• vdvleon
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06-2023
Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Omdat ik nog nooit me moederbord (deze dan) een bios update heb gegeven en me linux steeds crashed, leek het me slim om me bios een update te geven.

Ik heb een Asus M2A-VM, dus ik ga naar de Asus site. Ik zoek mijn model en ga naar BIOS.
Daar download ik de nieuwste bios versie, 2302 in mijn geval. (ik had 1501 ofsow). Vervolgens pak ik een floppy, formarteer deze en zet er de bios op (2302.BIN). Ik herstart de computer en ga de bios in. Hier ga ik naar tools, en dan flash ik mijn bios met tool die daarvoor bedoelt is die is ingebouwd in de bios. De tool vroeg of ik de bestandnaam wou opgeven etc. Niks aan de hand, hij controlleerd alles netjes en meld dat alles ok is. Na dat de update klaar is krijg ik de melding: pc restart over 5 sec. Ok, mooi. Eff 5 seconden wachten, maar dan... De pc herstart, en gaat 3 sec later weer uit, en blijft ongv. 5 sec uite. De pc start weer, en gaat weer uit, start weer..., en gaat weer uit... etc. etc. etc.

NEE!!! :S

Ok, dan maar proberen op te lossen. Stroom er af, batterij eruit, CMOS clearen, alles geprobeerd. Maar ik heb nog steeds het probleem.

Ik snap niet waarom uberhaupt er iets fout ging en is er uberhaupt nog een mogelijkheid om het moederbord nog aan de praat te krijgen?

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

http://www.google.nl/sear...e=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls

Conclusie; Je moederbord is nu compleet kaput... Terugbrengen is de enige oplossing... Hoewel er op sommige links wordt gesproken of mogelijke rescue mogelijkheden, heb ik hier weinig ervaring mee...

Een goede site lijkt mij; http://www.sysopt.com/tutorials/article.php/3532681
Een andere site; http://www.biosman.com/biosrecovery.html

[ Voor 19% gewijzigd door Neodymium op 14-05-2009 17:16 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Verwijderd

domme vraag, maar je kan zeker niet meer in je bios komen?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Misschien kun je asus mailen en kunnen ze een nieuwe bios-chip sturen (kun je er zo uitwippen/omwisselen).
Als je iemand kent met hetzelfde moederbord kun je ook proberen je bios te 'hot-swappen': opstarten met werkende bios van een ander bord, chip omwisselen, opnieuw flashen. Dit is echter niet bepaald zonder risico..

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
De meeste Asus moederborden hebben een CrashFree Bios functie, kijk maar eens in je handleiding. Kwestie van support cd erin of een usb stick met een nieuw bios, dan flasht ie em automatisch terug.

Succes!

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je kunt inderdaad een BIOS chip aanvragen bij asus als je een losse bios chip hebt, als ie is gesoldeert is dat een ander verhaal.
En als je nog in de BIOS kunt komen kun je m inderdaad flashen met een cd of usbstick.

Signature

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PMG FAQ kan je wellicht nog op weg helpen.
primusz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 08:17:
Misschien kun je asus mailen en kunnen ze een nieuwe bios-chip sturen (kun je er zo uitwippen/omwisselen).
Als je iemand kent met hetzelfde moederbord kun je ook proberen je bios te 'hot-swappen': opstarten met werkende bios van een ander bord, chip omwisselen, opnieuw flashen. Dit is echter niet bepaald zonder risico..
Maar dit bord beschikt niet over een losse bioschip, maar een opgesoldeerde, dus dat gaat niet werken.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

TERW_DAN schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:51:
PMG FAQ kan je wellicht nog op weg helpen.

[...]

Maar dit bord beschikt niet over een losse bioschip, maar een opgesoldeerde, dus dat gaat niet werken.
Ik was nog in de veronderstelling dat praktisch alle bios-chips nog in voetjes zitten.
Vastgesoldeerd vergt het omwisselen/hot-swappen inderdaad wel wat meer die-hard tweak werk :P

edit:

Uit de topic start begrijp ik dat de pc niks doen behalve rebooten, het re-flashen met een usb-stick/cd/floppy gaat dan ook niet meer...

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezus op 15-05-2009 12:45 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

maar dan heb je geen enkele vorm van garantie meer, je kunt denk ik beter even contact opnemen met asus.

Signature

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

primusz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:43:
[...]

Ik was nog in de veronderstelling dat praktisch alle bios-chips nog in voetjes zitten.
Helaas zie je dat steeds minder.

• vdvleon
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik moet hem idd op sturen. De pc herstart al voordat uberhaupt de cd speler, etc. iets doet. Maar bedankt iedereen. Ik zit nu in me examens, dus heb er eff geen tijd voor ;)
Pagina: 1