Vanmiddag een mooie AMD k6-III+ gekocht incl. Gigabyte GA-5AX. zootje pc133 SD-RAM, en een geforce (de orginele) heb ik al klaarliggen. Dus binnenkort word het tijd om eens te zien tot welke hoogtes ik dit systeempje met een 21e eeuwse voeding + koeloplossing weet te drijven. Natuurlijk verbleekt zon antieke setup bij zelfs de meest brakke celeron van nu, maar het is dan vooral nostalgie wat me ertoe drijft om eens een mooi windows 98 / DOS 6.22 systeempje voor erbij te hebben. Zijn er meer tweakers die zoiets ondernomen hebben of eventueel van plan zijn? plaats hier al je opmerkingen en reacties. Ik hoor het maar al te graag.
Wees blij als je een K6-III 450 op 500 Mhz kan laten draaien. Er zit niet veel rek in die procs.
Met genoeg geheugen draai je vlot XP trouwens hoor.
Met genoeg geheugen draai je vlot XP trouwens hoor.
i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP
de + variant van de k6-III is gebakken op een kleiner procede, en heeft een lager voltage (1.8V zo uit mn hoofd). Deze zijn een stuk beter te clocken. Ze waren eigenlijk bedoeld voor laptops maar na de snel daaropvolgende introductie van de orginele athlon en duron viel de vraag al erg snel weg. In combinatie met een beetje moederbord komen deze prima boven de 600mhz uit.
[ Voor 24% gewijzigd door gravitone op 13-05-2009 21:52 ]
600mhz is nog altijd niet overdreven veel..gravitone schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:47:
600mhz uit.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Dit staat beter in Overclocking & Tweaking dan in Processors, Moederborden & Geheugen
Neem wel even de FAQ door en vul eventueel je startpost wat aan
Neem wel even de FAQ door en vul eventueel je startpost wat aan
Je hebt gelijk. Ik zal er voortaan even op letten 
Dit topic is dan ook eerst even bedoeld als animocheck om te zien of er uberhaubt interesse is in het onderwerp. Als die interesse er blijkt te zijn gaat er natuurlijk meer info volgen.
Dit topic is dan ook eerst even bedoeld als animocheck om te zien of er uberhaubt interesse is in het onderwerp. Als die interesse er blijkt te zijn gaat er natuurlijk meer info volgen.
Ach, retro overclocken... heb ooit wel eens een kersverse Intel Celeron 566 MHz overgeclocked naar 633 MHz door de FSB te verhogen. Ding draaide jarenlang stabiel (24/7).
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Natuurlijk zijn er meer mensen aan het retro overclocken 
[OC] Tualatin 1,13/256/133/1.475
Op dit moment bezig met een coppermine, ik ben bijna klaar en zal dan een update maken op mijn forum.
je mag je scores ook wel posten, gebruik de originele SuperPi op 512kb.
suc6 met je overclock
[OC] Tualatin 1,13/256/133/1.475
Op dit moment bezig met een coppermine, ik ben bijna klaar en zal dan een update maken op mijn forum.
je mag je scores ook wel posten, gebruik de originele SuperPi op 512kb.
suc6 met je overclock
..koop voor 45 euro een E2160 - 100% OC geen probleem, net zoveel pret als toen voor 2/3 van de prijs.Icekiller2k6 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:49:
[...]
600mhz is nog altijd niet overdreven veel..ik herinner nog toen ze een 800mhz 100% overclockte
god waar is de tijd naar toe
* edit: woops, prijsje verkeerd, nou ja.. je snapt het idee.
[ Voor 9% gewijzigd door Bene op 14-05-2009 08:57 ]
Je hebt het duidelijk niet begrepen.Bene schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:56:
[...]
..koop voor 45 euro een E2160 - 100% OC geen probleem, net zoveel pret als toen voor 2/3 van de prijs.
* edit: woops, prijsje verkeerd, nou ja.. je snapt het idee.

Je hebt iig het geschikte bord, ik heb zelf deze CPU gehad op een DFI K6BV3+, werkte goed, maar dat bord had enkele problemen:
- >100MHz FSB was niet mogelijk
- VIA MVP3 chipset is niet stabiel te krijgen met 6x100 met deze CPU, ongeacht voltage en koeling
De K6/III+ is een leuke CPU. Ik heb dat ding destijds gekocht als upgrade voor een K6/III-400, die ik ook al redelijk had overgeklokt: met undervolting van 2.4V naar 2.0V haalde dat ding 450MHz. Hoogste wat ik gehaald heb met de K6/III+ was 570MHz met 6x95, en 560MHz met 5x112 mbv SoftFSB. Bij die laatste moest helaas de 1MB L3 cache op het moederbord wel uit.
Over retro-overclocken gesproken: toen ik mijn K6/III verkocht had en de K6/III+ nog niet binnen was heb ik tijdelijk een Pentium 166MMX in dat bord gedrukt. Overclocken ging zonder problemen naar 2,5x100, een mooie winst van 50%. Performance in spellen was met die opgefokte Pentium MMX hoger dan met de K6/III.
- >100MHz FSB was niet mogelijk
- VIA MVP3 chipset is niet stabiel te krijgen met 6x100 met deze CPU, ongeacht voltage en koeling
De K6/III+ is een leuke CPU. Ik heb dat ding destijds gekocht als upgrade voor een K6/III-400, die ik ook al redelijk had overgeklokt: met undervolting van 2.4V naar 2.0V haalde dat ding 450MHz. Hoogste wat ik gehaald heb met de K6/III+ was 570MHz met 6x95, en 560MHz met 5x112 mbv SoftFSB. Bij die laatste moest helaas de 1MB L3 cache op het moederbord wel uit.
Over retro-overclocken gesproken: toen ik mijn K6/III verkocht had en de K6/III+ nog niet binnen was heb ik tijdelijk een Pentium 166MMX in dat bord gedrukt. Overclocken ging zonder problemen naar 2,5x100, een mooie winst van 50%. Performance in spellen was met die opgefokte Pentium MMX hoger dan met de K6/III.
Helaas heeft AMD tot na de K6 gewacht met het implementeren van een een pipelined FPU. Floating point performance was dan ook erg zwak vergeleken in met intel de meeste gevallen. 3DNow! was een mooie SIMD aanvulling die de performance flink verbeterde, maar helaas maar door vrij weinig software ondersteund werd. Binnenkort na wat verder onderzoek eens kijken welke videokaart drivers de meeste 3dnow optimalisatie hadden en een bijbehorend kaartje op de kop tikken. Ik moet ook eens gaan kijken of 3dnow patches voor bijvoorbeeld quake2 nog te downloaden zijn ergens.
Hehe, grappig. De laatste serieuze overclocks die ik heb gedaan (en zo oud ben ik niet) waren juist met een K6-III+ tot 6nogwat MHz op nota bene een Aopen bordje. Die is vrij snel overleden, omdat Aopen net als de paar jaren daarna gewoon brak spul was. De VRM had het helemaal opgegeven, maargoed, er zaten goede OC-opties op.
Daarna nog aan coppermines gezeuld, maar ik heb nooit een tualatin gehad tot m'n 4kg laptop (1.13 GHz mobile tualatin, Dell C810). Daarna ben ik nooit meer zo geinteresseerd geweest in overclocken, hoewel de kennis altijd nuttig is gebleven en ik anand/dergelijke sites nog steeds met interesse volg.
De ervaring is dat er zo'n ontzettend dikke plaat staal op de cpu zit dat je weinig kunt doen zonder eens flink te gaan zagen aan die amd'tjes. Ook was destijds het fenomeen stepping nog niet zo ingeburgerd, hoewel het duidelijk was met Celeron 400's dat het wel degelijk uitmaakte kon je nog niet goed opzoeken welke nieuwer/beter zou zijn. Als je terugleest zul je zien dat het behoorlijk amateuristisch werk was vergeleken met tegenwoordige overclocks.
Het grootste voordeel dat je hebt is dat het procédé nog 3.3V tolerant is, je kunt je cpu dus niet zomaar wegroken door even flink te gaan klooien met spanningen. Na 180nm was dit definitief over, hoewel high-k processen nog steeds toleranter zijn dan eerdere 'low'-k processen kun je tegenwoordig niet ver meer over de 2V gaan voor hij direct fysiek kapot gaat.
Daarna nog aan coppermines gezeuld, maar ik heb nooit een tualatin gehad tot m'n 4kg laptop (1.13 GHz mobile tualatin, Dell C810). Daarna ben ik nooit meer zo geinteresseerd geweest in overclocken, hoewel de kennis altijd nuttig is gebleven en ik anand/dergelijke sites nog steeds met interesse volg.
De ervaring is dat er zo'n ontzettend dikke plaat staal op de cpu zit dat je weinig kunt doen zonder eens flink te gaan zagen aan die amd'tjes. Ook was destijds het fenomeen stepping nog niet zo ingeburgerd, hoewel het duidelijk was met Celeron 400's dat het wel degelijk uitmaakte kon je nog niet goed opzoeken welke nieuwer/beter zou zijn. Als je terugleest zul je zien dat het behoorlijk amateuristisch werk was vergeleken met tegenwoordige overclocks.
Het grootste voordeel dat je hebt is dat het procédé nog 3.3V tolerant is, je kunt je cpu dus niet zomaar wegroken door even flink te gaan klooien met spanningen. Na 180nm was dit definitief over, hoewel high-k processen nog steeds toleranter zijn dan eerdere 'low'-k processen kun je tegenwoordig niet ver meer over de 2V gaan voor hij direct fysiek kapot gaat.
Echt een plaat staal is het niet, tis meer een klein alu kapje die de core moet beschermen. Als je dat kapje eraf haalt komt daar een CPU onderweg die is te vergelijken met het uiterlijk van een SocketA CPU. Bijkomend nadeel is dat de core net zo fragiel of misschien nog wel fragieler is dan die van de eerste serie Athlons.
Oh, en voor je gaat uncappen: de scherven van een gecrushte core zijn scherp, pas op voor je vingers.
Oh, en voor je gaat uncappen: de scherven van een gecrushte core zijn scherp, pas op voor je vingers.
Ik heb die van een vriend zo uit de doos op 550MHz gezet destijds. Hij draait nu nog steeds. Niks geen aanpassingen aan voltage gedaan. Ik meen dat ik alleen het fsb heb verzet. Het was eigenlijk per ongelijk een overclock. Ik had hem per ongelijk op de verkeerde settings staan en hij draaide goed, dus waarom veranderen dacht ik toen...
Pagina: 1