Bestanden kwijt na herinstal Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 16:29
Hallo,

ik zit met een probleem waar ik niet uit kom, ook niet na lezen van andere topics... :? Dit is een vrij onbekend terrein voor mij namelijk...

in een vorig topic (Windows blijft na opstart hangen bij detectie nieuwe randapp) gaf ik aan met het probleem te zitten dat windows bij opstart continu vast bleef hangen bij de Wizard voor nieuwe stuurprogramma's. Nja, inmiddels voor elkaar gebokst dat ik een floppy kon aanmaken voor sata/raid controller waar windows naar vraagt bij herinstal ("f6-functie") wanneer 3e partij stuurprogramma's nodig zijn.

Zo gezegd zo gedaan, windows setup draait en ik kom in het overzicht aan partities. Hier heb ik voor reinstall bewust de partitie gekozen waar de oude/defecte versie al op stond (c-schijf). Ik wilde namelijk voorkomen dat al mijn oude bestanden van partities E en F werden geformatteerd.

Wat blijkt nu, windows doet het weer én partities E + F zijn zichtbaar, echter de inhoud van deze schijven is gewist of in ieder geval niet wat het voorheen was (foto's driver zipfiles e.d.)
Op E-partitie staan enkele verscheidene nieuwe systeemmappen en alleen al bij verkennen van F-partitie zegt ie dat deze geformatteerd dient te worden...
Wanneer ik op eigenschappen kijk van deze laatste blijkt de omvang van de schijf echter 0 kb te bevatten (nagenoeg paars)... klopt dus geen hol van. Ook de grootte van deze partitie bedraagt ineens de volledige grootte van 1 v/d schijven (Western Digital Caviar, 160G) en was volgens mij voorheen kleiner....

Vraag: waar zijn de bestanden gebleven die op de E en F-partitie staan, die ik wél kon benaderen voordat me vorige OS vastliep? Hoe krijg ik deze terug (zonder honderden euros te betalen voor genoemde bedrijven in ander topic)?

Moet dit bij computerbeheer worden ingesteld? Aangezien ik deze partitie ongewijzigd heb gelaten moeten ze toch te recoveren zijn?

graag hulp want mn vriendin vermoord me als ik al haar fotó's nu kwijtraak 8)7

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Je kunt een disk recovery tool gebruiken. Deze kosten zoals je aangeeft soms veel geld.

Er bestaan ook gratis tools alleen zijn niet gegarandeerd dat die werken.

Op de volgende site kan je freeware recovery tools downloaden:
http://www.snapfiles.com/Freeware/system/fwdatarecovery.html

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zie de FAQ over recovery.

Overigens een kleine opmerking. Je hebt je foto's alleen op 1 pc/harde schijf staan en geen backup?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31
Noork schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:13:
Zie de FAQ over recovery.

Overigens een kleine opmerking. Je hebt je foto's alleen op 1 pc/harde schijf staan en geen backup?
inkoppertje natuurlijk :p

je kan bijvoorbeeld getdataback downloaden, die scant eerst of hij iets kan vinden. Als je dan wat wil recoveren, moet je een licentie aanschaffen

• Nielson
  • Laatst online: 15:44
Even voor de zekerheid, want kan me haast niet voorstellen dat iemand nog zo'n oude versie gebruikt, maar je XP cd'tje heeft toch wel minimaal SP1 geintegreerd?

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 20:10
Of proberen de schijf eens te mounten met een linux live-cd. Zo heb ik ook nog wel eens data terug kunnen halen. Linux vond gewoon alle data op de schijf terwijl windows de hele disk niet kon vinden.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Let erop dat je hoe dan ook niks, maar dan ook NIKS installeert op die partities! Acronis kan eventueel ook spul terugzetten of PartitionRecovery. Eerst maar laten scannen en kijken wat die proggies vinden.

specs | 3360wP met SE3000

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Give it a try. Heeft mij geholpen met data terug te halen.
http://www.recuva.com/

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 16:29
bedankt voor de (snelle) reacties. Even voor de duidelijkheid:

heb twee stuks WD Caviar 160GB in Raid 0 staan. Had oorspronkelijk 3 partities: 1x C-partitie a 20gig (hier stond/staat OS op. 1x genaamd E (drivers en download shit) en 1x genaamd F (games).

Heb de laatste twee ongemoeid gelaten en enkel over C-partitie een verse installatie gedaan van windows. bijna 100% zeker dat op zn minst SP1 (en mss ook SP2) erop stonden. Moet dit thuis ff snel checken maar lijkt mij onwaarschijnlijk dat het niet zo is (geleende CD).

Een collega van mij had het erover dat je via computerbeheer-->opslag-->schijfbeheer ook e.e.a kan controleren en toevoegen?? (als schijf niet herkend is, maar wel aanwezig dan staat deze met rood kruis aangegeven?) Wellicht slim om hier eens naar te kijken?

Enniewees, heb de FAQ grondig gelezen en gezien jullie tips dan eerst maar eens recoveryfiletje laten runnen (evt tegen betaling) voordat ik hier het forum verder loop te spammen. Ik laat wel weten of ik hier mee verder kom.

Bedankt iig.

[ Voor 13% gewijzigd door yinnemans op 14-05-2009 11:34 ]

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:08

Haan

dotnetter

Je hebt belangrijke bestanden op een Raid-0 array staan die je niet backupt? 8)7 Dat is toch gewoon vragen om problemen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
yinnemans schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:55:
ineens de volledige grootte van 1 v/d schijven (Western Digital Caviar, 160G)
Niet toevallig iets van een raid config gesloopt? Gezien je over meerdere schijven praat.
Je kunt sowieso proberen de schijf eens in een andere pc te hangen, kijken of je er dan wel bij kunt.

Lijkt er dus op dat je je raid config gemolt hebt. Was het software raid? Of onboard raid van je mobo? Hoe staat dit nu ingesteld?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ziet er dus naar uit dat je de partities een beetje door elkaar hebt gegooid en dat ze nu niet meer leesbaar zijn.

Zoals in ieder geval, houdt de volgende regels aan.
1. schrijf niets meer naar de disks, iedere actie vermindert de kans op data recovery
2. ga niet klooien in diskmanagement, ook al zou het veranderen van je partitie niet direct de data moeten kosten, het kan altijd verkeerd uitpakken.
3. pak een deugdelijk recovery programma en probeer zoveel mogelijk terug te krijgen, zorg voor een disk met voldoende ruimte en doorvoer die snel genoeg is (maar gezien het maar 320GB is is dat niet zo'n probleem).

En voor de toekomst.
- zet geen belangrijke data op je RAID0 array. 1 hickup van 1 van de disks kan je al dataverlies opleveren.
- maak backups. Als 1 disk sterft ben je alles kwijt (en als de disk echt ver heen is zie je die data nooit meer terug).
HDDs zijn erg goedkoop. Koop gewoon een extra disk erbij waar je je belangrijke data opzet, zodat je die niet kwijt kan raken en je in een soortgelijk geval als dit hooguit je savegames van games kwijt bent, maar je foto's gewoon terug kunt zetten.
- als je een backup maakt, gooi dan niet de originele meuk weg, want dan is je backup geen backup meer, maar je origineel. Belangrijk spul zet je altijd op 2 of meer plekken.

In elk geval lijkt me dat je met de FAQ en bovenstaande reacties genoeg vooruitkunt. Dit topic gaat op slot, mocht je tegen een zeer specifiek probleem aanlopen kun je een nieuw topic openen, maar dit is dermate algemeen dat je uit oude topics en de FAQ genoeg info kunt halen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.