Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 15:27
Ik ben bezig met n pc samenstellen en nu ben ik bij de grafische kaart.

--
Ik heb wat dingen gelezen over SLI en Crossfire(X) e.d.
Op deze site zie ik bijvoorbeeld dat de nVidia (sli) kaarten het beter doen dan de ATI (crossfire) kaarten.

{edit} >> Hierzo zijn ook nog wat dingen te vinden over SLI vs Crossfire

Hier zie ik dat nVidia zegt dat hun SLI tot 1.9 keer sneller is dan een single kaart.
"In een advertentie van nVidia melden ze dat een SLi setup 1.9 keer beter presteert dan met één kaart."
{/edit}

Hoe zit dit precies. Wat ik ongeveer snap is dat voor SLI de programma's / games SLI moeten ondersteunen om het goed te kunnen gebruiken, en anders kan de performance zelfs achteruit gaan.

Verder is het zo dat Crossfire wel gewoon bij alles gebruikt kan worden, maar minder goed is bij de gesupporte games en apps voor SLI.

Zie bijvoorbeeld Call of Duty 4, en Crysis. Hierbij komen de nVidia kaarten hoger dan de ATI kaarten.
--

Verder snap ik sommige prijsverschillen tussen bepaalde kaarten niet.

Er zijn geloof ik een paar dingen waar op gelet moet worden bij een graka:
  • GPU snelheid
  • Geheugen snelheid
  • Capaciteit
  • Busbreedte
Nu is mijn vraag wat er zwaarder 'telt'.
Bijvoorbeeld deze graka een Sapphire HD3870 heeft een
engine van 775 MHz met
512 mb en
gddr4 op 2250 MHz en een
256 bit brede bus.
Deze kost EUR 95,--

En deze Asus EAH4850 MATRIX/HTDI/512M deze graka:

Engine 625MHz
Capaciteit 512 MB
Geheugen gddr3 1986
Bus 256
EUR 159,--

Hoe kan het prijsverschil zo groot zijn terwijl de tweede een langzamere engine (625 MHz) en langzamer geheugen (1986 mhz) heeft???? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door highmastdon op 12-05-2009 10:42 ]

Dio disse: "Sia la luce!" E la luce fu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je mag 2 verschillende GPU-types/modellen niet op die manier met elkaar vergelijken.

Je moet ook niet zozeer kijken naar de snelheid van de GPU maar ook naar de bijvoorbeeld het aantal transistoren; de G92-GPU van Nvidia (o.a. in de 9800GTX) heeft ong. 800 miljoen transistoren, maar de GT200-GPU ook van Nvidia (o.a. in de GTX260) heeft ong. 1,4 miljard transistoren (misschien zit ik er een factor 1000 naast, maar dat maakt voor mijn punt niet uit). Als beide op 600MHz draaien, kan de GT200-GPU 1,4 miljard*600 miljoen transacties per seconde doen. De G92 komt niet verder dan 800 miljoen*600 miljoen stuks.

Daarnaast kunnen er grote verschillen zijn in texture-grootte, direct-x ondersteuning, stroomverbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Haan

dotnetter

Waar je op moet letten? Hierop: **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? :Y)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mhzen zeggen lang niet alles. Architectuur van de chip speelt een grote rol.
Om diezelfde reden heeft AMD tot voor kort alle CPU's voorzien van een typenummer gebaseerd op hoe een oud model zou presteren op een bepaalde kloksnelheid.

De architectuur kan namelijk zo geoptimaliseerd worden dat de chip meer kan doen met minder klokpulsen.
Stel dat je normaal een 4 baans weg hebt waar men 100km/h rijd. Dat levert een hoop verkeer, maar je kan er ook voor kiezen om 6 baans te gaan doen, maar bij 80km/h.
De snelheid van het verkeer is dan wel iets lager, maar er rijden wel steeds 6 auto's ipv 4 naast elkaar, waardoor je effectief meer auto's over de weg heen krijgt.

Hoe Woelders het uitlegt komt ook in de richting, maar het is niet dat je per transistor een transactie kan doen ;) Het zijn altijd groepen transistors die iets doen. Meer transistors is dus niet per definitie sneller.

Je kan er vanuit gaan dat elke generatie videokaarten steeds sneller zijn dan de vorige.
Het is niet recht evenredig, maar je zou het zo kunnen zien dat elke keer de snelste GPU van de vorige serie overeenkomt met de middenklasser van de nieuwe serie.
Een HD3800 zou dus overeenkomen met een HD4600 en de HD4800 is het nieuwe snelste model.

Verder voegen nieuwe series vaak extra's toe zoals nieuwe versies van DirectX ondersteuning of hardwarematige HD Video acceleratie. Daarom is het vaak zinvol om een videokaart uit een nieuwe serie te pakken. Deze is dan sneller en bied meer extra's.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2009 10:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
Ja , heb ik gekeken. Maar daar staan geen voorbeelden oid waar ik op moet letten als ik naar Alternate.nl ga en ga kijken welke graka ik moet hebben. Snap je. Daar staat niks over transistoren e.d.

@Woelders:
Oke, dan is dat weer wat duidelijker voor mij. Dus de graka van 159 is dus toch beter ondanks dat hij een langzamere engine heeft, als ik het goed begrijp.

@McKaamos
Bedankt. 't Begint een stuk duidelijker te worden op deze manier.
Maar waarom staan dit soort zaken niet in de product specs, of staan die er soms wel en zie/begrijp ik dat niet?

[ Voor 14% gewijzigd door highmastdon op 12-05-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Topics kapen is niet netjes.

[ Voor 74% gewijzigd door NMe op 12-05-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

highmastdon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:55:
[...]

Ja , heb ik gekeken. Maar daar staan geen voorbeelden oid waar ik op moet letten als ik naar Alternate.nl ga en ga kijken welke graka ik moet hebben. Snap je. Daar staat niks over transistoren e.d.

@Woelders:
Oke, dan is dat weer wat duidelijker voor mij. Dus de graka van 159 is dus toch beter ondanks dat hij een langzamere engine heeft, als ik het goed begrijp.

@McKaamos
Bedankt. 't Begint een stuk duidelijker te worden op deze manier.
Maar waarom staan dit soort zaken niet in de product specs, of staan die er soms wel en zie/begrijp ik dat niet?
Die staan er niet bij idd. Om echt te weten wat sneller is zal je een diepgaande analyse moeten doen van de GPU en alle randhardware op de kaart.
De makkelijkste methode om te testen is simpelweg benchmarken. Kwestie van reviews en benchmarks opzoeken op internet dus. Maar je kan ook uitgaan van mijn stelregel over nieuwere series videokaarten ;) Dat werkt over het algemeen het beste zonder dat je daar voor uren aan het zoeken en vergelijken bent.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:00:
hoe kan ik een video kaart smakelijke installeren in een pc
Met een hamer en ducttape 8)7

Gewoon inpluggen en de CD/DVD in je PC doen? seriously... Ze zeggen dat domme vragen niet bestaan, maar dit komt er toch wel in de buurt..

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik zou eerder rekening houden met prestaties dan met specificaties. Over het algemeen doen kaarten met veel streamproccessors sneller hun werk dan kaarten met minder maar aan specificaties kun je geen prestaties lezen.

Een ferrari met een v6 3 liter weet je ook niet van hoe snel die van 0-100 is maar je kunt dus beter benchmarks zoeken dan naar clocks kijken.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
Oke, duidelijk.
Dus eigenlijk is het gewoon zo: hoe duurder/nieuwer hoe beter.

{edit} En de benchmarks bekijken ... {/edit}

Even over dat SLi / Crossfire. Wat is nou beter als je geen videobewerking doet en wel gamed.
Ik denk dat dan SLI het beste uit de bus komt, op basis van deze tests uit de eerste link uit mn eerste post.

[ Voor 6% gewijzigd door highmastdon op 12-05-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:00:
hoe kan ik een video kaart smakelijke installeren in een pc
[flauwe modus]
smakelijk?, met wat sla & garnering op je mobo en wat dressing over je graka gegoten?
[f/lauwe modus]

Maar gewoon erin duwen?, wellicht de F.A.Q. nog maar eens doornemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CrashOverDrive schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:05:
[...]

[flauwe modus]
smakelijk?, met wat sla & garnering op je mobo en wat dressing over je graka gegoten?
[f/lauwe modus]

Maar gewoon erin duwen?, wellicht de F.A.Q. nog maar eens doornemen?
Nom Nom! Computersalad! :+
highmastdon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:05:
Oke, duidelijk.
Dus eigenlijk is het gewoon zo: hoe duurder/nieuwer hoe beter.

Even over dat SLi / Crossfire. Wat is nou beter als je geen videobewerking doet en wel gamed.
Ik denk dat dan SLI het beste uit de bus komt, op basis van deze tests uit de eerste link uit mn eerste post.
SLI en Crossfire zijn twee methoden om videokaarten te bundelen.
Opzich een goed idee, ware het niet dat niet alle spellen er gebruik van maken. Dat wordt wel steeds beter, maar je zit dan wel tegen dubbele kosten aan te kijken, waar een los sneller model vaak goedkoper is om aan te schaffen.

Ik raad het niet aan iig, tenzij je twee topmodellen naast elkaar zit om elke laatste mogelijkheid tot extra performance er uit te persen en je je PC volgend jaar toch weer gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
McKaamos schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:08:
PCSALAD:SKIP

SLI en Crossfire zijn twee methoden om videokaarten te bundelen.
Opzich een goed idee, ware het niet dat niet alle spellen er gebruik van maken. Dat wordt wel steeds beter, maar je zit dan wel tegen dubbele kosten aan te kijken, waar een los sneller model vaak goedkoper is om aan te schaffen.

Ik raad het niet aan iig, tenzij je twee topmodellen naast elkaar zit om elke laatste mogelijkheid tot extra performance er uit te persen en je je PC volgend jaar toch weer gaat vervangen.
Oke duidelijk.

Maar kan het zijn dat als ik dus nu een graka koop van, pak m beet, 180 euro, en over een half jaar denk ik, hmm, ik kan wel wat meer performance gebruiken (of k heb weer genoeg geld :P) en ik stop er nog een zelfde (identieke) graka bij van 180 euro (misschien dan 100 oid). Is dat niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

McKaamos schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:54:
Mhzen zeggen lang niet alles. Architectuur van de chip speelt een grote rol.
Om diezelfde reden heeft AMD tot voor kort alle CPU's voorzien van een typenummer gebaseerd op hoe een oud model zou presteren op een bepaalde kloksnelheid.

De architectuur kan namelijk zo geoptimaliseerd worden dat de chip meer kan doen met minder klokpulsen.
Stel dat je normaal een 4 baans weg hebt waar men 100km/h rijd. Dat levert een hoop verkeer, maar je kan er ook voor kiezen om 6 baans te gaan doen, maar bij 80km/h.
De snelheid van het verkeer is dan wel iets lager, maar er rijden wel steeds 6 auto's ipv 4 naast elkaar, waardoor je effectief meer auto's over de weg heen krijgt.

Hoe Woelders het uitlegt komt ook in de richting, maar het is niet dat je per transistor een transactie kan doen ;) Het zijn altijd groepen transistors die iets doen. Meer transistors is dus niet per definitie sneller.

Je kan er vanuit gaan dat elke generatie videokaarten steeds sneller zijn dan de vorige.
Het is niet recht evenredig, maar je zou het zo kunnen zien dat elke keer de snelste GPU van de vorige serie overeenkomt met de middenklasser van de nieuwe serie.
Een HD3800 zou dus overeenkomen met een HD4600 en de HD4800 is het nieuwe snelste model.

Verder voegen nieuwe series vaak extra's toe zoals nieuwe versies van DirectX ondersteuning of hardwarematige HD Video acceleratie. Daarom is het vaak zinvol om een videokaart uit een nieuwe serie te pakken. Deze is dan sneller en bied meer extra's.
Een transistor is niets anders dan een schakeling die aan of uit kan staan. Je kunt dus per definitie niets anders dan 1 'transactie' (oftewel schakeling) doen per transistor. Meer transistors is dus wél sneller, mits je dezelfde snelheid hanteert.

Over SLI en Crossfire; dit werkt alleen met meerdere videokaarten in 1 systeem. Deze videokaarten moeten ook nog eens van hetzelfde type zijn. Vervolgens moet je moederbord dit ondersteunen en is het afhankelijk van het spel of en hoe het wordt ondersteund. In andere applicaties heb je er in de praktijk al sowieso niets aan. Plus je moet een behoorlijk stevige voeding hebben om 2 kaarten van voldoende prik te kunnen voorzien.

Aangezien je blijkbaar nog niet over al te veel kennis m.b.t. videokaarten beschikt; vergeet SLI en Crossfire. Dit is voor jou niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

En als je SLI wil gebruiken voor een videobewerking programma moet dat programma wel ondersteuning hebben voor GPU en SLI.

Soms kan SLI of CF zelfs langzamer zijn omdat sommige games/ apps. (nog) niet zijn geoptimaliseert voor sli/cf.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

highmastdon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:11:
[...]

Oke duidelijk.

Maar kan het zijn dat als ik dus nu een graka koop van, pak m beet, 180 euro, en over een half jaar denk ik, hmm, ik kan wel wat meer performance gebruiken (of k heb weer genoeg geld :P) en ik stop er nog een zelfde (identieke) graka bij van 180 euro (misschien dan 100 oid). Is dat niet goed?
Dat kan je inderdaad doen.
Je kan er ook voor kiezen om dan nog eens 180 euro uit te geven voor een videokaart van een nieuwere generatie die sneller is als twee oudere in SLI/CF, en dan je oude te verkopen.
Economisch gezien lijkt mij dat de beste weg.

Sowieso is SLI/CF niet altijd sneller. Soms zelfs ietsjes trager, zoals al aangegeven.
Ik zou gewoon een nieuwer model kopen tegen de tijd dat je oude aan vervanging toe is. Dat geeft de meeste garantie op meer snelheid en is uiteindelijk goedkoper.
woelders schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:12:
[...]

Een transistor is niets anders dan een schakeling die aan of uit kan staan. Je kunt dus per definitie niets anders dan 1 'transactie' (oftewel schakeling) doen per transistor. Meer transistors is dus wél sneller, mits je dezelfde snelheid hanteert.

Over SLI en Crossfire; dit werkt alleen met meerdere videokaarten in 1 systeem. Deze videokaarten moeten ook nog eens van hetzelfde type zijn. Vervolgens moet je moederbord dit ondersteunen en is het afhankelijk van het spel of en hoe het wordt ondersteund. In andere applicaties heb je er in de praktijk al sowieso niets aan. Plus je moet een behoorlijk stevige voeding hebben om 2 kaarten van voldoende prik te kunnen voorzien.

Aangezien je blijkbaar nog niet over al te veel kennis m.b.t. videokaarten beschikt; vergeet SLI en Crossfire. Dit is voor jou niet interessant.
Je moet ook kijken naar wat die transistor doet. Ze opereren in groepen om bepaalde instructies af te handelen. In welke mate er optimalisatie is toegepast bepaald voor een groot deel of de uiteindelijke performance groter wordt. Binnen dezelfde serie videokaarten kan je er natuurlijk vanuit gaan dat dezelfde optimalisaties zijn toegepast en dat meer transistors daarom betekent dat er meer tegelijk gedaan kan worden.
Tussen twee verschillende series of zelfs twee merken gaat die vergelijking niet op.

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
McKaamos schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:14:
[...]

Dat kan je inderdaad doen.
Je kan er ook voor kiezen om dan nog eens 180 euro uit te geven voor een videokaart van een nieuwere generatie die sneller is als twee oudere in SLI/CF, en dan je oude te verkopen.
Economisch gezien lijkt mij dat de beste weg.

Sowieso is SLI/CF niet altijd sneller. Soms zelfs ietsjes trager, zoals al aangegeven.
Ik zou gewoon een nieuwer model kopen tegen de tijd dat je oude aan vervanging toe is. Dat geeft de meeste garantie op meer snelheid en is uiteindelijk goedkoper.
economisch gaat t slecht dus ik heb geen twee keer 180 euro daarvoor :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

En gewoon 1 videokaart in een systeem brengt ook de nodige voordelen met zich mee, je hebt geen speciaal SLI/CF mobo nodig en je hoeft geen mega dikke voeding te hebben, ook hoef je niet al te veel warmte af te voeren.

EDIT :

@ hierboven,

Dan koop je 1x een kaart van 180 euro, als die je te langzaam word koop je er weer een van 180 euro :)

[ Voor 23% gewijzigd door BGB4rn op 12-05-2009 11:20 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

highmastdon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:17:
[...]

economisch gaat t slecht dus ik heb geen twee keer 180 euro daarvoor :S
Economisch is niet een woord dat alleen op landelijke economie slaat ;)
Economisch betekent ook zuinigheid, hoe haal je de meeste bang for your buck ;)

Even voor de duidelijkheid: Wasmachines hebben nog wel eens een economy mode. Dat betekent niets meer dan dat ze gaan wassen met minder water en minder warmte, wat een lagere last op je energierekening geeft ;) Dus goedkoper en toch schone kleren ;)
BGB4rn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:18:
En gewoon 1 videokaart in een systeem brengt ook de nodige voordelen met zich mee, je hebt geen speciaal SLI/CF mobo nodig en je hoeft geen mega dikke voeding te hebben, ook hoef je niet al te veel warmte af te voeren.

EDIT :

@ hierboven,

Dan koop je 1x een kaart van 180 euro, als die je te langzaam word koop je er weer een van 180 euro :)
Absoluut.
Wat dan weer minder kosten betekent, en een lagere energierekening, dus uiteindelijk goedkoper voor dezelfde performance :)
BGB4rn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:27:
en een minder hete kamer in de zomer ^^
Haha, ja inderdaad! :P

[ Voor 65% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

en een minder hete kamer in de zomer ^^

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

McKaamos schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:14:
[...]

Je moet ook kijken naar wat die transistor doet. Ze opereren in groepen om bepaalde instructies af te handelen. In welke mate er optimalisatie is toegepast bepaald voor een groot deel of de uiteindelijke performance groter wordt. Binnen dezelfde serie videokaarten kan je er natuurlijk vanuit gaan dat dezelfde optimalisaties zijn toegepast en dat meer transistors daarom betekent dat er meer tegelijk gedaan kan worden.
Tussen twee verschillende series of zelfs twee merken gaat die vergelijking niet op.
off-topic:
Nee niet waar. Een transistor schakelt tussen een aan (1) en uit (0) positie. Meer niet. Hoe dit geïnterpreteerd wordt door de software, kan verschillen. Ook de snelheid waarmee de transistor kan schakelen tussen een 1 en een 0 kan verschillen. Maar dat 'ie schakelt tussen 1 en 0 is een gegeven. Dat opereren in groepen is dus softwarematig geregeld (via danwel de BIOS danwel de drivers).
Jij doelt denk ik op serial en parrallel processing (verschil CPU en GPU); dit zit ingebakken in de software, niet op de chips zelf. Wel wordt bij het ontwerp van de chip (plaatsing van de transistoren, aan- en afvoerbanen) rekening gehouden met het doel van de chip, maar in principe is iedere chip overal voor te gebruiken als deze daarvoor geprogrammeerd wordt.

on-topic:
Ongevraagd advies aan de TS: koop nu een 4850 of 4870 als je een ATi wilt, of een GTX260/GTX275 als je Nvidia wilt en koop dan over 2 jaar ofzo een nieuwe kaart. Je gaat tegen die tijd überhaupt geen zelfde type kaart vinden als nu (voorraden allang op, uitverkocht, niet meer leverbaar etc) dus kun je er nu ook maar beter geen rekening mee houden.
Kijk naar benchmarks voor welke kaart voor jou het meest geschikt is, Nvidia of Ati. Het is net wat je zelf wilt en welke prijs er aan hangt. Je zult in die benchmarks ook zien dat SLI of Crossfire nooit 2x zo snel is als een enkele videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

voor benchmarks op HWI klik hier :)

GRR stomme site werkt niet zo als ik wil :(

[ Voor 24% gewijzigd door BGB4rn op 12-05-2009 16:04 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 20:51
Wat ga je eigenlijk doen met die videokaart? Voor alleen internetten en tekstverwerken heb je echt geen gtx260 en ook geen 4850 nodig. Ga je gamen dan heb je al meer grafisch geweld nodig, afhankelijk van welke games je speelt en wat je eisen zijn op het gebied van beeldkwaliteit.
Daarnaast is je budget heel belangrijk. Als je veel gamed en de beste high-end kaart wilt die er nu is, maar je kunt hem niet betalen of je moet andere dingen laten om de kaart te betalen is het verstandiger iets goedkopers te zoeken.
Klein beetje advies voor verschillende doeleinden:

Internetten/tekstverwerken/HD materiaal bekijken - Goede onboard kaart die ingebouwd in het moederbord zit. Voor intel moederborden is dat de nividia geforce 9300 en voor AMD is dat de 780G chip.

Mid-end gamen, alle nieuwe spellen wel kunnen spelen maar niet op de hoogste resoluties en kwaliteit:
ATI 4770, nieuwe kaart van ATI die gelijkwaardig presteert als de 4850, maar een stuk goedkoper en energiezuiniger is. Kost rond de 90-100 euro.

High-end gamen met beperkt budget - In dit segment zijn meerder goede opties. De Nvidia gtx 275 en de ATI 4890 zijn mooie kaarten, maar ook de ATI 4770 in crossfire kan een goede optie zijn.

Ultra High end zonder budgetbeperking: gtx295 eventueel in SLI.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
@dijkstra

Ik moet een graka hebben voor Gamen ja. Dus ik heb al n beetje een systeempje samengesteld:

Intel® Core™ 2 Duo
E8400
Art.-Nr.:HPHI47
2x 3000 MHz, 2x 3072 kB,
1333 MHz, Wolfdale

Voedingen meer dan 600
Watt
Antec TruePower New
Series TP-750 Blue
Art.-Nr.:TN7AB2
750 Watt, ATX 2.03, EPS,
ATX12V 2.3, 9 x, 9 x

Moederborden Socket 775
Asus P5Q Deluxe
Art.-Nr.:GPEAE3
Intel® P45, 1.600 MHz, 1x
PCIe x16, 2x PCIe x16
v2.0, CrossFire, Socket 775

Geheugen DDR2-1066
Buffalo 4 GB DDR2-1066
Kit
Art.-Nr.:ICIEBQ
4096 MB, CL5 5-5, 2
stuk(s), PC2 8500

't Is ff een beetje copy > paste, maar vraag maar als je iets niet snapt ;)

Dit dus en nog een graka.

@woelders

Ja zoiets zat ik ook al te kijken. Na mijn bevindingen hier. Maar is de gtx niet wat voorbarig?

{edit} Ik bedoel, ik heb maximaal 200 euro over voor mn graka {/edit}

[ Voor 4% gewijzigd door highmastdon op 12-05-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dus ga je in de pricewatch zoeken met een max. budget van 200 euro.
De mogelijke kandidaten die je dan vindt, vergelijk je op verschillende internetsites (tomshardwareguide, etc.).

Hieruit pak je de beste. Merk heeft geen (nauwelijks) invloed; alleen het type GPU icm de geheugengrootte is belangrijk.

Dát is de manier van werken, niet aan ons vragen welke je moet kopen want iedereen adviseert je toch iets anders...

Geen onwil hoor van mijn kant, maar ik kan gewoon weinig met jouw vragen... kijk hoe een vergelijkbaar systeem met een GTX275 t.o.v. een systeem met een HD4850 of HD4890 presteert en in combinatie met je budget weet je dan welke je moet halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Het is wel belangrijk om te vermelden op wat voor resolutie je gaat gamen. Als je 1280x1024 draait ben je voor 90 euro wel klaar. Bij 2560x1600 zou ik serieus gaan overwegen om een stel high-end kaarten in SLI of Crossfire te zetten.

Wat je zegt over SLI en Crossfire klopt trouwens niet echt. Vroeger presteerde SLI inderdaad beter dan Crossfire, maar dat gaat tegenwoordig absoluut niet meer op. Aangezien ATi het op het high-end vlak moet hebben van z'n X2 kaarten met 2 GPU's op 1 kaart, besteden ze erg veel aandacht hieraan. Crossfire kan zelfs meer dan 2 keer de performance van 1 kaart halen in sommige games.

Mocht je serieus SLI of CF overwegen is het belangrijk dat je specifiek gaat kijken naar de games die je speelt. Beide technologiën zullen in sommige games zeer goed schalen en in andere weer helemaal niet. Welke games dat zijn verschilt per technologie. Het is dus belangrijk om een flink aantal reviews door te spitten voor je een keuze maakt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
Oke allemaal, hartelijk bedankt.

Ik weet in elk geval een stuk meer over graka's dan in 't begin;)

Grtz.

Highmastdon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Da's heel mooi ook al is het niet de bedoeling dat iedereen dit gaat doen en mensen gewoon in de FAQ en de let op dingen kijken ;)

Veel succes nog met het maken van de voor jouw juiste keuze.

enneh groeten hoeft niet ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Depep schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:57:
Het is wel belangrijk om te vermelden op wat voor resolutie je gaat gamen. Als je 1280x1024 draait ben je voor 90 euro wel klaar. Bij 2560x1600 zou ik serieus gaan overwegen om een stel high-end kaarten in SLI of Crossfire te zetten.

Wat je zegt over SLI en Crossfire klopt trouwens niet echt. Vroeger presteerde SLI inderdaad beter dan Crossfire, maar dat gaat tegenwoordig absoluut niet meer op. Aangezien ATi het op het high-end vlak moet hebben van z'n X2 kaarten met 2 GPU's op 1 kaart, besteden ze erg veel aandacht hieraan. Crossfire kan zelfs meer dan 2 keer de performance van 1 kaart halen in sommige games.

Mocht je serieus SLI of CF overwegen is het belangrijk dat je specifiek gaat kijken naar de games die je speelt. Beide technologiën zullen in sommige games zeer goed schalen en in andere weer helemaal niet. Welke games dat zijn verschilt per technologie. Het is dus belangrijk om een flink aantal reviews door te spitten voor je een keuze maakt.
Gevaarlijke uitspraak. Dit kan natuurlijk alleen maar als de drivers of de game niet goed zijn geoptimaliseerd voor 1 GPU. Want immers heb je per definitie gewoon 2x de rekenkracht bij Crossfire (met 2 kaarten dan he, niet met 3 of 4); dit zou nooit méér dan dat kunnen worden. Dus als je in benchmarks ziet dat crossfire meer dan 2x de performance van single-GPU haalt, moet je vraagtekens gaan stellen bij de prestaties van die single GPU...
Pagina: 1