Geforce 8800GT - Dollar tekens tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Hallo allemaal,

Voor de beeldvorming eerst even een kort overzicht van mijn systeem.

Dell XPS 420
CPU: Intel Q6600
RAM: 2048 MB PC6400
GFX: Geforce 8800GT 512MB

Aan het systeem is fysiek sinds aankoop (media januari 2008) niks versleuteld. In de afgelopen week heb ik een Windows Update gedraaid, waarbij ik tevens de nieuwe beta drivers voor mijn videokaart heb geinstalleerd. Hoewel ik niet zeker weet of het probleem hier daadwerkelijk door is ontstaan, lijkt het erop dat de problemen zich voordoen sinds deze laatste update.

Het probleem:

Tijdens het booten zie ik in mijn BIOS (ook wanneer ik de setup inga) allerlei dollartekens verspreid over het scherm. Wanneer ik daadwerkelijk de BIOS-setup inga zie ik hierbij ook gestippelde horizontale lijnen en komt het beeld nogal distorted over. Zodra Windows boot lijkt het probleem zichzelf op te lossen en ziet alles er prima uit.

Wanneer ik in Windows zit, wordt mijn videokaart echter niet meer herkend; ik kan nog steeds op een resolutie van 1680x1050 draaien, maar het is niet mogelijk om een spel te starten en ook in mijn control panel wordt aangegeven dat er iets mis is.

Wat ik al het geprobeerd:
  • Driver verwijderd
  • Nvidia software verwijderd
  • Restanten verwijderd door middel van Driver Sweeper
  • Oudere drivers geinstalleerd
  • Nieuwste Nvidia BETA drivers geinstalleerd
  • Geboot in safe-mode en bovenstaande geprobeerd
Helaas had ik geen restore points van voor dit moment (ja, ik weet het). Ik heb het probleem al opgezocht op Google en de meeste soortgelijke problemen worden (helaas) beantwoord met het feit dat dit hoogstwaarschijnlijk door een corrupte memory module op de videokaart wordt veroorzaakt.

Mijn vraag:

Is er nog iets dat ik wellicht over het hoofd heb gezien? Kan een driver update deze problemen uberhaupt wel veroorzaken? Kan ik nog iets proberen om het probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en feedback.

Weergave tijdens boot:
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1192/72964816ef70de7ce9ef868.jpg

Weergave in Windows:
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/5444/errordetails.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 09:49
Volgens mij is gewoon je videokaart stuk, dus een hardware probleem. Oplossing: nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koppel je HDD's los en hang er een 2e in.
Installeer je Windows etc even schoon op die 2e hdd.

Of wat mij logischer lijkt:
Memory corrupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Lijkt me sterk dat het met HDD's heeft te maken. Volgens mij is je kaart gewoon stuk, want als je al in de bios problemen hebt voordat Windows en de driver uberhaupt is geladen, dan ligt het toch echt aan de kaart. El-Tweako had het over memory. Ik neem aan dat hij videogeheugen bedoelt en dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen, dus het ligt aan de kaart. Eventueel zou het aan je voeding kunnen liggen, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:23

Dima_2005

T.net-verslaafde

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:59:
Koppel je HDD's los en hang er een 2e in.
Installeer je Windows etc even schoon op die 2e hdd.

Of wat mij logischer lijkt:
Memory corrupt
Lijkt niet logisch, want het gebeurd ook in de BIOS en daar heeft dat niks te maken met drivers...

Je kan misschien een BIOS-update van je mobo te doen, een CMOS clear en uiteindelijk een BIOS reflash van je kaart....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit lijkt me een heel eenvoudige conclusie. Je hebt officieel zeker nog garantie, maar of je het krijgt is een tweede...

[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 03-05-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Lijkt me kapot (video-)geheugen, waardoor bitjes omvallen en de verkeerde tekens verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik kan me vergissen, maar stuurt een videokaart geen pixels naar de monitor ipv tekens? In dat geval zou dit geen logisch symptoom van een defecte videokaart zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:23

Dima_2005

T.net-verslaafde

Depep schreef op zondag 03 mei 2009 @ 14:42:
Ik kan me vergissen, maar stuurt een videokaart geen pixels naar de monitor ipv tekens? In dat geval zou dit geen logisch symptoom van een defecte videokaart zijn.
Maar bij defecte videokaart zou die de ontvangen signalen verkeerd interpreteren en een andere teken "aflezen" dat er is, en dus ook die teken renderen...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Video kaart memmory stuk, (zeker iets te lang ge oc'd).
Dell bellen als je aan de pc zelf nix gesleuteld hebd zal het geen probleem zijn, krijg je zo een nieuwe.

Of het moet aan het weer leggen dan kan ook...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Inderdaad je vga is 100% stuk, ik had exact hetzelfde met een geforce ti4200 die ik wat te ver en te lang had overgeclockt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:31

Pogostokje

* twiet *

Ik kan je ook bevestigen dat dit de verschijnselen zijn van een defecte videokaart. Niks meer aan te doen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dit kan natuurlijk nooit met software te maken hebben, je hebt het probleem al voordat Windows boot.

Ergo: je kaart is defect of krijgt onvoldoende spanning van de voeding, ik gok op het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Stijnd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:24:
Inderdaad je vga is 100% stuk, ik had exact hetzelfde met een geforce ti4200 die ik wat te ver en te lang had overgeclockt!
Ik had het met een Geforce 4 Ti4400. ;)
Maar kan me niet voorstellen dat het komt door overklokken, het komt gewoon of het komt niet.
Zolang je het voltage niet verhoogt slijt het zo goed als niks sneller volgens mij. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja de temperatuur loopt fors op, en dat is wel gewoon slijtage.

Videomem is idd overduidelijk stuk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Temperatuur die fors oploopt bij overklokken? Dat is me nog nooit opgevallen, meestal ging het om 1-2 graden.
Pas bij voltage verhoging zie je duidelijk een temp verschil volgens mij. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Zoals gezegd is er aan de videokaart niks veranderd. Bedankt voor alle reacties. Wat ik mij afvraag: hoe kan dit nou zijn veroorzaakt? De kaart is net een jaar oud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ESD kan, foutje kan.
Hardware gaat soms gewoon spontaan stuk.

Als iemand 1 jaar geleden die kaart niet 100% goed behandeld heeft (ivm ESD) kan daar nu alsnog gedoe over ontstaan, zoals dit. Raar, maar waar.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Om de rest van je pc uit te sluiten zou je de videokaart nog in een andere computer kunnen proberen. Als je dan ook corrupt beeld krijgt, dan kun je er zeker van zijn dat je 8800GT echt kapot is.
Pagina: 1