Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:31
Hallo tweakers,

Sinds gisteren zit ik met het probleem dat windows tijdens opstart direct na het weergeven van het bureablad nieuwe randapparatuur gaat detecteren en vraagt om de drivers automatisch of handmatig te zoeken (wizard).

Op zich niets mis mee, echter op dat moment werken zowel mijn toetsenbord als muis (via setpoint software aangestuurd) nog niet. Ik kan dus helemaal niets uitrichten. Alle usb poorten geprobeerd. wat nu?

Even een overzicht van de hardware die ik heb en korte voorgeschiedenis van de handelingen die ik heb verricht welke er toe geleidt hebben dat ik op dit probleem stuit:

Specs:
GFX-kaart oud: Asus Geforce 8800GTX
GFX-kaart nieuw: Sapphire HD4870, DDR5, 1gig
Mobo: Asus P5n32-e SLI (Nforce 680i chipset)

Akties:
1) vanwege defect, oude gfx kaart verwijderd alsmede de bijbehorende drivers via conf. scherm in veilige modus zover mogelijk. Restant via reguliere modus.
2) nieuwe gfx kaart ingeprikt, driver vanaf cd-rom installed.
3) laatste driverupdate van ATI eroverheen installed

--> niet gewenste resultaat ingame, had daarom vermoeden dat Asus mobo niet lekker communiceerde met deze ATI kaart (na uitvoerig tweaken van settings)

4) dus niet cruciale mobo drivers verwijderd (m.u.v. ethernetdriver) en reboot gedaan

--> na reboot kwamen (begrijpelijk) de eerste meldingen dat o.a. de SM-buscontroller, High Def Audio Bus en SCSI/RAID controller (iedereen kent dit gezeur wel) niet gevonden konden worden. Op zich niets ernstig, is logisch want die moest ik nog reinstallen.

4) laatste Nforce drivers van Asus website vervolgens gedownload en geinstalleerd. Na installatie direct weer reboot gedaan zoals verzocht.

toen begon de ellende, de wizard blijft continu direct na opstart van het bureaublad inkomen om te zoeken naar de gewijzigde apparaten terwijl muis en toetsenbord nog niet actief zijn...

Heb zelf overwogen om heel XP eraf te flikkeren en opnieuw te installen maar vraag mij af of dit een oplossing is aangezien XP wel start en het probleem zich bij het mobo bevindt?

Wellicht de batterij uit het mobo wippen en ff harde reset?

Ben geen grote leek maar tips van pro's worden erg gewaardeerd. _/-\o_

BVD!

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Heb je niet ergens anders een PS2 muis en toetsenbord? Dat zou ik eerst proberen, dan gewoon setpoint drivers installeren ofzo en dan moet je verder kunnen.

Als dat niet werkt, re-install is op zich wel het beste, maar lijkt me erg overdreven, zeker als je de drivers goed hebt verwijderd. Maar als het ingame niet lekker werkt is re-install misschien toch aan te raden.

Als tobo in BIOS wel werkt zou ik het sowieso meer in de software zoeken en niet in de hardware. Je zou eventueel een herstel van je installatie kunnen maken in DOS, met de XP cd. Heb je wel je files nog =). Ben er zelf altijd beetje wantrouwig over als je enorm met je drivers moet kloten om iets werkend te krijgen, maar in theorie moet alles na een goede driversweep net zo goed zijn als een verse install. Je kunt eventueel ook een linux-live CD proberen om te kijken of tobo en muis daarin wel werken, zo kun je alle belangrijke files backuppen en vervolgens een verse install op je HDD te mikken.

Als de performance slecht blijft, je kunt een BIOS update overwegen, er was tijdje geleden ook ergens dat je een BIOS update nodig had voor de nieuwste kaarten van nVidia (staat verder los van jouw setup en mobo, maar heel vaag herinner ik me daar iets van), kan dus zijn dat door de BIOS de boel niet echt lekker communiceert.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
zal inderdaad eerst eens een ps2 muis proberen om te kijken of ik daarmee de wizard kan annuleren zodat alle overige stuurprogramma's fatsoenlijk kunnen laden.

wbt re-install heb ik niet de beschikking over een floppy om de vereiste OEM raid-controller te installeren (windows xp ondersteunt deze namelijk niet standaard) |:(
Bij nieuwere mobo's kun je tegenwoordig wel via usb windows 'booten', maar geldt dit ook voor het installeren van zojuist genoemde raid-controller? (normaliter vanaf diskette via f6 optie bij reinstall van windows)
Is slipstreamen hier wellicht een optie aangezien ik wel een laptop heb met een cd-brander...

Daarnaast kom ik verscheidene versies tegen van de Nforce stuurprogramma's waaronder deze controller zou moeten vallen, maar welke is nu de juiste? e.g. vraid_driver_v540a of AEC_67160 ?

wbt BIOS. is deze zonder meer te flashen? Asus heeft er wel vaker een handje van slechte bios te leveren bij release van een bord en pas later een knappe versie uit te brengen. Iemand ervaring met dit mobo en of oude bios eventueel weer teruggezet kan worden? (volgens mij beschikt dit bord over deze functie).

BVD

[ Voor 4% gewijzigd door yinnemans op 13-05-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
ik krijg het systeem maar niet aan de praat. Zodra windows wordt opgestart loopt ie nog steeds vast en begint ie te zoeken naar stuurprogramma's voor gewijzigde hardware. Die ik dus niet handmatig kan zoeken aangezien keyboard en muis niet werken.

suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je het al geprobeerd met ps2 muis+tobo zoals je hierboven meldde? en verder zoals DjDuivert zei probeer het eens met een linux live cd tje.