Optical out>>analoog geluidssignaal

Pagina: 1
Acties:

• marispet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09-2009
Ik heb een LG 32LG3000 lcd tv voor een prikkie gekocht. Aangezien ik het geluid erg vind tegenvallen wil ik het televisiegeluid via mijn Marantz surroundprocessor afspelen.
Achteraf blijkt dat de LG op de koptelefoonaansluiting na geen analoog "stereo out" te hebben, alleen een digital out.
Mijn surroundprocessor en de rest van mijn stereoinstallatie zijn top, echter wel een jaar of 11 oud en hebben alleen analoge in- en uitgangen.
Hoe krijg ik nu het tv geluid op een verantwoorde manier op m/n stereoinstallatie, bestaan er converters die de "optische geluidssignalen" kunnen omzetten naar analoge signalen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ja, daar heb je een kastje voor nodig.
Probeer conrad.nl eens, die hebben veel van dat soort meuk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

of een scartblokje van 3,- waar 2x rca op zit gebruiken, ben je denk ik goedkoper uit...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:32

FeaR

In GoT we trust

Alleen geluid uitsturen via de scart werkt niet meer op elke tv tegenwoordig.
Mijn Philips vertikt het ook aangezien er al meerde digitale als analoge geluidsuitgangen aanwezig zijn.

Maar als je toevallig zo'n scart-blokje hebt liggen kan je het inderdaad altijd even proberen :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt een D/A converter nodig met optische s/pdif ingang, ook wel toslink genoemd.

Zoiets bijvoorbeeld:

http://www.ramelectronics...-2-aaud/prodGEF00232.html

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Zoek eerst eens uit of je TV wel 5.1 geluid geeft via die optische uitgang. Veel TV's doen dat namelijk niet.

Verwijderd

Firestorm schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 15:14:
of een scartblokje van 3,- waar 2x rca op zit gebruiken, ben je denk ik goedkoper uit...
Nope, met een scartblokje (analoog) kan je onmogelijk een digitaal signaal converteren.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 19:12:
Zoek eerst eens uit of je TV wel 5.1 geluid geeft via die optische uitgang. Veel TV's doen dat namelijk niet.
Dat lijkt me ook niet, want dan zou er een Dolby digital of DTS encoder in moeten zitten... Bovendien wordt met conventionele analoge tv slechts 2 audio kanalen meegestuurd (stereo of 2-talig mono). Dus dat zou tamelijk zinloos zijn.

Als je digitale of satelliet tv hebt waarbij eventueel wel echte surround audio meegestuurd wordt dan maak je die koppeling rechtstreeks digitaal, en dan hoort er ook een dd / dts decoder in je receiver te zitten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
joopv schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:26:
[...]

Dat lijkt me ook niet, want dan zou er een Dolby digital of DTS encoder in moeten zitten... Bovendien wordt met conventionele analoge tv slechts 2 audio kanalen meegestuurd (stereo of 2-talig mono). Dus dat zou tamelijk zinloos zijn.
Er zijn TV's die het hebben hoor, een Dolby Digital encoder (DTS hebben ze volgens mij niet) sommige Philips'en, Sony's hebben dat, maar dat zijn meestal de wat duurdere modellen. En het geluid wat je dan uit de optische uitgang krijgt is dan bijv. doorgesluisd vanaf de HDMI input.

Ik snap niet helemaal waarom de TS het signaal van digitaal > analoog wil brengen.

Hij krijgt immers toch geen surround eruit, en het digitaal aansluiten heeft amper meerwaarde (ja een iets betere geluidskwaliteit).

Dan kan hij toch net zo goed de koptelefoonuitgang gebruiken? Ben je ook goedkoper uit.

Of wil TS het geluid uit z'n TV en uit z'n versterker horen?

Of zie ik nou wat over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2009 23:44 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
De koptelefoonuitgang is gekoppeld aan de volumeregeling van de TV. En tevens een kabel uit de zijkant. Met een beetje pech vallen de TV speakers zelfs uit.

Ik zou het ook eerst op z'n minst via scart proberen en daarna pas nadenken over iets anders.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 00:09:
De koptelefoonuitgang is gekoppeld aan de volumeregeling van de TV. En tevens een kabel uit de zijkant. Met een beetje pech vallen de TV speakers zelfs uit.

Ik zou het ook eerst op z'n minst via scart proberen en daarna pas nadenken over iets anders.
Aangezien Marispet bij het openen al duidelijk aangaf:

"Achteraf blijkt dat de LG op de koptelefoonaansluiting na geen analoog "stereo out" te hebben, alleen een digital out."

is een SCART verbinding duidelijk géén optie!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 21:47:
[...]

Aangezien Marispet bij het openen al duidelijk aangaf:

"Achteraf blijkt dat de LG op de koptelefoonaansluiting na geen analoog "stereo out" te hebben, alleen een digital out."

is een SCART verbinding duidelijk géén optie!
Aangezien het wel vaker voorkomt dat mensen niet weten dat de scart ingang veelal ook als uitgang kan dienen, kan het best zo zijn dat Marispet deze optie niet heeft meegenomen bij het openen van dit topic, en is de scart alsnog een optie.

En gezien de handleiding het heeft over een in/output is het nog best een reële ook.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• marispet
Inderdaad, ik heb niet meegenomen dat de scart ook als uitgang zou kunnen dienen, eerst maar weer een scartblokje kopen ( ik heb er jaren een gehad, nooit gebruikt, en pas weggegooid). Daarna e.e.a. testen.

En overigens..............ik hoef niet persé dolby etc. op mijn speakerset te hebben, een mooier tv geluid is al een verbereting.

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op zondag 17 mei 2009 @ 00:02:
[...]

Aangezien het wel vaker voorkomt dat mensen niet weten dat de scart ingang veelal ook als uitgang kan dienen, kan het best zo zijn dat Marispet deze optie niet heeft meegenomen bij het openen van dit topic, en is de scart alsnog een optie.

En gezien de handleiding het heeft over een in/output is het nog best een reële ook.
Idd best mogelijk, waarschijnlijk heeft hij deze optie even over het hoofd gezien.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 18:50
Die 11j oude Marantz kan vast wel met Prologic overweg dus je hebt met een beetje geluk voor weinig geld nog best wat geluid over, ook op de SCART-stereo-kanalen.

• marispet
Blokje gekocht, alles aangesloten en................geluid op mijn speakerset!!!!!!!!!!!!!

Thanx voor alle tips!
Pagina: 1