Kan geen USB stick formatteren als MS-DOS startup disk

Pagina: 1
Acties:

• spetz
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06-2022
Hoi allemaal,

Ik ben aan het proberen mijn MSI P45 Neo-3 FR v1.0 te flashen naar de nieuwste BIOS.
Met een CD heb ik het al geprobeerd maar om een of andere vage reden ziet de DOS environment die met het MSI update tool kwam, mijn CD speler niet en kan ik er dus niet vanaf flashen :S

Dus ik wil de volgende manier proberen, een USB bootable.

Nu staat er in de handleiding van MSI zelf dat ik mijn USB stick moet herformatteren naar FAT32 en dat ik 'Create MS-DOS startup disc' aan moet vinken.

Echter is deze optie bij mij grijs en kan ik 'm dus niet aanvinken!

Wat nu?

Alvast ontzettend bedankt!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-02 21:39
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen ?
Had je namelijk in 5sec zelf kunnen vinden:

http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php
http://www.google.nl/sear...isc+on+usb&meta=&aq=f&oq=

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom trouwens zo moeilijk doen? Je kunt die MSI bordjes prima vanuit de bios zelf updaten (M-flash noemen ze het geloof ik bij MSI). Hoef je enkel de biosrom op een stick te zetten.

• spetz
@ The Mask: Dank je wel man, je hebt me weer geholpen

@ Yippie: }:| daar was ik ook al achter, lees mijn vraag volgende keer goed.

• spetz
@ TERW_DAN

Ik ben die functie nog niet tegen gekomen moet ik zeggen.
Er bestaat wel Live Update vanuit Windows, maar dat wordt afgeraden :S (waarom bieden ze het dan aan)

Ik zal eens zoeken.

• Yippie
OiOi909 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 23:47:
@ Yippie: }:| daar was ik ook al achter, lees mijn vraag volgende keer goed.
Doel je hiermee op het feit dat je dus die optie niet krijgt ?
Als je minimale moeite had genomen om op bijv de 1ste link die ik je heb voorgeschoteld te klikken, en iets verder te lezen dan regel 1 (stap3 dus) , dan had je gezien hoe je kan bereiken wat jij wilt. Verder volgens mij een normaal dat ik vraag wat je zoal hebt geprobeerd. Dit is voor jou en voor mij als lezer relevant om je zo goed mogelijk te helpen.

Dus de pot verwijt de ketel..

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit past trouwens beter in OM, het gaat immers over het booten van USBstick niet zozeer over de bios.

• spetz
Ok, ik kom er echt niet meer uit.

Dus hier even het hele verhaal.

Ik wil mijn E8400 gaan overclocken naar 4,0Ghz.
Bij kleine stapjes gaat het oke, maar bij stapjes van 20 Mhz of meer komt mijn computer in een loop bij het boot scherm.
Ik kwam er achter dat mijn P45 Neo-3 FR v1.0 een oude bios heeft, namelijk 1.1 terwijl 1.8 beschikbaar is.
Dus ik wil mijn BIOS updaten.

Nu zijn er een aantal manieren om dat te doen zoals hierboven ook al aangegeven.
Op het MSI forum hebben een aantal techs een tool geplaatst die het heel makkelijk maakt om een bootable usb stick te gebruiken om de BIOS te flashen naar de nieuwste versie.

Echter werkt deze methode bij mij niet omdat het script halverwege errors toont en dat kan een foute flash veroorzaken als ik besluit het alsnog met die stick te proberen.
Zij hebben me toen 2 andere keuzes gegeven (Live Update via Windows raden ze af)
1. maak een MSI bootable usb stick (ja weer een USB stick maar dit keer met de 'officiele' methode)
2. maak een MSI bootable CD

Ik dacht ik ga eerst de CD proberen want die USB stick ging al eerder fout.
Alles netjes doorgelopen en de CD is helemaal in orde.
Wanneer je de CD gebruikt en daar vanaf boot kom je in een DOS environment waar je de CD drive moet aanspreken en vervolgens de dir openen.

ik heb 3 drives, 2x samsung HDD 1x SonyNEC cd/dvd
WinXP op C:, Data op E:. en cd/dvd op D:
Echter wanneer ik D: adresseer in DOS komt mijn E: (data) schijf tevoorschijn !
Ik heb al geprobeerd om de Drive letters te veranderen maar elke keer kan ik alleen mijn HDD's adresseren in DOS. Om gek van te worden.

De CD optie heb ik dus even laten liggen.
Toen maar de USB stick van MSI.

Dat ging ook helemaal prima met de voorbereidingen, HP flash tool gebruikt om bootable te maken (bedankt voor jullie hulp) en gaan!

NOT, wanneer ik 'boot from other device' (dus usb devices etc.) ENABLE pakt mijn computer 'm nog niet.
Ik doe F10 vanuit bios, restart en de stick er in laten zitten (zoals de handleiding aangeeft) en mijn computer blijft hangen in het Full Screen Logo scherm van MSI.
Wanneer ik de USB stick verwijder start hij gewoon weer op.
Zelfs als ik mijn HDD's los koppel en dan mijn BIOS in ga kan ik nog niet mijn USB stick als 1ste boot selecteren, hij staat niet bij de opties.

Dus ik weet nu echt even niet meer wat ik moet doen om mijn BIOS te updaten.

Ik dank jullie alvast voor elke vorm van hulp!
Gr,
Oi

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb niet alles gelezen maar om over na te denken:
Sommige USB sticks kunnen niet bootable worden.

Ik heb 8 USB sticks. 3 ervan kunnen onmogelijk bootable worden. Eigenlijk 4, maar toen ik met dd in linux een bootsector op de stick probeerde te forceren was de stick stuk. Dus nu durf ik het niet meer.

maw: Probeer ook eens een paar andere sticks.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 17-05-2009 17:32 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Via windows werkt ook wel alleen moet je er wel voor zorgen dat je geen andere programma's tegelijk lopen.
Dus geen virusscanner en andere troep helemaal kaal starten. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je boot vanaf CD oid dan zul je zien dat je NTFS disks niet zichtbaar zijn, en daardoor verschuiven je driveletters (driveletters zijn compleet OS onafhankelijk, dus zodra je een ander OS boot kunnen deze anders zijn).

Wat je even moet doen is kijken op welke driveletter je cd neergezet wordt. grote kans dat die op Q: gezet wordt. Maar dat kun je bij het booten zien (anders even proberen op welke dat je een drive vind).

• Yippie
OiOi909 schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:28:
Ok, ik kom er echt niet meer uit.
....
Ik dacht ik ga eerst de CD proberen want die USB stick ging al eerder fout.
Alles netjes doorgelopen en de CD is helemaal in orde.
Wanneer je de CD gebruikt en daar vanaf boot kom je in een DOS environment waar je de CD drive moet aanspreken en vervolgens de dir openen.

ik heb 3 drives, 2x samsung HDD 1x SonyNEC cd/dvd
WinXP op C:, Data op E:. en cd/dvd op D:
Echter wanneer ik D: adresseer in DOS komt mijn E: (data) schijf tevoorschijn !
Ik heb al geprobeerd om de Drive letters te veranderen maar elke keer kan ik alleen mijn HDD's adresseren in DOS. Om gek van te worden.
...
Zie ook opmerking van Terwdan, grote kans dat die de HD's oppakt als C&D drive, dus dan zou de optische E zijn, gewoon proberen, letter voor letter.

Kan je trouwens niet het bewuste bestand gewoon op de HD zetten, booten vanaf CD, en dan openen vanaf HD ?
TERW_DAN schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 23:46:
Waarom trouwens zo moeilijk doen? Je kunt die MSI bordjes prima vanuit de bios zelf updaten (M-flash noemen ze het geloof ik bij MSI). Hoef je enkel de biosrom op een stick te zetten.
Dit lijkt me wel het handigst en snelst inderdaad.
Let dus wel goed op wat voor USB stick je gebruikt, en hoe deze is goconfigureerd.

Why M-Flash function can’t detect my USB drive?
Answer
M-flash is the latest function designed by MSI that allows users to update Motherboard BIOS under BIOS setup. To be able to use this function, it is strongly recommended to update your BIOS to version 1.1 by Live-update before using M-flash function.

Note: To reduce incompatibility problem between M-Flash and USB Drive disk, when using USB drive which under 1GB(including 1GB), we strongly recommend to format it as FAT16 file system format. If using USB drive bigger than 1GB, please format it as FAT32 Format. Bron

Kan alleen niet vinden dat jou MB type dit ondersteund, zo wel, dan lijkt me dat de makkelijkste manier.

[ Voor 37% gewijzigd door Yippie op 17-05-2009 18:27 ]

• spetz
Zover ik weet werkt M-Flash alleen bij MB's uit 2009, X58 Pro sowieso, de rest weet ik niet.

Ik ga nog eens aan de slag met de CD dan, kijken of ik mijn drive kan vinden.

Zal mijn resultaten hier posten.

Bedankt voor jullie advies!
Pagina: 1