Ten eerste: Welkom op GoT!
Maar ten tweede:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
Lees dat eerst eens door. Een videokaart uitzoeken kun je prima zelf, je zult er alleen wel tijd in moeten steken en jezelf inlezen. Vragen als
Wat is het grote verschil tussen de 4770 en de 4870?
getuigen voor mij gewoon dat je nog helemaal niet zelf gezocht hebt, want het antwoord op die vraag is toch prima te vinden door reviews op te zoeken. Het zijn gewoon verschillende modellen met verschillende eigenschappen. Net zoals je van andere dingen op de markt verschillende uitvoeringen hebt: bijv. in auto's, koffiezetapparaten, bier, vrouwen, theelepeltjes, noem maar op.
Die zoek je ook uit op wat je fijn/lekker/mooi/handig vind. Voor videokaarten geldt hetzelfde, waarbij je net als bij de rest rekening houdt met je budget en of het wel in de inrichting van je leven past (in dit geval de hardware die je hebt).
Wat is het verschil tussen een 512MB en een 1GB kaart?
1GB - 512MB = 512MB.
Speel je op resoluties van 1920x1080 grafisch intense games, denk aan bijvoorbeeld Crysis, dan kun je gebaat zijn bij meer videogeheugen. Echter komt zoiets pas tot z'n recht op een HD48xx serie.
Welke zou je zelf halen als je tussen deze 3 moest kiezen?
Een dergelijke keuze is voor iedereen anders, daar iedereen een verschillend systeem heeft, een ander budget voor ogen heeft en andere eisen stelt. Natuurlijk is er altijd wel een advies te geven aan een ander, maar uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken.
EDIT: "Red je voeding het allemaal wel ?"
Geen flauw idee,
Als je niet weet wat voor voeding er in je Dell zit is het denk ik tijd om die kast eens open te trekken en te kijken of het er niet toevallig op staat. Meestal zijn voedingen in dergelijke PCs echter niet of nauwelijks bemeten op upgrades. Als je zeker wilt zijn dat een kaart er in gaat werken zul je ten minste uit moeten zoeken hoeveel vermogen je voeding kan leveren en of deze beschikt over PCI-Express power connectors om je videokaart van extra stroom te voorzien.
Kaarten als de HD4770 en HD48xx serie hebben namelijk een extra interne stekker omdat het PCI Express slot ze niet van voldoende stroom kan voorzien. Volgens mij heeft de HD46xx serie daar wel genoeg aan.
is de 4770 wel compitabel met alles en als ik zou willen; hoe moet ik t overclocken?
Je hebt de kaart nog niet uitgezocht en je weet nog niet eens of je voeding uberhaupt de kaart op stock wel aan gaat kunnen, maar je hebt al wel zorgen met betrekking tot overclocken?
Als je wilt overclocken kun je ook beter ver weg blijven van een prebuilt Dell PC, of je moet zelf dat ding willen modificeren, die zijn daar niet op berekend.
Iedereen wil je met alle plezier helpen, maar we verwachten wel inzet van jouw kant.
Begin dus eens doorgeven met de sticky die ik bovenaan link, zoek kaarten uit die volgens jou geschikt zijn voor je (zie daarvoor reviews) en bekijk of die kaarten ook passen in je PC (PCI Express slot, PCI Express power stekker nodig en aanwezig in je systeem?).
Vervolgens is het zaak om uit te zoeken wat voor voeding je hebt.
Dan ben je volgens mij in staat om gerichte vragen te stellen over je keuzes en kun je hier altijd weer een topic openen waarin je duidelijk vermeldt welke videokaart(en) je hebt uitgezocht, wat je eisen zijn waarop je de keuze baseert en wat voor voeding er in je systeem zit.
Mocht je over dit slotje trouwens vragen/opmerkingen hebben, dan kun je me bereiken door middel van DM of email. Zie daarvoor mijn profiel.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.