Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik werk veel op een Xubuntu machine waarmee ik Remote Desktop naar een Windows- en een Ubuntu machine.

Als ik de Remote Desktop van Windows (XP of 7) wil bereiken gebruik ik Terminal Server Client (staat in de repositories) en dat gaat zo snel dat ik gewoon video kan streamen.

Maar als ik de Remote Desktop van Ubuntu wil bereiken dan moet ik gebruik maken van de ingebouwde Remote Desktop Viewer (of als alternatief probeerde ik TightVNC), maar dan refresht ie met geluk 1 frame per seconde!

Ik zou heel graag dat ook vloeiend willen hebben. Als remote server (?) gebruik ik gewoon dat wat in Windows en Gnome ingebouwd zit. Voor XFCE4 had ik eea geinstalleerd, maar ik ben helaas vergeten wat het was, want die zou ik voor Gnome ook willen gebruiken omdat ik dan moet inloggen ipv een ingelogte sessie overnemen.

Wie heeft een idee?

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Aangezien X in de basis gewoon networking ondersteunt is het niet nodig om een Remote Desktop viewer te gebruiken. Als je applicaties vanaf je Ubuntu machine op je Xubuntu machine wilt gebruiken kun je beter dit eens doorlezen en de applicaties gewoon direct op je Xubuntu machine draaien :)

Dit topic past daarnaast beter in NOS

CSA > NOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtlantuX
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02-2020

AtlantuX

Uhm, hoe zat dat ook al weer?

Kijk anders eens naar NoMachine, ik denk dat dat meer is wat je zoekt.

>> Ijk hejb eenj ultraj 1337j nickj, kewlj hèj! <<
>> Belj dej KPNj ADSLj hotlinej (0800-69787326)j voorj eenj geweldjige servicje! Toetsj 4j enj daarnaj 1j.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:47
AtlantuX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:39:
Dit gebruik ik ook al tijden om remote te werken.
Erg prettig en makkelijk te installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02
AtlantuX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:39:
Dat is idd precies wat je zoekt, snelheid is vergelijkbaar met RDP.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Overweeg de snelheid en het genot van SSH :p

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Spider.007:
Bedankt voor de link. Maar ik wil de apps wel gewoon remote draaien ivm resources. Die Xubuntu waar ik dan op werk is ook veel trager trouwens, maar meer de mooiste werkplek van de 3 en ik moet op alle 3 computers werkzaamheden uitvoeren.

@Stacheldraht:
Voor NoMachine moet ik (als ik het goed lees) server software installeren. Wat Spider zegt (dat is er al) bevalt me meer, ik gebruik liever wat er al is. Maar dan wat vlotter.

@Stacheldraht:
Ja dat pipen van een desktop heb ik nooit gesnapt, wel tutorials over proberen te lezen. Maar ziezo heb ik liever een icoontje en een klik en ik zit op mijn andere desktop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lees je nog wat verder in, je snapt duidelijk nog niet alles.
Redsandro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:58:
@Spider.007:
Bedankt voor de link. Maar ik wil de apps wel gewoon remote draaien ivm resources. Die Xubuntu waar ik dan op werk is ook veel trager trouwens, maar meer de mooiste werkplek van de 3 en ik moet op alle 3 computers werkzaamheden uitvoeren.
Dit is precies wat Spider omschrijft.
voorbeeld:
pc1> ssh -X pc2
pc2> firefox

Nu verschijnt op het scherm van PC1 het firefox venster, maar het gebruikt de CPU/geheugen/schijf van PC2.
@Stacheldraht:
Voor NoMachine moet ik (als ik het goed lees) server software installeren. Wat Spider zegt (dat is er al) bevalt me meer, ik gebruik liever wat er al is. Maar dan wat vlotter.
Als je een snel internet netwerk hebt dan kan het "gewoon" met de ingebouwde functionaliteit van X. Als je
over een relatief langzaam netwerk zoals internet werkt ben je beter af met NoMachine.
@Stacheldraht:
Ja dat pipen van een desktop heb ik nooit gesnapt, wel tutorials over proberen te lezen. Maar ziezo heb ik liever een icoontje en een klik en ik zit op mijn andere desktop.
Het voordeel van de X methode is dat je remote applicaties als "gewone" applicatie op je scherm verschijnen zonder de hele desktop over te nemen. Je kan dan ook makkelijk lokale en remote applicaties door elkaar heen gebruiken.

Als je geen enkele lokale applicatie wil gebruiken, en alles remote wil doen, dan moet je eens naar XDMCP kijken. Je draait alles remote, maar maakt wel gebruik van de drivers van je lokale systeem.

Ik vrees wel dat je nu door de bomen het bos niet meer ziet, dus vraag gerust verder als je meer hulp nodig hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01-2022
Met remote X draaien de applicaties zelf nog steeds remote, de uitvoer wordt echter door je lokale X-server afgehandeld.
NX pakt dat dan weer in in een wat minder overhead-protocol.

De makkelijkste manier: Je Ubuntu-host moet een SSH-server draaien die X-connecties toestaat ("X11Forwarding yes" in /etc/ssh/sshd_config).
Daarna kan je met ssh vanuit je xubuntu naar je ubuntu connecten en applicaties starten.
Voorbeeld: ssh -CY <host>@<xubuntu> <applicatie>

-C zorgt voor compressie, -Y voor een vertrouwde X-connectie.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
http://freenx.berlios.de/

FreeNX is een redelijk snel protocol als ik wat vrienden moet geloven :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Bedankt voor alle reacties :)

Vensters native draaien met de applicaties remote dat klinkt wel fijn. Dependencies blijven dan ook lekker remote neem ik aan? En via CygWin kan dat ook op de Windows PC (waar ik ook vaak zit en dan VNC ik naar beide Linux machines)?
Aangezien X in de basis gewoon networking ondersteunt is het niet nodig om een Remote Desktop viewer te gebruiken.
Maar als dat zo is waarom zitten er dan andere features in Ubuntu?

Daar staat de enige ingebouwde remote desktop-iets bij
System > Preferences > Remote Desktop
Dat kan je aanzetten en hij geeft zelf aan dat je een VNC viewer moet gebruiken. Op Windows kan ik dan Ubuntu berijken via TightVNC, en op Xubuntu gebruik ik de ingebouwde Remote Desktop Viewer. Allebei 1 klik, maar ze zijn dus niet snel genoeg voor bijv. videobewerking. Vreemd detail: via Windows gaat het toch wel 5 frames per seconde, maar via Xubuntu 0,1 - 1 fps. Ook als ik TightVNC onder Xubuntu gebruik.

Anyway, op Xubuntu kan ik niet inloggen via Windows. Dus toen heb ik xinetd en vnc4server geinstalleerd van de repositories en nu kan ik wel inloggen met een vncviewer. Nu kan ik echter op Xubuntu inloggen als iedere gebruiker, maar op Ubuntu alleen de desktop overnemen van wie daar al is aangemeldt. Dat is soms handig en soms onhandig. Wie bepaalt hoe dit gaat? Want toegegeven, ik werk veel in linux maar hier weet ik erg weinig van.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:12:
Als je geen enkele lokale applicatie wil gebruiken, en alles remote wil doen, dan moet je eens naar XDMCP kijken. Je draait alles remote, maar maakt wel gebruik van de drivers van je lokale systeem.
Ik ging er voor het gemak van uit dat XDMCP datgene is wat ziezo die VNC functionaliteit van Ubuntu verzorgt, maar het is dus gewoon iets anders.
De enige plek waar ik dat tegenkwam is hier:
System > Administration > Login Window > Local
Include Hostname Chooser (XDMCP)

Maar dat gebruik ik niet. Ik log gewoon local in en ik gebruik zowel local als remote apps.

Acties:
  • 0Henk 'm!
laurencevde schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:38:
Met remote X draaien de applicaties zelf nog steeds remote, de uitvoer wordt echter door je lokale X-server afgehandeld.
NX pakt dat dan weer in in een wat minder overhead-protocol.

De makkelijkste manier: Je Ubuntu-host moet een SSH-server draaien die X-connecties toestaat ("X11Forwarding yes" in /etc/ssh/sshd_config).
Daarna kan je met ssh vanuit je xubuntu naar je ubuntu connecten en applicaties starten.
Voorbeeld: ssh -CY <host>@<xubuntu> <applicatie>

-C zorgt voor compressie, -Y voor een vertrouwde X-connectie.
Is dit ook de combineren met een gedeelde desktop? Zodat ik bijvoorbeeld gewoon een document op de remote desktop kan klikken en dat remote open office local start?

-edit-

Dan bedoel ik zonder in te loggen via XDMCP, zodat je ook gewoon local apps kan gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door Redsandro op 19-05-2009 17:49]

Ik heb cygwin geinstalleerd in Windows (nooit eerder gebruikt dus ben noob) en ik tiep in de console
code:
1
X -broadcast

en meteen krijg ik het loginscherm van Ubuntu, wat natuurlijk super is maar wel een raadsel omdat ik helemaal niet zei welke computer ik wilde hebben.

Maar, na het inloggen met mijn naam/wachtwoord blijft het scherm Ubuntu-beige en gebeurt er niets.
Ben ik op de goede weg?

Ik kom net terug, en dat venster stond nog open, en nu is er wel inhoud:

Het ene venster was leeg en die ander ging leeg toen ik er iets overheen sleepte en het komt niet meer terug. Daarom maar gesloten en die dialog heb ik dan ook ff op het screenshot gezet omdat ik me afvraag of 17 verbindingen normaal is.

Dat was via de Cygwin Bash Shell. Als ik het zelfde truukje eens via MinTTY doe dan moet ik ook best lang wachten voor er iets gebeurt, maar die inhoud blijft tenminste in de vensters staan op 3 lege foutmeldingen na:

-edit-

Na heeeel lang wachten werden het foutmeldingen over startbalk items die niet werken. Ik kon de foutmelding-opties niet aanklikken. Werkt bij nader inzien nogal brak op deze manier.

Ik moet dat SSH truukje nog proberen, mss werkt dat wel fijn.
Maar tegenwoordig zit ik juist steeds op de Windows werkplek en wil ik kunnen remoten naar de linuxbakken, dat lukt met VNC maar zoals eerder genoemd is dat niet echt wat.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01-2022
Kijk eens naar Xming. Is een X-server voor windows, met minder extra rotzooi dan cygwin. Werkt vrij eenvoudig over SSH.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Bedankt. Hij is inderdaad veel kleiner, en hij zou simpeler moeten zijn, maar het was meer geklooi om het aan de praat te krijgen :P

Anyway, het resultaat is precies hetzelfde (behalve dat het verbinden is geautomatiseerd). Traag en buggy desktop met veel foutmeldingen op precies dezelfde manier als bij Cygwin.

Je zou kunnen zeggen dat er iets verkeerd is op de Ubuntubak, maar da's gewoon een install zoals ie uit de iso kwam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:28

QkE

In your face Gnagna

Waarom wil je freenx niet installeren? Werkt als een tiet vanuit Linux, Mac en Windows, is gratis en is redelijk makkelijk te installeren en gebruiken. Heb daar namelijk mensen die nog nooit met Linux hadden gewerkt op mijn server in laten loggen. De grootste pebkac noob kon ermee werken. Voor zover ik weet gebruikt geen nauwelijks resources op het moment dat er niemand ingelogd is en als er wel iemand ingelogd is blijft het binnen de perken.

Ubuntu heeft zelf een hele mooi stappenplan: https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Acties:
  • 0Henk 'm!
Waarom niet? Omdat zoals Spider.007 aangeeft er al prima functionaliteit is ingebouwd.

Het is alsof ik een lege kamer heb met een tv in de muur gebouwd, alleen doet ie het niet omdat de stekker er niet inzit. Waarom zet ik er niet een andere tv voor?

Dat vind ik gewoon niet fijn. Maargoed ik krijg de stekker er niet in, ook niet met documentatie en wat die methode betreft niet veel hulp hier of in de search, dus heb ik maar ff wel freeNX geinstalleerd. Krijg alleen geen verbinding vanaf de NoMachine Client in Windows.

Hij maakt even verbinding want hij vraagt of ik de sleutel van mijn server wil accepteren zoals ook gebeurt met puTTY, maar meteen daarna staat er SESSION FAILED.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Info: Proxy running in client mode with pid '6060'.
Session: Starting session at 'Tue May 26 22:08:25 2009'.
Info: Connection with remote proxy completed.
Info: Using LAN link parameters 1536/24/1/0.
Info: Using pack method 'adaptive-9' with session 'gnome'.
Info: Not using NX delta compression.
Info: Not using ZLIB data compression.
Info: Not using ZLIB stream compression.
Info: Not using a persistent cache.
Info: Forwarding X11 connections to display ':0'.
Info: Forwarding multimedia connections to port '6000'.
Info: Listening to font server connections on port '11000'.
Session: Session started at 'Tue May 26 22:08:25 2009'.
Info: Established X server connection.
Info: Using shared memory parameters 0/0K.
Session: Terminating session at 'Tue May 26 22:08:26 2009'.
Session: Session terminated at 'Tue May 26 22:08:26 2009'.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Beetje oud, maar ik heb het ondertussen nog een paar keer geprobeerd en steeds lukte het niet.
NX zegt na "Negotiating link parameters..." steevast:
"Could not yet establish the connection to the remote proxy. Do you want to terminate the current session?"

Ik heb al oneindig met de opties lopen klooien dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen te zeggen wat ik probeerde; en de fout is vast een simpel dingetje op de server.

Maar inmiddels heb ik upgegrade naar Ubuntu 9.04 en nu wekt X -broadcast in CygWin gewoon prima. Het is een stukje sneller dan VNC Client en een ander voordeel is dat ik kan kiezen waar ik inlog, maar het is nog lang niet snel genoeg zoals de Terminal Service Client waarmee ik van Ubuntu in Windows inlog. Kan Cygwin ook zo snel gaan na wat tweaks, of moet ik toch echt een van die "het zou simpeler moeten zijn maar ik heb het toch echt in tijden niet voor elkaar gekregen" oplossingen inzetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NX is een van de betere oplossingen met X als het om snelheid en bandbreedte gaat. De X -broadcast die jij gebruikt werkt gewoon met XDMCP: verbinden met een login manager die vervolgens alle data plat over poort 6000 naar je client stuurt. Dit vreet bandbreedte, wat je op een niet-100Mbit netwerk iig al flink merkt. Over wlan is het helemaal waardeloos. Dit soort dingen over half duplex verbindingen doen is helemaal kansloos overigens.

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-05 17:05
Redsandro schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:42:
Ik heb al oneindig met de opties lopen klooien dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen te zeggen wat ik probeerde; en de fout is vast een simpel dingetje op de server.
Ik begrijp je setup misschien niet helemaal. Je hebt freenx op je ubuntu computer geinstalleerd en probeert die remote te bereiken vanaf je windows computer en soms vanaf je xubuntu computer.

Als je de instructies hier stap voor stap volgt dan moet het toch echt werken:

https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Uit de log valt niet op te maken waarom het niet werkt. Geen verbinding met de freenx service kan natuurlijk komen door een firewall. Misschien heb je in de No-machine client, de NX key niet geimporteerd. -> (Dat zit onder configure -> general -> key)

Ik heb geen ervaring met de Nomachine windows client, maar probeer eens vanaf je xubuntu machine.

Als je voor ssh normaal al een sleutel paar gebruikt dan is freenx iets lastiger te configureren. Zie aan het eind van deze thread: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=467219&page=8 hoe je het wel voor elkaar krijgt.

En ja je wil echt freeNX voor remote desktop. Het loont de moeite om het werkend te krijgen. Het is het verschil tussen een kleine zwart/wit tv ->vnc en een breedbeeld kleurentelevisie ->freenx

Anoniem: 273091

verdiep je is in ssh met x forwarding (ssh -X)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 12:30
Anoniem: 273091 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:09:
verdiep je is in ssh met x forwarding (ssh -X)
Dat is kak traag over WAN met DSL upload speed op je server (X client)... (Free)NX is echt the way to go. period.

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

Anoniem: 273091

Als het over lan gaat het je dat probleem eigenlijk niet, en een voordeel is dat je vaak niets hoeft te installeren.

• gertvdijk
  • Laatst online: 04-06 12:30
Anoniem: 273091 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:03:
Als het over lan gaat het je dat probleem eigenlijk niet, en een voordeel is dat je vaak niets hoeft te installeren.
True, maar TS vertelt dat VNC bij hem niet verder komt dan 1 fps. X Forwarding heeft afhankelijk van het programma orde grootte eenzelfde netwerkcapaciteit nodig als VNC. Daarnaast gaat het over Remote Desktop en niet over het remote accessen van 1 progsel.
Probeer het zelf eens uit zou ik zeggen: FreeNX tegen simpel X forwarding over internet. Een wereld van verschil kan ik je voorspellen.

[Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 14-07-2009 19:08]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

Dag mensen, erg bedankt voor alle uitleg en links.

Ik heb het gewoon een beetje druk nu met werk en vakantie plannen, en nu heb ik ook nog eens per ongeluk mijn Ubuntu server kapot gemaakt dus het vervolg komt wanneer ik de boel weer draaiende heb (meteen maar 9.04 gebruiken)

Maar ik ga zeker weer NX aan de praat proberen te krijgen want als dat echt zoveel beter is.. ja dan moet ik dat hebben natuurlijk!

Tot die tijd een paar notes en een vraagje:
Ik heb gewoon een 100mbit netwerk hier, maar toch echt behoorlijk trage vnc. Mijn Ubuntubak outputte 1280x1024 (maar de alvast tijdelijke nieuwe clean new install output 640x480 oid wanneer geen monitor is aangesloten dus ik moet even opnieuw een custom xorg.conf maken) dus misschien lag het daaraan of was ie niet zo flex met de jpeg compressie (TightVNC op Windows was ook vaak 100% CPU bezig als ie niet geminimaliseerd was).

X broadcast werkt zo voor tijdelijk zonder herconfiguratie wel lekker want die gaat meteen mijn monitorgrootte innemen welke ik ook aangesloten heb. Ik moet dan alleen inloggen in plaats van de autologin desktop over te nemen. En dan kan ik de apps die de autologin draait niet openen. Want als ik voor debugging purposes toch een monitor aansluit, en ik open het in autouser geopende programma met de X broadcast sessie dan verschijnt het venster op de monitor (de echte computer dus, niet de remote X).

Zo draait bijvoorbeeld een gameserver en uTorrent (wine) automatisch met de autouser zodat ik de computer alleen aan hoef te zetten wanneer ik iets wil, maar ik wil soms even remoten om wat aanpassingen te maken. Volgens mij kan dit niet met (N)X? Een sessie delen VNC style alike?

En waar ik ook benieuwd naar was, als NX zo populair is, waarom is er dan alleen een (gratis doch) commerciële client voor Windows (NoMachine)?

[Voor 3% gewijzigd door Redsandro op 17-07-2009 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 16:34
Kijk ook eens naar NeatX van Google; http://google-opensource....en-source-nx-servier.html
Schijnt sneller te zijn dan FreeNX, makkelijker te configureren en kan nog met de normale clients overweg. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hey dat klinkt cool, maar too bad dat ze nog niet aan releases doen. Alleen subversion en dat is bij mij nog nooit goed gekomen. Doe mij maar binaries!

Anyway, ik was benieuwd of het mogelijk was om een spel te streamen van Windows naar Xubuntu. Die Terminal Server Client (Linux local, Windows remote) gaat al een stuk sneller dan alle oplossingen die ik vanuit Windows heb geprobeert, maar spellen willen via een remote verbinding niet eens starten.

Ik kocht een tof spel en die draait alleen op mijn workstation en ik zou 'm graag remote willen spelen op mijn media center, die dat native echt absoluuut niet aankan. Ik moest hieraan denken omdat ik eens een artikel las over een bedrijfje dat spellen streamend wilde aanbieden voor mensen met een te trage computer. Maar aan de andere kant klinkt dat als toekomstmuziek. 1280x1024x16x50 = 1,05 Gbps en ik heb maar een 100 Mbps netwerk. Ik weet niet of er al efficiente on the fly encryptie bestaat voor dergelijke dingen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Redsandro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:12:
Ik kocht een tof spel en die draait alleen op mijn workstation en ik zou 'm graag remote willen spelen op mijn media center, die dat native echt absoluuut niet aankan. Ik moest hieraan denken omdat ik eens een artikel las over een bedrijfje dat spellen streamend wilde aanbieden voor mensen met een te trage computer. Maar aan de andere kant klinkt dat als toekomstmuziek. 1280x1024x16x50 = 1,05 Gbps en ik heb maar een 100 Mbps netwerk. Ik weet niet of er al efficiente on the fly encryptie bestaat voor dergelijke dingen.
Vergeet het maar. Hedendaagse remote desktop software is daar niet mee te vergelijken. Eenvoudige spelletjes moet nog wel lukken mits je netwerk & processor maar snel genoeg zijn, maar zodra je 3d kaart aan het werk gaat houdt het op.

PS. je bedoelt compressie in plaats van encryptie.

compressie = kleiner maken
encryptie = geheim maken

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gamen over netwerk kan tegenwoordig dankzij AIGLX, waarbij OpenGL gewoon over het X protocol gegooid wordt en op de X server gerenderd wordt. Je gebruikt dan de CPU van de remote machine en de GPU van de PC waar je achter zit. In hoeverre dit bruikbaar en snel is weet ik niet, maar het is iig beter dan software rendering.
Ah ik heb de URL gevonden van dat ene bedrijfje
http://www.streammygame.com
Volgens hen is het best mogelijk, jammer dat het geld kost en dat de resolutie anders wel erg laag is (en dat het mijn spellen nog niet ondersteunt).

PS
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:54:
[...]
compressie = kleiner maken
encryptie = geheim maken
Mijn fout :o

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 23:37
Om je niet met te weinig opties te laten zitten. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de gewone NX ( nomachine.com ). Dit is gratis voor niet-commercieel en/of single-user gebruik.
Voordeel hiervan is (op basis van ervaringen van inmiddels 2.5 jaar oud), dat ze gewoon een paar deb packages leveren. Das dus dubbelklikken op je "server" machine, dubbelklikken op je client-machine, en gaan met die banaan. (Tenzij je dependencies mist, sudo aptitude install dependencynaam in dat geval; of via synaptic, je ziet maar..)
Succes!
Om het even simpel te houden en ik wel vaker ssh gebruik probeerde ik eens de X variant zoals hier beschreven:
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:12:
Dit is precies wat Spider omschrijft.
voorbeeld:
pc1> ssh -X pc2
pc2> firefox
Maar ik krijg pertinent geen vensters. Waarschijnlijk is het vrij simpel, ziet iemand hieraan wat ik fout doe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sander@MCRED:/$ ssh -X 192.168.201.2
The authenticity of host '192.168.201.2 (192.168.201.2)' can't be established.
RSA key fingerprint is ...
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? y
Please type 'yes' or 'no': yes
Warning: Permanently added '192.168.201.2' (RSA) to the list of known hosts.
sander@192.168.201.2's password: 
Linux MC-RED 2.6.28-13-generic #45-Ubuntu SMP Tue Jun 30 19:49:51 UTC 2009 i686
(blah blah)
Last login: Sun Aug 16 17:38:53 2009 from 192.168.201.3
/usr/bin/X11/xauth:  /home/sander/.Xauthority not writable, changes will be ignored
sander@MC-RED:~$ gedit
X11 connection rejected because of wrong authentication.

(gedit:18670): Gtk-WARNING **: cannot open display: localhost:10.0
sander@MC-RED:~$ firefox
X11 connection rejected because of wrong authentication.
Error: cannot open display: localhost:10.0
sander@MC-RED:~$

Die NoMachine variant lukt me ook nog steeds niet. Ik heb alle opties nog eens nagelopen en nu verbind ie totdat ik een fractie van een seconde fullscreen een zwart scherm heb met een rood logo (NoMachine gok ik) en dan stopt ie opeens met de melding Connection Failed.

Details (maar hij geeft geen reden op):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Copyright (C) 2001, 2007 NoMachine.
See http://www.nomachine.com/ for more information.

Info: Proxy running in client mode with pid '8932'.
Session: Starting session at 'Sat Aug 22 15:00:59 2009'.
Info: Connection with remote proxy completed.
Info: Using LAN link parameters 1536/24/1/0.
Info: Using pack method 'adaptive-9' with session 'gnome'.
Info: Not using NX delta compression.
Info: Not using ZLIB data compression.
Info: Not using ZLIB stream compression.
Info: Not using a persistent cache.
Info: Forwarding X11 connections to display ':0'.
Info: Forwarding multimedia connections to port '6000'.
Info: Listening to font server connections on port '11000'.
Session: Session started at 'Sat Aug 22 15:01:00 2009'.
Info: Established X server connection.
Info: Using shared memory parameters 0/0K.
Session: Terminating session at 'Sat Aug 22 15:01:01 2009'.
Session: Session terminated at 'Sat Aug 22 15:01:01 2009'.

Volgens mij kwam ik al eerder zo ver met andere opties, maar ik kom nooit verder. Bij andere instellingen wil ie wel failen nog voordat een fullscreen scherm komt.

-update-

Server op mijn Xubuntu machine geinstalleerd. De NM Client vanuit Windows gebruikt, precies hetzelfde probleem als hierboven bescreven.

QtNX client op Xubuntu machine gezet, connect met server op Ubuntu -> Crash
NM client op Xubuntu machine, connect met server op Ubuntu, precies hetzelfde als boven beschreven maar ipv Session Failed sluit de client gewoon af zonder melding.

Het is echt niet zo makkelijk als jullie het doen lijken hoor :)

[Voor 42% gewijzigd door Redsandro op 22-08-2009 15:32]

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Zo te zien staan de rechten in je /home map niet helemaal goed
met name: /home/sander/.Xauthority not writable
Best kans dat de rechten van je .nx in je /home map ook niet goed staan, kan een reden zijn van het falen van NX
d1ng schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:08:
Zo te zien staan de rechten in je /home map niet helemaal goed
met name: /home/sander/.Xauthority not writable
Oh ik zie dat zo vaak, door de jaren heen met verschillende clean installs van Ubuntu.

-edit-

Blijkbaar heeft dat te maken met VNC customization. VNC is iets wat ik haast automatisch activeer, misschien dat dat daar iets mee te maken heeft. Zie onderstaande post voor succes.

[Voor 35% gewijzigd door Redsandro op 23-08-2009 12:55]

Dankje!

Ik zal de rest van mijn post even weghalen, want nadat ik .Xauthority heb verwijdert en opnieuw aangemaakt kan NoMachine NX client wel connecten. EINDELIJK!

Voor anderen die dit proberen:

Voor Xubuntu krijg je de XFCE4 desktop aan de praat door de client desktop op Unix/Custom te zetten, met als commando startxfce4 met de optie New Virtual Desktop.

Het lijkt nogal op een gewone VNC verbinding op het eerste gezicht. De snelheid check ik later (ik zit nu op de server via Terminal Server Client te remote desktoppen naar Windows 7 om daar de client te starten).

Ben benieuwd of dit nu zoveel handiger is dan ssh -XC als ik dat aan de praat krijg. (Probeer ik later. Wegens een tergend trage backup moet ik even wachten voordat ik weer een ethernetkabel vrij heb voor de Ubuntu machine.) Want eerlijk is eerlijk; dit was wel weer een schoolvoorbeeld waarom iets anders dan textverwerken op linux een no-go is voor de gemiddelde gebruiker als zelfs een tweaker zo lang moet klooien. Maargoed eens moet de eerste keer zijn en de volgende keer lijk ik weer wat slimmer. ;)

Thanks for the help!

Summary:

vncserver
Makkelijk, bij Ubuntu zelfs ingebouwd
X -broadcast
Makkelijk, traag maar erg flexibel. Aanpasbaar aan client monitor, werkt in Windows met cygwin (Xwin.exe)
ssh -XC
Nog niet kunnen proberen. Volgens mij een soort X -broadcast maar dan sneller en veiliger.
Als je maar aan alle eisen voldoet; ssh server werkende hebt en juiste permissies hebt. Xauth problemen, anyone?
xming
Niet aan de praat gekregen. Lijkt me een kleine player. Not sure.
freenx
Eenmaal werkend net zo makkelijk als vncserver maar dan sneller en met clientside aanpasbare resolutie!

[Voor 156% gewijzigd door Redsandro op 23-08-2009 13:22]

Ah ik heb NoMachine client connecten naar freenx op Ubuntu nu ook aan de praat.
Heb veel geklooit maar volgens mij is dit wat uiteindelijk de doorslag gaf:
$ cd /usr/bin
$ ln /usr/lib/nx/nxnode
$ which nxagent
/usr/bin/nxagent
$ cd /usr/lib/nx
$ ln /usr/bin/nxagent

Trouwens, FreeNX kan geen sessies shadowen. Dan moet je de commerciële NoMachine server hebben. Ik mag graag op afstand de desktop van mijn machine binnen de zelfde sessie besturen.

Met VNC is dit wel mogelijk, en in Ubuntu zelfs standaard ingebouwd.

FreeNX zou ook VNC ondersteunen. Ik heb het nog niet aan de praat gekregen of documentatie daarover gevonden, en ik weet ook niet of het beter/sneller is dan gewoon een VNC viewer (veiligheid is minder een issue daar het hier om een thuisLAN gaat), maar ik denk dat het de enige optie is om een desktop letterlijk te delen.

Ik kan wel onder de zelfde user inloggen op de client, maar als ik dan bijvoorbeeld mijn torrent client open, dan verschijnt het venster op de Ubuntu machine en niet in de NXclient.

[Voor 13% gewijzigd door Redsandro op 25-08-2009 11:56]

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Als je dezelfde sessie lokaal en remote wil draaien kun je altijd lokaal inloggen om je NX sessie. Ik heb nog niet geprobeerd of je dit tegelijk remote en lokaal kan doen, maar misschien is het het proberen waart.

Mocht je VNC aan de gang krijgen onder FreeNX, dan ben ik daar erg geinteresseerd naar.

Overigens, als je eenmaal doorhebt hoe je FreeNX moet configureren is het een fluitje van een cent, alleen de leercurve kan nogal stijl zijn.

Ik persoonlijk pas 2 dingen aan in node.conf, en 1 ding sshd_config en na het importeren van de key werkt het als een zonnetje.
- EnableUserAuthentication="0" is eigenlijk al genoeg. Kun je gewoon met je bekende credentials inloggen. Daarnaast pas ik de SSH poort altijd aan aangezien 22 geblokt wordt op mn werk :-)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Iemand de file sharing al aan de gang gekregen?
Als ik op mijn client pc (Windows XP) een share maak en aanwijs binnen NX Client krijg ik een melding van NX Server (na de login) dat de credentials niet goed zijn.
Probleem is volgens mij omdat ik via mijn werk (domain) contact maak met thuis = andere werkgroep.
Maar ook als ik de domain credentials voor de username zet krijg ik dezelfde error.

Gebruikt de file sharing de default SSH poort? Ik las ergens dat er bij file sharing de default poorten gebruikt worden (oa 445) en waarschijnlijk zitten die potdicht op mijn werk.
Iemand suggesties hoe ik dit werkend krijg? Ik moet vanavond nog thuis proberen of het binnen mijn thuisnetwerk wel werkt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• lenny_z
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09-2018
FreeNX (de gratis NoMachine) is echt goed.
Ik gebruikt het al jaren en de snelheid is vergelijkbaar met RDP.
.
VNC is een oud bagger protocol. Niet gebruiken.
Het stuurt gewoon beeld tiles (of RAW scanlines) en gebruikt een lossy beeldcompressie om de bandbreedte te verzachten maar daarmee voer je wel de CPU usage weer behoorlijk op.
NoMachine is veel vernuftiger, cached heel slim en kan binnen de GUI interactie roundtrips (naar X in dit geval) voorkomen door die interactie te cachen. Daarbij is het gewoon prettig dat het via een SSH tunnel gaat. Dan heb je ook meteen alle voordelen daarvan. (fingerpinting, PKI)
.
FreeNX zit zeker weten in veel repositories, de configuratie is simpel dus mijn advies is: ga voor NX.

Don't worry mister B, I have a cunning plan to solve the problem.

Is er voor linux ook een Terminal Server (RDPv5)?

Die is veeel cooler voor remote desktoppen dan die VNC van Linux, of of X -broadcast, No Machine NX, of Xming.

NX'en naar Linux vind ik toch wel een stukje trager dan TS'en naar Windows.

-edit-

Je vind het pas als je help hebt geroepen.
Even kijken of ik hier iets mee kan.
Wikipedia: xrdp

[Voor 24% gewijzigd door Redsandro op 03-01-2010 19:53]

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 17:27
Voor alle FreeNX adepten, kijk eens naar x2go (www.x2go.org) Gebruikt de nx-libs van nomachine maar de ontwikkeling ten opzichte van FreeNX gaat momenteel een stuk rapper. Daarnaast een stuk minder troep in de code ten opzichte van FreeNX, een van de redenen dat bijvoorbeeld het neatx-project gestart is. Naar wat ik heb begrepen is FreeNX overigens op sterven na dood, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Ben zelf erg te spreken over x2go. Doodeenvoudig qua installatie (voor simpele systemen de one-server versie pakken) en geen gezeik met een eigen nx-user die vaak ook nog eens de standaard private/public key ingesteld heeft staan. Gewoon ssh, met je eigen username/wachtwoord of key-authenticatie (gebruik een ssh-agent en de gtk client en het wordt helemaal point and click)
Je desktop overnemen kan door een custom sessie te starten waarin je een vnc-client laat connecten op localhost (je start dus vnc-client op de remote machine die connect naar diezelfde machine). Filmpjes afspelen heb ik nooit getest maar zou geen probleem moeten zijn om in een custom sessie mplayer te starten oid. Een nadeel is mogelijk wel dat je x2go's eigen client moet gebruiken, die van nomachine bijvoorbeeld schijnt er niet echt best mee te werken.

Verder nog veel meer mogelijkheden, maar darvoor zal je even de docs door moeten nemen ;)

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Door het bericht van magistus ben ik ook even met x2go gaan spelen.

Het is snel, dat wel maar nog niet helemaal volwassen:

-Een volledige desktop overnemen kan tot nog toe enkel met de enterprise (betalende) versie
-Het gebrek aan documentatie is irritant. De ontwikkelaar is er mee bezig maar het kan nog wel even duren voordat deze er is.

Redsandro, wat gebruik je nu?
Nou de situatie is een beetje anders waardoor ik minder hoef te remoten dus ik vind het wel best nu.
Ik heb mijn server (Linux) naast mijn workstation (Windows) gezet en de rechter monitor gedeeld met een €1 KVM van eBay. Met deze KVM switch ik echter alleen de monitor, keyboard/mouse zitten gewoon aan mijn workstation. Afhankelijk van waar ik mee bezig ben is de rechter monitor een extensie van mijn workstation buroblad of het serverburoblad. Ik kan mijn muis bewegen tussen de Windows en Linux desktops door Synergy+ te gebruiken (soort KVM-over-LAN).

Als ik weg ben dan moet ik bijna altijd toch naar Windows remoten en Terminal Server is lekker snel. Als ik afentoe even snel iets moet remoten naar Linux dan gebruik ik toch die NoMachine NX viewer.

Ik wou nog graag die xrdp (zie vorige post) aan de praat krijgen maar verder dan een sessiekeuzeschem-achtig-iets kom ik niet, en sinds bovengenoemde veranderingen en drukte met afstuderen heb ik ook niet echt meer lopen experimenteren.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:03
Sneller dan NX ga je niet zo makkelijk voor elkaar krijgen. Dat het langzaam gaat kan komen omdat je remote server moeilijke graphics heeft. Een remote server waarop ik met NX inlog stel ik altijd zo in dat het allemaal zo simpel mogelijk is. Liefst gnome of kde3 of iets wat nog veel meer naar basic gaat. Geen desktop achtergrond alhoewel dat niet zo uit maakt. Enfin je snapt het wel.
Wat betreft Xming. Simpeler als dat kan echt niet, alleen moet je constant weer overal doorheen klikken, het is mij nog niet gelukt om een werkende snelkoppeling voor een sessie te maken maar dat moet dus wel kunnen.

Open xlaunch
Voer de volgende instellingen in in de wizard:

* Multiple windows
* Start a program
* Start program "xterm" EN "run remote using PuTTY (plink.exe)"
* Voer bij computernaam het ip of de naam van je server in
* Voer gebruikersnaam van de server in
* Next, Next, Finish
En je hebt een xterm op je remote server. Wil je iets anders (konsole of gterm ofzo) tiep dan de command voor dat wat je wil ipv xterm
Trouwens, naar mijn ervaring is TS wel sneller dan XN, vooral als eea grafisch uitdagend is. Het lijkt wel slimmer te cachen ofzo. Vandaar dat TS op Linux me cool lijkt ookal is het 'vrije software' sprookje daarmee afgelopen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:30

sus

is druk :+

aan de hand van dit topic heb ik inmiddels voor elkaar dat ik op mijn desktop via ssh -X kan inloggen op mijn server en dan apps kan starten, die ik dan op mijn desktop zichtbaar krijg.

Kan ik echter op deze manier ook het volledige bureaublad naar mijn desktop krijgen (zoals VNC dat doet), of heb ik dan toch externe tooltjes nodig?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is mogelijk maar niet makkelijk.

In essentie is dit precies wat (Free)NX doet. Als je dit wil ben je waarschijnlijk beter af door (Free)NX te installeren.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2022

smokalot

titel onder

sus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:42:
aan de hand van dit topic heb ik inmiddels voor elkaar dat ik op mijn desktop via ssh -X kan inloggen op mijn server en dan apps kan starten, die ik dan op mijn desktop zichtbaar krijg.

Kan ik echter op deze manier ook het volledige bureaublad naar mijn desktop krijgen (zoals VNC dat doet), of heb ik dan toch externe tooltjes nodig?
als je een gnome of KDE sessie start op die manier, en je draait een rootless X server op je eigen machine dan krijg je m fullscreen.

Uit mn hoofd zijn de commando's die je kunt draaien gnome-session of startkde.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• lamko
  • Laatst online: 01:36
Free nx was de laatste keer nog niet zo simpel maar dat kan ook aan een paar bugs hebben gelegen.
Ben nu overgestapt op xrdp super simpele installatie apt-get install en gewoon de rdp client gebruiken en klaar !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Werkt dat goed? Vanaf het begin wilde ik liever gewoon een Terminal Server gebruiken voor Linux, maar dat werkte toen nog niet echt. Verder niet naar gekeken.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Naar ik meen gebruikt xrdp intern VNC. Daardoor verdwijnen helaas de meeste voordelen van RDP.

Oh dat is jammer, dan is het nog niet verbeterd.
neatx > xrdp dan denk ik.

• lamko
  • Laatst online: 01:36
Bij mij ging het puur om snelheid en ik ben de enige gebruiker dus dat is ook geen probleem.
Als je met de beperking van een user kunt leven is het perfect !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Anoniem: 216073

Ik krijg het niet draaiend hier die freenx (onder Ubuntu 10.04 64bits), al tig keer geprobeerd, de client (onder win7 64bits) verdwijnt nadat er in de window stond van display connection. De .Xauthority truc al tig keer geprobeerd, snap er niks van. De /var/log/nxserver.log blijft overigens leeg. Kan iemand mijhiermee helpen?

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 216073 op 05-10-2010 20:25]

Bij Ubunti 10.04 moet je NeatX gebruiken, ik zou je niet kunnen uitleggen waarom maar het stond ergens in de Ubuntu docs.

Bij 8.10 werkte FreeNX netjes. In 10.04 had ik er ook problemen mee totdat ik over NeatX las en die deed het geloof ik meteen.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Redsandro schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:54:
Bij Ubunti 10.04 moet je NeatX gebruiken, ik zou je niet kunnen uitleggen waarom maar het stond ergens in de Ubuntu docs.

Bij 8.10 werkte FreeNX netjes. In 10.04 had ik er ook problemen mee totdat ik over NeatX las en die deed het geloof ik meteen.
Inderdaad, tot en met 9.10 kon je FreeNX gebruiken. Vanaf 10.04 is Neatx standaard opgenomen in de repo.

Gewoon apt-get install neatx > reboot > en connecten maar met de default key en eigen credentials

Alleen nog steeds een bug in de client / server. Na het afsluiten blijft nxssh draaien, als je die killt in je taskmanager kun je zonder problemen weer opnieuw connecten.

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 04:22

JapyDooge

NoxiousPluK

Zo :) ssh -X werkt perfect hier :D

Ga ik proberen
*nx is eigenlijk gewoon ssh -X + compressie + partial redraws + caching + apart sessiebeheer + shadowing (hoewel ik dat laatste nog nooit aan de praat heb gekregen)

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik vraag me een beetje af waarom LTSP niet in deze thread is langsgekomen. Als er al een TS omgeving gecreeerd kan worden binnen linux, dan toch zeker via LTSP?

Ik ben nu zelf een beetje hierin aan het rondzoeken vanwege een project voor de school van mijn kinderen dat ik op me heb genomen. Ik ben nu een LTSP server aan het inrichten op basis van Edubuntu 10.04.

Zijn er mensen met ervaring met LTSP en dat willen delen (met name de do's and don'ts)

Gestopt met freeNX proberen, kreeg het niet werkend.
Toen X2go, werkte direct en razendsnel, aanrader.
Redsandro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:12:
Anyway, ik was benieuwd of het mogelijk was om een spel te streamen van Windows naar Xubuntu. Die Terminal Server Client (Linux local, Windows remote) gaat al een stuk sneller dan alle oplossingen die ik vanuit Windows heb geprobeert, maar spellen willen via een remote verbinding niet eens starten.
Ik had het eerder over StreamMyGame, maar OMG moet je dat OnLive eens proberen!

Nee serieus, je moet het echt even proberen. Alleen dat menu al, live, je kan overal klikken en spectaten :9~

Waarom kan ik geen klein 3d spelletje naar mijn MC streamen? :(

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 02:29

Rhy

Once a nerd; always a geek

uhm ... anders gewoon TeamViewer?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Redsandro schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:26:
Waarom kan ik geen klein 3d spelletje naar mijn MC streamen? :(
Make an educated guess... ;)

• BHQ
  • Laatst online: 04-06 23:00
Hmm, die x2go ziet er erg netjes uit. Gebruik zelf NoMachine, maar die kan 'maar' 2 concurrent sessies aan op een doos in de gratis versie. FreeNX is oud als wat en NeatX heeft nog niet echt een bruikbare release.

Wel tof dat er hier redelijk wat knowhow aanwezig is :)
Rhy schreef op zondag 26 december 2010 @ 08:24:
uhm ... anders gewoon TeamViewer?
Hey, klinkt interessant. Free for personal use. Niet geprobeert, ik weet niet of je remote binnen je LAN een spelletje kan streamen, maar ik zal er de volgende keer aan denken. Volgende keer omdat al mijn computers nu aan de zelfde display zijn aangesloten en ik op het moment niet meer op zoek ben naar een spelletje streamer. :)
Nou, geen idee, vertel het eens?
Note: Stream My Game doet precies wat ik bedoel, maar is commercieel en gaat via internet ipv lan. Ergo: onmogelijk is het allerminst.
Jarpse schreef op maandag 27 december 2010 @ 02:01:
Hmm, die x2go ziet er erg netjes uit. Gebruik zelf NoMachine, maar die kan 'maar' 2 concurrent sessies aan op een doos in de gratis versie. FreeNX is oud als wat en NeatX heeft nog niet echt een bruikbare release.
Ik weet niet precies hoe je setup is, maar die No!Machine software gebruiken 'we' toch alleen als client? Remote jij graag met meerdere computers tegelijk? Of gebruik jij een server van No!Machine?

Ik heb zelf nog geen x2go gebruikt omdat het herconfigureren van mijn nu NeatX bak risico's (dat het fout gaat en dat je weer 5 avonden die je niet hebt moet klooien om het te repareren) met zich meebrengt, maar zijn er al meer mensen met ervaring die het kunnen vergelijken met NeatX? Dat is opzich prima, en een andere oplossing wordt voor mij vooral interessant als het gewoon nog sneller kan. Either het remoten zelf, or het aanmelden. Want waar dit bij de ouderwetse VNC gewoon een halve seconde duurt, gaat er bij NeatX (of FreeNX) wel een seconde of 10 overheen.

• BHQ
Naja, ik doelde op met meerdere clients op eenzelfde serverdoos connecten (dus verschillende remote desktops onder bijv. verschillende gebruikers). iirc zit er in de standaard NoMachine een connection cap van 2 op, dus 2 concurrent sessions ;)
A complete solution for remote access to your Unix workstation. It allows 2 users to connect at the same time no matter what their location is
Cap van 2 dus inderdaad. Dat is voor mij de reden om bij een andere NX-boer te gaan kijken. Mocht ik ooit testen met meerdere users in 1x.

De login bij NoMachine vind ik zelf wel redelijk traag ja, het handshaken etc. zit redelijk wat tijd in. Maar daar krijg je een heel smooth voelende desktopsituatie voor terug die ook op trage lijnen erg goed te doen is :)

[Voor 55% gewijzigd door BHQ op 28-12-2010 03:43]

Ah dan gebruik je de !M server. Dat is niet perse nodig om de !M client te kunnen gebruiken. Ik gebruik de NoMachine client ook gewoon op een NeatX server.
.
Recap:
Clients:
NoMachine Client unrestricted, beste oplossing voor Windows

Server:
NoMachine Free capped
FreeNX oud (laatste commit 2008), van community
NeatX huidige standaard, origineel van google
x2go Niet compatible met standaard clients

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 16:49

jelly

Arch Linux

Redsandro schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 04:10:
Ah dan gebruik je de !M server. Dat is niet perse nodig om de !M client te kunnen gebruiken. Ik gebruik de NoMachine client ook gewoon op een NeatX server.
.
Recap:
Clients:
NoMachine Client unrestricted, beste oplossing voor Windows

Server:
NoMachine Free capped
FreeNX oud (laatste commit 2008), van community
NeatX huidige standaard, origineel van google
x2go Niet compatible met standaard clients
Het is alleen jammer dat NX closed source wordt, ik heb het thuis werkend op mijn homeserver met een VM + NX werkt prima ook over mijn ouders trage verbinding _/-\o_

Het is ook altijd sneller dan ssh -X, want dat is echt verdomde traag.

Tegenwoordig is het interessant om te kijken naar Red Hat' s Spice, dit wordt het nieuwe alternatief voor NX

Keep it simple stupid

• BHQ
Wordt NX closed source? Waar heb je dat vandaan?

-edit- Ah, met versie 4 dus.. fijn.. :X

[Voor 30% gewijzigd door BHQ op 28-12-2010 12:58]

WTF :? Ik snap dat mensen kunnen besluiten hun code open source te maken, maar andersom, dat kan toch niet? Als in: dat mag toch niet? 8)7 Die licenties zorgen toch dat dat niet kan?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2022

smokalot

titel onder

Redsandro schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:09:
WTF :? Ik snap dat mensen kunnen besluiten hun code open source te maken, maar andersom, dat kan toch niet? Als in: dat mag toch niet? 8)7 Die licenties zorgen toch dat dat niet kan?
Wat ze tot nu toe hebben uitgebracht zal altijd GPL blijven, maar aangezien NoMachine het copyright bezit op deze code, kunnen ze die ook uitbrengen onder welke licentie ze maar willen, en nieuwe code kunnen ze ook onder een gesloten licentie uitbrengen.

Of het verstandig is is een andere vraag, aangezien NeatX en x2go vrije software implementaties van het NX protocol zijn, en daarmee is het moeilijk concurreren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Ik kan het niet langer alleen. Na weken van klooien krijg ik nog steeds geen verbinding met Ubuntu 11.10 voor elkaar vanuit Windows 7 Pro 64. Het liefst doe ik het met Cygwin en Xwin.exe, want die werken gewoon altijd relaxed, vensters geintegreerd in Windows enzo. Maar sinds Ubuntu 11.10 werkt het niet meer.

Ik krijg altijd:

XDMCP fatal error: Session failed Failed to connect to display :0

De installatie heeft altijd gewerkt met Ubuntu 9.04, 9.10 en 10.04.

Ik heb het echt nodig om mijn linuxapps in Windows te gebruiken. Daarom heb ik alle remotedesktopperige apps geprobeerd. Ik heb ook vnc4server en vino geprobeert, krijg ze niet aan de praat. vncpasswd, vnc4passwd, vino-passwd, reboots, Constant:

No password configured for VNC Auth

En als ik dan toch met god mag weten waarmee verbonden ben krijg ik zo'n grijs X-scherm zonder content. In Ubuntu 9 en 10 kreeg je een cloon van je huidige sessie, wat ik zoek.

Ik heb No!Machine geprobeerd. Die maakt wel verbinding, maar geen panels, geen chrome/knoppen, geen keyboard, foute graphics en beyond onwerkbaar.

Ik heb Xming geprobeerd. Versie van 2007 want nieuwere versies zijn niet gratis, en hij werkt maar crasht consistent na nog geen minuut.

Ik heb vervolgens mijn laptop gepakt om op de maagdelijk schone Windows 7 Home (want ik boot alleen in Linux op mijn laptop) een schone cygwin installatie te doen, omdat er mischien iets mis is met mijn andere computer/cygwin installatie. Maar nee, XWin.exe -query blah precies hetzelfde.

Uiteraard heb ik gewoon tcp en xdmcp open staan, en het werkt want vanaf iedere linuxcomputer hier kan ik wel gewoon X -query blah doen en netjes LightDM voorgeschoteld krijgen.

Bovendien is het echt bizar dat Xming gewoon verbinding maakt met X (en dan crasht).

Ik kan zo niet opnoemen wat ik allemaal al geprobeerd heb. De eerste 52 miljard resultaten van Google wel. Daarom hoop ik dat mensen die het zelf gewoon dagelijks of afentoe gebruiken kunnen verifieren dat er iets is waarmee zij een remote desktop sessie werkbaar hebben in het locale netwerk met hedendaagse distro's (11.10 en Win7).

Hoofdpijn, RSI, werkachterstand. Please help? :')

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 18:25
Desktop effecten verhinderen de VNC server. Als je alle effecten uitschakeld, zou het wel eens een flink stukje sneller kunnen gaan.

Ik heb er success mee gehad.

Edit: Linux Thin-Client Server Project (LTSP) is niet wat jij zoekt. Dit is bedoeld voor diskless clients die in hetzelfde LAN netwerk vanaf PXE starten. Niet hetgeen wat jij lijkt te willen.

Edit 2: Met desktop effecten bedoel ik de grafische 3D tierelantijnen. Dit wordt ook wel "Desktop Composition" of "Compiz" genoemd. Je kunt dat vaak in het systeem menu uitschakelen.

[Voor 57% gewijzigd door Joseph op 09-01-2012 14:37]

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb de desktop compositing al uitstaan. Ondertussen 4 bakken koffie verder en nog eens 2314234 google results gecrawled, en daar noemde iemand x11vnc. Mijn god, nog één? Die was ik bij remote niet eens tegengekomen in software center. Ik heb de halve software center inmiddels op mijn hd staan.

Die maar even geinstalleerd en hij werkt gewoon. :') Het is niks, helemaal niks vergeleken bij Xwin -query, maar thank god dat ik nu in ieder geval IETS heb.
  • vncserver
    • werkt gewoon niet
  • vnc4server
    • werkt gewoon niet
  • vino-server
    • werkt gewoon niet
  • x11vnc
    • :')
    • Never forget: [url]/usr/bin/x11vnc[/url] -usepw
Langzamer dan X query, je moet eerst op de server inloggen, geen venster-integratie, copy-paste slecht, en dit maakt mijn uuuren werk NIET GOED, maar mijn ogen beginnen weer een beetje kleuren te zien.

[Voor 7% gewijzigd door Redsandro op 09-01-2012 15:08]

[b][message=37466451,noline]Linux Thin-Client Server Project (LTSP) is niet wat jij zoekt.
Toch ging ik even googlen, en daardoor kwam ik weer op X2GO terecht, wat hier 2+ jaar geleden ook besproken is, en toen (bij mij iig) nog een nachtmerrie was, maar nu is dat ook heel makkelijk op te zetten.

Ik hou niet van dingen waar je verplicht wordt een bepaalde client te gebruiken en X2GO is er één van, maar het werkt ook. Nu heb ik twee tijdelijke oplossingen!
Recap
Servers
  • vncserver
    • Oud en onmogelijk
    • VNC server; is meh
  • vnc4server
    • Oud en onmogelijk
    • VNC server; is meh
  • vino-server
    • Oud en onmogelijk
    • VNC server; is meh
  • x11vnc
    • Werkt, simpel
    • VNC server; is meh
  • Xrdp
    • Compatibel met Windows' remote desktop
    • Xrdp is okay, als het zou werken
  • NoMachine Free
    • capped 2 verbindingen
    • NX server; is ok
  • FreeNX
    • Outdated, onwerkbaar
      • nieuw is closed source
    • NX server; is ok
  • NeatX
    • Was van Google
    • Verouderende en buggy, veel oude packages nodig
    • NX server; is ok, als je deze aan de praat krijgt
  • X2go
    • Slechter dan FreeNX en NeatX waren, maar het is in ieder geval werkbaar op hedendaagse distro's
    • NX server; is ok, maar non-standaard non-compatible vendor-lock-in idee
  • Cygwin Xwin
    • Tweakable, vensters te integreren met Windows
    • Werkt bij mij niet langer
    • Ik mis dit echt
    • X; hèt protocol en over LAN toch niet langzaam
Groen is wat werkt of zou moeten werken of zou kunnen werken onder bepaalde omstandigheden op 11.10.
Zwart is werkend maar onwerkbaar.
Rood werkt niet.

Had ik al gezegt dat ik cygwin xwin terug wil? Ik zoek in ieder geval iets wat net zo kan integreren, dat ik weer onder een Windows-balk heb en boven een Xubuntu-balk, en vensters gewoon semi-door-elkaar.

[Voor 10% gewijzigd door Redsandro op 09-01-2012 15:39]

• TempesT
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05-2018
Redsandro schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:07:
[list]• vncserver
  • werkt gewoon niet
• vnc4server
  • werkt gewoon niet
• vino-server
[list]• werkt gewoon niet
Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen hoe VNC op een linux PC werkt.
Als je een remote PC een VNC server start, dan start je een NIEUWE x-server op remote PC, waarvan de invoer (muis, keyboard) en de visuele uitvoer (het beeld) wordt geëxporteerd naar een VNC client op een andere computer. Een VNC server op linux exporteert normaal gesproken NIET de x-server van je huidige beeld op je monitor naar een VNC client. Je hebt dus een x-server voor je huidige desktop EN een tweede "virtuele" desktop op een x-server die via VNC te bekijken is (tenminste wanneer je een desktop omgeving draait die van die x-server gebruik maakt).
Dit is heel anders dan Windows waar VNCservers het huidige beeld over VNC beschikbaar stellen.
De linux variant van een Windows VNC server zou x11vnc zijn, die exporteert een bestaande x11 server.

Heel Hard Heerschen

TempesT schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:49:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen hoe VNC op een linux PC werkt.
Als je een remote PC een VNC server start, dan start je een NIEUWE x-server op remote PC, waarvan de invoer (muis, keyboard) en de visuele uitvoer (het beeld) wordt geëxporteerd naar een VNC client op een andere computer.
Nee hoor ik heb het wel begrepen. VNC bied de optie voor een aparte sessie of het overnemen van de huidige sessie. Uiteraard ben ik op zoek naar dat laatste, is het bovengenoemde verschijnen van een grijs vlak met een X cursor een falend voorbeeld van het eerste, en zijn de 3 opgenoemde punten die helemaal geen verbinding gaven een voorbeeld van "het maakt niet uit of het een sessie 'deelt' of een nieuwe aanmaakt, het werkt either way niet" waardoor je reactie op die drie punten goed bedoeld maar niet van toepassing is.

Ik heb in het verleden met al die VNC servers gewerkt in tijden dat ze het nog deden of in ieder geval kwamen met automatische installatiescripts waardoor een gedeelde desktop hassle-free was. Ik heb zelfs een stukje kladblok waarin ik reminders voor mezelf schrijf, last saved in 2009, waarin staat:
Desktop delen - VNC
Je moet ingelogt zijn om te delen

Install:
xinetd
sudo apt-get install vnc4server xinetd xvnc4viewer ssh
Helaas is het een gewoonte van mezelf om te weinig op te schrijven om precies te herinneren wat ik moet doen. Maar binnen Linux verandert alles ook zo snel dat vaak de volgende keer dat je iets nodig hebt het al weer anders moet. Zie ook de opeenvolging van de NX'en.

[Voor 8% gewijzigd door Redsandro op 09-01-2012 18:25]

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 18:25
Kijk even naar Spice.
apt-get install spice-gtk
https://wiki.ubuntu.com/spice

Success!

• TempesT
Redsandro schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:22:
Nee hoor ik heb het wel begrepen. VNC bied de optie voor een aparte sessie of het overnemen van de huidige sessie. Uiteraard ben ik op zoek naar dat laatste, is het bovengenoemde verschijnen van een grijs vlak met een X cursor een falend voorbeeld van het eerste, en zijn de 3 opgenoemde punten die helemaal geen verbinding gaven een voorbeeld van "het maakt niet uit of het een sessie 'deelt' of een nieuwe aanmaakt, het werkt either way niet" waardoor je reactie op die drie punten goed bedoeld maar niet van toepassing is.
Een grijs vlak met een kruisje klinkt als een perfect voorbeeld van een werkende nieuwe X-server. Wat is daar zo vreemd aan? Die x server wordt dan nog helemaal niet gebruikt, dus je hebt inderdaad geen window manager, geen desktop en geen applicaties draaien. Maar als je die start moet dat gewoon goed zijn.
Ik heb VNC voornamelijk in die optie geprobeerd bij een aantal experimenten (bijvoorbeeld toen ik ubuntu in een chroot had draaien zonder directe toegang tot video en input hardware), dus dat herken ik, de andere problemen niet, maar ik heb VNC dan ook nooit gebruikt om een bestaande X-server te exporteren, behalve dan via x11vnc op de Nokia Maemo apparaten
Maar binnen Linux verandert alles ook zo snel dat vaak de volgende keer dat je iets nodig hebt het al weer anders moet. Zie ook de opeenvolging van de NX'en.
Volgens is er kwa VNC helemaal niet zo veel veranderd, en ook dat X-forwarding is al heel oud en werkt nog redelijk hetzelfde. Ik heb me in die NX dingen nooit zo verdiept, maar volgens mij was dat een implementatie om bestaande windows te kunnen forwarden (en terug), iets wat niet kan met normale X-forwarding.
Overigens waren bij mij die GUI applicaties voor VNC van GNOME (vino en vinagre) altijd redelijk buggy.
Gebruikte geloof ik zelf vroeger vnc4 of xtightvnc.

Heel Hard Heerschen

Thanks. Ik heb er wel naar gekeken want het is al eerder genoemd hier in het topic, maar het is nog erg 0.1 en nieuw en niet echt bedoeld voor sec remote desktoppen en de qemu-apps geven me ook de indruk dat het al in de virtualisatiesoftware is ingebakken (waar het uiteindelijk ook voor bedoeld is) en daardoor ongunstig voor mijn doel.
TempesT schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:09:
[...]

Een grijs vlak met een kruisje klinkt als een perfect voorbeeld van een werkende nieuwe X-server. Wat is daar zo vreemd aan?
Dude, dat is precies wat ik bedoel. Met aparte sessie bedoel ik uiteraard gewoon X-server want je kan geen twee sessies in één server gebruiken. Verder is het een beetje begrijpend lezen.
Redsandro schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:22:
VNC bied de optie voor een aparte sessie of het overnemen van de huidige sessie. Uiteraard ben ik op zoek naar dat laatste, is het bovengenoemde verschijnen van een grijs vlak met een X cursor een falend voorbeeld van het eerste, en (..)
Ik weet precies waar ik het over heb, dus of het is een welles-nietes spelletje of je begrijpt me verkeerd.

x11vnc lijkt inderdaad een server specifiek voor je huidige dekstop (blijkbaar gebruik ik 'm zelf ook op mijn N900 :') ), maar die anderen kunnen gewoon servers forwarden, of het nu je bestaande desktop sessie is of een aparte, daar gaat VNC niet over en is alleen een kwestie van configureren.

X forwarden is ideaal. Vensters forwarden, niet de hele framebuffer. Dat zoek ik. NX een gedeeltelijke implementatie van X forwarden, maar dan speciaal gewrapt en gezipt en communicatie tussen server en client geminimaliseerd zodat het ook doable over een telefoonlijn is, maar over een LAN maakt dat niet uit en is het compressen en encrypten alleen maar onnodige belasting.

Feature-wise is dit imo de volgorde van gewenstheid:
X > NX > RDP > VNC

Die X2go client voor Windows is ook erg traag zeg.
Heeft wel een halve minuut nodig om te starten + verbinden.
No!Machine doet er 10 seconden over.
Xwin 4 seconden ofzo.
VNC ~0 seconden.

• TempesT
Redsandro schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:15:
Ik weet precies waar ik het over heb, dus of het is een welles-nietes spelletje of je begrijpt me verkeerd.
Ik begreep je verkeerd omdat je het had over een "falend" voorbeeld, dat is alles.

Mijn oorspronkelijke post was enkel een reactie op je stelling dat de VNCservers "gewoon niet werken". Omdat ik zelf nooit veel problemen heb ervaren met de meeste VNCservers, toegegeven bij een ander soort gebruik, vermoedde ik dat je het verkeerd gebruikt. Ik ben dan ook benieuwd welke commando je gebruikt en wat je dan verwacht dat er zou moeten gebeuren (en dus niet gebeurd).
In mijn geval vond ik VNC vaak een acceptabele snelheid geven als je de instellingen kwa compressie goed hebt ingesteld.

Bij X-forwarding wordt enige bitmap data via hetzelfde protocol als bij VNC verstuurd. Afhankelijk van je applicatie kan dat heel veel data zijn, en dus traag.
Mijn ervaringen met x-forwarding zijn niet altijd zo positief. Bij normaal x-forwarding kan je een client niet overnemen (wat via een proxy in NX wordt opgelost). Ook kunnen dingen er raar uitzien als je verschillende window managers gebruikt, kan je vreemde dingen krijgen wanneer applicaties gebruik maken van direct rendering of wanneer je andere events mist die ook via X worden verstuurd naar applicaties.
VNC is een heel ander soort oplossing (veel simpeler), en zou gewoon moeten werken.

Heel Hard Heerschen

Beter!

VCXsrv.exe is een soort XWin.exe (Cygwin/X) maar dan gecompileerd met Visual C++.
http://sourceforge.net/projects/vcxsrv/
quote: sourceforge
Windows X-server based on the xorg git sources (like xming or cygwin's xwin), but compiled with Visual C++ 2010.
Het heeft bijna de zelfde command line parameters, werkt verder hetzelfde, but more importantly, hiermee krijg ik wel verbinding met Xubuntu 11.10.

Het heeft een extra command-line parameter nodig: -from [ip address] maar verder werkt het hetzelfde. Jeej!
code:
1
vcxsrv.exe -clipboard -once -rootless -nodecoration -notrayicon -query [target hostname or ip] -from [current (local) ip]

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Xpra is ook erg leuk. Het is screen voor X applicaties.

http://xpra.org/
http://www.gnu.org/software/screen/
Klinkt handig! Kende ik niet. Als het lekker werkt kan dat voor bepaalde handelingen erg handig zijn. Op je werk iets GUIables starten en het thuis afmaken. Screen gebruik ik best vaak.

[Voor 8% gewijzigd door Redsandro op 13-01-2012 22:33]

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Sinds kort ben ik in een kleine omgeving overgestapt van VNC naar Chrome remote desktop. Alle windows workstations via Chrome remote desktop aan een nieuw Gmail adres gehangen. Chrome remote desktop draait gewoon als service op de background. Vele malen beter/sneller dan VNC (RealVNC wat ik jaren heb gebruikt), inclusief videobeelden en meerdere monitoren, zelfs over een 1 mbit ADSL upload. Echt top.

Voor linux zijn er enkele beperkingen tov Windows/OSX, welke dat zijn weet ik niet (misschien zijn ze al opgelost). Wikipedia: Chrome Remote Desktop . Al mijn linux machines zijn servers dus dat gaat via ssh/webmin.

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee