90 graden videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Mark23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-01 11:35
Ik heb een vraag over de temperatuur van mijn EAH 3850 x2 kaart. Mijn pc liep constant vast tijdens het gamen, waarschijnlijk door een te hoge temperatuur van mijn videokaart. Nu heb ik mijn pc midden in mijn kamer gezet, en gaat het gamen prima, maar struikel ik wel regelmatig over mijn pc ;) Hij geeft nu een max temp van 90 graden aan. Mijn CPU heeft een max temp van 67 graden en de CPU fan draait op 3013 RPM. Mijn vraag is of deze temperaturen te hoog zijn (vooral die van mijn videokaart) en of ik dit probleem kan verhelpen door een cooler te kopen. De pc trouwens niet overgeclocked of iets dergelijks. Ik hoop dat iemand me hier een antwoord op kan geven

Mijn pc:
Chieftec 600W voeding
Asus EAH3850X2/HTDI/1G PCIe
Asus P5QL-E S775
Intel Core 2 Duo E8500 process
Kingston VR DDR2 800MHz 4GB Ki
Samsung HD F1 750GB 32MB SATAII
Samsung SH-S223F DVD rewr zw SATA
Samsung SyncMaster T200
Vista 32bit Ultimate

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zet je kast er ook nog even bij, het liefst met een plaatje van je airflow. Jouw temperaturen lijken me erg hoog voor een standaard setup. Hoewel ze niet echt té hoog zijn, is er iets niet helemaal jofel.

Dus: hoe heb je je cooling nu ingericht?

• Mark23
Ik heb niet super veel verstand van pc's en cooling dus weet niet precies wat je bedoeld met airflow. Ik weet wel dat er voorin mn kast onder op een gat zit waar lucht door naar binnen komt. Ik heb mijn kast op 2 boeken gezet zodat dat gat vrij van de grond is. Veder komt er achter boven in lucht uit mn pc. Mijn videokaart zit bijna aan de onderkant van mn moeder bord, (en dus aan de onderkant van mn kast). Het moederbord zit rechts achter in mn kast, maar de meeste hitte zit aan de linkerkant van mn kast, ter hoogte van mijn videokaart. Ik heb op dit moment alleen de standaard coolers in mn pc ( 2 op de CPU en 2 op de videokaart).

Ik heb trouwens een midi atx kast (is dat wat een antwoord op je vraag? :P )

Verwijderd

Heb je ventilatoren in je kast?
Zo ja, hoeveel en wat voor ventilatoren?
Post even een foto van je kast.
Dit klinkt als een kast met weinig luchtstroom.

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-01 14:26
Bij het lezen van je TS dacht ik direct 'te weinig airflow'.

Airflow is de luchtdoorstroming doorheen je case. Idealiter heb je een intake fan (blaast lucht naar binnen) die zich zo laag mogelijk aan de voorkant bevindt. Alsmede een outtake fan (blaast lucht naar buiten) die zich zo hoog mogelijk aan de achterkant bevindt. Zo kan de koele lucht de warmte die je graka produceert wegvoeren.

Nog iets: wanneer heb je het laatste je case eens van stof ontdaan? Stof uitblazen kan je bvb met een compressor of een busje perslucht.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/airflow1.jpg

Dit word gezien als de standaard qua airflow (dat is dus hoe je lucht stroomt in je kast), als je dit namaakt kan er weinig misgaan.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:37:
[afbeelding]

Dit word gezien als de standaard qua airflow (dat is dus hoe je lucht stroomt in je kast), als je dit namaakt kan er weinig misgaan.
behalve dat dat plaatje de videokaart vergeet! en daar gaat het nu net om

Het is beter om 2 luchstromen te creeeren, eentje onderaan van rechts naar links en eentje bovenaan idem dito, die nog naar boven kan afwijken :)

Get Airflow, save the world.

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 15:57

the mod man

iets van beeldmaker

Het plaatje stelt natuurlijk het idealbeeld voor (of juist niet) de lucht (in het plaatje) komt ook echt wel langs de videokaart, zeker als de vga zelf ook een fan heeft met intake aan de achterkant. Het gaat er meer om hoeveel lucht. Lucht kan maar een beetje warmte opnemen, maar als er genoeg lucht langskomt moet het voldoende koelen voor een vga (anders zouden ze ook niet lucht gekoeld zijn)

Als je airflow van de intakefan (vooraan onderaan) zodanig wordt geblokkerd door HD's en kabels dat er nauwelijks lucht bij de vga kan komen dan kan het ook geen warmte opnemen.

Kijk dus even of je voor een fan hebt en er niet teveel hinder is naar de videokaart toe. Je kan evt ook een 2e fan direct achter of naast de videokaart bevestigen die de lucht naar de vga toeblaast.

I can't wait to shoot!

• Mark23
Bedankt voor de reacties. Mijn airflow loopt in grote lijnen zoals op het plaatje staat. Alleen de lucht die in de pc komt aan de voorkant , komt bij mij vanuit de onderkant van mn kast. Daarom heb ik de kast op boeken gezet om hem iets hoger dan het tapijt te krijgen.

Ik voel ook wel de lucht die er ingezogen wordt en de lucht die er aan de achterkant boven uitgeblazen wordt. Het probleem zit bij links onder op het plaatje. Ik heb het idee dat de lucht onder mijn videokaart blijft hangen (er zit achter, onderin mijn kast ook nergens een gat waar de warme lucht weg kan komen). De fans van de videokaart lijken de lucht naar beneden te blazen en vervolgens kan die lucht dus niet weg denk ik. De lucht die boven uitgeblazen wordt is ook niet zo heet in vergelijking met die hitte die onderin de kast zit.

Opzich vind ik dit vreemd omdat ik verder niks overgeclocked heb. Een cooler erbij kan het probleem dus oplossen? Moet ik nog op speciale dingen letten bij het kopen van de cooler? (merk, grootte, vermogen?)

Ik zal ook even kijken of ik stof kan verwijderen. Ik heb de pc nog maar een half jaar, dus weet niet of er dan al zoveel stof in kan komen dat zulke problemen geeft maar het is een poging waard uiteraard.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Mark23 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:02:
Ik heb niet super veel verstand van pc's en cooling dus weet niet precies wat je bedoeld met airflow. Ik weet wel dat er voorin mn kast onder op een gat zit waar lucht door naar binnen komt. (...knip...). Veder komt er achter boven in lucht uit mn pc. (..knip...)Ik heb op dit moment alleen de standaard coolers in mn pc ( 2 op de CPU en 2 op de videokaart).

Ik heb trouwens een midi atx kast (is dat wat een antwoord op je vraag? :P )
Airflow is door eerdere posters al uitgelegd, beetje Google zal ook helpen.

Het gat voorin je kast waar "de lucht binnenkomt" het lijkt me handig om daar een fan in te hangen die de lucht actief naar binnen zuigt. Zorg er dan wel voor dat je niet te veel kabels voor de inlaat hangen, dat stoort de luchtstroom.
Plaats aan de achterzijde nog een ventilator die de lucht ook naar buiten blaast, in je behuizing zitten daar vast al wel luchtroosters geplaatst.

Mocht dat allemaal niet helpen en je hebt er geen problemen mee je kast te bewerken: zaag een gat in je sidepanel ter hoogte van de videokaart, plaats daar een ventilator die lucht van buiten naar binnen blaast rechtstreeks op je videokaart.

Succes!

There is no place like 127.0.0.1

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Ok je hebt een midi atx kast, maar weet je ook de naam van je kast?

Als we precies weten wat voor kast je hebt kunnen we ook aangeven waar het mogelijk is om extra ventilatoren te plaatsen om de koeling te verbeteren.

Als je fans (ventilatoren) gaat kopen moet je vooral kijken naar het merk en de grootte, verder maakt het niet echt uit tenzij je een echte proffesional bent die ook kijkt naar de geluidproductie, de hoevelheid lucht die een ventilator kan verplaatsen en wat voor lagers etc. etc.

A-merken zijn vooral: Nexus, Noctua, Papst, Corsair, Scythe, Antec en Cooler Master (ik kan het fout hebben graag verbeteren indien ik het fout heb :))

Grootte hangt af van je kast, pak een meetlint, meet hoe ver de schroefgaten van elkaar afstaan (verticaal en horizontaal) fan groottes zijn normaal, 80cm, 92cm en 120cm in doorsnede.

En succes verder, als je graag meer wilt weten over het optimaliseren van je koeling neem de tijd en lees de GoT cooling FAQ: Cooling FAQ

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
De maten hierboven gegeven zijn in mm natuurlijk :)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:05

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Vandaag heb ik nog een wondertje beleeft, ik had een Accelero S1 Rev 2 gekocht voor mijn 9800GTX en had er 2 120mm fans opgezet omdat het nog al heet werd, met fans wat het 80 graden en ik heb vandaag mijn koelpasta binnen gekregen(MX2) en op mijn gpu gesmeert.

Raad eens; mijn temps zijn nu niet boven de 60 te krijgen :)

Dus misschien is het een idee voor je.

EDIT

de GPU liep niet voluit, het was niet de furmark, met de furmark tikte de temp net de 68 aan.

[ Voor 14% gewijzigd door BGB4rn op 14-05-2009 18:00 ]

Signature

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Waarom zegt niemand hier dan 90 graden voor een GPU niet teveel is?
120 graden wordt mijn 8800.... niets aan het handje..

Tkan wel daardoor komen, dat niet. maar 90 graden is niet direct te veel. En airflow heb je volgens mij ook wel een beetje, iig voelbaar. Je zou eens kunnen kijken naar stof in je kast/koelers. En even voelen aan je koelblokken van je cpu/videokaart. of die ook gloeiend heet zijn.

systeem specs

• Mark23
BGB4rn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:39:
Vandaag heb ik nog een wondertje beleeft, ik had een Accelero S1 Rev 2 gekocht voor mijn 9800GTX en had er 2 120mm fans opgezet omdat het nog al heet werd, met fans wat het 80 graden en ik heb vandaag mijn koelpasta binnen gekregen(MX2) en op mijn gpu gesmeert.

Bedankt voor de tip, ik zal het proberen. Waar kan je koelpasta krijgen trouwens?

• Mark23
DaOverclocker schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:45:

Tkan wel daardoor komen, dat niet. maar 90 graden is niet direct te veel. En airflow heb je volgens mij ook wel een beetje, iig voelbaar. Je zou eens kunnen kijken naar stof in je kast/koelers. En even voelen aan je koelblokken van je cpu/videokaart. of die ook gloeiend heet zijn.
De 90 graden haal ik nu mijn pc midden in de kamer, op 2 boeken staat. Als ik hem weer onder mijn bureau zet wordt hij warmer en valt hij na 20 min / 30 min uit. De 90 graden van nu zijn geen probleem, maar het is natuurlijk niet normaal dat een niet overgeclockte pc zulke temperaturen haalt lijkt me?

• BGB4rn

BGB4rn

Mark23 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:52:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal het proberen. Waar kan je koelpasta krijgen trouwens?
Ik heb het bij highflow besteld, zeer goede winkel, je krijgt er zelfs een zakje snoepjes bij voor 9,88 incl. verzenden per enveloppe ;)

Signature

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 15:57

the mod man

iets van beeldmaker

Met een brakke kast+bijbehoorende airflow en high-end (of ex high-end) hardware is alles mogelijk :9

Even seriues, je kan wss wel een 92mm fan tegen de achterkant van je vga(koeler) zetten en een paar van die pci beschermingsslotjes (die dingen die je er moet uit slopen om bv een geluisdkaart te instaleren) eruit halen. De lucht kan er dan onder de videokaart uit en de fan zorgt dat dat dan ook echt gebeurd.

Een paar foto's van de case (binnenkant) zullen ook helpen.. misschien kunne wij iets aanwijzen wat beter kan.)

[ Voor 12% gewijzigd door the mod man op 14-05-2009 18:01 ]

I can't wait to shoot!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Mark23 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:54:
[...]

De 90 graden haal ik nu mijn pc midden in de kamer, op 2 boeken staat. Als ik hem weer onder mijn bureau zet wordt hij warmer en valt hij na 20 min / 30 min uit. De 90 graden van nu zijn geen probleem, maar het is natuurlijk niet normaal dat een niet overgeclockte pc zulke temperaturen haalt lijkt me?
nee dat is niet normaal. Daarom is airflow zo belangrijk. Het is dus niet de bedoeling dat warme lucht in de computerkast blijft rondcirculeren, maar dat koude lucht in de kast, de warme lucht vervangt (en tegelijk zelf opwarmt). Hoe efficienter dat proces, hoe koeler je pc en hoe minder uitval en langere levensduur je hebt.

Dus schroef die pc eens even open maak eens een foto. Geef ook gelijk aan in welke richting de ventilators (ventilator op de processor en videokaart hoeft niet) blazen. Dit is te voelen met de vingers, of een stuk papier.

Als tijdelijke oplossing zou je kunnen overwegen om je videokaart te underklokken. Dan loopt je videokaart langzamer waardoor er minder energie verstookt wordt en je kaart koeler blijft. Dit kan met rivatuner. Gebruik GPU-Z om de default kloksnelheid van je videokaart te bepalen, waarna je 'm met rivatuner 10% lager zet.

Eveneens is met rivatuner de fan op je videokaart te regelen (zet die tijdelijk op 100% en kijk wat de temperatuur is)

koelpasta is te krijgen in de (online) computer shop.

offtopic:
replyen na je eigen post binnen 24 uur is niet wenselijk. Gebruik dan de edit knop (links boven naast je post)

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 14-05-2009 18:02 ]

-_-

• Mark23
[img]http://[IMG]http://i41.tinypic.com/hui0sw.jpg[/IMG][/img]

Dit is de foto van mijn kast. Er gaat dus lucht naar binnen via de onderkant voorin en boven in aan de achter kant gaat er lucht uit (ik kan de lucht ook voelen stromen). Eigenlijk klopt het precies met het plaatje. Het probleem zit em onder de video kaart. Daar wordt het veel te heet en lijkt de lucht vast te zitten.

Ik hoop iemand wat heeft aan deze foto, als er meer of andere foto's nodig zijn hoor ik dat graag :)

=
De link hierboven doet het niet dus dan maar zo:

http://i41.tinypic.com/hui0sw.jpg

Hopelijk werkt dit wel :9

[ Voor 11% gewijzigd door Mark23 op 15-05-2009 11:37 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
http://i41.tinypic.com/hui0sw.jpg dus :P

edit: te laat :+

edit2: hmm ik zou sowieso zorgen dat je videokaart nog wat lucht kan trekken door onderin een paar slotplaatjes te plaatsen met een roostertje ipv een dichte.
Verder kan een afvoerende casefan links naast je CPU nog wel wat meewerken de warme lucht er uit te krijgen.

[ Voor 89% gewijzigd door Noxious op 15-05-2009 11:40 ]

• Mark23
Idd net te laat :9

Ik heb nu 2 slotjes onder bij mijn videokaart verwijderd en zal zo kijken of dit gaat helpen, verder heb ik wat stof verwijderd. Ik zal straks kijken of dit resultaat oplevert.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

volgens mij blaast die videokaart ook meer lucht terug de kast in dan uit de kast. (als ik de plaatjes van google goed bekijk).

maargoed, wat meer casefan's zullen het probleem verhelpen. Eentje naast de processor die naar buiten blaast (onder de voeding). En eentje voorin in de kast vlak voor je harde schijven rek die koele lucht naar binnen blaast. Eventueel zou je nog een kleine casefan enigzins provisorisch onder je videokaart kunnen bevestigen die warme lucht van je videokaart direct naar buiten blaast, door de verwijderde slotgaten heen.

Let er wel op dat ventilators op volle kracht veel lawaai kunnen maken. Iets meer geld uitgeven voor stille fan's is zeer aan te raden.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/29393j9.jpg

op plek 1 kun je je fans op het moederbord aansluiten,
plekken 2 en 3 zijn voor de outtake resp. intake plaatsing van de fans.

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 15-05-2009 12:13 ]

-_-

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DaOverclocker schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:45:

Omdat het niveau op GoT steeds minder wordt :X

Anyway : Ik heb een X1900XTX die zelfs met alternatieve koeling tegen de 90 graden aanloopt, maar op deze manier is het wel al zo'n 2 jaar lang lekker stil :)
Ik zou eerder denken dat er iets mis is met :

- Je geheugen bijvoorbeeld die 1 van de 2 ATI chips aansturen.
- Je geheugen i.c.m. je moederbord (En ja dit kan voorkomen NADAT het een hele tijd goed heeft gewerkt!!).
- Hoop stof in de vreselijk slechte Intel Boxed cooler, Fan + Koelribben checken en eventueel de pasta ook.
- Hoop stof in de fans van je videokaart + koelribben.
- Voeding die versleten is, maar daar ga ik maar effe niet vanuit :)

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Mark23
Bedankt voor de adviezen en tips. Nu ik achter 2 slotjes weg gehaald heb is de temp tijdens het gamen gezakt naar 75 graden. Nog wel midden in de kamer op 2 boeken dus ik denk dat ik als ik alles weer normaal neerzet wel casefan's nodig heb om de temperatuur acceptabel te houden

• BGB4rn

BGB4rn

wat mij opvalt aan de richting van de fans is dat ze allemaal naar buiten staan gericht. is dat bewust of niet ? en waar komt te lucht de case in als er 3 fans naar buiten staan te blazen ?

Signature

• Mark23
BGB4rn schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:53:
wat mij opvalt aan de richting van de fans is dat ze allemaal naar buiten staan gericht. is dat bewust of niet ? en waar komt te lucht de case in als er 3 fans naar buiten staan te blazen ?
Ik heb zelf niets bewust gedaan, alles gewoon zo in elkaar gezet zoals de boekjes aangaven. Hoe kan ik een standaard van andersom laten blazen?? :? Ik voel dat er op dit moment wel lucht naar binnen gezogen wordt aan de voorkant

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Hier goede koeling mod voor videokaarten.
Doe ze altijd met mijn videokaarten.
+/- 8°C verschil
http://userwww.sfsu.edu/~douglee/8800GTS/8800GTS.htm

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• BGB4rn

BGB4rn

Mark23 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:06:
[...]

Ik heb zelf niets bewust gedaan, alles gewoon zo in elkaar gezet zoals de boekjes aangaven. Hoe kan ik een standaard van andersom laten blazen?? :? Ik voel dat er op dit moment wel lucht naar binnen gezogen wordt aan de voorkant
ik zie dat je aan de achterkant ook helemaal geen fan hebt zitten, en alleen een fan in het front is wel een beetje weinig om een pc goed te koelen...

Signature

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 13:32

mvh

State Governor

BGB4rn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:39:

EDIT

de GPU liep niet voluit, het was niet de furmark, met de furmark tikte de temp net de 68 aan.
Laat ik me er ook maar even in mengen: ik heb gisteren de Accelero S1 Rev. 2, zonder ventilatoren, op mijn Sapphire HD 4870 geplaatst. Ik heb wel een aardige flow, denk ik, met 2x92 mm intake en 1x120 mm eruit. De resultaten zijn werkelijk om van achterover te slaan: van idle 58/load 105 graden met loeiende fan (OCCT, 30 minuten) loopt hij nu op temperaturen idle 40/load 68 (!) graden.

Overigens zit de Arctic Cooling MX-2 al voor je op de koeler gesmeerd, dus die hoef je niet los te kopen.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• BGB4rn

BGB4rn

het was op een of andere manier te veel denk ik ...

Signature

Pagina: 1