Antiek alert: voedingskabel voor Powerleap PL-iP3/T slotket

Pagina: 1
Acties:

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 17:26
Powerleap slotket PL-iP3/T voedingskabel

Mijn eerste post hier… Ik wil een antiek Asus P2B-F moederbord (440BX dus) upgraden van PII 400 Mhz naar een 1,4 Ghz Tualatin.
Heb nauwelijks hardware ervaring tot nu toe (geheugen bijprikken, voeding upgraden), dus als ik iets onnozels zeg wordt ik graag verbeterd. Ik wil een beetje experimenteren met alternatieve besturingssystemen, en vind het gewoon gaaf om zo’n moederboard uit de steentijd (1998) aan te zwengelen. Toen meest met 64 Mb RAM verkocht en dat was heel wat in die tijd, maar je kunt gewoon 1Ghz op die borden draaien, 4 keer verdubbelen, en dat komt er ook op als alles goed gaat met de slotket. OK, terzake.

Ik heb na heel lang zoeken een Powerleap PL-iP3/T slotket (=Slot 1 Socket 370 converter) gevonden met een 1,4 Ghz Tualatin. Ik kan helaas nog niet testen omdat ik er geen voedingskabeltje voor de slotket bij heb. De converter heeft eigen voeding nodig, omdat er een voltage regulator op zit die de VR van het moederbord gaat overrulen omdat de V core van de Tualatin onder het spanningsbereik van het moederbord valt.

Probleem 1: De connector
De converter gebruikt een 3 pins connector, er moet OEM een verloopkabeltje bij gezeten hebben. Heb ik niet.
Zie rechtsboven op de foto: http://www.atruereview.com/atruereview/powerleap/07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.atruereview.com/atruereview/powerleap/07.jpg

Het is een bredere connector dan van een 3 pins casefan connector, meer formaat 4 pins floppy drive connector, maar de pinnetjes hebben andere onderlinge afstand. Op de connector staat HST, maar dat kan een merk zijn.

Probleem 2: De werkspanning van de converter
De spanning moet van een 12V molex komen, maar is er niet een kans dat het kabeltje maar 7 of 5 Volt gebruikt? Als ik zo’n 3 pins connector heb gevonden, welke kleuren cq pinnetjes van de molex moeten dan op welke pin van de converter? (Vraag me af waar de 3e pin voor is, als je ook zou kunnen volstaan met 2).

Voor veruit de meesten ten overvloede: Foto molex kleuren tbv spanning: http://www.download.orthy.de/reports/cooling/volt-molex.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.download.orthy.de/reports/cooling/volt-molex.gif

De vragen:
1. Misschien is dit wel een onnozele vraag, maar wat zijn dit voor 3 pins connectors zoals op de foto ? Hoe heten ze en waar zijn ze het meest voor gebruikt?

2. Welke kleuren van de molex moeten op welke pin van de converter? Misschien kan iemand met een ip3/t even kijken en noteren.

4. De mooiste oplossing is natuurlijk als iemand een ongebruikt kabeltje heeft liggen aan/van een Powerleap iP3/T converter en hem kan missen. Wie heeft er een voor me? :-)

Extra zoekwoorden voor andere zoekenden: adapter, converter en convertor (hebben bijna evenveel google hits).

Verwijderd

voor wat betreft het kabeltje zou je denk ik het best in de vraag en aanbod hier op tweakers.net kunnen kijken.

En wat betreft die aansluiting, gewoon kleur bij kleur, en volgens mij kan je die 2 zwarte gewoon samen in de middelste stoppen. echter dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

\o/

Klassiek bord (uit de tijd dat Asus nog echt in kwaliteit uitblonk) met klassiek chipset en de ultieme upgrade ervoor!

Sowieso welkom op GoT - en proficiat met een erg uitgebreide topicstart waar je duidelijk veel moeite in gestoken hebt :)

Enige waar ik aanstoot aan zou nemen:
moederboard uit de steentijd (1998)
Waar gaat het heen met de wereld als 1998 als steentijd gezien wordt? :P

Inhoudelijk op vraag 2:
Afbeeldingslocatie: http://www6.plala.or.jp/aijawa/pc9821/ra40/pic/Ra40_cpu.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/cpu/images/powerleap/powerleap.jpg

Links geel (+12V), midden zwart (GND), rechts rood (+5V) dus :z

Dit heb ik trouwens gevonden door op Google Images te zoeken op "iP3/T" en dan door de pics te bladeren tot ik deze tegenkwam. De eerste was ergens halverwege pagina 2, de tweede bovenaan p4

Geen idee hoe die connector trouwens heet, afaik is het niet iets generics met een naam.

offtopic:
Die eerste pic waar ik naar link is trouwens van een wel erg opzienbarend voorbeeld van wat je met een iP3(/T) kunt doen - de CPU is een Celeron 633 (Coppermine), maar het bord is een of andere i440FX-based bord zonder AGP of SDRAM support. Die geheugenrepen onderin beeld zijn als ik het goed zie 32MB EDO SIMMs :D

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 19-05-2009 17:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Condor383
Dank voor de reacties. Het weten van de kleuren is al mooi. Moet ik nog beide GND kabels (zwarte draad) aan de middelste pool vastmaken?
En zo nee, waarom zitten er dan 2 op een molex? 2 keer massa…? Massa is massa zou je zeggen. (beetje offtopic electrovraagje)

Maar in elk geval het moet allemaal nog wel even aan het werk gebracht worden.

Ik weet nu ook wat meer van de connector: Heb een respons van degene waar ik de slotket van heb gekocht. Op mijn vraag of hij de kabel nog had zei hij het volgende:
“(…) De iP3/t’s die ik heb gekocht zijn geleverd zonder kabels. Het viel mij niet op omdat de Dell PC waar het in zat was van een geschikte 3 polige stekker voorzien”
Ik weet uit eerdere correspondentie dat het om een 440BX based moederboard ging. Dus ik moet op zoek naar een scrapheap met oude 440BX Dells om te gaan graven.

Het complete kabeltje vinden is nog steeds het mooist, maar als ik alleen de 3 pins connector (en wel een vrouwtje) vind en dan wel met liefst een flink aantal centimeters kabel moet er iets te solderen zijn. Al heb ik alleen ooit met handenarbeid op de lagere school iets voor moederdag gesoldeerd.

Alternatief is een molex Y kabel kopen
Afbeeldingslocatie: http://images8.speurders.nl/images/46/4689/46899158_1.jpg
… en er dan 1 kant afknippen en direct op de slotket solderen. Daar zie ik een beetje tegenop, zou ik dan nog risico lopen met de temperatuur? Heb begrepen dat koper solderen goed kan maar ik verdrink in de soldeertintips. “Géén S39 gebruiken”, “Eerst tin op draad houden en dan met de bout het tin smelten en meteen in het koperdraad drukken. Wel soldeertin met harskern gebruiken. Als je soldeervet gaat gebruiken kunnen de verbindingen erg slecht worden na verloop van tijd, het gaat dan roesten”. Hmm, het moet wel een stabiel en betrouwbaar systeem blijven. Nog even uitzoeken of die connectors gemakkelijk in oude Dell’s te vinden zijn…

En Sorry voor de “steentijd” hè, ik zeg het altijd wel liefdevol hoor want die P2B bak is mijn 2e pc, en wel mijn eerste “niet-afdankertje maar zelf samengestelde pc”

Hier is een avonturier wel heel erg aan het solderen geweest, maar wat nou precies de bedoeling was… die karakters lezen niet makkelijk weg. Lijkt een video gerelateerde mod.

Kan ik mijn berichten editen eigenlijk?
http://park7.wakwak.com/~takapen/htm05/pl-ip3t-5.htm

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

Ja je kan je berichten gewoon aanpassen, bij je eigen berichten zou rechts boven een Edit knop moeten hebben (naast view en quote).

[ Voor 9% gewijzigd door SECURITEH op 20-05-2009 03:10 ]

Verwijderd

Maar een floppy connector past er niet op? (Eventueel met wat moeite)

Want die ompluggen is echt een fluitje van een cent en dan hoef je niet te solderen aan dit mooie spul.

Ik voel me wel redelijk oud als 1998 steentijd genoemd wordt, dan ben ik zelf vast een dinosaurus? :+

Zelf had ik ook ooit een hele verzameling nog werkende 'antieke' hardware, maar sinds dat hardware de laatste jaren belachelijk goedkoop is geworden en de techniek met sprongen vooruit gaat heb ik de hele handel eruit gedaan. Het is gewoon weinig fun als je voor een paar tientjes (letterlijk!) een ITX boardje kunt kopen wat sneller is en meer features heeft als een oud AT bakbeest en tevens geen koeling nodig heeft en een fractie van de stroom zuipt.

Een paar juweeltjes heb ik nog wel bewaard waaronder een 440BX (Abit BE6, het broertje van het legendarische BP6 board) met daarin een Slot1 Celly 300A (jup de beroemde 300A of moet ik zeggen berucht? :D) natuurlijk @ 500mhz.

Echt de moeite waard deze dus en met zo'n 1.4ghz P3 moet het nog best wel lopen (al zul je dus moeten accepteren dat een ITX boardje van een paar tientjes er rondjes om kan rennen)

Dubbele massa op de molex heeft te maken met de maximale stroom door de kabel IIRC maar dat was toendertijd al redelijk snel achterhaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 05:20 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 05:19:
Een floppy molex heeft dubbel GND in het midden, dus hoe wil je 5 V en 12 V zo dicht bij elkaar 'forceren' zodat hij op die 3-pin aansluiting past? Daarnaast zijn de pinnen van die connector zo te zien ook dikker dan die van een floppy molex.
Dubbele massa op de molex heeft te maken met de maximale stroom door de kabel IIRC maar dat was toendertijd al redelijk snel achterhaald.
Dat is nog steeds niet achterhaald... Aan de ene kant is het gemaakt zodat je de molex kan doorlussen en nog steeds genoeg stroom terug naar GND kan laten gaan, aan de andere kant zou het tricky zijn als de GND verbinding zou breken of slecht contact zou maken terwijl zowel 5 V en 12 V door een apparaat nog gebruikt wordt. Een dubbele aansluiting verkleint die kans enorm.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Condor383 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 02:26:
Dank voor de reacties. Het weten van de kleuren is al mooi. Moet ik nog beide GND kabels (zwarte draad) aan de middelste pool vastmaken?
En zo nee, waarom zitten er dan 2 op een molex? 2 keer massa…? Massa is massa zou je zeggen. (beetje offtopic electrovraagje)
Symmetrie :P

Serieuzer: een draad of pin kan afhankelijk van samenstelling en vooral dikte een bepaalde stroom veilig vervoeren (dus zonder teveel hitteproductie). Twee draden kunnen twee keer zoveel stroom verwerken als één draad. Als je dus twee draden met + hebt (+12V en +5V) moet een enkele GND twee keer zoveel stroom vervoeren als de twee + lijnen. In theorie is dat dus minder veilig. In praktijk gaat er zo weinig stroom over deze kabels dat het geen drol uitmaakt. Daarom dat Powerleap er blijkbaar voor gekozen heeft om een drie-pin connector te gebruiken. IMHO onhandig, want gewoon 4p mini-Molex was veel beter gestandardiseerd geweest. Maar het scheelde vast een halve Yen op productiekosten :z
Maar in elk geval het moet allemaal nog wel even aan het werk gebracht worden.

Ik weet nu ook wat meer van de connector: Heb een respons van degene waar ik de slotket van heb gekocht. Op mijn vraag of hij de kabel nog had zei hij het volgende:
“(…) De iP3/t’s die ik heb gekocht zijn geleverd zonder kabels. Het viel mij niet op omdat de Dell PC waar het in zat was van een geschikte 3 polige stekker voorzien”
Ik weet uit eerdere correspondentie dat het om een 440BX based moederboard ging. Dus ik moet op zoek naar een scrapheap met oude 440BX Dells om te gaan graven.
Of mogelijk andere Dells van vergelijkbare leeftijd. Dat was net de periode dat Dell overging van lelijke maar stevige beige kasten naar hippe maar hopeloos kwetsbare zwart-met-zilver dingen. Ik heb niet al te lang geleden een van die laatste voorbij zien komen met een i815 chipset en P3 (jaartje jonger dan de BX) en daar zat geen rare 3-pin connector in. Ik vermoed dat je dus het beste naar beige gevallen kunt kijken. Kijk iig wat verder dan alleen BX, goede kans dat Dells met vergelijkbare chipsets (i440ZX, LX, EX) ze ook hebben, allicht ook Dell i430TX So7 bakken uit zelfde periode.
Het complete kabeltje vinden is nog steeds het mooist, maar als ik alleen de 3 pins connector (en wel een vrouwtje) vind en dan wel met liefst een flink aantal centimeters kabel moet er iets te solderen zijn. Al heb ik alleen ooit met handenarbeid op de lagere school iets voor moederdag gesoldeerd.
Als je de connector vindt kun je ook met kroonsteentjes werken. Minder mooi dan professioneel gesoldeerd, maar wel makkelijk en betrouwbaar.
Alternatief is een molex Y kabel kopen
[afbeelding]
… en er dan 1 kant afknippen en direct op de slotket solderen. Daar zie ik een beetje tegenop, zou ik dan nog risico lopen met de temperatuur? Heb begrepen dat koper solderen goed kan maar ik verdrink in de soldeertintips. “Géén S39 gebruiken”, “Eerst tin op draad houden en dan met de bout het tin smelten en meteen in het koperdraad drukken. Wel soldeertin met harskern gebruiken. Als je soldeervet gaat gebruiken kunnen de verbindingen erg slecht worden na verloop van tijd, het gaat dan roesten”. Hmm, het moet wel een stabiel en betrouwbaar systeem blijven. Nog even uitzoeken of die connectors gemakkelijk in oude Dell’s te vinden zijn…
PC componenten zijn vaak steviger dan je verwacht. Ik stond een 6-tal jaar geleden in zowat dezelfde situatie (in geen jaren een soldeerbout vastgehad en nooit met electronica gewerkt) en moest opeens wat defecte condensatoren op een moederbord vervangen. Gelukkig viel het allemaal erg mee, en ondanks dat dingen erg heet leken te worden en ik een keertje uitschoot met de bout heb ik niets vernield. Enige waar je echt voor moet oppassen is dat je de pinnen niet laat kortsluiten door ze te verbinden. Buiten dat moet je *echt* lomp zijn om het kapot te maken. Groter risico is dat de kabels losschieten.
[small]En Sorry voor de “steentijd” hè, ik zeg het altijd wel liefdevol hoor want die P2B bak is mijn 2e pc, en wel mijn eerste “niet-afdankertje maar zelf samengestelde pc”
Vat m'n opmerking niet te serieus op, het is juist fantastisch mooi dat je je zo verdiept in de spullen. En voor PCs geldt zeker dat je het veel beter op een oude fiets kunt leren- tegenwoordig is alles veel meer geintegreerd, waardoor de mogelijkheden voor dit soort werk afnemen.

* dion_b is vooral So5/7 fanaat wat dat betreft

Enige reden voor m'n opmerking was dat ik me zo oud ging voelen. Maarja, heb toch al de naam dinosaurus te zijn (en dat terwijl ik nog maar net voorbij de 30 ben 8)7 )
Hier is een avonturier wel heel erg aan het solderen geweest, maar wat nou precies de bedoeling was… die karakters lezen niet makkelijk weg. Lijkt een video gerelateerde mod.
Niet video. VID staat voor Voltage ID. Dit is een mod om de core voltage uitgebreider te kunnen aanpassen dan standaard mogelijk is met die converter.
Kan ik mijn berichten editen eigenlijk?
Yup, zie de knop boven rechts :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:10:
[...]
Een floppy molex heeft dubbel GND in het midden, dus hoe wil je 5 V en 12 V zo dicht bij elkaar 'forceren' zodat hij op die 3-pin aansluiting past? Daarnaast zijn de pinnen van die connector zo te zien ook dikker dan die van een floppy molex.
Zoals ik zei, die ompluggen is erg simpel ;)
[...]
Dat is nog steeds niet achterhaald... Aan de ene kant is het gemaakt zodat je de molex kan doorlussen en nog steeds genoeg stroom terug naar GND kan laten gaan, aan de andere kant zou het tricky zijn als de GND verbinding zou breken of slecht contact zou maken terwijl zowel 5 V en 12 V door een apparaat nog gebruikt wordt. Een dubbele aansluiting verkleint die kans enorm.
Zoals dion_b al zei: De hoeveelheid stroom die er doorheen gaat is zo klein dat dat weinig tot niets uitmaakt. Een kabelbreuk zal je ook niet snel zien met dat type kabel.

De grootte van de stroom is wel origineel de reden geweest, dat klopt inderdaad.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Mag ik een simpele oplossing opperen?

Neem een floppy aansluiting, haal daar de 3 aansluitingen die je nodig hebt uit middels een klein schroevedraaiertje en knip de 4e zo kort mogelijk af (of isoleer deze met een krimpkous of dergelijke). Sluit de kabeltjes aan zoals aangegeven in bovengenoemde foto(s) en fixeer het geheel middels een lijmpistool.

Probleem opgelost :P

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ha, geweldig, alleen moet ik je een beetje gaan teleurstellen.

Ik draai zelf een Asus P2B-F met een Pentium III 1GHz Coppermine.
Ik gebruik een Soltek Slot 1 --> Socket 370 converter.

Het probleem is echter dat je er geen Tualatins op kunt draaien !
Het BIOS van het bordje heeft geen support voor Intel Tualatin CPU's, de support gaat maar tot Coppermines.

Het is echter wel mogelijk, maar het BIOS zal de CPU niet correct herkennen.

Wat je alleszinds moet doen:

1. Nieuwste bèta BIOS downloaden van de ASUS site, want die ondersteund de meeste CPU's, en is perfect stabiel.
2. Een kijkje nemen in dit topic: Celeron 1.4GHz Tualatin op Slot-1 moederbord

En je bent trouwens niet de enige hoor, ik typ dit bericht van een PC met deze specs:

- Asus P2B-F met laatste BIOS
- P3 Coppermine 1GHz met Soltek converter
- 2x 256MB RAM (maximum)
- 40GB P-ATA IDE
- GeForce 4 Ti 4200

En hij draait gewoon Windows XP Pro SP3, met Firefox 3.0 en flink wat add-ons.
Het werkt prima :)

Zelfs spelletjes werken nog goed 8)

Succes !

@TRRoads: ik heb ook een Abit BE6 met Celeron 300A @ 550MHz :+

[ Voor 23% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-05-2009 20:11 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Condor383
Leuk, meer reacties dan ik dacht gezien de leeftijd van het spul. Stimulerend, en dat heb ik nodig want het lijkt voorals nog best lastig. FF een update.

(2 woorden edit:) Actiepunten zijn:
• Marktplaats aanbieders van Dell voedingen en lege Dell behuizingen (nl toch vaak met voeding) mailen of ze even willen kijken.

• In eigen omgeving bij (oude) computer handelaren zoeken naar Dell’s (zeer tijdrovend, meestal hebben ze een handvol en het zijn er vast niet veel met die connector. Die indruk krijg ik als ik (honderden!) google\afbeeldingen afstruin op “dell psu”

Bij deze: Oproep: wie weet stapels oude dell te liggen

Ik zeg stapels, ik heb visioenen van gedeeltelijke open liggende en half leeggehaalde zo goed als volledig afgeschreven oude bakken. Handelaren zijn niet happig op het in serie demonteren van “ jonge delletjes” die afgemonteerd staan te wachten op een tweede jeugd bij een bijstandsmoeder.

• Landelijk en online zoeken bij leveranciers van connectoren. Vaak groothandels die niet zitten te wachten op een zoektocht naar incourante waren met een gegarandeerde omzet van 1 stuks ter waarde van een lege batterij….

Maar goed, ik geef niet op. Meedenken blijft welkom, ik zal deze draad bijhouden.

Edit: zal straks nog even ingaan op wat een aantal van jullie hier zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Condor383 op 21-05-2009 03:15 ]

• Condor383
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:26:
voor wat betreft het kabeltje zou je denk ik het best in de vraag en aanbod hier op tweakers.net kunnen kijken.

Een Powerleap ip3/t staat niet vaak te koop. Schatting: een handvol of minder per jaar. De kabeltjes denk ik nog minder of ruim minder dan een handvol.... (Het is waarschijnlijk wel zo dat er honderden ongebruikt op zolders liggen.... )

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 21:33
Petervanakelyen schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:03:

Ik draai zelf een Asus P2B-F met een Pentium III 1GHz Coppermine.
Ik gebruik een Soltek Slot 1 --> Socket 370 converter.

Het BIOS van het bordje heeft geen support voor Intel Tualatin CPU's, de support gaat maar tot Coppermines.
Ik heb ook zo'n Powerleap gehad en kreeg toen een 'hacked' bios op maat met Tultatin support van Powerleap omdat het logischerwijs eerst niet wilden werken op m'n P2B-F.

Ik weet nog dat ik toen een IDE kaart had om meer snelheid uit de nieuwste Maxtors te halen (PCI=133 max), want UDMA33 was niet vooruit te branden... :+

Uiteindelijk het (superstabiele!) frankenstein platform maar opgegeven en een S370 mobo'tje voor weinig gekocht toen de P4 hype begon.

Maar om kort te zijn, ik zal morgen eens kijken of ik die Tulatin converter nog heb liggen, maar wie weet is ie ooit samen met het mobo weggegooid... (P2B-F is na tig jaren dienst een piepende zwart beeld dood tegemoet gegaan).

• Condor383
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 05:19:

Want die ompluggen is echt een fluitje van een cent en dan hoef je niet te solderen aan dit mooie spul.

Ik voel me wel redelijk oud als 1998 steentijd genoemd wordt, dan ben ik zelf vast een dinosaurus? :+

Zelf had ik ook ooit een hele verzameling nog werkende 'antieke' hardware, maar sinds dat hardware de laatste jaren belachelijk goedkoop is geworden en de techniek met sprongen vooruit gaat heb ik de hele handel eruit gedaan. Het is gewoon weinig fun als je voor een paar tientjes (letterlijk!) een ITX boardje kunt kopen wat sneller is en meer features heeft als een oud AT bakbeest en tevens geen koeling nodig heeft en een fractie van de stroom zuipt.

Een paar juweeltjes heb ik nog wel bewaard waaronder een 440BX (Abit BE6, het broertje van het legendarische BP6 board) met daarin een Slot1 Celly 300A (jup de beroemde 300A of moet ik zeggen berucht? :D) natuurlijk @ 500mhz.

Echt de moeite waard deze dus en met zo'n 1.4ghz P3 moet het nog best wel lopen (al zul je dus moeten accepteren dat een ITX boardje van een paar tientjes er rondjes om kan rennen)

Een floppy connector heeft kleinere pennetjes, ze staan qua formaat dichter bij de pennetjes van een 3-pin casefan dan bij de pennetjes van de iP3/t powerconnector.

Oud is relatief idd, maar dit forum draait voor mijn gevoel vooral om state of the art, of het benaderen ervan. Helemaal prima, maar om die mensen niet in de weg te zitten en de liefhebbers aan te trekken heb ik er maar Antiek-alert boven gezet. Of zal ik nog een disclaimer plaatsen tegen het beledigen van afgeschreven hardware, liefhebbers daarvan en mensen met een postpuberale leeftijd :)

Ik doe het dus ook voor de lol, ik had ook voor €45 een PIV systeem kunnen kopen ipv €25 voor alleen de slotket. Moet er straks ook nog RAM en evt. een graka bij. Ik vind het gewoon leuk om juist dit mobo zo veel verder te krijgen dan toen ooit mogelijk was.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goh, wat toevallig. Ik was deze avond aan het spelen met mijn Asus P2B-LS rev "1.03.". Wilde er eigenlijk een soort van uber-P3 van maken voor zover het bord het aankon, echter kwam ik tijdens mijn oriëntatietocht helaas achter dat mijn LS 1.03. over een ICS 9150AF-08 clockchip beschikt en helaas niet de 9250CF. Laatstgenoemde kan namelijk prima 133MHz uitpoepen voor de FSB, maar de eerste kan dat niet ondanks de undocumented setting (als in hij kan het "wel", maar het is gewoon ranzig onstabiel). Dus de Pentium3 1000EB S370 zal ik er helaas niet op kunnen zetten of ik moet nog een 100MHz FSB model in de schoot geworpen krijgen :+
Heb even wat info opgezocht, over jouw P2B-F zou dat probleem iig niet hebben.

Nog wat handige linkjes die ik vandaag tegen ben gekomen en mogelijk jij ook al.
http://homepage.hispeed.c.../p2b_procupgrade_faq.html
http://clocksmurf.homepage.dk/TualatinEN.htm
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=67417

Ik ga dus maar verder met mijn Abit BE6-II en mijn Soltek SL-02A++ Slotket.
Blijf dit draadje wel volgen :)

[Edit]
Als je trouwens een AGP videokaart zul je er rekening mee moeten houden, naast het feit dat je geen AGP 3.0 (8x) kaarten kunt pakken, dat die AGP bus met je FSB op 133 dus op 89MHz tikt. Niet elk kaartje vind dat even lekker.
Zelfs heb ik een GeForce2 MX en 4 die dat wel aandurven en mijn Radeon 9000 zou ik nog een keer moeten proberen, maar ik lees dat die het ook vaak wel trekken. GeForce FX5200 zou ik trouwens ook kunnen testen hier.
Als je een greep zou kunnen doen dan zou ik zeggen kijk naar GeForce2 t/m 4, die pikken dat volgens mij wel. En ATi Radeon 7000-8500 en de 9000 dus. Radeon 9500/9700 vinden het iig niet leuk en Matroxen ook wat minder.
3dfx heb ik niet in een overgeclocked slotje durven te steken, dus daar kan ik geen uitspraak over doen O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 21-05-2009 01:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05-2025

• Condor383
Xorsist schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:52:
Mag ik een simpele oplossing opperen?

Neem een floppy aansluiting, haal daar de 3 aansluitingen die je nodig hebt uit middels een klein schroevedraaiertje en knip de 4e zo kort mogelijk af (of isoleer deze met een krimpkous of dergelijke). Sluit de kabeltjes aan zoals aangegeven in bovengenoemde foto(s) en fixeer het geheel middels een lijmpistool.

Probleem opgelost :P
Dit lijkt me niet mogelijk. De pennetjes zijn gewoon te dik.

• Condor383
Petervanakelyen schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:03:

(....)

Het is echter wel mogelijk, maar het BIOS zal de CPU niet correct herkennen.

Wat je alleszinds moet doen:

1. Nieuwste bèta BIOS downloaden van de ASUS site, want die ondersteund de meeste CPU's, en is perfect stabiel.
2. Een kijkje nemen in dit topic: Celeron 1.4GHz Tualatin op Slot-1 moederbord

En je bent trouwens niet de enige hoor, ik typ dit bericht van een PC met deze specs:

(...specs P2B...)
Oh er wordt veel gereageerd, maar ik reageer toch even chronologisch, Peter hierboven is me te snel af :)

Peter, ik heb leuk leesvoor voor je van een extreme P2B fanaat:

Bios flashen is nodig om de Tualatin te herkennen. Daarnáást is er het probleem van het voltage, de VRM van de P2B kan afhankelijk van de versie niet lager dan 1,8 volt. In geen geval laag genoeg voor de 1,475 of 1,5 wat is het, van de Tualatin. En daarom is nu deze Powerleap iP3/t op de markt gekomen, die heeft een eigen VRM en juist daarom een eigen voedingskabel :) zie topicstart.

Ik heb dus het idee dat ik wél een 1,4 Tualatin kan draaien.
Ik heb
the Celeron "Tualatin" (256KB full-speed cache, 0.13um) with 100Mhz FSB in a fcpga2 package

en NIET:
the PIII "Tualatin" (256KB full-speed cache, 0.13um) and PIII-S (512KB full-speed cache, 0.13um) in a fcpga2 package (edit:"with 133Mhz FSB")

Mijn Bios heeft een kennis al eens voor me geflashed, en de versie die er op zit moet goed zijn, maar daar kom ik wel achter.

Dat topic had ik al gelezen.

En leuk hier al die Asus antiek gebruikers te treffen!

• Condor383
Jimmie schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 01:00:
[...]

Uiteindelijk het (superstabiele!) frankenstein platform maar opgegeven en een S370 mobo'tje voor weinig gekocht toen de P4 hype begon.

Maar om kort te zijn, ik zal morgen eens kijken of ik die Tulatin converter nog heb liggen, maar wie weet is ie ooit samen met het mobo weggegooid... (P2B-F is na tig jaren dienst een piepende zwart beeld dood tegemoet gegaan).
Frankenstein? >:)
Begrijp ik het goed dat je zegt dat je er wel van af wilt als je zo´n kabeltje hebt? Ik zit hier morgen tussen het douwtrappen door zo veel mogelijk te F5 'en!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een Tualatin Celeron zou idd met het laatste beta BIOS (1014.003 dus) en zo'n PowerLeap kunnen werken. :)

• Condor383
Ultraman schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 01:09:
Goh, wat toevallig. Ik was deze avond aan het spelen met mijn Asus P2B-LS rev "1.03.". Wilde er eigenlijk een soort van uber-P3 van maken voor zover het bord het aankon, echter kwam ik tijdens mijn oriëntatietocht helaas achter dat mijn LS 1.03. over een ICS 9150AF-08 clockchip beschikt en helaas niet de 9250CF. Laatstgenoemde kan namelijk prima 133MHz uitpoepen voor de FSB, maar de eerste kan dat niet ondanks de undocumented setting (als in hij kan het "wel", maar het is gewoon ranzig onstabiel). Dus de Pentium3 1000EB S370 zal ik er helaas niet op kunnen zetten of ik moet nog een 100MHz FSB model in de schoot geworpen krijgen :+
Heb even wat info opgezocht, over jouw P2B-F zou dat probleem iig niet hebben.

Nog wat handige linkjes die ik vandaag tegen ben gekomen en mogelijk jij ook al.
http://clocksmurf.homepage.dk/TualatinEN.htm
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=67417

Ik ga dus maar verder met mijn Abit BE6-II en mijn Soltek SL-02A++ Slotket.
Blijf dit draadje wel volgen :)

[Edit]
Als je trouwens een AGP videokaart zul je er rekening mee moeten houden, naast het feit dat je geen AGP 3.0 (8x) kaarten kunt pakken, dat die AGP bus met je FSB op 133 dus op 89MHz tikt. Niet elk kaartje vind dat even lekker.
Zelfs heb ik een GeForce2 MX en 4 die dat wel aandurven en mijn Radeon 9000 zou ik nog een keer moeten proberen, maar ik lees dat die het ook vaak wel trekken. GeForce FX5200 zou ik trouwens ook kunnen testen hier.
Als je een greep zou kunnen doen dan zou ik zeggen kijk naar GeForce2 t/m 4, die pikken dat volgens mij wel. En ATi Radeon 7000-8500 en de 9000 dus. Radeon 9500/9700 vinden het iig niet leuk en Matroxen ook wat minder.
3dfx heb ik niet in een overgeclocked slotje durven te steken, dus daar kan ik geen uitspraak over doen O-)
En weer eentje :)

Mijn clockchip is een 9250BF. Maar goed, ik heb dus een 100Mhz Tualatin dus ik heb hier geen probleem mee.

Die eerste link is idd erg goed Ultraman. Wat betreft geschikte videokaarten voor jou, lees dan van dezelfe R Scheidegger:
http://homepage.hispeed.ch/rscheidegger/graphic_bx_faq.html en ik plak maar even het relevante stuk:

You could also get trouble if you're overclocking the bx chipset to 133Mhz FSB, as in this case you will use 89Mhz AGP clock. Cards based on Nvidia GF2-4 chips typically handle that well, as do older (7000-8500 and 9100) Radeon cards. No idea if GFFX cards still work well at 89Mhz AGP clock, but the newer Radeon (9500/9700/9800) cards are very likely to *not* work at that AGP clock (at least the early revisions 9500/9700 - don't know anything about the later revisions which fix some compatibility problems with AGP8x). No idea about Radeon 9200, and your mileage may vary with Radeon 9000 (reports indicate they don't like 89Mhz AGP clock, but I've personally tested a 9000pro in a P2B and it ran just fine - your mileage may vary). If you happen to have a card which boots up fine but will lock up in 3d mode, you can try disabling Sideband Adressing (SBA) and/or use only AGP 1x (for instance with powerstrip). It's still possible that your card just doesn't work even if it's one listed above which typically works, don't blame me for that - such is the nature of overclocking.

Deze R Scheidegger heeft best veel met P2B's gewerkt zeg :)

• Condor383
Knap gevonden, dat lijkt hem wel te zijn, maar het is geen actieve site. Ik had eerst al www.powerleap.com bekeken maar dat is een vrij dooie boel, alleen wat manuals. Zelfs de BIOS upgrade voor P2B-F link was dood.

Hmm, ik kijk in hun product catalogue, maar ik kijk even bij Hard Drive's en diverse RAM maar daar staan helemaal geen artikelen in... Weet niet of ze wel commercieel actief zijn. En over betaling lees je niets, dan moet je registreren. Ook dat heb ik geprobeerd maar dan krijg je dus:
"Your account has been disabled. You are not permitted to log in". Bij registratie al.

Verder zoeken dus

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05-2025
Je kan wel betalen met paypal, dan kom je op de site van paypal terecht om de betaling af te ronden. Je kan misschien proberen om ze te mailen of het mogelijk is om te bestellen en op laten sturen naar Nederland? Niet geschoten is altijd mis, natuurlijk. :P

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 21:33
Condor383 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 01:58:
[...]

Frankenstein? >:)
Begrijp ik het goed dat je zegt dat je er wel van af wilt als je zo´n kabeltje hebt? Ik zit hier morgen tussen het douwtrappen door zo veel mogelijk te F5 'en!
Ja zo'n oud boardje voor een p3 450 met allemaal modules er in gepropt om een 1400 mhz celly te draaien en hd's op een beetje snelheid vind ik behoorlijk frankenstein ;)

Ik heb zojuist gezocht en gezocht, heb de originele slot1 p3 450 wel gevonden en de celly 1400 op een s370 mobo, maar het Powerleap ding mist ;(

Ben bang dat ie dan toch weggegooid is samen met de kapotte P2B-F. En anders had ik 'm inderdaad naar je willen sturen in ruil voor de verzendkosten, deed er tenslotte toch niks mee :)

Wat ik nog zou proberen is om klemmetjes of van die holle 'pijpjes' om stroom draden te verbinden aan die staafjes en dan kan je in principe het zelf werkend krijgen met wat knutsel werk.

• Condor383
frozensun744 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:14:
Je kan wel betalen met paypal, dan kom je op de site van paypal terecht om de betaling af te ronden. Je kan misschien proberen om ze te mailen of het mogelijk is om te bestellen en op laten sturen naar Nederland? Niet geschoten is altijd mis, natuurlijk. :P
Ze zijn helaas niet meer actief.

• Condor383
Jimmie schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:35:
[...]

Ik heb zojuist gezocht en gezocht, heb de originele slot1 p3 450 wel gevonden en de celly 1400 op een s370 mobo, maar het Powerleap ding mist ;(
Bedankt voor de moeite!
Wat ik nog zou proberen is om klemmetjes of van die holle 'pijpjes' om stroom draden te verbinden aan die staafjes en dan kan je in principe het zelf werkend krijgen met wat knutsel werk.
Dat is ook nog een mogelijkheid, was al bij een electro-boer geweest maar die had geen "holle pijpjes" in een bruikbare maat. Een kennis heeft een connectie met http://www.farnell.com/ en die gaat daar navragen.

• Condor383
Kabel gevonden! De vriendelijke verkoper heeft alsnog zijn zolder afgegraven en had hem toch nog in de “oude doos”.
Conclusie: Als je een Powerleap iP3/t wilt vergaren, zoek er een compleet mét kabel. Gebruik je er een op een Dell zonder kabeltje, bewaar hem dan toch voor het nageslacht.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:D
Werkt het nu ook zoals je wilde met die Tualatin Celly?

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Kan je de diameter van de male contacten opgeven (zijn de contacten rond of vierkant). Ik heb hier losse contacten (female) liggen die je aan losse draden kunt solderen/vastknijpen. Mocht deze oplossing werken dan heb je een bijkomend probleem op te lossen. Je moet dan misschien iets bedenken waardoor de female contacten niet van de male contacten kunnen afschuiven. Maar misschien geeft het "mannetjes-vrouwtjes systeem" wel een hele strakke verbinding en blijft het goed op zijn plaats zitten.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Rocadi schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:11:
Kan je de diameter van de male contacten opgeven (zijn de contacten rond of vierkant). Ik heb hier losse contacten (female) liggen die je aan losse draden kunt solderen/vastknijpen. Mocht deze oplossing werken dan heb je een bijkomend probleem op te lossen. Je moet dan misschien iets bedenken waardoor de female contacten niet van de male contacten kunnen afschuiven. Maar misschien geeft het "mannetjes-vrouwtjes systeem" wel een hele strakke verbinding en blijft het goed op zijn plaats zitten.
Euh... hij heeft de kabel toch al gevonden ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mocht je nog problemen hebben om je Tualatin draaiende te krijgen.....pinmodden.
Er staat hierover een mooi stukje op GoT...in de FAQ.
Zelf heb ik 'm ook al eens gedaan en het werkte perfect.

Tualatin op 440BX/815E mod werkt!

(En als het je echt niet lukt met je huidige slotconverter heb ik hier nog wel een ongebruikte liggen (type zonder externe voeding, ondersteuning t/m Coppermine, zonder pinmod werkt het dan dus niet met een Tualatin)

[ Voor 30% gewijzigd door Klunssmurf op 24-05-2009 20:20 ]

Pagina: 1