Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een project, een 'beamer' bouwen met een tft-scherm (vga) en een overheadprojector. Het is de bedoeling dat ik hier ook tv op kan kijken. Dit kan (eenvoudig) met een tv kaart en een computer.

Maar mijn ervaring met tv kaarten is tot nu toe niet zo goed geweest, en zeker nu het beeld in principe gewoon wordt uitgerekt (projectie op de muur) doet de beeldkwaliteit er zeker toe.
Daarnaast zorgt mijn pc die aan moet staan ook weer voor wat extra lawaai (geen stil bakkie ;) )

Daarom ben ik al een tijdje op zoek naar een methode om van coax naar vga te komen.

Bijvoorbeeld is het mogelijk om via een digitale ontvanger (met scart) via een converter op vga uit te komen. Ik heb echter alleen converters gevonden met composiet, s-video en tulp. Hierdoor, het gebruik van een converter op zich daargelaten, wordt het digitaal tv kijken weer teniet gedaan.

Het hoeft niet perse digitaal beeld te zijn, hoewel dit wel leuk is. Als de uiteindelijke beeldkwaliteit maar coax analoog is of beter. Totaal hoop ik voor minder dan 200 euro uit te kunnen zijn. Iemand een idee?

Edit: is een digitale ontvanger met HDMI-uitgang geen optie, in combinatie met een hdmi - dvi kabel, en tot slot een dvi - vga verloopblokje?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 22:16 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16
Een tft met ingebouwde tuner? Die moet dan natuurlijk wel nog uit elkaar te halen zijn voor de overhead. Overigens, maakt die overhead ook niet een belachelijke herrie?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik geloof zonder tuner, het gaat om een Philips 150X, 15" met boxen. En ja, de overhead maakt ook wel wat lawaai, maar dit is minder erg dan overhead + computer.

• ShittyOldMan
Wat ik eigenlijk bedoel is: kun je niet een tft met ingebouwde tuner gebruiken?
Verder kun je dvi niet met een verloopje omzetten naar vga, wel met een converter, maar dat is wat duurder. Op videokaarten heb je wel van die verloopjes voor dvi naar vga, maar daar wordt niks in omgezet, op de dvi uitgang zitten een paar pinnetjes waar een vga signaal uitkomt (dit zit echter niet op de goedkoopste kaarten), het verloopje verbind enkel die pinnen met een vga plug. Uit een digitale ontvanger komt dit vga signaal denk ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee vragen over HDTV op een 15" tft scherm

1. Is hdtv überhaupt mogelijk op een 15" tft scherm, max resolutie 1024x768?
De 720 resolutie bij hdmi van 1280x720 zal verticaal wel passen, alleen horizontaal niet. Wordt dit gescaled, en evt. hoe?

2. De enigste manier om van hdmi naar vga te komen is via een HDFury converter, die de beveiliging 'omzeild'. Wordt de kwaliteit dan niet stukken minder door vga? Kortom; heeft het wel zin om hd te nemen?

Andere optie (zie topic start) is met een digitale ontvanger, gelinkt aan een scart rgb naar xga converter, tot nu toe alleen gevonden in GB voor omgerekend zo'n 115 euro excl. shipping costs.
Is bovenstaande converter niet gewoon een converter zoals deze met het 'scart naar composiet deel' intern?

• ShittyOldMan
1. De HD resolutie zal neerkomen op 1024x576, het moet namelijk in breedbeeld (16:9) verhouding passen binnen het scherm.

2. De HD Fury zal het dan ook moeten terugschalen naar 1024x768, hoeveel minder het wordt weet ik niet. Ik denk dat een overhead met (oud?) 15" scherm meer negatieve invloed heeft op je beeld dan het omzetten van hdmi naar vga.

Maar ik zou serieus even nadenken of je niet beter gewoon een 2e hands projector moet kopen, die zijn er al te vinden voor weinig. Zoals hier en hier. En deze en deze gaan voor 300,- weg, maar de resolutie ligt ook weer lager. Dan heb je fatsoenlijk beeld, geen converters, het is stiller en geen lompe overhead in je kamer. Die overhead oplossing was 6 jaar geleden leuk om een hoge resolutie te krijgen voor weinig geld, maar met de prijzen van vandaag zou ik me toch even goed achter de oren krabben.

Wat betreft die converter, dat model van Elekhomica kan geen analoog RGB (gaat via scart) omzetten naar vga, enkel de mindere composiet en s-video.

Verwijderd

Houdt ook rekening met bijkomende zaken zijn als de verhoudingen van de overhead projector en de monitor. Deze zijn meestal niet in 16:9 verhouding, dit veroorzaakt weer veel strooi licht wat het lastiger maakt om het goed te zien. Je zult weer een flink deel moeten afdekken met zwart en je verliest hierdoor licht opbrengst.
Ik ben bang dat je uit eindelijk een behoorlijk bedrag kwijt bent voor iets waar je niet tevreden over zult gaan zijn.

Daarnaast accepteert een monitor doorgaans alleen bepaalde resoluties via DVI en geen van de resoluties zoals die vermeldt staan bij de 150x zijn tv resoluties zoals die door een decoder met hdmi uitgang uitgestuurd worden.

Mijn idee, niet doen....
Leuk knutselen maar zonde van tijd en geld.

Verwijderd

Topicstarter
Daar hebben jullie wel een punt. Het is ook geen manier om 'geld te besparen', maar ik kreeg een overheadprojector en een tft schermpje was zo gevonden en daarom ben ik dit projectje begonnen. Ik denk echter dat het ook wel weer een uitdaging op zich is om het laag in de kosten te houden. Daarom is het misschien beter om toch voor een tv kaart te gaan, eventueel later met een digitale ontvanger ertussen om toch dat beetje extra eruit te krijgen.

Los hiervan is het beeld wel erg goed, ik heb nu voor zo'n 100 euro prima beeld (ca. 2 meter diagonaal, groter past niet :P )
Pagina: 1