Verf strippen van Radiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Ik ben al een hele tijd bezig met het verzamelen van (2e hands) spullen en (2e hands ;) ) ideeen voor mijn eerste, echte casemod. Als alles volgens planning verloopt komen er spoedig ook nog wat foto's en misschien wel een log (indien ik toestemming krijg).

Een onderdeel van mijn casemod is het strippen van mijn 2 blackice rads. Deze wil ik terugbrengen naar de originele koper kleur en dan een laag vernis/blanke lak erover. Ik weet dat dit een kleine/marginale impact kan hebben op de performance maar ik zoek de balans tussen performance en looks.

Iemand ervaringen over hoe je deze het beste van de verf kunt ondoen? (moeten later weer gepolijst en met blanke lak gespoten worden, dus grof geweld is not done. :+

Ps. kant en klaar kopen in kaal koper (als ze bestaan) is niet wat ik beschouw als 'modden' :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 08:31

Neoz

Neoz & Hobbes

Je hebt van die speciale afbijt van alabastine, erop smeren en vervolgens eraf halen. Werkt op grote oppervlaktes wel goed, weet niet hoe dat zit bij kleinere oppervlaktes. Linkje

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Die heb ik toevallig gisteren al gehaald :+ , was toch in de buurt.

Ben meer benieuwd naar mogelijke resultaten en of het schadelijk is voor de radiator (en zijn verbindingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gritstralen. (zandstralen). Kan je bij de meeste spuiterijen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Seth_Chaos schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:27:
Gritstralen. (zandstralen). Kan je bij de meeste spuiterijen laten doen.
Dan blijft er toch niks meer van de lamellen over? Daarnaast, geen contact met spuiterij zodat ik een vrienden prijsje kan afspreken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als je met die verfafbijt aan de gang gaat, pas op....dat spul is echt zwaar giftig...
Ow, die waarschuwing op het blik dat je eerst een gaatje in het deksel moet prikken...is geen geintje...
Bij mij was dat gaatje een keer afgeplakt en ik had daar niet op gelet...long story short: deksel schoot eraf, in mijn gezicht, die rotzooi in mijn oog...gelukkig doet alles het nog...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 09:51
Kun je niet aan een soort koperkleurige verf komen, zodat je niet alles helemaal extreem goed hoeft schoon te borstelen/af te laten bijten?

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De radiators heb je vast al? Omdat er afaik ook koperkleurige radiators te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Laatst online: 25-02 14:27
Wat dacht je van soda? Zo in een soda bad leggen zodat alleen de metalen overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
PRaGA88 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:07:
Wat dacht je van soda? Zo in een soda bad leggen zodat alleen de metalen overblijven.
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:42:
Laten we voordat we met allemaal zuren e.d. beginnen, eerst dit even doorlezen:

MMach in "[CM] De mislukkelingen - deel 5" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

zo aggressief is soda nou toch ook weer niet ? ik dacht dat het alleen heel erg goed ontvette maar verf losbakken heb ik iig nog nooit van gehoord.

Ik zit dan meer te denken aan(verdund) zoutzuur.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Laatst online: 25-02 14:27
Ik zei IN EEN BAD niet er op spuiten met hoge druk zodat het in je ogen komt.
Wat jij deed was gewoon niet goed lezen, wat die gast deed was gewoon idioot(randdebiellig). Als die wat na dacht zou die het gewoon uit elkaar halen en in een soda bad leggen. Of met een harde borstel het er eventjes afschrobben(pff, wat een luierik wilt de soda het laten doen).

[ Voor 5% gewijzigd door PRaGA88 op 14-05-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

PRaGA88 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:26:
Ik zei IN EEN BAD niet er op spuiten met hoge druk zodat het in je ogen komt.
Wat jij deed was gewoon niet goed lezen, wat die gast deed was gewoon idioot(randdebiellig). Als die wat na dacht zou die het gewoon uit elkaar halen en in een soda bad leggen. Of met een harde borstel het er eventjes afschrobben(pff, wat een luierik wilt de soda het laten doen).
't is toch ook gewoon maar een waarschuwing ?, je kunt er zo als je ziet best wel rottigheid mee krijgen als je het zo doet als die ene gast dus ik vindt het niet zo raar dat ThinkPad even waarschuwt..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218518

Je hebt elektronische verfstrippers bij veel bouwmarkten lijkt op een soort föhn maar dan iets heftiger...

http://www.onlinebouwmark...uct.php?product=SKI9CYCM1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

dat is denk ik niet echt een optie aangezien je dan niet alle verf er af kan krabben tussen de lamellen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

overigens zal je onder de verf een hoop niet-zo-mooie koperen en messing vlakken aantreffen, aangezien de radiatoren in elkaar gesoldeerd worden, en de soldeernaden niet verder worden afgewerkt.. (omdat ze toch allemaal zwart worden gespoten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-07 18:10

Blord

Hello Kitty !

De radiator laten koken in sodawater. Daarmee krijg je de zwarte verf wel af. In heet soda lost bijna alles op behalve metalen. Wel de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen toepassen zoals bril op en huishoud handschoenen aan. De pan waarin de radiator heeft gelegen kun je achteraf wel weggooien, die kun je niet meer gebruiken voor voedsel.

Zie hier mijn blinkende rad. Het was eerst zwart, langs de randen zie je nog wat zwarte verf.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/117-1752_IMG.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
_ferry_ schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:52:
De radiators heb je vast al? Omdat er afaik ook koperkleurige radiators te koop zijn.
Yep, 1 BlackIce Extreme 120, hier wil ik het eerst op proberen en als het werkt wil ik ook de Stealth 240 strippen. Daarnaast, kant en klaar kopen in koperkleur is toch geen modden >:)

Ps. morgen ga ik voorzichtig proberen met de verstripper (Alabastine) en een klein kwastje. Als er interesse is, ik kan wel wat foto's maken van voor, tijdens en na... succesvol :*) of niet :'(

[ Voor 20% gewijzigd door freak-ish op 15-05-2009 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerro
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 22:03
NIET IN SODAWATER!

Als die lamellen van aluminium zijn lossen die gewoon op in sodawater. Niet doen! Verfafbijt bestaat volgens mij uit organische oplosmiddelen, die moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Dit topic komt als geroepen, aangezien ik ook nog zoiets van plan ben in de nabije toekomst :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-07 18:10

Blord

Hello Kitty !

Nerro schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:04:
NIET IN SODAWATER!

Als die lamellen van aluminium zijn lossen die gewoon op in sodawater. Niet doen! Verfafbijt bestaat volgens mij uit organische oplosmiddelen, die moet je hebben.
Dat is niet waar. Ik was wekelijks aluminium dampkap filters in heet sodawater. Hierbij is nog nooit aluminium opgelost. Vetten, olieen en andere organische materialen komen dan heel gemakkelijk af.

Ik denk dat je in de war bent met zuren. Daarin lossen wel metalen op maar soda is een base Je krijgt hooguit verkleuringen aan het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
brinkdinges schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:37:
Dit topic komt als geroepen, aangezien ik ook nog zoiets van plan ben in de nabije toekomst :)
offtopic: Graag voor je gestart }:O

[ Voor 3% gewijzigd door freak-ish op 15-05-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Hmm, los van het feit of het nu oplost: op mijn zakje driehoek fijne soda extra gezuiverd staat duidelijk 'Soda niet gebruiken voor aluminium voorwerpen'

Lijkt me dus verstandig om dat in je achterhoofd te houden als je niet van plan bent je radiator aan dat risico te onderwerpen.

Daarnaast roept google wel een en ander over bepaalde loog-reacties wanneer opgelost in water: het ontstaan van OH-. AL3+ vindt dat, volgens mijn inmiddels wat gedateerde scheikundige kennis, niet een geweldig stofje om mee buiten te spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Een hele andere optie is de boel laten stralen.
Maar geen idee of je dan ook in kleine hoekjes komt enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

freak-ish schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:07:
[...]

Yep, 1 BlackIce Extreme 120, hier wil ik het eerst op proberen en als het werkt wil ik ook de Stealth 240 strippen. Daarnaast, kant en klaar kopen in koperkleur is toch geen modden >:)

Ps. morgen ga ik voorzichtig proberen met de verstripper (Alabastine) en een klein kwastje. Als er interesse is, ik kan wel wat foto's maken van voor, tijdens en na... succesvol :*) of niet :'(
Dat is waar, maar icm plexiglas valt er dan nog best wat aan te modden :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g9cV1mQdlu4HsjzIr4jCb9HJ/full.jpg

Maargoed, ik ben benieuwd :) op zich is het geen heftige verf die er op zit, gewoon op acrylbasis ofzo. Dus het moet er wel af kunnen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Bovenstaande radiator is geen Blackice toch? Aangezien de randen voor de fanmounts anders zijn. HWlabs meldt overigens niks over alu vinnen, volgens mij is het allemaal koper en messing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, voobeeldje van een standaard rad die dus in koperkleur is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Wat (veel) later dan geplanned :$ , toch een update:

1. Eerst even testen op een klein hoekje van mijn HWLabs Extreme 120

Afbeeldingslocatie: http://members.hirntot.org/freak/1.jpg

2. Nu het grotere vlak.

Afbeeldingslocatie: http://members.hirntot.org/freak/2.jpg

3. Zo goed als klaar met het afbijtmiddel.

Afbeeldingslocatie: http://members.hirntot.org/freak/3.jpg

De rest heb ik al met de dremel bijgewerkt en ben toch wel tevreden :+ Het polijsten moet nog gebeuren. Twijfel nog tussen polijstmiddel met de dremel :Y of met fijn grit en handarbeid :N

De lamellen zijn te zacht om er wat mee te doen, ik probeer ze schoon te krijgen (zitten nog verfresten tussen :r ) en dan denk ik dat ik het middenstuk/lammelen in een kleur spuit. Zwart of koperkleur? Er komt in ieder geval minimaal 1 fan op en ik denk nog aan een "fanductje" voor de andere kant....

[ Voor 0% gewijzigd door freak-ish op 30-06-2009 10:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 16:54
zijn die lamellen niet schoon te krijgen dmv flink veel verfafbijt, en dan (met bril, kap, veiligheidsschoenen, bomvrije bunker e.d.) even met de verfbrander of liever compressor erlangs te gaan dat je de verf er ahw tussenuit blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Op bit-tech had iemand ook alle lamellen schoon gekregen door het ding drie maal in de verfafbijt te leggen en daarna steeds schoon te spuiten met een hogedrukreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
3 maal verfafbijt kan nog wel eens lukken, mist ik het verdun, het is te dik, het loopt er niet tussen door. Zal hier eens over nadenken/topics zoeken.

Hogedrukreiniger is not done! Dan blijft er niks vand e lamellen over. Zoals je ziet staan er al een paar scheef, dit komt door te hard drukken op het kwastje :( Maar ik kan ze wel weer recht buigen.

Edit:
Net gelezen op de site van Alabastine, het is verdunbaar met water. Doch, het is zeer vies en chemisch spul, na behandeling is het nog best moeilijk om te verwijderen van de radiator, tot nu toe werkt alleen overvloedig water. Misschien, gezien bovenstaande denk ik er toch aan om de lamellen te verven. Of heeft nog iemand betere ideen?

PS. de buitenkant word nog afgewerkt met een blanke lak.

[ Voor 37% gewijzigd door freak-ish op 30-06-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217897

Met een kwast met langere haren (cv kwast) de afbijt er goed tussen smeren, en dan het spons gedeelte van een schuursponsje knippen en met het schuur gedeelte ertussen?

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 217897 op 30-06-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Anoniem: 217897 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:05:
Met een kwast met langere haren (cv kwast) de afbijt er goed tussen smeren, en dan het spons gedeelte van een schuursponsje knippen en met het schuur gedeelte ertussen?
Nah, heb gisteren met een draadje van minder dan een milimeter er tussen gezetten, zo smal is het.

Eigenlijk zoek ik zoiets: http://www.target-master....37jmtuud6ufc3s3lav299hck7 maar dan heel klein, fijn.

Of misschien hiermee proberen? http://www.target-master....37jmtuud6ufc3s3lav299hck7 of ik maak mijn eigen tool voor de dremel... :+ tja, het is modding, waarom niet je eigen mod tools maken B)

[ Voor 18% gewijzigd door freak-ish op 30-06-2009 15:04 ]

Pagina: 1