoge latency vooral afhankelijk is van het grote verschil tussen down- en upstream snelheid, wat er makkelijk toe kan leiden dat de upstream vol zit. Aangezien de meeste internet applicaties gebruik maken van 2-weg verkeer, is het niet handig als de upstream vol zit, want dan kunnen je ack-pakketjes niet meer door de pijp, waardoor de server-zijde denkt dat je de datastroom niet aan kan, en dus wacht met pakketjes sturen.
Hah, good find! Grappig dat die oostbloklanden zo hoog staan. Maar goed, we staan er wereldwijd dus inderdaad niet heel slecht voor. Je moet wel onthouden dat dit niet geheel representatief is: mensen met een hogere snelheid zijn eerder geneigd geinteresseerd te zijn in snelheid (anders had je wel een lagere snelheid voor minder geld genomen), en dus eerder geneigd hun verbinding te testen. Ik vermoed dat de daadwerkelijke gemiddelden in NL een stuk lager liggen.

• ApexAlpha
MensionXL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Zeg ik dat? Nee, ik zeg alleen dat de upload snelheid de latency beïnvloed meneer :)

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ApexAlpha schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:21:
[...]

Zeg ik dat? Nee, ik zeg alleen dat de upload snelheid de latency beïnvloed meneer :)
Kom op zeg, jouw generalisatie slaat nergens op. Waarom heeft een 512Kbit up lijntje van KPN dan een gemiddelde latency naar tweakers.net van 7ms, en als je op het Tiscali-netwerk zit met 1Mbit up dik 20ms? (De eerste hop geeft natuurlijk de hoogste latency)

Sowieso slaat je vergelijking van latency in een CoD-server natuurlijk nergens op, maar dat snap je zelf hopelijk ook wel. Dit is gewoon geen manier om latency te vergelijken.
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:34:
[...]

Nou nou, huilie? Is dat nou nodig? Ik ga jou toch ook niet uitlachen omdat je het over 'ping' hebt? Zoiets heet latency. Je kan ook gewoon uitleggen dat latency vooral afhankelijk is van de fysieke laag (medium/materiaal * afstand) plus de actieve technologie. En dat het feit dat veel mensen denken dat ADSL gelijk staat aan hoge latency vooral afhankelijk is van het grote verschil tussen down- en upstream snelheid, wat er makkelijk toe kan leiden dat de upstream vol zit. Aangezien de meeste internet applicaties gebruik maken van 2-weg verkeer, is het niet handig als de upstream vol zit, want dan kunnen je ack-pakketjes niet meer door de pijp, waardoor de server-zijde denkt dat je de datastroom niet aan kan, en dus wacht met pakketjes sturen.
Ik snap ook wel dat het latency is, maar je snapt toch ook wel dat met 'ping' hetzelfde geïnterpreteerd wordt? Ik zie het probleem niet, maar zal ook niet toegeven dat ik het goed heb.

Gevalletje mierenneuken dus. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Hah, good find! Grappig dat die oostbloklanden zo hoog staan.
misschien omdat ze minder gebruikers hebben en dus minder contengency hebben (of hoe dat ook alweer heet)

FWIIW de UK is 40e in download en 48e in download tegen 8e en 14e voor NL...

http://www.speedtest.net/global.php
# 3.11.55 Mb/s Sweden
# 4.11.28 Mb/s Lithuania
# 5.10.33 Mb/s Romania
# 6.10.11 Mb/s Latvia
# 7.9.40 Mb/s Bulgaria
# 8.8.97 Mb/s Netherlands
zweden is het enigste west europese land waar het sneller is..

[ Voor 36% gewijzigd door ToolkiT op 21-05-2009 16:59 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ApexAlpha
MensionXL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:37:
[...]

Kom op zeg, jouw generalisatie slaat nergens op. Waarom heeft een 512Kbit up lijntje van KPN dan een gemiddelde latency naar tweakers.net van 7ms, en als je op het Tiscali-netwerk zit met 1Mbit up dik 20ms? (De eerste hop geeft natuurlijk de hoogste latency)

Sowieso slaat je vergelijking van latency in een CoD-server natuurlijk nergens op, maar dat snap je zelf hopelijk ook wel. Dit is gewoon geen manier om latency te vergelijken.
Ik heb het nooit over latency naar bijvoorbeeld tweakers.net gehad. Het feit dat ik een de ping op een cod4 server aanhaal is omdat ik inging op de post van Anonnymous!.
Gevalletje mierenneuken dus.

• !null
Wat ik eigenlijk kwalijker vind, is dat bij nieuwbouwwijken voor zover ik weet helemaal niks gedaan wordt met glasvezel. Dus niet eens een hoofdlijn en ook geen voorbereiding naar de meterkast. Nu zijn er vast vooruitstrevende bouwprojecten waarbij dat wel gebeurd, maar een gemiddeld nieuw rijtjes huis blok krijgt het niet. Dat snap ik echt niet.

Edit: de glasvezelverbinding bij m'n ouders gaf me uberlage pings, dat ik er zelfs complimenten over kreeg in online shooters haha. (terwijl ik er niet eens over begon)

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 21-05-2009 18:07 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ApexAlpha schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:01:
[...]

Ik heb het nooit over latency naar bijvoorbeeld tweakers.net gehad. Het feit dat ik een de ping op een cod4 server aanhaal is omdat ik inging op de post van Anonnymous!.

[...]
Snap je nou echt niet wat ik zeg?

Jij zegt dat je met ADSL een lagere latency hebt vergeleken met glasvezel:
[...]

Tevens beweer je hier dat een lagere latency behaald kan worden met een verhoging van de uploadsnelheid. Dit ontkracht ik door een KPN-lijn met 512Kbit up te vergelijken met een Tiscali-lijn met 1Mbit up: de latencies verschillen verschrikkelijk, maar de uploadsnelheden zijn het tegenovergestelde van wat jij beweerde om een lagere latency te krijgen.

Vervolgens beweer je het volgende:
ApexAlpha schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:21:
[...]

Wat ik in mijn vorige stukje tekst dus heb ontkracht.

Weer een stukje tekst van jou:
ApexAlpha schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:01:
[...]

Wat maakt het uit dat jij het daar nooit over hebt gehad? Ik maak die vergelijking omdat die mij objectiever lijkt dan simpelweg je latency in CoD vergelijken. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:56:
[...]

misschien omdat ze minder gebruikers hebben en dus minder contengency hebben (of hoe dat ook alweer heet)

FWIIW de UK is 40e in download en 48e in download tegen 8e en 14e voor NL...

http://www.speedtest.net/global.php
# 3.11.55 Mb/s Sweden
# 4.11.28 Mb/s Lithuania
# 5.10.33 Mb/s Romania
# 6.10.11 Mb/s Latvia
# 7.9.40 Mb/s Bulgaria
# 8.8.97 Mb/s Netherlands
zweden is het enigste west europese land waar het sneller is..
Van de Oost-Europese landen (en o.a. Japan) moet je je niet teveel aantrekken, die snelheid halen ze namelijk alleen in eigen land. Het staat leuk op sites als speedtest.net maar verder hebben ze er nauwelijks wat aan.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:27:
[lijst]
Top Countries by Upload Speed
[lijst]
Nou, dat valt toch wel mee? Inderdaad zijn een aantal landen niet echt representatief omdat (snel)internet daar niet zo makkelijk voorhanden is. Dus alleen in de grote steden zullen ze dat hebben. Ik betwijfel sowieso of er overal op het platteland van bv Roemenië überhaupt internet of telefoon aanwezig is. In Nederland is er overal minstens telefoon, dus internet heb je dan ook al snel. En we zijn het dichtst bekabeld van de hele wereld, dus internet via de kabel is ook vrijwel overal voorhanden.

Ik denk dat we er echt niet zo slecht voorstaan als TS wil doen voorkomen. Dus...wat is nu de conclusie?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:27:
1. 17.83 Mb/s Korea, Republic of
.....
15. 2.47 Mb/s Czech Republic
Dit is een lijst die samengesteld wordt uit gebruikers die hun snelheid testen bij speedtest.net.

En ook niet meer dan dat.

Het zegt vrijwel niets over de gemiddelde snelheid die de gemiddelde particuliere internet gebruiker ter beschikking heeft in dat land. Er is slechts een zeer indirect verband en m.i. zeker niet statistisch verantwoord om daar conclusies uit te trekken.

Verwijderd

[...]
Je moet wel onthouden dat dit niet geheel representatief is: mensen met een hogere snelheid zijn eerder geneigd geinteresseerd te zijn in snelheid (anders had je wel een lagere snelheid voor minder geld genomen), en dus eerder geneigd hun verbinding te testen. Ik vermoed dat de daadwerkelijke gemiddelden in NL een stuk lager liggen.
Klopt, maar iemand in Roemenie zal net zo benieuwd zijn naar zijn snelheid als hij een nieuw abbo heeft als iemand in Nederland.
Het gemiddelde ligt misschien lager, maar de verhoudingen zullen elkaar niet zo veel maken ;)

Verwijderd

MensionXL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:30:
Op de man spelen, dat zet natuurlijk zoden aan de dijk. ;)
Are you kidding me? Let me refresh your memory:

:')
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:29:
Klopt, maar iemand in Roemenie zal net zo benieuwd zijn naar zijn snelheid als hij een nieuw abbo heeft als iemand in Nederland.
Het gemiddelde ligt misschien lager, maar de verhoudingen zullen elkaar niet zo veel maken ;)
Ik ben bang dat die redenering niet helemaal statistisch verantwoord is.

• denan
joopv schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:21:
[...]
Het zegt vrijwel niets over de gemiddelde snelheid die de gemiddelde particuliere internet gebruiker ter beschikking heeft in dat land. Er is slechts een zeer indirect verband en m.i. zeker niet statistisch verantwoord om daar conclusies uit te trekken.
Los daarvan is het mijn ervaring dat de testen op speedtest.net absoluut niet geschikt zijn om snelheden boven de 30/30Mbit te meten. 100/100Mbit klanten op onze glasvezelnetwerken behalen overal de 100/100Mbit maar bij snelheidschecks op speedtest.net fluctueren de resultaten tussen de 10 en 50Mbit. Dat zou ook de relatief lage scores kunnen verklaren voor landen met een hoge glasvezelpenetratie. Bvb Noorwegen waar Lyse meer dan 130k klanten heeft, daar verwacht ik hogere scores dan je nu in het overzicht ziet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:29:
[...]
I beg to differ. Misschien is in Roemenië het internet sneller, als je toegang hebt. Ik maak me sterk dat de beschikbaarheid van internet in die landen heel sterk van je lokatie af hangt. Niet overal is internet of zelfs maar telefoon beschikbaar. Dat maakt die cijfers imho onbruikbaar. In feite geldt dat voor veel landen in het voormalige oostblok. Ze zijn wel aan een inhaalrace bezig, maar de 'moderne' tijd is nog lang niet overal doorgedrongen.

Ik zou de situatie in Nederland eerder willen vergelijken met gelijkwaardige landen zoals Engeland, Duitsland, Frankrijk, Zweden, België, Italië.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 17:40

DinX

Motormuis

denan schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:50:
[...]

Los daarvan is het mijn ervaring dat de testen op speedtest.net absoluut niet geschikt zijn om snelheden boven de 30/30Mbit te meten. 100/100Mbit klanten op onze glasvezelnetwerken behalen overal de 100/100Mbit maar bij snelheidschecks op speedtest.net fluctueren de resultaten tussen de 10 en 50Mbit. Dat zou ook de relatief lage scores kunnen verklaren voor landen met een hoge glasvezelpenetratie. Bvb Noorwegen waar Lyse meer dan 130k klanten heeft, daar verwacht ik hogere scores dan je nu in het overzicht ziet.
Mijn idee is dat die resultaten bij speedtest.net vooral afhangen van welke server je selecteert, en niet je eigen verbinding.

Bij de ene server haal ik namelijk altijd het maximale wat eruit zit op m'n werk: http://www.speedtest.net/result/479044437.png

Bij de andere blijft het dan weer hangen: http://www.speedtest.net/result/479044774.png

De resultaten zijn echter wel consistent.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• denan
DinX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:19:
[...]
De resultaten zijn echter wel consistent.
Consistent indien je dezelfde server gebruikt.. maar dat je resultaten altijd hetzelfde zijn wil nog niet zeggen dat ze ook kloppen :)
Ik zou die resultaten in ieder geval nooit gebruiken om een statistische "waarheid" te verkondigen over de snelheid/kwaliteit van een netwerk (of: netwerken in een specifieke regio).
mphilipp schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:10:
[...]

I beg to differ. Misschien is in Roemenië het internet sneller, als je toegang hebt. Ik maak me sterk dat de beschikbaarheid van internet in die landen heel sterk van je lokatie af hangt. Niet overal is internet of zelfs maar telefoon beschikbaar. Dat maakt die cijfers imho onbruikbaar. In feite geldt dat voor veel landen in het voormalige oostblok. Ze zijn wel aan een inhaalrace bezig, maar de 'moderne' tijd is nog lang niet overal doorgedrongen.

Ik zou de situatie in Nederland eerder willen vergelijken met gelijkwaardige landen zoals Engeland, Duitsland, Frankrijk, Zweden, België, Italië.
Ik denk eerder dat dergelijke "achterlopende" landen een voordeel hebben door hun achterstand. Waar wij het moeten doen met een netwerk dat in essentie al 30 jaar oud is (coax/koper) hebben zij in de meeste gevallen nog bar weinig liggen. Wat je ook vaak ziet (zoals bvb in Duitsland.. al is dat geen "achteroplopend land") is dat ze daar geen landelijk dekkende netwerken hebben maar netwerken per stad met eigen operators& isp's. Dat maakt het voor dergelijke landen een stuk makkelijker om, zodra er voldoende economisch draagvlak is, een compleet nieuw landelijk dekkend FTTx netwerk aan te leggen dat gebruik maakt van de nieuwste technieken.

Indien de noodzaak ontstaat voor een breedband netwerk is het tenslotte een stuk makkelijker om "vers" te starten dan een erfenis van 30 jaar mee te slepen.

[ Voor 74% gewijzigd door denan op 22-05-2009 11:44 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Een open discussie is prima natuurlijk, maar de emoties lopen wel erg hoog op blijkbaar.
Vanaf nu aub geen geflame/op de man spelen meer. De eerstvolgende krijgt een OW.