Toon posts:

[Upgraden] van Pentium D 820

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag,

Ik volg tweakers.net nou al een tijdje (2 jaar), en ik vond dat het nu wel eens tijd werd om een acount aan te maken. ;)

Omdat ik ontevreden was/ben over de prestaties van mijn +/- 2 jaar oude kant-en-klaar gekochte machine heb ik het een en ander geupgrade. Graka, ram en nu is logischerwijs de cpu aan de buurt.

Mijn mobo is een ge-rebrande modo van Fujitsu (GA-8I945PE (Gigabyte) met een max fsb van 1066 mhz.
Verder zit er 2x2gb ddr2 ram van Kingston (PC2-5300). De cpu die ik er nu in heb zitten tikt op 2.8 ghz met een fsb van 800 mhz.

Nu heb ik in de pricewatch zitten loeren en kwam deze cpu tegen die er volgens mij in past:

Merk Intel
Productserie Core 2 Duo
Type E7500
Technische Specificaties
Socket 775
Snelheid 2.93GHz
CPU Core Dual
Bus snelheid 4x266MHz

Nu heb ik een aantal vragen:
Wat betekend 4x266 mhz?
Is dat de brandbreedte naar cpu per thread (2 cores, 2 threads)?
Als dat immers zo is, dan moet het kunnen volgens mij (4x266 = 1066)
Volgens google heb ik gelijk, wil alleen even zeker weten

Aangezien ik maar twee reepjes ram heb, kan ik die dan ook (weer) upgraden voor ietsje snelheidswinst?
(1066 / 2 = 533 mhz?

tweede vraag:
Zou het veel uitmaken?
Ik ben van plan om deze zomer zelf een flinke machine te bouwen (gebaseert op de BBG's), maar ik kan deze daarna prima gebruiken als servertje

Stephan

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Eerst even checken of dit mobo die CPU wel gaat herkenning ivm 45nm. Misschien kun je het mobo flashen naar een gewoon gigabyte model?

Edit: ik denk dat je beter voor een 2ehands E4500 of E6300 kunt gaan

[ Voor 21% gewijzigd door Stijnd op 08-05-2009 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, zal wel ff kijken
*Shopt google weer aan

'k wist niet dat de procedé wat uit kan maken

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 21:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De FSB van je cpu is 266MHz, maar omdat dit quadpumped is komt dat neer op 1066MHz (dus 4x 266MHz).

Verder is het belangrijk even te checken of de chipset wel overweg ken met E7XXX cpu's (volgens mij kan de i945 dat namelijk niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even het een en ander uitgezocht:

de northbride ondersteunt idd geen 45 nm c2d :( (wel 65)
in de pdf van mijn mobo staat dat er ondersteuning is voor pentium d en pentium 4

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Is dat een recente PDF, in de CPU-support list staan in ieder geval alle CPUs die ondersteunt worden, daarvan moet je een goede CPU kiezen. Staat het niet in de support list dan gaat het waarschijnlijk niet werken en als het werkt, op een lagere snelheid wss.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:01:
tweede vraag:
Zou het veel uitmaken?
hangt af van je huidige specs.

edit: sorry ik had de titel niet gelezen. sorry. maar voor een server is dat wel goed (die 820) ik zou het niet doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 15:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:36:

in de pdf van mijn mobo staat dat er ondersteuning is voor pentium d en pentium 4
In dat geval zul je geen E7XXX kunnen pakken, gezien dat een 45nm ding is, dan zou je er een ander bordje in moeten hangen.

Verwijderd

Topicstarter
DjDuivert:
de support van Fujitsu is zwaar *****
dus ik verwacht niet dat als ze eenmaal die PDF gemaakt hebben, hem ook nog gaan aanpassen als er iets niet instaat

Ik koop vanaf nu in ieder geval geen rebranded mobo's of kant en klare pc's :P

Ander mobo ga ik niet doen, kan ik beter een nieuwe pc bouwen ;)
En die nieuwe pc komt van de zomer wel }:O

Edit:
In iedergeval bedankt voor alle hulp, maar ik denk dat ik het hierbij laat.
De kosten wegen zich niet op tegen de baten en ik was toch al van plan om in de zomer een nieuwe te bouwen. :)

Ik bestel nog wel een nieuwe koeler, de bijgeleverde koeler van fs maakt echt een takkeherrie 7(8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 21:49 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:36:

Die .pdf zou ik niet teveel waarde aan hechten, OEMs als F-S zijn erg conservatief in wat ze roepen over compatibility. Ze verkopen per slot van rekening systemen, niet onderdelen, ze zorgen ervoor dat het systeem werkt, als je iets anders wilt met de onderdelen is dat niet waar zij het voor bedoelden en kun je weinig hulp verwachten in de regel.

Maar dat de i945 geen 45nm C2D (Penryn) ondersteunt en wel 65nm (Conroe) wil nog niet zeggen dat jouw moederbord dat doet. Om een CPU te kunnen gebruiken moet de chipset ermee overweg kunnen, maar er moet ook BIOS support zijn en - nog fundamenteler - een goede VRM (Voltage Regulator Module) aanwezig zijn voor die CPU. Laat dat nou net vaak een probleem zijn. Conroe chips zijn veel zuiniger dan Pentium D's, maar desondanks willen ze meer stroom, maar dan op lager voltage. Dat eist dus meer van de VRM dan de Prescott-based monsters met 135W TDP :o

Intel introduceerde tegelijk met de Conroe namelijk het VRM 11.0 standaard. Die voorzag in de nodige voltage. Als jouw i945 bord van VRM 11.0 voorzien is gaat Conroe lukken. Kijk in dat geval naar een 2e hands E2160 of misschien zelfs een E6300 voor een paar tientjes. Ondanks dat ze op veel minder MHz draaien zijn ze beide stukken sneller dan je Pentium D. Maar bij gebrek aan VRM 11.0 gaat dat feest dus niet door. De snelste CPU die je dan kunt nemen is een Pentium D 9xx, wat weliswaar iets sneller en zuiniger is, maar absoluut het geld niet waard.

Probleem is nu om te achterhalen welk VRM op dat ding zit. Dat kan ik nergens vinden - veel mensen die dingen roepen, maar niemand die het met zekerheid kan zeggen of getest heeft met een Conroe. Als je ergens een Conroe kan lenen evt met de afspraak dat je het koopt als het werkt zou je het kunnen proberen. Het kan iig geen kwaad, als het niet goed is boot de PC niet omdat de CPU niet genoeg stroom op de juiste spanning krijgt. Er gaat niets kapot :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even lopen zoeken op de Gigabyte site

Ben van mening dat de GA-8I945PMF het meeste overeen komt met de custom mobo kwa spec's en design

In de specsheet op deze http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=1907 pagina kan je zien dat een Conroe op dit bord niet gaat werken (en heb helaas ook geen die ik even kan lenen op te testen) :(

Iedereen bedankt voor de hulp!

NB. modje: van mij mag 'ie op slot :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2009 22:03 . Reden: typo's ]

Pagina: 1