Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen, welke merken/types vermijden?

Pagina: 1
Acties:

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Goed, ik moet dus een auto hebben. Waarom? woon-werk verkeer, vakantie naar kroatie en mijn dochter eenmaal per week naar mijn schoonzus brengen omdat mijn vriendin ook werkt. De auto moet minstens 4 deuren hebben, redelijk goedkoop in onderhoud en gebruik zijn, groot genoeg zijn om 2 weken aan vakantiekleding en kinderspullen mee te kunnen nemen. Ik heb dus gezocht op te talloze autosites, en daar kwam ik genoeg leuke autos tegen. Mijn budget ligt op maximaal 5000 euro, het liefst inclusief garantie en een grote beurt, dus de prijs van de auto moet rond de 4000 euro liggen.

Voor dat geld krijg je niet de beste autos, maar ik heb er toch wel een paar kunnen vinden. Omdat ik hier geen "deze moet je nemen want ik heb hem ook!" topic van wil maken zal ik toch wat specifieke vragen stellen.

Ten eerste, in hoeverre is de kilometerstand voor autos belangrijk als je kijkt naar duitse autos in vergelijking met aziatische autos? De meeste duitse autos voor eerdergenoemde prijs hebben er al ruim 200.000 kilometer opzitten (wel diesels), terwijl de aziaten vaak nog rond de 100.000 zitten.

Ten tweede, hoe zit het met oude hyundais? Als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je een auto met slechts 94000 op de teller, voor een leuke prijs. Maar ik heb geen idee hoe het merk bekend staat (bijvoorbeeld: renault/peugot=om de haverklap storingen, mazda/toyota=zeer degelijk). Is de kwaliteit/betrouwbaarheid van deze autos gewoon laag of is het de uitstraling die de prijs zo laag maakt.

Voor de rest ben ik wel redelijk bekend met de autos die worden aangeboden, zoals een ford mondeo, skoda fabia combi, mitsubishi, toyota, nissan, honda en een mazda. Deze types lijken mij over het algemeen wel degelijk en goedkoop in onderhoude en gebruik.

De auto moet enkele jaren meegaan, minstens 3, dus misschien dat dat ook nog helpt als antwoord op mijn eerste vraag. Ik zal maximaal 20.000 kilometer per jaar rijden ermee, dus het maakt voor mij persoonlijk niet zo veel uit of het diesel of benzine is (LPG is geen optie ivm buitenland)

hallo

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zowel Duits als Japans spul is uiterst betrouwbaar. Nou ja, een paar Duitse merken zou ik wel vermijden: Trabant, Wartburg etc. Maar ze komen over het algemeen goed uit de betrouwbaarheidsonderzoeken, vooral Toyota scoort altijd erg hoog.

Franse merken hebben nogal eens problemen: Renault met elektronica, Citroën met hun veersysteem vroeger en ook een beetje elektronica, alledrie de merken met roestproblemen enzo. Ken genoeg collega's die met hun Renault Megane al stil zijn komen te staan langs de weg....

Als je Duitse kwaliteit wil, maar niet het bijbehorende prijskaartje, moet je eens naar Skoda of Seat kijken (modellen van ná de overname dus), VAG-onderdelen maar stukken goedkoper.

En genoemde kilometerstanden is echt niet zo'n probleem met moderne motoren, een beetje diesel moet tegenwoordig de 4 ton vrij eenvoudig kunnen halen, en 2 ton voor een benzine zou ook geen echt probleem moeten zijn. Mits goed onderhouden en bereden uiteraard.

Met Hyundai ben ik niet zo bekend, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Als je betrouwbaarheid wil zou ik iig Franse en Italiaanse merken links laten liggen, en eerder voor een goede Japanner of Duitser gaan.

Dat is iig mijn mening :)

Virussen? Scan ze hier!

• truegrit
Dat ze de 4 of 2 ton kunnen halen is wel goed, maar ik neem aan dat gepaard gaat met steeds hogere kosten wegens slijtage van standaard onderdelen?

Voor de rest is mijn menig eigenlijk hetzelfde. Ik zag laatst een skoda fabia combi 1.9TDI voor 4900, met veel opties en slechts 120.000 op de teller. Helaas was hij de volgende dag al verkocht, het was bij een officiele skoda dealer.

Alleen jammer dat je ook niet zo veel van hyundai weet ;(, hoor dat veel vaker van mensen om mij heen ook

hallo

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:11

duderuud

Sliden is koel

Lekker generaliserend:
Franse auto's: Nieuw prima maar na 3 jaar rammelt alles en gaan de meest vage electronische zaken kapot. Blok blijft wel altijd lopen...
Alfa: Erg mooi, lopen erg goed maar een vreselijke kwaliteit. Meest vage dingen gaan spontaan kapot. Electronica, blok, onderstel...je kan het zo gek niet bedenken.
Moderne mercedesen zijn lang niet zo goed als de oude. Een 200E/D gaat 5 ton mee ofzo maar de moderne gaan nogal eens kapot.

En inderdaad, de Japanse auto's zijn eigenlijk altijd een no-brainer. Net als BMW en VW/Seat/Audi/etc.

Motor-Forum.nl

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:40
duderuud schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:31:
Lekker generaliserend:
Franse auto's: Nieuw prima maar na 3 jaar rammelt alles en gaan de meest vage electronische zaken kapot. Blok blijft wel altijd lopen...
Alfa: Erg mooi, lopen erg goed maar een vreselijke kwaliteit. Meest vage dingen gaan spontaan kapot. Electronica, blok, onderstel...je kan het zo gek niet bedenken.
Moderne mercedesen zijn lang niet zo goed als de oude. Een 200E/D gaat 5 ton mee ofzo maar de moderne gaan nogal eens kapot.

En inderdaad, de Japanse auto's zijn eigenlijk altijd een no-brainer. Net als BMW en VW/Seat/Audi/etc.
Correctie de nieuwe Mercedes C en E klasse bijv zijn wel weer kwalitatief hoogwaardig zoals de periode van de W124 maar inderdaad was het blikwerk en elektronica jaren slecht ivm een nieuwe bedrijfsvoering, maar deze knakker is er gelukkig uitgegooid. En sindsdien is Mercedes bezig om zijn oude imago waar te maken.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:35:
[...]

Correctie de nieuwe Mercedes C en E klasse bijv zijn wel weer kwalitatief hoogwaardig zoals de periode van de W124 maar inderdaad was het blikwerk en elektronica jaren slecht ivm een nieuwe bedrijfsvoering, maar deze knakker is er gelukkig uitgegooid. En sindsdien is Mercedes bezig om zijn oude imago waar te maken.
Naar mijn weten is de W202 ook nog een goede serie geweest, hoor iig nooit problemen omtrent auto's van dat model, iig de eerdere, de diesels zonder CDI of de TD's

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens naar een Toyota Avensis Station. Ruimte zat, moet voor jouw budget wel te doen zijn, en praktisch onverwoestbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hari-Bo
Napo schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:38:
[...]

Naar mijn weten is de W202 ook nog een goede serie geweest, hoor iig nooit problemen omtrent auto's van dat model, iig de eerdere, de diesels zonder CDI of de TD's
De W202 had veel roestvorming vooral rond de wielkassen en bijna altijd het slot van de kofferbak, en interieur etc was op bezuinigd, en kwa betrouwbaarheid tegenover de W201 of W124 vielen ze in het niets.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• truegrit
The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:40:
Kijk eens naar een Toyota Avensis Station. Ruimte zat, moet voor jouw budget wel te doen zijn, en praktisch onverwoestbaar :)
Dus bijvoorbeeld zoiets is wel een goede deal? Gezien het aantal kilometers en de prijs? Ik ga er even vanuit dat de auto voor de rest in goede staat is.

hallo

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:12

Cheezus

Luiaard

Hier kun je een beetje zien hoe betrouwbaar een bepaald model is: http://www.anusedcar.com/

Moderne auto's zouden aardig wat KM's mee moeten kunnen, ik denk dat de leeftijd van de auto belangrijker is dan de km-stand, vanwege roest e.d.
Een hoge km-stand betekend ook vaak veel snelwegverkeer wat qua motorslijtage juist beter is dan stadsverkeer.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Heb tot nu toe alleen Hyundai gereden. Een coupe uit 1996, 2001 en nu een uit 2004.
Heb nog nooit problemen met de autos gehad. Alleen dat mn banden slijten. Meer niet. Wat ik overal ook hoor is dat ze betrouwbaar zijn, en zo zijn mijn ervaringen ook.

Die Elantra die je daar laat zien is verder ook een hele degelijke auto. Zit sowieso in een andere klasse dan de coupe. Als je een betrouwbare dealer/handelaar hebt en er is niks mis (motorisch) dan denk ik niet dat je er zelf snel problemen mee krijgt.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
wildhagen schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:54:
Zowel Duits als Japans spul is uiterst betrouwbaar. Nou ja, een paar Duitse merken zou ik wel vermijden: Trabant, Wartburg etc. Maar ze komen over het algemeen goed uit de betrouwbaarheidsonderzoeken, vooral Toyota scoort altijd erg hoog.
Japans is inderdaad een synoniem voor betrouwbaarheid, maar sinds wanneer de Duitsers ook?
Franse merken hebben nogal eens problemen: Renault met elektronica, Citroën met hun veersysteem vroeger en ook een beetje elektronica, alledrie de merken met roestproblemen enzo. Ken genoeg collega's die met hun Renault Megane al stil zijn komen te staan langs de weg....
Dat valt best mee. Zo ken ik ook een aantal collega's die hun Golf en Passat maar al te graag kwijt willen, omdat ze de garages een beetje zat zijn...
Maar dat heb je gewoon met ieder merk, maar al met al springen de Japanners er gewoon een kop bovenuit, mbt te betrouwbaarheid.
Als je Duitse kwaliteit wil, maar niet het bijbehorende prijskaartje, moet je eens naar Skoda of Seat kijken (modellen van ná de overname dus), VAG-onderdelen maar stukken goedkoper.
Wat is die Duitse kwaliteit dan?
Ik heb een Volvo gekozen, omdat deze in alle opzichten beter uit de bus kwam dan de Audi...

Een Passat is niet echt meer kwaliteit dan een Laguna of een 407 of een Insigna...
En genoemde kilometerstanden is echt niet zo'n probleem met moderne motoren, een beetje diesel moet tegenwoordig de 4 ton vrij eenvoudig kunnen halen, en 2 ton voor een benzine zou ook geen echt probleem moeten zijn. Mits goed onderhouden en bereden uiteraard.
Inderdaad, leeftijd is belangrijker dan kilometerstand.
Met Hyundai ben ik niet zo bekend, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Als je betrouwbaarheid wil zou ik iig Franse en Italiaanse merken links laten liggen, en eerder voor een goede Japanner of Duitser gaan.

Dat is iig mijn mening :)
Ach of ga voor betrouwbaarheid en kies een Japanner
Of kies voor uiterlijk etc. en kies voor een ander merk.

Youtube: DashcamNL

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Neem een Volvo
Hartstikke betrouwbaar en nog luxe ook! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Krentenbol op 08-05-2009 14:34 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Hari-Bo
TKing schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:33:
Neem een Volvo
Hartstikke betrouwbaar en nog luxe ook! :)
Maar wel een veredelde Ford tegenwoordig ;)

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Daarom moet je ook een oude kopen B) Nieuwere heb je niet voor €4/5K

• Hari-Bo
Ga dan voor een Mercedes W201 of W124 dán heb je past echte Deutsche kwaliteit! En kwa onderhoud ben je geen drol kwijt, plus dat onderdelen overal te krijgen zijn voor een kleine prijs.

[ Voor 32% gewijzigd door Hari-Bo op 08-05-2009 14:43 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volvo's zijn sowieso niet zo betrouwbaar, kijk de TüV-tests op http://www.anusedcar.com/ maar eens.

Word bijna in elke categorie voorbijgestreeft qua betrouwbaarheid door de Japanse en Duitse merken.

Als ik het onderzoek van 2007 (meest recente pak) is de hoogste notering voor een Volvo (940/960) de 8e plek, in de categorie 10-11 jaar oud. Verder staan ze in de overige categorien altijd zo rond de 17e-20e plek, soms nog lager.

Virussen? Scan ze hier!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

En waarom is LPG eigenlijk geen optie voor het buitenland? :?

• Hari-Bo
TKing schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:44:
Ik kan me alleen bedenken dat de gasnippel anders is dan de rest van EU (behalve Spanje), maar dat is een kwestie van een extra nippel op zak.

• nmgn231
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2023
Skoda Fabia Station?

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:40:
Laat het vorige type Avensis nou net het type zijn dat een beetje een deuk in het onverwoestbare imago van Toyota heeft gelsagen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TKing schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:44:
Vakantie naar Kroatië = Waarschijnlijk daar ook geboren = Ik ken het volk omdat ik er ook bij hoor en die willen vooral BAGAGERUIMTE en geen LPG fles om van alles en nog wat mee te nemen :D

Sinds daar vooral Duitse auto's graag gejat worden zie ik in ieder geval nog 1 reden om een Japanner te kopen !! Overigens zijn er een aantal Hyundai modellen die gebruik maken van Mitsubishi motoren en dat zou toch geen probleem moeten zijn :)

Ik zou zeggen neem een Elantra/Galant/Primera Stationwagon en rijd zonder problemen naar de 300.000 Km. of daar voorbij zelfs.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

nero355 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Vakantie naar Kroatië = Waarschijnlijk daar ook geboren = Ik ken het volk omdat ik er ook bij hoor en die willen vooral BAGAGERUIMTE en geen LPG fles om van alles en nog wat mee te nemen :D

Sinds daar vooral Duitse auto's graag gejat worden zie ik in ieder geval nog 1 reden om een Japanner te kopen !! Overigens zijn er een aantal Hyundai modellen die gebruik maken van Mitsubishi motoren en dat zou toch geen probleem moeten zijn :)

Ik zou zeggen neem een Elantra/Galant/Primera Stationwagon en rijd zonder problemen naar de 300.000 Km. of daar voorbij zelfs.
Dan neem je onderbouw of i.p.v. een reservewiel. Als dat echt het bezwaar is, zou ik goed rondkijken.

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:44:
Volvo's zijn sowieso niet zo betrouwbaar, kijk de TüV-tests op http://www.anusedcar.com/ maar eens.

Word bijna in elke categorie voorbijgestreeft qua betrouwbaarheid door de Japanse en Duitse merken.

Als ik het onderzoek van 2007 (meest recente pak) is de hoogste notering voor een Volvo (940/960) de 8e plek, in de categorie 10-11 jaar oud. Verder staan ze in de overige categorien altijd zo rond de 17e-20e plek, soms nog lager.
|:( Door dit soort borrelpraat rijdt nu iedereen in een Golf en gaan de mooie merken kapot. Betrouwbaarheid valt niet van cijfertjes af te lezen (kijk die lijst dan, zullen we eens een S60 en een 996 3 ton laten rijden, kijken welke na afloop beter rijdt...) en is zeker niet gegarandeerd als je een Jap of wat dan ook koopt. Dat hangt allemaal af of je geen maandagmorgen model hebt te pakken, hoe die is ingereden, gebruik, rijstijl vorige eigenaars, klimaat, goede brandstof, onderhoud, wegen en ga zo maar door. Kies gewoon een model wat je aanstaat, ga op het forum van dat model kijken naar de aandachts-/minpunten (ELK model heeft aandachtspunten), neem iemand mee die wat van auto's weet en ga proefrijden. Klaar. Belangrijkste is iig dat je een goed exemplaar hebt te pakken, dan kan je zowel in een Alfa als in Toyota of welk merk dan ook prima 300.000+ km halen.

• truegrit
nero355 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Ben gewoon nederlander, geboren en getogen (en een beetje amerikaan, maar dat zijn helemaal baggerautos), en de reden voor geen LPG was omdat mijn vader dat ooit had en tegen mij zei: zoon, neem geen LPG want dat heeft allemaal nadelen.

Denk dat ik toch maar ga kijken voor een mitsubishi of een hyundai, of misschien toch die mercedes (wel de goeie zoals in dit topic staat). Volvo lijkt me ook wel leuk, maar ze schijnen niet echt zuinig om te gaan met de brandstof ;)

In ieder geval, bedankt allemaal voor de input, ik kijk nu wel even anders naar de lijst met occassions dan hiervoor!

hallo

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dat is dus het voordeel van LPG. het laat je goedkoop rijden :) Als ik jou was zou ik toch even kijken of LPG niet stiekem wat is voor je.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@Pinda: je verhaal zou opgaan als het op één enkel geval gebaseerd zou zijn. Helaas voor jou is dat in het geval van het TüV-rapport niet zo, die word namelijk over langere tijd en over grotere aantallen bijbehouden.

Afaik worden de TüV-rapportages internationaal toch als behoorlijk betrouwbaar geaccepteerd...

En ja, elk merk heeft wel eens een maandagochtend model, maar dat rapport gaat over de algemeenheid. Bij dat soort aantallen spelen enkele maandagochtendmodellen niet echt een statistisch relevante rol meer.

[ Voor 25% gewijzigd door wildhagen op 08-05-2009 15:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Bij ons in de club staat een donkerblauwe Nissan Primera 2.0 (140 pk) station te koop voor 4500 euro.

Quote:
Te koop, Nissan primera estate p11 SR20DE.
Omdat de kleine nu wat groter is en we nu niet meer zoveel rommel hoeven mee tenemen, ben ik nu opzoek naar een wat kleinere auto.

Bouwjaar: 19 juni 2000
APK tot: 10 sep 2009
km stand : 107000
Kleur: blauw

De auto is zeer goed onderhouden.

Wat heeft de auto nog meer !!!

Open luchtfilter
Invidia Japstyle einddemper (rvs)
Heldere achterlichten
Radio CD speler (pioneer 4x50 watt mosfet)
Trekhaak
Verlaagd

De auto moet nog wel uitgelijnd worden (trekt heel lichtjes naar rechts)
En op de achterbumper zitten wat krasjes.

De auto staat nu op de originele lm velgen met nog goede banden.

4500 euro of een goed bod !!

Bij intresse PM of bellen 0650253394

Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z15/ronnieedens/SA400197-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z15/ronnieedens/SA400203.jpg
De eigenaar weet dat de auto in die staat (uitlaat, verlaging, velgen zijn dus al verkocht) niet heel populair is dus deze wijzigingen zal hij ongedaan kunnen maken.

Verwijderd

"Fault rate"... Wat moet dat voorstellen dan? Zijn dat alleen serieuze problemen of telt iets als een na 14 jaar afgebroken raamslingerknop ook mee?

offtopic:
wat een domeinnaam trouwens :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 15:18 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
wildhagen schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:10:
@Pinda: je verhaal zou opgaan als het op één enkel geval gebaseerd zou zijn. Helaas voor jou is dat in het geval van het TüV-rapport niet zo, die word namelijk over langere tijd en over grotere aantallen bijbehouden.

Afaik worden de TüV-rapportages internationaal toch als behoorlijk betrouwbaar geaccepteerd...

En ja, elk merk heeft wel eens een maandagochtend model, maar dat rapport gaat over de algemeenheid. Bij dat soort aantallen spelen enkele maandagochtendmodellen niet echt een statistisch relevante rol meer.
Je hebt steeds minder aan dergelijke statistieken!
Ieder merk heeft tegenwoordig wel zijn eigen pechservice... Staan allemaal niet in je Tuv rapport!

Youtube: DashcamNL

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Ook een mooi voorbeeld van die statistieken: alle modellen zijn gewoon bijelkaar opgeteld. Gewoon een algemene "Volkswagen Golf". Daar worden dus alle golfjes van een handjevol bouwjaren en mogelijk verschillende types gewoon op 1 hoop gegooid. Als er dus van 1 model met een bepaald type motor met een bepaalde versnellingsbak veel uitval heeft, beinvloed dit de betrouwbaarheidsstatistieken van alle auto's die onder de noemer "Golf" vallen.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
truegrit schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:07:
[...]

Ben gewoon nederlander, geboren en getogen (en een beetje amerikaan, maar dat zijn helemaal baggerautos), en de reden voor geen LPG was omdat mijn vader dat ooit had en tegen mij zei: zoon, neem geen LPG want dat heeft allemaal nadelen.
Wanneer jouw vader dit advies zonder een goede motivering heeft gegeven zou ik het links laten liggen. Het is een beetje vreemd je keuze af mede te laten hangen van een gedateerd en mogelijk ongemotiveerd vaag advies.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Het meeste is al genoemd, dus wat dat betreft ga ik dat niet herhalen...

Je kwam zelf in je TS al met een Hyundai op de proppen. Ik wil bij deze even een lans breken voor Hyundai :)

Onbekend maakt onbemind, iets wat zeker geldt voor (oudere) Hyundai's. Daarnaast doet de welbekende borrelpraat het merk ook geen goed en lijkt het heden ten dage nog altijd 'common practice' om meewarig te doen over merken als Hyundai en Kia (en wat dies meer zij).

Daar heb ik maar één reactie voor: :')

Ik kan/durf te beweren dat Hyundai de afgelopen 15-20 jaar een enorme sprong heeft gemaakt in kwaliteit. Ik was 'erbij': mijn ouders rijden namelijk als sinds 1990 Hyundai en dat naar volle tevredenheid.

In 1990 kochten mijn ouders hun eerste Hyundai: een Pony XP sedan van 1987. Net 60k op de klok. De auto heeft twee mankementen gekend:
- De einddemper moest na drie maanden vervangen worden.
- De knop voor de ontgrendeling van de kofferbak van binnen uit weigerde regelmatig dienst.

Mijns inziens geen halszaken, zeker niet omdat de auto het verder _altijd_ deed. Het was starten, lopen en in een gezin van vijf wordt zo'n auto dan echt niet ontzien :) Een retourtje Genève met vijf man en compleet afgeladen (inclusief imperiaal met maximale bagage) deed-ie zonder morren.

Dankzij de gladde praatjes van de verkoper werd deze auto echter al na anderhalf jaar ingeruild op een Pony XP 3-deurs hatchback van 1989. Stomme fout van mijn ouders, maar de auto zelf was prima. Hij was alleen te klein voor het gezin.

Na zes weken werd deze auto dus alweer ingeruild op een Excel van 1990. Wellicht de beste auto die mijn ouders tot op heden gehad hebben :) Net 40k op de teller bij aanschaf en in twee jaar tijd ruim 60k erbij gereden. Enige storing in die twee jaar: een defecte zekering van de richtingaanwijzer :)

Er kwam een Excel van 1992 voor in de plaats. Dat ding is echt mishandeld door ons. Vele verhuizingen en verbouwingen mee gedaan. Het ding gaf geen krimp.

In 1998 kwam er een Excel van 1994 op de stoep te staan. Wederom niks te klagen over betrouwbaarheid, maar helaas nogal vaak schade mee gehad (door eigen en andermans schuld). Gebreken buiten regulier onderhoud:
- Stukje flexibele uitlaat (vervangen onder coulance van de dealer)
- Raammechanisme bestuurdersportier: raam donderde naar beneden in het portier en kon niet meer terug omhoog :P )

In 2002 werd deze auto ingeruild op een Excel van 1999. In een kleine vier jaar ruim een ton erbij gedraaid op de teller. Nul problemen.

Mijn ouders rijden nu al weer ruim drie jaar in een Getz van 2004 en wederom probleemloos en waarschijnlijk blijven ze er nog wel drie jaar in rijden :)

Als je geen zak geeft om imago en je gaat voor 'bang for buck' dan kun je bijna niet om Hyundai heen. Zeker de oudere modellen (zeg < 2002) kosten geen drol meer. Je moet alleen met één ding goed rekening houden bij oudere Hyundai's: het kost niks, maar alle waar is naar zijn geld. Verwacht dus geen verfijning e.d.

Oudere Hyundai's zijn wat dat betreft heel erg no-nonsense. Het brengt je van A naar B en that's it. Het ziet er goedkoop uit, het voelt goedkoop aan, het maakt lawaai boven de 120, het rijdt zo afstandelijk als de pest, maar het kreng doet het _altijd_ en de maandlasten zijn prima te overzien :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:35:
[...]

Maar wel een veredelde Ford tegenwoordig ;)
Valt best mee hoor :) De S40 en V50 (die rijd ik nu) zijn inderdaad kruisingen van veel merken bij elkaar (PSA moter dacht ik iig). De V70 en ook de S60 zijn echter voor het grootste deel echter wel eigenlijk gewoon Volvo's op een heel klein beetje kruisbestuiving na. Dit geldt ook wel voor de nieuwe V70.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

truegrit schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:07:
[...]

Denk dat ik toch maar ga kijken voor een mitsubishi of een hyundai, of misschien toch die mercedes (wel de goeie zoals in dit topic staat). Volvo lijkt me ook wel leuk, maar ze schijnen niet echt zuinig om te gaan met de brandstof ;)

In ieder geval, bedankt allemaal voor de input, ik kijk nu wel even anders naar de lijst met occassions dan hiervoor!
vroegah in opa bompa z'n tijd :+
Toen had je last van verstopte gasnaalden en dat soort troep tegenwoordig niet meer hoor.
Zorg alleen dat je wel checkt of gas in die auto's wel een succes is want op niet alle auto's is dat zo. Maar als 't gewoon goed kan (bijvoorbeeld de 2.0 blokken van mitsubishi) is 't ook echt goed, Renault heeft een actie gehad dat je 'gratis' een gasbom kon laten inbouwen als je een nieuwe auto kocht, fabrieks af.
Als dat niet goed had geweest had Renault dat echt niet gedaan hoor :)

Verder bewijzen een heleboel tests dat Japanse merken over 't algemeen een stuk betrouwbaarder zijn dan de duitsers. Bij z'n TUV test word ik een beetje huiverig omdat de duitsers nogal patriottistisch zijn wat hun eigen auto merken betreft.

Ik zou dus gewoon een leuke Jap zoeken (of Hyundai, schijnt inderdaad veel betrouwbaarheid voor weinig te zijn). Bijkomend voordeel is dat ze doordat ze wat minder populair zijn wat goedkoper zijn dan een VW.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou absoluut kiezen voor een Nissan Primera. De modellen zijn nooit echt populair geweest en dat merk je heel goed aan de prijzen die zelfs de Nissan-dealers er voor vragen.

Motorisch zijn ze vrijwel onverwoestbaar en ook de carosserie is prima. Het rijdt zeer comfortabel, is relatief zuinig en vooral ruim, zeker de estate versies en de 5-d hatchbacks.

ARME AOW’er

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

welk je zeker eens moet bekijken is een late, type 2, Xanti break en dan een hdi of een 2.0SX
heerlijke wagens. Zeeen van ruimte, modern voor hun leeftijd (ook qua lijn) en volgens velen het bewijs eind jaren 90 dat citroen ook auto's konden maken die wél betrouwbaar zijn.

Ik heb zelf een type 1b , 2 liter turbo, maar als ik jouw wensen lees, wil je dat niet (die motor is zo leuk dat ik altijd net te rally achtig rijd en dito benzineverbruik heb). Een HDI of een 2.0SX zijn wat rustiger en een stuk zuiniger.

Mooiste is nog dat ze niet super populair zijn en de prijzen dus erg gunstig zijn voor de aankopende partij. Treurig voor de liefhebbers, maar ja dat is niet jouw probleem.

En qua veersysteem vooroordelen: het rijdt m.i. heerlijk en de tijd dat een rondje bollen (zoals we dat noemen) je 600 euro kostte is voorbij (nu ca. 15 euro per bol, en dan een keer of 6 (4 hoeken, anti-zink en nog wat). Daarna rijdt hij, herstel, zij weer heerlijk.

edit: de 2.0 blokken van de xant kunnen tonnen hebben, ook handig om te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 08-05-2009 23:09 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

Pas op voor de 177pk D4D van Toyota. Daar zijn vrij veel problemen mee.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Die TUV rapportages zijn helemaal geen graadmeter. Het hangt van zoveel factoren af, dat kan je echt niet aan zo'n lijstje met gemiddelden aflezen.

De BMW 3 serie die ik heb zou een fault rate van 29.3% hebben. Nou, mijn BMW heeft tot nu in 15 jaar tijd een fault rate van 0,0%...... Maar ja, die hebben ze niet in de rapportage meegenomen.

Om het maar zo te zeggen; geen betrouwbare bron.

Het kopen van een auto is een persoonlijke keuze. Ik sweer bij BMW en zal ook heel bias zijn en zeggen dat Franse auto's slecht zijn, Italianen onder je reet vandaan roesten etc etc.

Daarbij, als iemand (bijv Heuving) steeds pech heeft met z'n BMW, ja, dan trapt ie hem de deur uit en hoeft ie nooit meer BMW, terwijl ik het de meest betrouwbare auto ooit vind.

Kijk gewoon naar je budget en de eisen die je stelt. Zie je een leuke auto, neem hem mee voor een proefrit en laat hem desnoods bij de ANWB keuren tijdens je proefrit (wel afspraak maken). Dan weet je meteen of je een degelijke auto hebt die aan jouw wensen voldoet.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Pagina: 1