[ALG] Welke taal is 'next'? *

Pagina: 1
Acties:
  • 3.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Hiya,

Ik ben ruim een jaar geleden gestart met het leren coden in php. Ik heb daarbij veel kleine applicaties gebouwd in combinatie met MS SQL 2000/2005/2008, en daarbij een flinke kennis gekregen over SQL, zowel mysql als mssql, en php.

Ik heb mijn eerste cmsje gebouwd, een paar maandjes geleden , en wil me nu gaan focussen op een andere programmeer taal, en vroeg me af wat mensen hier denken over de volgende stap.

Ik zou graag kleine programmaatjes willen kunnen programmeren die wat database werk doen (records updaten, info laten zien on screen etc).

In september 2009 wil ik een opleiding informatica gaan starten (heb nu 2 jaar in athene gewerkt bij een klein IT bedrijfje), en heb gezien dat ze in deze opleiding veel aan java doen, wellicht omdat het erg strikt is wanneer het op OOP aankomt. Is dit de reden, of puur omdat er meer documentatie over java beschikbaar is e.d. ?

Ik heb al flink wat research gedaan:

- Delphi (2009 RAD studio):
Lijkt een zeer vriendelijke IDE, echter is (turbo)pascal een nieuwe taal voor me. Ik heb natuurlijk de logische functies allemaal wel in mijn hoofd, echter is de syntax nieuw. +1 voor de gemakkelijk design functionalities, -1 voor de nieuwe syntax.

- C++ / MS Visual C++ 200x:
Daar C++ vrij dicht bij php ligt qua syntax (flinke lappen uitzonderingen daargelaten) zag dit er in eerste instantie goed uit. Heb enkele chapters uit een e-book doorgewerkt, en kwam al vrij snel tot een fatsoenlijk (console-)programma met i/o. Ik heb me nog weinig verdiept in MS Visual C++, echter wel gezien dat je daar (net als bij delphi) een designer mode hebt (VCL?), en dus ook vrij snel mee aan de gang kunt.

- Java:

Ik heb mij tot dusver nog nooit met java en/of javascript beziggehouden. De syntax is similar t.o.v. C++ voor zover ik gezien heb, + op mijn aankomende opleiding wordt er _heel_ veel gedaan met java. Ik denk dat dit wellicht komt doordat Java puur OOP is, en ze studenten die nog geen kennis hebben van OOP er kennis mee willen laten maken. Ik heb echter WEL knowledge van OOP, en de chapters in de ebooks van delphi/visual c++ over OOP bevielen me prima, en kon ik prima begrijpen en implementeren -> simpele examples anyway).

The _real_ question here...

Ik vraag mij af wat het slimste is om verder te doen. Het lijkt mij dat Delphi gemakkelijk is om snel resultaat mee te boeken icm de vriendelijke design interface. Echter wil ik niet iets gaan doen waar ik eigenlijk niks meer mee doe later. In dat opzicht lijkt het mij slimmer om c++ (of zelfs c#) te gaan bekijken. Ik ben nu natuurlijk maar bezig met de basis te verkennen van de verschillende talen. Ik vraag me af wat jullie (in ervaring) zouden kiezen?

Alvast bedankt,

Erik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is een cliché, maar de taal die je gebruikt is slechts een hulpmiddel.

Als je wil oefenen met OOP kan ik je van harte Java en C# aanbevelen, deze talen hebben flink uitgebreide libraries voor echt alles, van databaseaansturing tot UI-ontwerp.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Okay.

Ik ben vrij bekend met OOP, dus om een keuze te maken m.b.t het leren van OOP of niet is in deze casus niet aan de orde, in ieder geval niet voor mij :)

Ik ben gewoon op zoek naar de taal waarmee ik snel resultaat boek && waar ik later mee verder kan in een meer serieuze omgeving.

Ik heb in de specs van mijn opleiding eigenlijk alleen java kunnen vinden, en ben dus niet bekend met welke andere taal ze aanbieden...

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

las3r schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:42:
Okay.

Ik ben vrij bekend met OOP, dus om een keuze te maken m.b.t het leren van OOP of niet is in deze casus niet aan de orde, in ieder geval niet voor mij :)

Ik ben gewoon op zoek naar de taal waarmee ik snel resultaat boek && waar ik later mee verder kan in een meer serieuze omgeving.

Ik heb in de specs van mijn opleiding eigenlijk alleen java kunnen vinden, en ben dus niet bekend met welke andere taal ze aanbieden...

Erik
Ligt er natuurlijk ook aan op wat voor platform je nu werkt. Als dat een windows machine is en je .net 3.5 hebt dan zal ik zeker voor c# gaan.

Als je meer wilt richten op linux zal ik voor Java gaan.

Nu kan het natuurlijk ook andersom, maar dat vind ik persoonlijk overkill ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Okay.

Wat is 'vrij bekend met OOP' zijn ?
Als je hebt leren programmeren in PHP, en hooguit een jaar 'programmeerervaring' hebt, sta mij dan toe om dit toch serieus in twijfel te trekken.
OOP is wel wat meer dan 'een class schrijven'.

Taal doet er niet toe.
Het zijn de principes die erachter zitten die belangrijk zijn; Als je nu C# of Java leert, dat maakt niet uit. In beide talen heb je dezelfde belangrijkste taalconstructies, en ze stoelen beide op eenzelfde paradigma.

Als je echter naar een ander soort taal kijkt, een functionele taal bv (bv F#), dan is dat weer heel iets anders.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Uiteraard staat het vrij om twijfel te trekken, echter begrijp ik het concept OOP, heb ook (wellicht bekend) het codeigniter (php) framework gebruikt om enkele programmas te programmeren, welke vrijwel volledig OOP in elkaar steekt. Natuurlijk ken ik niet alle ins- and outs, dat is onmogelijk in het tijdsbestek waarin ik php heb leren programmeren.

In principe wil persoonlijk een aantal win32 applicaties schrijven, zoals al aangegeven in de startpost, en dus puur geinteresseerd in de genoemde talen, daar ik veel goede verhalen over eigen alle 3 de talen heb gehoord :)

Ik denk dat ik voor C-flat ga, klinkt goed, ga even kijken naar beschikbaarheid van een paar boektitels (tips, iemand?)

Thanks tot dusver.

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
las3r schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:23:
Ik denk dat ik voor C-flat ga
C-Sharp ;) (of C-Pound :P )

(En een tikje van SEA naar PRG ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 14-05-2009 11:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
C-sharp, zucht (teveel met muziek bezig geweest laatste paar dagen (flat/sharps)).

Thanks for the smack, Ik wou niet per direct naar PRG daar er in principe geen code besproken wordt, maar toch bedankt!

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Okay.

De meest opleidingen gebruiken Java omdat het een industrie standard is (een, niet de), redelijk streng OO is, cross platform is (wij hadden zowel Sun sparqs als PCs, dus dat je code portable was was nogal een pre) en een 'managed' omgeving is. Wij zijn dus begonnen met Java en hebben later wat vakken met C++ gewerkt. Verder natuurlijk Prolog, maar dat is niet iets waar je gewone applicaties in bouwt natuurlijk.

Ik kan je in ieder geval aanraden om met Java te beginnen. Je hebt er profijt van later omdat je opleiding veel in Java zal doen. Kwa ontwikkelsnelheid zit er niet veel verschil tussen Java en .Net. GUI bouwen is wat complexer in Java, maar dat kan je ontwikkelomgeving voor je afhandelen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ja, ik zou ook voor C# gaan. Goede taal, en ligt nog dicht bij web development. Je kan misschien beginnen met ASP.NET in C# en dan doorgroeien naar "normale" applicaties in C# .NET.

Apress heeft veel (beginners) boeken hierover. En O'Reilly's "C# 3.0 in a nutshell" voor de meer geavanceerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 21-09 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je je taalkeuze af laat hangen van syntax dan heb je er nog niet veel van begrepen :). De in de taal gebruikte paradigima's zijn veel belangrijker dan wat syntactuele kwesties. Dat je in Delphi een blok begint en eindigt met "begin" en "end" ipv accolades heb je zo aangeleerd. Dat je in C++ veel beter na moet denken over memory management en bijbehorende verantwoordelijkheden is weer een heel ander verhaal.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
In jou positie zou ik juist zelf in .Net C# aan de slag gaan en op school bezig zijn met Java. De OOP principes die je op school in Java leert kun je ook in C# toepassen. Het voordeel is dat als je van school afkomt je ervaring met beide talen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 18:07

ErikKo

Rippie

Ik heb nu ongeveer 3-4 jaar Java gehad op school. Goede taal met een brede keuze aan libraries die een hoop functionaliteit voor je regelen. Tegenwoordig krijgen de nieuwe studenten C#.Net. Toen ik van een eerstejaars een enigszins ingewikkelde vraag kreeg kon ik deze vrij simpel beantwoorden, puur omdat C# zoveel op Java lijkt. Ik zou aanraden te kiezen tussen C# of Java, omdat dit een goed begin is in programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Je zou ook kunnen overwegen om Delphi Prism (of Oxygene) te gebruiken een mooie taal dat gebaseerd op Object Pascal en andere talen. Het werkt erg fijn en het is van Nederlandse bodem! De maker heeft ook nog een leuke tool geschreven voor C# > Oxygene: http://blogs.remobjects.com/blogs/ck/

Zie ook: http://www.remobjects.com/oxygene.aspx#3 of http://prismwiki.codegear.com/en/Main_Page

[ Voor 27% gewijzigd door alienfruit op 14-05-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou ook voor Java gaan vanwege z'n platform onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Bedankt voor alle reacties, @.oisyn - je hebt gelijk, naar mate ik meer met alle languages bezig ben (naslag) wordt het me steeds duidelijker dat het in principe weinig met 'DE TAAL' te maken heeft, meer met wat je zelf prefereert, en de methode die je zelf wilt gebruiken.

Inderdaad zijn de logische functies allemaal gelijk, just een andere syntax.

Ik denk dat ik Java voor in de late uurtjes als 'voor erbij' houd, en dan volop met C# bezig ga.

ASP.NET is toch een web-taal such as php, maar dan microsoft branded? Ik zou graag de meeste efficiente route volgen, as in , first do ASP.NET (basics leren) dan over naar C# + .NET (om .net serieus te gaan leren + gebruiken) etcetera.

Uiteindelijk is mijn vraag van dit topic dan ook beantwoord, echter meningen zijn nog steeds welkom :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
las3r schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 00:44:
ASP.NET is toch een web-taal such as php, maar dan microsoft branded? Ik zou graag de meeste efficiente route volgen, as in , first do ASP.NET (basics leren) dan over naar C# + .NET (om .net serieus te gaan leren + gebruiken) etcetera.
Neen.
ASP.NET is een 'platform' of 'technologie' zo je wil, maar geen taal.
Als je een ASP.NET applicatie wilt gaan maken, dan gebruik je C# of VB.NET bv als achterliggende programmeertaal.
(Dus toch maar best eerst .NET en C# leren (.NET leren adhv C#, en meteen ook C# leren), en daarna ASP.NET)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

.oisyn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:47:
Als je je taalkeuze af laat hangen van syntax dan heb je er nog niet veel van begrepen :). De in de taal gebruikte paradigima's zijn veel belangrijker dan wat syntactuele kwesties. Dat je in Delphi een blok begint en eindigt met "begin" en "end" ipv accolades heb je zo aangeleerd.
Misschien dat syntax niet de enige reden is waarop je een taal kiest, maar het lijkt mij dat het wel degelijk een belangrijke factor kan zijn. Een betere expressiviteit van een taal in het algemeen of binnen een bepaald domein zou voor mij best een doorslag gevende reden kunnen zijn.

Neem bijvoorbeeld de expressiviteit van Java en Groovy voor het berekenen van het totaal aantal replies in een lijst van topics:

Java:
1
2
3
4
List<Topic> topics = ...;
int total = 0;
for(int i = 0; i < topics.size(); i++)
    total = total + topics.get(i).replyAmount;

Groovy:
1
def total = topics.collect { it.replyAmount }.sum()

niet heel overtuigend :P, maar het gaat om het idee

signature has expired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sihaya schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:20:
[...]
Neem bijvoorbeeld de expressiviteit van Java en Groovy voor het berekenen van het totaal aantal replies in een lijst van topics:
Java:
1
2
3
4
List<Topic> topics = ...;
int total = 0;
for(int i = 0; i < topics.size(); i++)
    total = total + topics.get(i).replyAmount;
Die Java code schrijf je normaal eenvoudiger:
Java:
1
2
3
4
int total = 0;

for(Topic t : topics)
    total += t.replyAmount;

Ook wel mooi:
Python:
1
total = sum(t.replyAmount for t in topics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:44
Hoe kan je ooit nog Java schrijven als je Python geproeft hebt? Python is slank, elegant, en bondig. Java is... verboos (eufemisme) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

phobosdeimos schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:48:
Hoe kan je ooit nog Java schrijven als je Python geproeft hebt? Python is slank, elegant, en bondig. Java is... verboos (eufemisme) :p
Het gaat hier om een nieuwe (eenvoudige) taal, Python vergt al wel wat basis kennis mbt programmeren. Daarom raad ik deze taal ook niet aan voor de TS.

Hij kan IMO beter voor Java gaan (echt platform onafhankelijk) en anders C# voor alleen Windows en eenvoudiger GUI bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Thanks voor alle replies dusver.

Python ben ik in principe (nog) niet geinteresseerd in, echter java klinkt goed.

Echter, zal ik op het HBO wel bezig gaan met java, dus lijkt het mij het beste om met C# aan de slag te gaan, ben al bezig :)

Het bevalt allemaal goed, goed te doen, valt me niks tegen - gelukkig.

Heeft iemand nog suggesties betreffende studiemateriaal, c.q. redelijk betaalbare boektitels voor C# ? (up to 75 EURI / piece)

Erik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik weet niet welke IDE je gebruikt, maar als je in VS werkt en je selecteerd een methode en ramt dan f1 dan gaat ie bij mij altijd naar een bijpassende MSDN pagina (voorbeeld code). Anders kun je onderin je scherm ook altijd nog de "Code Definition Window" aanklikken, dan krijg je meestal ook een summiere regel hoe de werking beschrijft!

Ik haal meestal mijn (voorbeeld) code van http://www.codeproject.com/ (wel registreren als je de source wilt downloaden)

Daar staat hartstikke duidelijk uitgelegd hoe de code in elkaar steekt.

Verder kun je natuurlijk http://www.c-sharpcorner.com/ gebruiken, vind ik persoonlijk iets minder prettig dan CodeProject, maar soms staat het hier wel wat er niet op CodeProject staat.

Ik heb zelf geen lectuur aangeschaft voor C#, maar kan toch prima uit de voeten met die taal!

Succes iig!

Je kunt altijd nog luisteren naar C# :P http://www.bol.com/nl/p/m...00004003157610/index.html

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 16-05-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:51

Haan

dotnetter

Voor boekentips kan je hier eens kijken: [Alg] Centraal boekentopic - part II

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Thanks a lot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

phobosdeimos schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:48:
Hoe kan je ooit nog Java schrijven als je Python geproefd hebt? Python is slank, elegant, en bondig. Java is... verboos (eufemisme) :p
Even zeggen:
- sinds ik "overgestapt" van Java/C/C++ naar Python, is mijn leven als programmeur er een pak gemakkelijker op geworden..
- Net als voor C# zijn er voor Python talloze "modules" beschikbaar, van GUI-framework- tot db-systeem-wrappers.
- Python is gebouwd bovenop C, waarmee ik wil zeggen dat dit een performante taal kan zijn, ondanks dat het vanuit een interpreter geopend wordt.
- Komodo heeft een goede grafische debugger (à la Visual Studio), mocht er al eens iets mis gaan.

Kortom: ik zou deze taal aan zowat iedereen aanraden die mij vraagt naar een "betere" taal dezerdagen, niet enkel om de syntax, die zoals phobosdeimos al zei, verschrikkelijk elegant en slank en ... is, maar ook om het "gevoel" dat je krijgt eens je met deze taal werkt: de meeste andere talen gaan inderdaad verboos en overbodig voelen..

R3

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Idd R3veNG! Toen ik nog vooral C en C++ schreef, af en toe wat Java erbij, merkte ik dat ik vooral enorm veel tijd moest investeren om mijn gedachten in de programmeertaal om te zetten. Zelfs relatief eenvoudige dingen kosten in C of C++ erg veel code en tijd.
Dat is voorbij met Python, hoe het in je hoofd zit vertaald eigenlijk regelrecht naar code.
Ofwel is mijn brein gewoon python-compatible :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Er zit wel een gigantisch verschil tussen C(++) en C# of Java hè :P De laatste twee hebben een heel framework waarmee je heel snel iets neer kan zetten en een hoop dingen (qua UI en memory mgmt e.d.) voor je gedaan worden. Daartegenover staat dan weer dat je inlevert op performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Oké je hoeft je van memory management niks aan te trekken bij Java, maar dan nog is alles zo ongelooflijk verbaal! Zelfs voor eenvoudige zaken moet je talloze lijnen code schrijven. En ze dwingen je om alles op de OOP manier te doen, terwijl dat niet altijd de beste manier van werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
phobosdeimos schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:15:
Oké je hoeft je van memory management niks aan te trekken bij Java, maar dan nog is alles zo ongelooflijk verbaal! Zelfs voor eenvoudige zaken moet je talloze lijnen code schrijven. En ze dwingen je om alles op de OOP manier te doen, terwijl dat niet altijd de beste manier van werken is.
"Verbaal"?

Dat je in Java meer code moet schrijven is een nonargument dat veel Python aanhangers gebruiken. Een compleet non-issue als je een fatsoenlijke IDE gebruikt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Hydra schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:22:
[...]

"Verbaal"?

Dat je in Java meer code moet schrijven is een nonargument dat veel Python aanhangers gebruiken. Een compleet non-issue als je een fatsoenlijke IDE gebruikt.
Ja want je IDE schrijft de code in jouw plaats zeker?
Ik heb mijn 3 lijnen python in vim sneller getypt dan jij je 20 lijnen Java met Intellisense hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

phobosdeimos schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:44:
[...]

Ik heb mijn 3 lijnen python in vim sneller getypt dan jij je 20 lijnen Java met Intellisense hoor ;-)
De IDE (iig Visual Studio) genereert inderdaad zeer veel code (honderden tot duizenden regels, afhankelijk van wat voor soort project je doet).
Python heb ik nooit mee gewerkt, maar je kan mij niet wijsmaken dat als je iets met een GUI doet, dat je dat met Python veel eenvoudiger doet, vergeleken met Java of C# icm goede IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Je geeft zelf toe dat je kennis niet verder reikt dan windows desktop applicaties, en toch oordeel je over zaken die je niet kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Leuk dat elke discussie over programmeertalen keer op keer verzandt in een discussie over toolkits en frameworks. Als je een tijdloze taal wil leren die nog heel lang op voldoende grote schaal gebruikt zal blijven: C en C++. Voor desktop applicaties onder Windows is C# al jaren populair maar het is maar net in welk domein je software wil ontwikkelen. C en C++ zijn veel breder toepasbaar. Voor minder performancekritische toepassingen die je snel wil opzetten is Python, zoals iemand al zei, ook erg interessant. En dat draait inmiddels zo'n beetje op alle platformen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

phobosdeimos schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:31:
Je geeft zelf toe dat je kennis niet verder reikt dan windows desktop applicaties, en toch oordeel je over zaken die je niet kent?
ik heb het nergens over windows desktop applicaties :?
Maar kan je ook nog iets onderbouwen met een voorbeeld, of een link o.i.d. om mijn gebrek aan kennis wat bij te vijzelen?

[ Voor 39% gewijzigd door Haan op 16-05-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

R3veNG schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:21:
- Python is gebouwd bovenop C, waarmee ik wil zeggen dat dit een performante taal kan zijn, ondanks dat het vanuit een interpreter geopend wordt.
Sorry hoor, maar dit is echt complete bullshit. Er zit zelfs niet een kern van waarheid in.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Light
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

Ik zou zoals .oisyn terecht op wees je voornamelijk focussen op de programmeer concepten. Als die kan scheiden van de programmeertaal met het alleen leren van een taal(met af en toe een scheef oog naar andere talen) raad ik je aan gewoon alleen Java(1 taal, dus dezelfde als op school). Als je, met een kritische maar rechtvaardige blik in 1,5 jaar op java stort en dan een half jaar c#(of andere taal) erbij leert ben je volgens mij veel verder dan 2 jaar lang parallel beide te leren

Maar iedereen leert weer net even anders als je merkt dat het prima werkt...
phobosdeimos schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:44:
[...]

Jij typt je code nog? :')

Java + Intellisense 8)7

Wat betreft performance, schrijf het in taal x profile het en mocht je dan nog in alle onwaarschijnlijkheid tegen een beperking aanlopen dat het platform van taal x met zich mee brengt kan je dat geïsoleerde kleine stukje dan nog in c of in assembler schrijven. Of performance dus een goede reden is om voor een taal te kiezen....

[ Voor 15% gewijzigd door Mr_Light op 16-05-2009 17:58 ]

IceManX schreef: sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 08:59
las3r schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:02:
Heeft iemand nog suggesties betreffende studiemateriaal, c.q. redelijk betaalbare boektitels voor C# ? (up to 75 EURI / piece)

Erik.
Een boek over Design Patterns kan heel leerzaam zijn. Heb niet gelezen of je er al mee bezig bent geweest of niet. Blader zo'n boek eens even door, en je komt ineens termen tegen die je in die taal ook veel terug ziet komen (adapters, factories etc). Het helpt ook enorm vanwege het feit dat het je inzicht geeft over hoe je je code goed kan structureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

.oisyn schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:30:
[...]

Sorry hoor, maar dit is echt complete bullshit. Er zit zelfs niet een kern van waarheid in.
Mijn excuses, .oisyn, ik bedoelde CPython, niet Python.. My bad..

http://python.org/about/ meldt dit:
...thanks to a highly optimized byte compiler and support libraries, Python code runs more than fast enough for most applications.
Python is onbetwistbaar een "snel uitgevoerde" taal, onafhankelijk voor wat je het gebruikt.. Je vindt altijd wel een voorbeeld van software waar performantie van kritieke aard is en waar dus Python ongeschikt / te traag is. Maar dat kan voor elke taal wel bedacht worden, niet?
Trouwens, C# is Microsoft-only, dat vind ik ook een minpunt. Op auto-completers (Intellisense, Eclipse, NetBeans) vertrouwen tijdens het coden vind ik ook maar wat scheef. Als zo'n service zijn database niet correct bijhoudt, schrijf je mss een chunk code waar wat fouten inzit.. Die later gaan oplossen kost tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik gok dat het aantal fouten in een database als Intellisense kleiner zijn dan in je eigen geschreven code. Een fout in zo'n verzameling code wordt onmiddellijk gespot door een community die daar op reageert. Zoiets wordt veel sneller gevonden en opgelost dan fouten in je eigen code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik gebruik ook wel af en toe "omnicompletion" in vim, maar om daar echt op te steunen? Intellisense verslaafden zijn dan zo'n types die op geen enkele vraag meer kunnen antwoorden als wikipedia down is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

phobosdeimos: Ik kon me perfect met je inleven toen je in een vroegere post zei dat Python-code dichter aanleunt met de algoritmes die je voor ogen hebt in je hoofd, maar nu ga je een beetje de flamerige toer op..

Intellisense is zeker weten handig, bvb. als er ergens een overloaded method is en je wilt weten of de parameters die je keihard aan het meegeven bent, kloppen. Anders zou je in C++ bvb. al in headers moeten gaan zoeken naar de signature(s) van de betreffende methods.. Op zo'n moment win je net tijd, zonder dat je je overlaat aan brainless programmeerselen. Waar ik wel tegen ben, is bvb. in NetBeans, waar je IDE zelf je import's gaat managen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
phobosdeimos schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:12:
Ik gebruik ook wel af en toe "omnicompletion" in vim, maar om daar echt op te steunen? Intellisense verslaafden zijn dan zo'n types die op geen enkele vraag meer kunnen antwoorden als wikipedia down is.
Hoezo? Ik weet exact wat ik wil typen. Ik schrijf alleen de helft en ram continue op Ctrl + Spatie voor de auto-complete. Dingen die ik keer op keer overnieuw moet schrijven (headers en dingen) laat ik lekker automatisch genereren.

Ik weet precies wat ik wil hebben én hoe ik er zo makkelijk mogelijk aan kan komen. Dat is het voordeel van dat soort dingen.

Ik kan me wel voorstellen dat je argument opgaat voor bijvoorbeeld frameworks of standaard pakketten. Niemand die meer weet hoe een mailtje gestuurd moet worden, iedereen vertrouwd op de framework-code die alles afhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Heb je dan al eens naar CodeRush gekeken? Die heeft leuke uitbreidingen voor Visual Studio. Ga je een stuk sneller van tikken of werken.

Zie: http://www.devexpress.com...Add-in/Coding_Assistance/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

Zo is er ook Visual Assist X..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 23:38

RayNbow

Kirika <3

R3veNG schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:41:
Trouwens, C# is Microsoft-only, dat vind ik ook een minpunt.
C# heeft een Ecma en ISO standaard en een open source implementatie.
Op auto-completers (Intellisense, Eclipse, NetBeans) vertrouwen tijdens het coden vind ik ook maar wat scheef. Als zo'n service zijn database niet correct bijhoudt, schrijf je mss een chunk code waar wat fouten inzit.. Die later gaan oplossen kost tijd en geld.
Welke database? De database die de IDE bijhoudt terwijl hij je code on-the-fly parset? Als die database niet goed wordt bijgehouden en daardoor foute code gegenereerd wordt, dan merk je dat meteen omdat de code on-the-fly gecompiled wordt (in Eclipse's JDT geval).

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Light
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

Op auto-completers (Intellisense, Eclipse, NetBeans) vertrouwen tijdens het coden vind ik ook maar wat scheef. Als zo'n service zijn database niet correct bijhoudt, schrijf je mss een chunk code waar wat fouten inzit.. Die later gaan oplossen kost tijd en geld.
Dan zou ik je interperter ook maar niet meer vertrouwen.
In academica zweer is de kous daarmee misschien af maar in de praktijk is het toch wel een beetje anders..
(daar hoeven we hopelijk geen 30 berichten aan te besteden hoop ik?)

[ Voor 37% gewijzigd door Mr_Light op 16-05-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Mr_Light schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 23:45:
[...]

Dan zou ik je interperter ook maar niet meer vertrouwen.

[...]

In academica zweer is de kous daarmee misschien af maar in de praktijk is het toch wel een beetje anders..
(daar hoeven we hopelijk geen 30 berichten aan te besteden hoop ik?)
So what, als je het geen geschikte taal vind voor de ontwikkeling van jouw pakket, dan gebruik je toch gewoon een andere die je wel geschikt is ?
En dat gezever over die intellisense DB is imho ook maar bullshit.

Verder ben ik het met .oisyn eens ; ik heb het trouwens in deze thread ook al aangehaald; de concepten, daar draait 't hem om. De syntax die je gebruikt, maakt uiteindelijk niet veel uit.
Als je kan programmeren in C#, dan kan je het ook in Java. (Ik heb het dus over 'programmeren'; ik zeg niet als je 'C# kent').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Mijn excuses, .oisyn, ik bedoelde CPython, niet Python.. My bad..

http://python.org/about/ meldt dit:

[...]
Tja, ik heb geen idee waarin Python of CPython geïmplementeerd zijn, maar mijn punt was dat je argument "het is geimplementeerd is C, dus het zou wel snel kunnen zijn" nergens op slaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

.oisyn schreef op zondag 17 mei 2009 @ 04:49:
[...]

Tja, ik heb geen idee waarin Python of CPython geïmplementeerd zijn, maar mijn punt was dat je argument "het is geimplementeerd is C, dus het zou wel snel kunnen zijn" nergens op slaat :)
C++:
1
2
3
4
while(1)
{
   sleep(1);
}

Is niet de meest snelle C code, dat ligt idd aan de implementatie van de programmeur. Snelle code hoeft niet automatisch beter te zijn dan trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Light
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

whoami schreef op zondag 17 mei 2009 @ 01:33:
[...]

So what, als je het geen geschikte taal vind voor de ontwikkeling van jouw pakket, dan gebruik je toch gewoon een andere die je wel geschikt is ?
Het ging erom dat als je het daarmee af doet; dat je dan je kop in het zand steekt. Of het wel of niet een factor is om voor een taal te kiezen ging het helemaal niet over. Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoals eigenlijk alle "Welke taal moet ik kiezen" ( http://gathering.tweakers...it+forum&x=0&y=0#hitstart ) topics, loopt ook deze weer uit op een non-discussie waar iedereen "zijn eigen" taal aan probeert te raden.

Zoals al meerdere malen gezegd is, is de taal an sich niet zo interessant bij het leren programmeren. Dat gaat meer over de algemene concepten. Als je die concepten snapt kun je ook eenvoudig een andere taal leren.

Deze gaat dus ook op slot.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.