Toon posts:

intel core 2 duo compatible met medion 8800?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste forumleden,

ik ben vrij nieuw in de pc wereld en zal me dan ook op voorhand maar verontschuldigen voor mijn kennis erover.

Ik heb op dit moment een medion 8800.
Hierin zit een:
Intel® Pentium® D Prozessor 830
-3.0 GHz, 2 x 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB Toekomst verzekerde technologie door 64Bit Ondersteuning
Optimale Performance door 2MB Cache, Dual Core Technologie
- 1024mb werkgeheugen
-nvidia 6700xl video kaart (128mb)

Omdat de pc toch wel aan de trage kant was, heb ik van de week het werkgeheugen veranderd naar 4gb 800mhz (black dragon, van geil). Na die upgrade heb ik eigenlijk niks gemerkt dat ie sneller is terwijl alle programma's laten wel zien dat er 3.4 gb werkgeheugen beschikbaar is. (het is nog een 32bit systeem)

Een aantal vrienden en kennissen zeide dat het waarschijnlijk aan de processor ligt, klopt dat ?

zo ja wat voor nieuwe processor zou ik er dan in moeten zetten?

het volgende moederbord zit erin:
CPU
† Supports Intel® Pentium 4/ Celeron D Prescott LGA775 processors (Prescott
and Smithfield) in LGA775 package.
† Supports 2005 Performance FMB CPU VR Design.
† Supports 3/4 pin CPU Fan Pin-Header with Fan Speed Control.
† Supports up to Pentium 4 3XX, 5XX, 6XX & 8XX (Prescott and Smithfield)

Chipset
† Intel® 945P chipset
- Supports FSB 533/ 800/1066MHz.
- Supports PCI Express x16 graphics interface.
- Supports DDR2 533/667
† Intel® ICH7/ICH7R chipset (optional)
- Hi-Speed USB (USB2.0) controller, 480Mb/sec, up to 8 ports.
- 4 SATAII ports with transfer rate up to 3Gb/s.
- 1 channel Ultra ATA 100 bus Master IDE controller.
- PCI Master v2.3, I/O APIC.
- ACPI 2.0 Compliant.
- Serial ATA RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Matrix RAID. (for ICH7R)
- Integrated AHCI controller (ICH7R).

de pc wordt voornamelijk gebruikt om wat foto's en video te bewerken en verder wil ik er ook vlekkeloos full hd films mee kunnen afspelen, iets wat nu niet kan.

ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over welke processor goed is voor mijn eisen?

alvast bedankt

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

je zult moeten kijken welke processor de chipset aankan. Je hebt allemaal wat ouder spul, dus het zal niet de nieuwste processors aankunnen, zelfs niet na een BIOS-upgrade.

Aangaande full HD: het zal eerder je videokaart zijn. Maar of upgraden de moeite waard is, betwijfel ik nogal sterk. Je blijft relatief oude meuk hebben met wat nieuwe componenten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Voor je eisen is een Intel Core 2 Duo processor genoeg, máár om HD films te kunnen kijken, moet je videokaart dit ook aankunnen.

Dus let daar ook op!

Verder heb weet ik niet of de Core 2 Duo op jou moederbord past/werkt.

EDIT: Ik zie dat gambieter mij al voor is!

[ Voor 9% gewijzigd door Fuwor op 09-05-2009 15:26 ]

• Sir.roYa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 22:32
Ik dacht dat je voor een C2D processor minimaal een 945 chipset nodig had. Verder weet ik niet of het nog uitmaakt of het een moederbord van medion is.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt eerst voor de reacties, ik hoef ook niet de beste/snelste pc te hebben maar hij moet gewoon weer mee met zijn tijd.
Dat dacht ik zelf ook wel, die videokaart is al helemaal niet meer van deze tijd. Maar wat bepaald of er een c2d processor op past ? en als die past welke zouden jullie aanbevelen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat de kans groot is dat het niet zal werken. Dit moederbord komt namelijk met een custom BIOS, en die wordt meestal niet aangepast om nieuwere processors te ondersteunen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12
Maar wat bepaald of er een c2d processor op past ?
Ten eerste wordt dit door de chipset zelf bepaald en ten tweede door je BIOS.
Uit welk jaar komt je computer? 2005/begin 2006? Dan zul je waarschijnlijk je BIOS moeten updaten. Hoe dat moet is met enig zoekwerk te vinden.

Ik denk dat je hooguit een Core2 Duo uit de E6xxx serie kan gebruiken op dit moederbord. en dan is de E6600 een goede keus, maar dan wel als tweedehands.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 11:46
Afhankelijk van je budget kan je ook besluiten het geheel wat up te graden. Je hebt een leuke start gemaakt door geheugen aan te schaffen.

Een nieuw MOBO+Proc kost je de kop ook niet. Voor rond de 100 euro ben je klaar.

Link naar de best buy guide hier op tweakers.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lumics schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 15:54:
Afhankelijk van je budget kan je ook besluiten het geheel wat up te graden. Je hebt een leuke start gemaakt door geheugen aan te schaffen.
Vaak hebben die Medion kasten ook slechte, beperkte voedingen, en zal bijna alles eruit moeten. Dan kan je beter iets nieuws kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Slecht valt meestal nogal goed mee. Meestal zijn ze wel door een goed merk gebouwd. Alleen zijn ze natuurlijk berekend op het systeem waarin ze ingebouwd worden, waardoor er niet altijd veel uitbreidingsmarge is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En let sowieso even op de verschillen tussen de verschillende C2D's. Ik weet zo niet uit m'n hoofd dat de 945 ondersteund, maar grote kans dat 65nm cpu's wel werken en 45nms niet.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12
Admiral Freebee schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 16:26:
Slecht valt meestal nogal goed mee. Meestal zijn ze wel door een goed merk gebouwd. Alleen zijn ze natuurlijk berekend op het systeem waarin ze ingebouwd worden, waardoor er niet altijd veel uitbreidingsmarge is.
Mwa, er zit een Pentium D in nu. Dat ding verbruikt meer dan bijvoorbeeld een C2D E6600.

Ik weet zo niet wat die grafische kaart verbruikt maar een HD 4550 verbruikt waarschijnlijk minder. Misschien dat een HD 4650 ook minder verbruikt. En bij beide kaarten heb je volgens mij betere prestaties. Moet er natuurlijk wel een PCIe slot op dat moederbord zitten en niet een AGP.

[ Voor 30% gewijzigd door NitroX infinity op 09-05-2009 16:31 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 15:21:
het volgende moederbord zit erin:
CPU
† Supports Intel® Pentium 4/ Celeron D Prescott LGA775 processors (Prescott
and Smithfield) in LGA775 package.
† Supports 2005 Performance FMB CPU VR Design.
† Supports 3/4 pin CPU Fan Pin-Header with Fan Speed Control.
† Supports up to Pentium 4 3XX, 5XX, 6XX & 8XX (Prescott and Smithfield)
Prescott is een bepaald type Pentium 4, en Smithfield is een bepaald type Pentium D. Een Core 2 Duo gaat zeer waarschijnlijk niet werken op dit moederbord. De Core 2 Duo heeft behalve een geschikt socket ook een nieuwere versie van de elektronica die de voeding voor de processor regelt op het moederbord nodig. Dat zit waarschijnlijk niet op jouw moederbord.

Ook van de Core 2 Duo zijn er verschillende modellen; de oudere, gemaakt op 65nm met een bussnelheid van 1066 MHz, en de nieuwere, gemaakt op 45nm met een bussnelheid van 1333 MHz.

Kijk ook eens hier. De 945P chipset ondersteunt in principe wel een Core 2 Duo, maar let hierop:
Although a motherboard may have the required chipset to support Conroe, some motherboards based on the above mentioned chipsets do not support Conroe. This is because all Conroe-based processors require a new power delivery feature set specified in Voltage Regulator-Down (VRD) 11.0. This requirement is a result of Conroe's significantly lower power consumption, compared to the Pentium 4/D CPUs it is replacing. A motherboard that has both a supporting chipset and VRD 11 supports Conroe processors, but even then some boards will need an updated BIOS to recognize Conroe's FID (Frequency ID) and VID (Voltage ID).
Zie ook dit topic waarin dion_b hier meer over zegt.

[ Voor 29% gewijzigd door jj71 op 10-05-2009 08:27 . Reden: system requirements info toegevoegd ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
Dit onderwerp is volgens mij al een keer eerder voorbij gekomen:

MSI MS-7204 (Medion OEM) compatibel met Core 2 Duo?
Pagina: 1