Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Zoals eerder vorige week aangegeven was mijn vorige 8800GT aan zijn eind gekomen. Na de feedback die ik heb ontvangen heb ik besloten opnieuw een 8800GT te kopen en wel de MSI NX8800GT Zilent.

Ik heb de kaart gisteren ontvangen maar ben er op dit moment nog niet erg over te spreken; tot nu toe crasht elke game die er probeer te spelen of direct, of na verloop van tijd. Daarbij komt dat de symptomen per game verschillen.

Geteste spellen:
  • Burnout Paradise - game crasht na verloop van tijd, meestal ca. 20 minuten. Geluid loopt vast, computer reageert op niks meer en monitor springt op stand-by. Het geluid blijft "steken" op het moment van vastlopen.
  • Mirror's Edge - game crasht vrij snel, meestal na 5 minuten. Muziek blijft spelen, maar krijg geen beeld meer. Monitor staat wel op actief maar de computer reageert nergens meer op.
Daarnaast heb ik deze koeler aangeschaft omdat hij erg stil schijnt te zijn, maar ook dit valt mij tegen. De meegeleverde software geeft aan dat de idle temperatuur 60C is en ik heb verder niet het idee dat bij activiteit de temperatuur te hoog wordt.

Zoals eerder aangegeven draai ik op Windows 7 build 7057 (64bit). Op dit moment gebruik ik de 181.72 drivers, maar ook de nieuwste versie heb ik al geprobeerd en hierbij heb ik hetzelfde probleem.
  • Hoe kan dit probleem zijn onstaan?
  • Wat kan ik eraan doen?
  • Hoe kan ik meer debug-informatie verkrijgen?
Aangezien ik de kaart net heb besteld zou ik graag vooral willen weten of dit een RMA-geval is, of dit dit probleem misschien toch softwarematig opgelost kan worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door hondsdol op 08-03-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Iemand?

Ik heb in de tussentijd zelf door middel van NVidia Monitor kunnen achterhalen wat de status is op het moment van crashen:

Current Time GPU1:(ºC) CPU(%): Disk(%): Network(%): Memory(%):
2009/5/9 13:38:21 69 33 % 19 % 0 % 83 %

Bovenstaande lijkt mij zeer okee en zou mijns inziens niet het probleem kunnen zijn.

Wat kan ik nog doen om de oorzaak te achterhalen en, belangrijker nog, het probleem op te lossen?e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik zou zeggen, probeer de boel eens te draaien op een OS dat al uit de beta/rc-candidate status is en dus wel officieel stabiel met officiele drivers kan draaien(windows XP/Vista, Linux). Als de videokaart dan nog de boel laat crashen, probeer hem dan eens uit in een ander systeem.

Dit zijn de eerste 2 zaken die je zou moeten doen die je voor zover ik kan opmaken uit je tekst niet hebt gedaan. RMA sturen heeft geen zin voordat je dit soort dingen probeert. Als de kaart niet stuk is, is die niet stuk en krijg je hem zo terug met de kosten voor onderzoek erbij als je een beetje pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
Zomaar crashen lijkt mij een RMA geval...standaard zou dit niet zomaar moeten gebeuren.
Verder zou ik (als je niet tevreden erover bent) de kaart sowieso terug sturen, want dat recht heb je binnen 8(?) dagen.

Edit: niet gelezen dat je hem op Win7 RC draait.

[ Voor 11% gewijzigd door friggler op 09-05-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
dahakon schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:47:
Ik zou zeggen, probeer de boel eens te draaien op een OS dat al uit de beta/rc-candidate status is en dus wel officieel stabiel met officiele drivers kan draaien(windows XP/Vista, Linux). Als de videokaart dan nog de boel laat crashen, probeer hem dan eens uit in een ander systeem.

Dit zijn de eerste 2 zaken die je zou moeten doen die je voor zover ik kan opmaken uit je tekst niet hebt gedaan. RMA sturen heeft geen zin voordat je dit soort dingen probeert. Als de kaart niet stuk is, is die niet stuk en krijg je hem zo terug met de kosten voor onderzoek erbij als je een beetje pech hebt.
Terugsturen mag hij sowieso, niet per se RMA.. maar wel wet: kopen op afstand. Niet dat hij daar veel mee op zou schieten als het geen hardwarefout is maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist ook in mijn event viewer gekeken maar zie ook hier helaas geen foutmeldingen; het systeem blijft echt hangen (het gelijk blijft o.a. ook hangen en er kan niet meer teruggekeerd worden naar Windows. Daarbij schakelt mijn monitor zichzelf ook uit, lijkt het).

Ik ga denk ik maar weer proberen te switchen naar Vista.

Is er eventueel nog iets anders dat ik kan proberen? Ik ben erg te spreken over Windows 7 en zou niet graag terugwillen.

Waar ik op dit moment met name benieuwd naar ben is de eventuele mogelijkheid om meer debug informatie te verkrijgen. Wat kan ik nog proberen?

[ Voor 92% gewijzigd door hondsdol op 10-05-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Nog een mogelijke oorzaak, wellicht: mijn systeem heeft een 375W Dell voeding. Zou dit ook een veroorzaker kunnen zijn? Is er een relatief eenvoudige manier om dit te achterhalen zonder een ander systeem hierbij te betrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Als je voeding je vorige 8800GT wel trok, dan lijkt het me dat deze ook geen probleem moet zijn. Draait ie op standaard 8800GT snelheden, of is het een OC versie? In het laatste kan je hem eens terugklokken, misschien dat dat helpt. Ik zou sowieso eens een schone installatie proberen, dat wil ook nog wel eens wat oplossen. En if all else fails inderdaad terug naar Vista.

offtopic:
Heb je serieus 160 euro betaald voor een 8800GT? Deze ATi HD4770 voor nog geen 90 euro is bijvoorbeeld al sneller, zuiniger en waarschijnlijk ook stiller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Ik vind persoonlijk de 375Watt voeding wel erg aan de lage kant. Ik zou daarom eerder denken dat de voeding niet meer stabiel genoeg is.

Edit:

Q6600 105 Watt.
8800gt 204 Watt

Dat is samen al 309 Watt. De HDD, DVD-drive, Mobo, Fans en ... zijn hier nog niet eens bij meegenomen. Ik weet niet hoe goed een Dell voeding daarnaast is..

Edit: Een forum van iemand die ook denkt een veel te 'slappe' PSU te hebben gekregen van Dell op zijn XPS420; http://www.motherboardpoi...ply-capacity-t177542.html

Edit:

@ hieronder: gelukkig maar want ik heb een 8800gt van asus en vond het ook wat veel :+

[ Voor 82% gewijzigd door Emiel1984 op 11-05-2009 15:38 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
204 Watt lijkt me wat overdreven, misschien dat daar het stroomverbruik van het hele systeem is gemeten. Tom's hardware komt ook op een hele andere waarde.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een 8800 GT verbruikt geen 204 Watt dat is het verbruik van de hele PC. :z

Een 8800GT haalt de 80 Watt nog niet eens.
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/gainward-bliss9600gt-512gs/9600gt_power.gif

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 11-05-2009 15:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

De voeding die wordt geadviseerd door nvidea is 400 Watt voor het gehele systeem met 8800gt.

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_8800_gt_us.html

Dit is wat 'ruim' genomen denk ik om de meest energieslurpende hardware te dekken maar dan nog is het 'minimum'.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Emiel1984 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 15:42:
De voeding die wordt geadviseerd door nvidea is 400 Watt voor het gehele systeem met 8800gt.

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_8800_gt_us.html

Dit is wat 'ruim' genomen denk ik om de meest energieslurpende hardware te dekken maar dan nog is het 'minimum'.
Dat wat de fabrikant zegt is altijd zwaar overdreven.
Daar wordt namelijk van een zwaar overgeklokte quadcore uitgegaan met 10 HD's op een Sweex voeding. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Deze kaart is standaard overgeclocked op 660MHZ. Ik zal eens proberen hem wat terug te klokken. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Wellicht te veel stroomgebruik?

Morgen verloopt mijn 7 dagen RMA; alle hulp die ik voor dit moment nog zou kunnen krijgen wordt zeer gewaardeerd.

EDIT:

Ik heb de kaart zojuist teruggeklokt naar de 8800GT default van 600 MHZ en alles lijkt nu weer stabiel.
Ikzelf ben niet echt een die-hard overklokker; wat is nu de oorzaak van de instabiliteit? Deze kaart is standaard op 660MHZ geklokt en zou mijns inziens dan ook gewoon stabiel moeten zijn. Ligt het in dit geval aan mijn krappe voeding?

[ Voor 39% gewijzigd door hondsdol op 11-05-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Het zou inderdaad aan je voeding kunnen liggen, als je je kaart overklokt gaat deze meer stroom gebruiken. Met een A-merk voeding zou het geen probleem moeten zijn, maar de kwaliteit van Dell voedingen durf ik niets over te zeggen.

Een andere mogelijkheid is dat de kaart 660Mhz gewoon niet aan kan en deze niet goed getest is, ook dat zou niet de eerste keer zijn. Om het zeker te weten zou je de kaart in een andere computer, of met een andere voeding moeten testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Depep op 11-05-2009 23:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Helaas blijkt het probleem toch niet verholpen.

Dit zijn de symptomen:
  • Game crasht binnen ca. 5 minuten
  • Geluid blijft hangen
  • Monitor springt op standby
  • Computer reageert op niks meer behalve reset
Kan ik de kaart het beste terugbrengen of zie ik iets over het hoofd?

Iemand nog ideeen?

[ Voor 31% gewijzigd door hondsdol op 01-08-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan dat niet aan die windows 7 drivers van nvidia liggen ?
probeer es vista/xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Hoe zit het met de temps? Kan ook een geval van hitte zijn. Met bijv. rivatuner de fan op zijn hoogste snelheid zetten en kijken of ie dan nog steeds uitvalt. Verder is de airflow van je kast natuulijk ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:44:
kan dat niet aan die windows 7 drivers van nvidia liggen ?
probeer es vista/xp.
Ik kan het me haast niet voorstellen aangezien ik mijn vorige 8800GT probleemloos op Windows 7 heb kunnen draaien. Ik ga het hoe dan ook even proberen deze week...
luckyjan schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:14:
Hoe zit het met de temps? Kan ook een geval van hitte zijn. Met bijv. rivatuner de fan op zijn hoogste snelheid zetten en kijken of ie dan nog steeds uitvalt. Verder is de airflow van je kast natuulijk ook belangrijk.
De temperatuur komt tijdens het spelen niet boven de 75C uit, dus dit lijkt me niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Toen ik nog een 8800GT had en die boven de 72 graden uitkwam had ik altijd problemen. Nadat ik er met rivatuner voor gezorgd had dat ie niet boven de 70 graden kwam, geen enkel probleem meer.
Vergeet niet dat die kaart er met 75 graden ook voor zorgt dat je zeg maar een kachel in je kast hebt zitten waardoor ook andere componenten heter worden (bijv. northbridge van je moederbord).

[ Voor 33% gewijzigd door luckyjan op 13-05-2009 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
luckyjan schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:06:
Toen ik nog een 8800GT had en die boven de 72 graden uitkwam had ik altijd problemen. Nadat ik er met rivatuner voor gezorgd had dat ie niet boven de 70 graden kwam, geen enkel probleem meer.
Vergeet niet dat die kaart er met 75 graden ook voor zorgt dat je zeg maar een kachel in je kast hebt zitten waardoor ook andere componenten heter worden (bijv. northbridge van je moederbord).
Helaas heb ik geen metingen van mijn oude standaard NVIDIA 8800GT, maar de MSI NX8800GT Zilent zou dankzij de Zalman koeler in theorie toch een stuk koeler moeten draaien? Zeker nu ik hem heb teruggeklokt naar stocksnelheden kan ik me haast niet voorstellen dat dit de oorzaak is.

Ik zal vanavond in ieder geval even kijken of ik hiermee iets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Ik heb het zojuist ook geprobeerd op Vista, maar ook hier ondervind ik dezelfde crashes. Daarnaast heb ik middels Rivatuner ook de fan speeds dusdanig aangepast dat de temeratuur niet boven de 67C uit komt, maar dit helpt niks.

Wat zou jullie advies zijn?
  • RMA procedure?
  • Nieuwe voeding? Op dit moment heb ik 375W, maar mijn vorige (standaard NVIDIA) 8800GT heeft altijd goed gewerkt. Nu zit er op deze kaart wel een custom Zalman koeler, die hoogstwaarschijnlijk wat meer stroom slurpt, maar ik koop liever geen nieuwe voeding als dit niet nodig is. De nieuwe videokaart is namelijk al een rib uit mijn lijf :( Daarnaast heb ik op internet rondgekeken voor voedingen voor een XPS 420, maar ik kan niet concreet vinden wat er nu wel en niet in kan...

[ Voor 20% gewijzigd door hondsdol op 14-05-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
UPDATE:

Ik heb contact gehad met Dell en ze hebben tegen mijn verwachting in de volgende dag (afgelopen vrijdag) direct een monteur met een nieuw moederbord + videokaart toegestuurd. Het kostenloos vervangen hiervan buiten de garantie heeft het probleem voor mij opgelost. Hierbij dan even een lofzang aan Dell wat afhandeling hiervan betreft!

Hierna zat ik echter alleen nog met mijn aangekochte videokaart; deze heb ik bij Azerty gekocht. Ik heb het probleem bij ze neergelegd en RMA aangevraagd en heb zojuist een melding ontvangen dat ik het volledige aankoopbedrag retour ontvang.

Wat mij betreft dan ook alleen maar lof aan Dell + Azerty wat betreft deze specifieke case!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Helaas geen lof aan jou, omdat je een simpel advies om het een en ander te testen met een ander en al officieel uitgebracht OS. Hiermee kun je namelijk veel beter uitsluiten of er echt hardware problemen zijn. Voor jou geluk dat de verschillende zaken de boel willen vervangen, maar als je hulp wilt met een probleem, dan is het toch ook fijn als je adviezen aan neemt in plaats van achteloos weggooit. Mensen nemen de tijd voor je om je met je probleem te helpen en het getuigt van weinig respect om daar niets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
dahakon schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:27:
Helaas geen lof aan jou, omdat je een simpel advies om het een en ander te testen met een ander en al officieel uitgebracht OS. Hiermee kun je namelijk veel beter uitsluiten of er echt hardware problemen zijn. Voor jou geluk dat de verschillende zaken de boel willen vervangen, maar als je hulp wilt met een probleem, dan is het toch ook fijn als je adviezen aan neemt in plaats van achteloos weggooit. Mensen nemen de tijd voor je om je met je probleem te helpen en het getuigt van weinig respect om daar niets mee te doen.
Zoals je boven kunt lezen heb ik hetzelfde ook geprobeerd in Vista; ik hoop van harte dat je dit niet hebt gelezen bij het schrijven van dit volledige nutteloze bericht.

Afijn. Een kop koffie en verder maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Sorry, mijn fout, heb alleen je laatste bericht goed gezien, niet helemaal wakker. Mijn opmerking komt dan ook een beetje door een eerdere opmerking dat Windows 7 toch net zo goed moet werken, terwijl aardig wat dagen ervoor al was gemeld dat je beter een ander OS kunt proberen. Doordat je met de laatste post zo groot Update schreef, ging je post ervoor me even voorbij.

Mijn excuus voor de onterechte opmerking dat je het helemaal niet geprobeert hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
dahakon schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:15:
Sorry, mijn fout, heb alleen je laatste bericht goed gezien, niet helemaal wakker. Mijn opmerking komt dan ook een beetje door een eerdere opmerking dat Windows 7 toch net zo goed moet werken, terwijl aardig wat dagen ervoor al was gemeld dat je beter een ander OS kunt proberen. Doordat je met de laatste post zo groot Update schreef, ging je post ervoor me even voorbij.

Mijn excuus voor de onterechte opmerking dat je het helemaal niet geprobeert hebt.
Geen probleem, ik begrijp de verwarring inderdaad. Bedankt voor je reactie in ieder geval :)
Pagina: 1