CNPS9500A + Phenom II 955 @ stock raakt oververhit

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb een beetje raar probleem.

Ik heb een Zalman CNPS9500A, niet de minste koeler, maar om de een of andere reden raakt de CPU oververhit bij 100% CPU belasting, zelf op mijn oudere X4 9750 werd hij al behoorlijk heet (De CPU, niet de koelvinnen, die worden niet bijzonder warm).

Op idle is de CPU temp enorm laag, namelijk 33-35 graden. De kast is goed gekoeld, het is een CM stacker kast met intake, outtake van 12CM, temperatuur in de kast is ook laag, maar het probleem doet zich ook met open kast voor.

Ik heb de CPU koeler en CPU brandschoon geplaatst, volledig spiegelend, en vervolgens een juiste hoeveelheid zilverpasta (ZM-STG1) aangebracht.

Echter als ik de CPU ga belasten, ben bijv. een benchmark of burn-in tool, stijgt de temperatuur razendsnel, en op het eind kruip hij (langzaam) door naar de 85 graden, waarop de pc in thermal protect uitschakeld.

De CPU koeler zelf wordt echter niet echt warm, vanaf de bovenkant gevoeld, en hij zit er toch echt goed strak op. Op de binnenkant van de koeler bij de heatpipes voel je dat ie wel wat lauw wordt, maar bij een CPU temp van 80 graden verwacht ik een stuk meer warmte!

Is deze koeler gewoon erg matig en stellen jullie een andere koeler voor, of doe ik iets verkeerd? Ik heb jaren ervaring met het assembleren van computers, dus het lijkt me vrij sterk dat ik iets verkeerds doe, maar ik sta open voor suggesties :)

Kan het zijn dat de heatpipes in mijn Zalman niet werken, danwel lek/leeg zijn?

Als ik de CPU overigens 'gewoon' zwaar belast, in die geval met 7-zip alpha met 8 threads, dan stabiliseerd de temperatuur rond de 70-72 graden.

Bij voorbaat vriendelijk dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 10-05-2009 13:43 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
Omdat je aangeeft dat het koelblok niet echt warm wordt, maar de CPU wel, moet er iets mis zijn in de geleiding tussen CPU en koelblok. Als het blok inderdaad strak op je CPU zit kan het zijn dat je CPU en/of koelblok niet vlak is. Als beiden wel geheel vlak zijn kan het de koelpasta zijn. Hoeveel koelpasta zit er tussen CPU en het blok? 1 rijstkorrel aan koelpasta is namelijk al genoeg, bij meer wordt het ipv een geleider meer een isolator.

Addicted to silent computing

Verwijderd

Kan het zijn dat de heatpipes in mijn Zalman niet werken, danwel lek/leeg zijn?
Hoewel ik er nog nooit van gehoort heb, is het wel het eerste waar ik aan dacht.
Ook omdat je zelf al aangeeft dat de geleiding goed moet zijn, glad en strak etc.

• Fairy
  • Niet online
Het komt bij 2 cpu's voor, dus aan de cpu's ligt het niet. De zalman is spiegelvlak en onbekrast. Het laagje pasta is flinterdun en met het speciale kwastje aangebracht.

Ik vraag me af of er misschien mensen zijn die wel eens een defecte heatpipe hebben gehad, want ik kan het gewoon niet verklaren.

• Fairy
  • Niet online
Tja ik denk dat ik toch een nieuwe cooler moet aanschaffen. Ik draai nu, met de DNET client, om te testen op 86 graden celcius, ik heb in de BIOS dus al de instelling dat ie op 85 graden in shutdown moet gaan op 90 graden gezet, dat is ook de max die mogelijk is.

Ik zat te kijken naar een OCZ vendetta 2 als vervanger. Is dat een goede optie of?

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Misschien is de temp sensor in je cpu kapot? dat hij gewoon wordt uitgeschakeld omdat hij denkt dat het 90 graden is terwijl het eigenlijk maar 40 is.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
als je de koeler verwijdert is dan ook duidelijk te zien dat de koelpasta verspreid is geweest over heel het oppervlakte? misschien is het contact niet helemaal 100% waardoor er stukje luchtledig is tussen de cpu en de koeler?

• Fairy
  • Niet online
Defeater schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:22:
Misschien is de temp sensor in je cpu kapot? dat hij gewoon wordt uitgeschakeld omdat hij denkt dat het 90 graden is terwijl het eigenlijk maar 40 is.
Dan zouden er 2 cpu's van een totaal ander type. met een totaal andere productiedatum defect moeten zijn, dat lijkt me vrij sterk.

Ik heb overigens vandaag een Cooler Master Z600 besteld, die ga ik vanmiddag ophalen. Die moet het beestje koel gaan houden.

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:25:
[...]

Dan zouden er 2 cpu's van een totaal ander type. met een totaal andere productiedatum defect moeten zijn, dat lijkt me vrij sterk.
Er staat alleen dat de andere vrij heet werd, niet zo heet als 90 graden. En de phenom I's zijn nou eenmaal heethoofden.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eerlijk gezegd verbaast me dit absoluut niet : Een E6700 @ 3.2/3.3 GHz met niet al te gek voltage is al een probleem voor die Zalman laat staan iets sterkers :/ En dan zeg ik nog niks over de lawaai ...

Een ThermalRight/Scythe/Z600 of "Vendetta like" cooler zal veel beter zijn werk doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Fairy
  • Niet online
Defeater schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:34:
[...]

Er staat alleen dat de andere vrij heet werd, niet zo heet als 90 graden. En de phenom I's zijn nou eenmaal heethoofden.
De oude phenom kon ook richting de 75 graden worden. In IDLE is de cpu zelfs heel koel. Dus de temperatuurmeting lijkt me OK.

• Fairy
  • Niet online
Ok, zojuist een Z600 beest erin gehangen, moest nog wel 3 fin bijvijlen ivm geheugenmodules, maar het pas precies :)

Hij koelt echt super en dat zonder fans.

PS. Achteraf blijkt, volgens mij is de Zalman zilverpasta die ik heb gebruikt, die nog niet ouder is dan een jaar, gewoon niet goed meer. Ik heb nieuwe gekocht en die gaf een veel egalere en donderdere (dikkere) massa van zilver. De oude is gewoon bijna helemaal verdampt, dus ik vermoed dat het toch daar inzat. Maar eind doet, al goed :) weer een fan minder :)

Blijkbaar is de oude toch bezonken in het potje waardoor je eigenlijk alleen wat residu met was vocht (alcohol?) aanbrengt in plaats van een laagje zilverpasta.
Pagina: 1