Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke halogeenlamp meet zich met xenon?

Pagina: 1
Acties:

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Tja 1 mei was de dag dat er voor veel mensen een wettelijk einde komt aan het mooie xenon verlichting.
Voldoet je auto niet aan (ongeacht of die van voor 2007 is) een goedgekeurde lampunit, geen automatische hoogte regeling en geen was installatie voor de koplampen, dan mag je volgens de politie dus geen Xenon meer voeren.

Wetgeving xenon verlichting
Vrijdag 01 mei 2009 13:05

Aanvullende informatie over het voeren van xenon verlichting
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz.

Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

Bovenstaande eisen zijn van toepassing bij toelating en tijdens gebruik op de weg. Bij de APK is een beperkte controle op gasontladingslampen die u ook in de Regeling voertuigen terug kan vinden.

De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

Bron: Pilot Xenon

ben net zelf even bij de politie langs gegaan en kreeg het volgende mee uit een boekje van een allervriendelijkse agent:

Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.

Wel vertelde deze vriendelijke agent erbij dat ze er in het begin soepel mee optreden en niet meteen boetes opleggen van 60(!!!!!!) euro omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe wetgeving.

Nu rijst dus de vraag, welke Halogeen lamp stop je nu in je auto.
Je wil toch graag goed licht.

Welke lampen kies jij?

Merken van goede lampen zijn:
- Osram
- Philips
- PIAA
- MTEC.

Zelf heb ik goede verhalen gehoord over Osram Nightbreakers. Deze zijn niet zo duur (via eBay) maar leveren goede prestaties.
Ook Philips X-treme power doen het goed, maar zijn voor lang niet alle lampen beschikbaar, en ook zijn ze flink duur.
PIAA zijn ook veel mensen tevreden over, maar deze zijn en erg duur, en ze hebben geen 'E' Keur.

Als ik meer tijd heb (zit nu in de nachtdienst en slaap dus overdag) Zal ik er een mooiere TS van maken, maar voor nu blijft het het hier even bij.

Welke halogeen lamp heb jij nu in je auto en wat zijn je ervaringen ermee? Wat zijn voor jou de goede lampen met goede lichtopbrengst?

OSRAM
Osram Nightbreaker

Afbeeldingslocatie: http://www.grafix-center.de/osram/img/osramnb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.grafix-center.de/osram/img/osramnb_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.grafix-center.de/osram/img/vergleich.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.grafix-center.de/520i/projekte/osram/nightbreaker.jpg

PHILIPS X-treme Power
Philips Xtreme Power
Afbeeldingslocatie: http://www.lighting.philips.com/europe/image_region/consumer_lighting/car_lighting/s_packsp_xp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ucables.com/img/extra/PHILIPS-X-TREME-POWER-R43060-2.jpg

PIAA
X-Treme White
Afbeeldingslocatie: http://www.shopatron.com/img/product_images/353/c73fb51c90bdb273d10c24f46df31a9d.jpg
Dacht dat deze geen 'E'-keur hadden

[ Voor 27% gewijzigd door 13art op 06-05-2009 17:44 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:39

Phreak

KTM SuperDuke

Ik had het ook gelezen, ik heb al een afspraak staan om m'n pilot xenon set uit te laten bouwen en er normale Philips Nightguide lampen in te laten zetten.
Deze lampen zijn verdeeld in 3 vlakken.

1. Je eigen helft van de weg: Hier komt het meeste en het heldere (wit licht) op terecht
2. Tegenliggers: Aan deze kant is het licht geel. Geel is niet zo verblindend als wit, dus je verblind je tegenligger niet.
3. Verkeersborden/tekens, de berm: Hier schijnt er blauw licht. Zo is het verschul tussen je eigen helft van de weg en de berm duidelijk. Blauw licht reflecteerd minder hard dan wit licht. De borden zijn duidelijk te zien, maar er zal geen verblindende reflectie voorkomen.

Ben benieuwd naar het resultaat, kan niet echt voorbeeld foto's vinden van deze lampen.

Noobmeter WoT: Froekie

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Wellicht OT maar er is nog best discussie over hoe het met oudere auto's zit. Ik vroeg het vorige week nog aan een vriend de een auto tune bedrijf heeft en zelf een eigen label xenon importeert. Volgens hem (lees volgens de juristen die hij het uit heeft laten zoeken) heeft deze regel geen gevolgen voor de oudere auto's. De verkoop en inbouw gaat dan ook vrolijk door.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Die Osram Nightbreakers neem ik in ieder geval niet weer.

De levensduur is echt kort dat je lampen blijft wisselen.
Dan maar iets minder licht met een langere levensduur.

Ik wist wel dat ze korter meegingen, maar zo kort, dat niet.
(Ervaring ermee in meerdere auto's)

Ik ga nu even de Osram CoolBlue proberen.
Of anders de Silverstar.

Mocht dat ook niks zijn dan maar gewoon Philips LongLife ofzo ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hoyden op 06-05-2009 12:16 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ray schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 11:58:
Wellicht OT maar er is nog best discussie over hoe het met oudere auto's zit. Ik vroeg het vorige week nog aan een vriend de een auto tune bedrijf heeft en zelf een eigen label xenon importeert. Volgens hem (lees volgens de juristen die hij het uit heeft laten zoeken) heeft deze regel geen gevolgen voor de oudere auto's. De verkoop en inbouw gaat dan ook vrolijk door.
In TS zie ik daar het volgende over staan : Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

Dus als je auto na 31 december 2006 voor het eerst in gebruik is genomen gelden deze regels, maar voor oudere auto's dus niet. Dus als dit ook is wat er in de echte wet staat geldt dit niet voor auto's van voor 2007.

[removed]

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
redwing schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:02:
[...]

In TS zie ik daar het volgende over staan : Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

Dus als je auto na 31 december 2006 voor het eerst in gebruik is genomen gelden deze regels, maar voor oudere auto's dus niet. Dus als dit ook is wat er in de echte wet staat geldt dit niet voor auto's van voor 2007.
Volgens mij werkt het inderdaad zo. Persoonlijk vind ik het wel jammer, want de meeste last heb je met mensen die Xenon in oudere auto's monteren die daar minder geschikt voor zijn met alle gevolgen van dien.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Gewoon xenon blijven gebruiken in de kleur 4300k. Is gewoon wit licht, valt geen politieman op tenzij ze onder de kap kijken.
Dat risico neem ik wel voor lief.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
-misschien betere verklaring-

wellicht is dit een betere verklaring:

ieuwe verkeersregels per 1 mei 2009

Nieuwsbericht | 28-04-2009

Met ingang van 1 mei veranderen er enkele verkeersregels. Zo mogen personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Ook mag een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst.

Verder is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden voor bestuurders van een snorfiets, net als voor bromfietsers. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen is hieronder te vinden:

Bestuurders van personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Dat is 10 km per uur harder dan de oorspronkelijke 80 km per uur. Lichte aanhangwagens (toegestane maximum massa van 3500 kg) zijn onder meer caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Door de verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner. Verwacht wordt dat auto's met caravans nu beter meerijden met het vrachtverkeer. Overigens mogen kampeerauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg die zijn afgeleid van een bedrijfsauto niet harder dan 80 km per uur rijden.

Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en een uitrijstrook gaan volgen, mogen niet terugkeren op de hoofdrijbaan vanaf het punt waar op de uitrijstrook pijlen de rijrichting aangeven. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op en brengt de verkeersveiligheid in gevaar.

Ook voor open brommobielen zonder gordels verandert er iets. Bestuurders en passagiers moeten daarin vanaf 1 mei een helm dragen. Zij hebben dan bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.

Het verbod om tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden geldt vanaf 1 mei ook voor snorfietsers. Handheld bellen brengt op een snorfiets dezelfde veiligheidsrisico’s mee als op een bromfiets. Voor bromfietsen en brommobielen gold dit verbod al, net als voor andere gemotoriseerde voertuigen.

Verder mag vanaf 1 mei een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Zo kunnen er bij controle geen discussies meer ontstaan over de plaats in de auto waar de parkeerschijf zichtbaar aanwezig moet zijn. Het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf mag alleen handmatig worden ingesteld. Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mogen dus niet gebruikt worden. Door het verbieden van dergelijke apparaten wordt voorkomen dat een parkeerplaats te lang door hetzelfde voertuig wordt bezet. Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte.

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen. Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009. Daar staat onderaan ook een link naar een verkorte versie van het RVV 1990.

Nog een ander antwoord op politievraagbak:

Voor dergelijke 'oude auto's' verandert er niets... Voorwaarde is alleen dat het xenonlicht in de juiste armatuur is ingebouwd (en dat het dus wel een beetje professioneel is gedaan)... maar ik mag aannnemen dat het daar niet aan schort...

De eisen omtrent sproeiers en niveauregeling zijn nog immer niet van kracht voor uw auto...

Bij postbus 51 hebben ze het er ook over dat het alleen voor nieuwe auto's geld:
Lichtarmaturen en type lamp

Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

Naar boven
Achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)

Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet). Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 06-05-2009 15:00 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

redwing schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:02:
[...]

Auto's van voor 1 januari 2007 die geleverd zijn met Xenon hoeven geen koplampsproeiers en automatische hoogteregeling te hebben. Auto's die omgebouwd worden moeten het echter wel hebben. Daarnaast mag je niet langer Xenon lampen in een halogeen-koplamp zetten (te herkennen aan de H* markering in het glas en natuurlijk de H*-type voet van de lamp). Eigenlijk komt het erop neer dat iets wat ik zelf al meerdere malen in het xenon-topic heb geroepen, nu is vastgelegd in de wet.

Wat betreft vervangings halogeen lampen, ik rij nu zelf een goed jaar met Philips X-treme power lampen (ik moet even nakijken wanneer ik ze precies heb gekocht) en ik ben er erg te spreken over. Ik heb ze er nu ergens tussen de 20.000 en 30.000km in zitten (ook dat is natuurlijk afhankelijk van wanneer ik ze heb gekocht ;) ) en ik rij altijd met m'n lichten aan. Het nadeel van de X-treme power (maar eigenlijk van alle speciale lampen) is dat ze alleen leverbaar zijn in de meest gangbare typen, zoals H1 en H7. Ik ben zelf een maand op internet aan het zoeken geweest om ze in de HB4 uitvoering te vinden (ik wist dat Philips die maakte, maar deze niet in Europa op de markt had gebracht).

Vergeet trouwens lampen met een duidelijke blauwe coating rond de gloeidraad. Deze lijken meer licht te geven, maar in de praktijk is dit slechts een illusie door de kleur. De blauwe coating houdt juist het licht uit het rode/gele spectrum tegen, waar het meeste van gegenereerd wordt in een halogeenlamp. Lampen als de X-treme Power of NightGuide hebben wel blauwe vlakken, maar die zijn bedoeld voor het deel van de bundel dat op borden e.d. schijnt. Daar heeft het wel effect doordat de reflectie scherper is dan wanneer er ook licht uit het rode/gele spectrum aanwezig is.

Het laatste punt is vooral een stukje levensduur. Een "high performance" lamp heeft altijd een kortere levensduur dan een standaard of long-life lamp, omdat het filament heter wordt en daardoor sneller slijt. Daar staat tegenover dat een standaard of long-life lamp altijd minder licht produceerd. Mijn ervaring bij Hella was dat voor een gewone auto de VisionPlus-achtige lampen het beste compromis was voor de gewone consument.

En vergeet B-merken, zoals het huismerk van Halfords of Sylvana lampen. Deze presteren op alle vlakken ondermaats waardoor goedkoop uiteindelijk duurkoop zal zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Denk kom ik bel de politie, maar die hebben dus ook geen sluitend antwoord. Ik wordt er zo nog over terug gebeld. Lekker dus, politie zelf is ook nog niet op de hoogte.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
En dit komt van de RDW;
Verlichting
Andere opmerkelijke verandering is dat de sterk vereenvoudigde controle van niet toegestane verlichting. In de huidige situatie moet deze voor de APK afgekoppeld zijn. Vanaf 1 mei a.s. wordt alleen gekeken of deze verlichting niet werkt. Als deze verlichting later toch wordt gebruikt, kan de politie hier een bekeuring voor uitschrijven. Auto's met xenonverlichting die vanaf 31 december 2006 zijn toegelaten moeten voldoen aan bepaalde eisen waaronder een reinigingsinstallatie. Deze installatie moet er voor zorgen dat de koplampen niet bevuild raken. Xeonverlichting is feller dan conventionele verlichting en vervuiling leidt tot verblinding van tegenliggers.

Laat dus ook ruimte over voor auto's van voor 31dec 2006 :S

Ik wordt zo'n beetje gek

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Nou laatste bericht omtrent dit
Net telefonisch iemand gesproken van de verkeerspolitie.

Hij vertelde van de ondetussen wel bekende regels omtrent Xenon verlichting voor auto's naar 31dec 2006.
Heb hem ook mijn persoonlijke situatie voorgelegd (auto uit 2001 met HC HR codering in de lamp die lager afegesteld daat dan normaal, geen knipperende mensen tegenover mij omdat het verblind zou zijn.
Volgens deze meneer zal dit geen problemen opleveren en gaat de politie hier ook niet op controleren. Pas bij een ongeluk waarbij de tegenpartij zegt dat hij verblind werd, kan je er dus wel op afgerekend worden.

Kortom, ik blijf gewoon Xenon voeren.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
deepbass909 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:02:
Vergeet trouwens lampen met een duidelijke blauwe coating rond de gloeidraad. Deze lijken meer licht te geven, maar in de praktijk is dit slechts een illusie door de kleur. De blauwe coating houdt juist het licht uit het rode/gele spectrum tegen, waar het meeste van gegenereerd wordt in een halogeenlamp. Lampen als de X-treme Power of NightGuide hebben wel blauwe vlakken, maar die zijn bedoeld voor het deel van de bundel dat op borden e.d. schijnt. Daar heeft het wel effect doordat de reflectie scherper is dan wanneer er ook licht uit het rode/gele spectrum aanwezig is.
X-treme Power heeft geen blauwe vlakken en geven zeker goed licht.
En vergeet B-merken, zoals het huismerk van Halfords of Sylvana lampen. Deze presteren op alle vlakken ondermaats waardoor goedkoop uiteindelijk duurkoop zal zijn.
QFT!

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

DropjesLover

Dit dus ->

denk dat een titelchange of nieuw topic voor een discussie over wat gewoon goede halogeen lampen zijn beter is. of wat zich kan meten met xenon qua lichtopbrengst.

qua prijs-levensduur, een standaard Philips lamp kost (online) ~ 7 euro, een x-treme power 14. stel dat de standaard 2x zo lang mee gaat als de x-treme, dan zou de x-treme ~4x zo duur zijn. voor een lamp waar je enorm veel profijt van hebt vind ik het prijsverschil niet echt noemenswaardig groot om eerlijk te zijn, goed zicht 's nachts mag wel iets kosten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• deepbass909

deepbass909

Gonadan schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:33:
[...]

X-treme Power heeft geen blauwe vlakken en geven zeker goed licht.

[...]

QFT!
De X-treme Power heeft wel degelijk een blauwe ring onder het hoedje:
Afbeeldingslocatie: http://ucables.com/img/extra/PHILIPS-X-TREME-POWER-R43060-2.jpg
Maar deze beïnvloed de lichtopbrengst niet negatief. Het gaat vooral om lampjes als de BlueVision die helemaal blauw zijn. Deze zijn leuk als je een wittere kleur in de koplamp wilt hebben, maar als het om een hogere lichtopbrengst gaat, moet je deze vergeten.

Hier staat een leuke test met foto's van het lichtbeeld van de verschillende typen lampen in dezelfde auto. Op de foto is te zien dat de X-treme Power erg veel en helder licht produceerd, wat ook mijn eigen ervaring hiermee is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Laatste bericht van mijn omtrent wetgeving Xenon en daarna weer back on topic:
Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

[url]bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/vraag_en_antwoord/[/url]

Lijkt er toch op zo alles bij elkaar dat Xenon in auto's van voor 31dec 2006 toch gewoon met Xenon mogen rijden. Mits goed afgesteld....

Zit ik dan met mijn net bestelde Osram Nightbreakers lampen :S

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 06-05-2009 15:51 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

deepbass909 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:43:
De X-treme Power heeft wel degelijk een blauwe ring onder het hoedje:
[afbeelding]
Maar deze beïnvloed de lichtopbrengst niet negatief. Het gaat vooral om lampjes als de BlueVision die helemaal blauw zijn. Deze zijn leuk als je een wittere kleur in de koplamp wilt hebben, maar als het om een hogere lichtopbrengst gaat, moet je deze vergeten.
Ik heb ze zelf, maar blauw heb ik nog nooit gezien hoor.
Waarschijnlijk zie je het dan alleen op het bolletje zelf. ;)
Hier staat een leuke test met foto's van het lichtbeeld van de verschillende typen lampen in dezelfde auto. Op de foto is te zien dat de X-treme Power erg veel en helder licht produceerd, wat ook mijn eigen ervaring hiermee is.
Interessant, heb ik toch de goede.
Grappig dat er staat dat Power2Night de sterkste is en daaronder dat X-treme Power sterker is. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:50:

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

[url]bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/vraag_en_antwoord/[/url]

Lijkt er toch op zo alles bij elkaar dat Xenon in auto's van voor 31dec 2006 toch gewoon met Xenon mogen rijden. Mits goed afgesteld....

Zolang je koplampunit geschikt is voor een Xenon lamp, zie onderstaande. Dat is iig wat ik er uit op maak.

Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Ik heb zitten twijfelen tussen de Philips Xtreme Power en de Osram Nightbreaker. Nou geld sowieso dat voor dit soort lampen ze gewoon veel sneller kapot gaan. Maar ik las erg vaak over de Philips lampen dat ze binnen 6-12 maanden gewoon stuq waren, van de Osram Nightbreakers waren die berichten er niet echt terwijl er genoeg mensen in dat topic reageerde die Nightbreakers hadden. Ik heb nu de Nightbreakers voor een leuk bedrag uit de UK (20 pond ofzo inc verzenden). Niet ineens je hele omgeving is verlicht, maar ik merk vooral dat het veel verder schijnt. En dát was mijn doel ook. Je hebt ook wel meer lichtopbrengst uiteraard. Het licht is ietsje witter van kleur dan standaard lampen, maar niet heel veel. Ook logisch want des te hoger de kleurtemperatuur des te lager de lichtopbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 06-05-2009 16:44 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

JT schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:41:
Ik heb zitten twijfelen tussen de Philips Xtreme Power en de Osram Nightbreaker. Nou geld sowieso dat voor dit soort lampen ze gewoon veel sneller kapot gaan. Maar ik las erg vaak over de Philips lampen dat ze binnen 6-12 maanden gewoon stuq waren, van de Osram Nightbreakers waren die berichten er niet echt terwijl er genoeg mensen in dat topic reageerde die Nightbreakers hadden. Ik heb nu de Nightbreakers voor een leuk bedrag uit de UK (20 pond ofzo inc verzenden). Niet ineens je hele omgeving is verlicht, maar ik merk vooral dat het veel verder schijnt. En dát was mijn doel ook. Je hebt ook wel meer lichtopbrengst uiteraard. Het licht is ietsje witter van kleur dan standaard lampen, maar niet heel veel. Ook logisch want des te hoger de kleurtemperatuur des te lager de lichtopbrengst.
Dat herinner ik mij nog. :D
Vorig jaar postte je ook in mijn topic toen ik voor de X-treme Power wilde gaan.
Ze zijn nog niet stuque trouwens. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Lucky-Shirt schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:00:
[...]

Zolang je koplampunit geschikt is voor een Xenon lamp, zie onderstaande. Dat is iig wat ik er uit op maak.

Ja, maar er gaat niet actief op gecontroleerd worden, dus er zal uiteindelijk weinig veranderen.

En je blijft dus ook sjonnies houden met aftermarket-xenon in reflectorlampen met ribbelglas...

Punctuality is the politeness of kings

• deepbass909

deepbass909

Gonadan schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:53:
[...]

Ik heb ze zelf, maar blauw heb ik nog nooit gezien hoor.
Waarschijnlijk zie je het dan alleen op het bolletje zelf. ;)
In het lichtbeeld zie je het ook niet echt. Ik weet niet precies welke kant het licht gericht wordt van vlak onder het kapje... Het geeft in iedergeval iets van kleuring aan het licht, maar het beïnvloed de opbrengst niet negatief.
[...]

Interessant, heb ik toch de goede.
Grappig dat er staat dat Power2Night de sterkste is en daaronder dat X-treme Power sterker is. :+
De test is ooit opgesteld met de Power2Night als sterkste lamp beschikbaar. Daarna is hij aangevuld met de X-treme Power. Het verschil tussen beide is wel opvallend. Voor zover ik weet heeft Philips de andere "tuning" lampen (GT150 en Power2Night) uit productie gehaald en deze vervangen voor de X-treme Power.
DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:50:

Heb de genoemde regeling er even bijgepakt en daar staat het volgende:
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Niet helemaal duidelijk dus. Aan de andere kant staat er in het stukje hierboven (van Gonadan) dat het weer geldt voor alle auto's en alleen de eisen van bijlage VIII, artikelen 115 t/m 118:
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan
de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Artikelen 116 t/m 118 spreken puur over de automatische niveauregeling, koplampreiniging en het blijven branden van dimlicht na ingeschakelen van het grootlicht. Deze eisen zijn niet nieuwe en gelden al sinds 1 januari 2007.
Het gebruik van xenon in halogeen armaturen is nieuw en zoals ik het lees, geldt dat wel voor alle auto's, ongeacht het bouwjaar. Alleen wordt er bij de APK niet op getoetst en zal alleen oom agent je langs de weg erop aan kunnen spreken. De nieuwe regel is daarmee dus in feite een grote wassen neus. Als je zorgt dat je verlichting in orde is en oom agent geen reden heeft te vermoeden dat er wellicht een D-type lamp in een H-type armatuur zit, dan zal hij je gewoon laten rijden. Het helpt misschien wel tegen de sjonnies die hun xenon-setjes in slechte koplampen hebben gezet en daarmee de halve wereld verblinden.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:43

BrZ

deepbass909 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:07:
Artikelen 116 t/m 118 spreken puur over de automatische niveauregeling, koplampreiniging en het blijven branden van dimlicht na ingeschakelen van het grootlicht. Deze eisen zijn niet nieuwe en gelden al sinds 1 januari 2007.
Het gebruik van xenon in halogeen armaturen is nieuw en zoals ik het lees, geldt dat wel voor alle auto's, ongeacht het bouwjaar. Alleen wordt er bij de APK niet op getoetst en zal alleen oom agent je langs de weg erop aan kunnen spreken. De nieuwe regel is daarmee dus in feite een grote wassen neus. Als je zorgt dat je verlichting in orde is en oom agent geen reden heeft te vermoeden dat er wellicht een D-type lamp in een H-type armatuur zit, dan zal hij je gewoon laten rijden. Het helpt misschien wel tegen de sjonnies die hun xenon-setjes in slechte koplampen hebben gezet en daarmee de halve wereld verblinden.
Dit is ook de conclusie die ik eruit heb kunnen halen. Voor alle auto's geld dus dat het armatuur voor xenon bestemd moet zijn.

Ondanks dat ze zeggen dat de politie hier niet actief op zal controleren, ben je bij zo'n grote controle gewoon de lul met xenon. Dus een tip voor mensen die wel met xenon blijven rijden: zorg voor een setje normale lampen zodat je je auto niet hoeft te laten staan / hoeft laten weg te slepen als je toch gepakt zou worden ;)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ja precies, ben net zelf even bij de politie langs gegaan en kreeg het volgende mee uit een boekje van een allervriendelijkse agent:

Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.

Wel vertelde deze vriendelijke agent erbij dat ze er in het begin soepel mee optreden en niet meteen boetes opleggen van 60(!!!!!!) euro omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe wetgeving.

Maar goed back on topic.

De verhalen van Osram Nightbreaker wisselen nogal. Bij de een gaan ze snel kapot bi de andere niet. Daarentegen staat wel dat de Osram lampen een stuk goedkoper zijn!

Iemand hier ervaring met MTEC lampen?
Zijn PIAA lampen de meerprijs waard?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:07:
[...]
ls je zorgt dat je verlichting in orde is en oom agent geen reden heeft te vermoeden dat er wellicht een D-type lamp in een H-type armatuur zit, dan zal hij je gewoon laten rijden. Het helpt misschien wel tegen de sjonnies die hun xenon-setjes in slechte koplampen hebben gezet en daarmee de halve wereld verblinden.
Nou ja kijkend naar refelctor lampen, dan ziet oom agent echt wel het verschil tussen goed afgestelde Xenon of Halogeen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DropjesLover schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:40:
denk dat een titelchange of nieuw topic voor een discussie over wat gewoon goede halogeen lampen zijn beter is. of wat zich kan meten met xenon qua lichtopbrengst.
Zal het doorgeven aan de admins

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

paQ

Wat is code DS1 dan :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• deepbass909

deepbass909

DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:31:
[...]

Nou ja kijkend naar refelctor lampen, dan ziet oom agent echt wel het verschil tussen goed afgestelde Xenon of Halogeen.
Maar volgens de regelgeving mag een goed afgestelde Xenon in een halogeen armatuur straks ook niet meer. De grote vraag is natuurlijk hoe groot de pakkans is. Ik ben in 2,5 jaar nog nooit staande gehouden voor een algemene technische controle, alleen voor blaasproeven en wel getelt één controle voor de papierer. Een vriend van mij, die regelmatig tussen Utrecht en Amsterdam rijdt, heeft bijna elke maand wel een controle te pakken.

Ik heb gisteren eens nagekeken wanneer ik mijn X-treme Power lampen heb besteld, en dat was in januari 2008. Inmiddels heb ik 25.000km gereden, met altijd de lichten aan, en de X-treme Power lampen werken nog steeds. Wel kan je duidelijke slijtage aan de filamenten zien, dus het wordt tijd dat ik een reserve set ga bestellen (ik heb standaard lampen op voorraad, maar er moeten bij een defecte lamp natuurlijk weer zo snel mogelijk X-treme Power lampen in).
De levensduur is overigens ook sterk afhankelijk van de auto. Mijn wagen (een BMW uit 1995) heeft onder het rijden een boordspanning van 13,5 Volt. Een Golf V zit op 13,9 Volt (uit m'n hoofd), wat 3 % hoger is. Dat betekend dat de lampen ook sneller slijten. De Golf V is dan ook berucht om het snelle slijten van de halogeenlampen. Een hoge prestatielamp is daarnaast ook nog eens gevoeliger voor deze versnelde slijtage, dus vandaar dat het per auto kan verschillen hoe lang een lamp meegaat.

• redwing
  • Nu online
deepbass909 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:02:
[...]

Auto's van voor 1 januari 2007 die geleverd zijn met Xenon hoeven geen koplampsproeiers en automatische hoogteregeling te hebben. Auto's die omgebouwd worden moeten het echter wel hebben. Daarnaast mag je niet langer Xenon lampen in een halogeen-koplamp zetten (te herkennen aan de H* markering in het glas en natuurlijk de H*-type voet van de lamp). Eigenlijk komt het erop neer dat iets wat ik zelf al meerdere malen in het xenon-topic heb geroepen, nu is vastgelegd in de wet.
Enige eis die ik tegen ben gekomen die voor oudere auto's geldt is dat het armatuur geschikt moet zijn voor het type lamp dat er in zit. Hoogteregeling /koplampsproeiers hoeft alleen bij nieuwe auto's vanaf 2007. Aangezien ze in Nederland meestal zo werken met wetten vind ik dit ook het meest logisch. Hierdoor voldoet iedereen die zijn lampen al op een professionele manier heeft omgebouwd nog steeds aan de wet zonder dat ie alles om moet gaan bouwen.

[removed]

• deepbass909

deepbass909

Je bedoeld waarschijnlijk D1s, wat het type lamp is, niet armatuur. De "s" betekend dat de lamp bedoeld is voor een projector (met een bolle lens) armatuur. Je hebt ook D1r, wat inhoudt dat de lamp bedoeld is voor een reflector armatuur. De "1" staat voor het type voet, waar ook weer 2 smaken in zijn, namelijk "1", waarbij het voorschakelapparaat aan de lamp zit, en "2", waar een los voorschakelapparaat nodig is.
Er schijnen ook D3 en D4 lampen in omloop te zijn, waarvoor hetzelfde geldt als de D1 en D2, maar dan zonder kwik (en die hebben daardoor een andere aansturing nodig).

Het precieze verschil tussen DC, DR en DCR kan ik zo snel niet vinden, maar als ik het goed heb zijn dit de betekenissen (voel je vrij om het te corrigeren ;) ):
  • DC: Projector
  • DR: Reflector
  • DCR: Bi-Xenon

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Weg met aftermarket xenon.
Mijn koplampunit is van volledig plastic (ipv glas). Zal vast een rede voor zijn.

En die automatische stelregelaars vind ik niet meer dan normaal als je xenon wilt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:30:

Lekker dan. Er zijn diverse auto's Waarbij zelfsa bij af fabriek auto's deze codes niet overeenkomen met de af fabriek gemonteerde lamp.
Voorbeeld Saab 9-3 Sport Sedan. hier staat in het glas alleen maar de DCR code terwijl deze wel af fabriek met halogeen is uitgevoerd.
Ook bij diverse Volvo's is dit het geval.
En dan is er nog de groep auto's die helemaal geen code hebben.
Lekker dan. Heb je je auto helemaal in originele toestand. Krijg je nog een bekeuring omdatie niet voldoet aan de verkeersregels........

Laat ze controleren op een juiste afstelling. Dat zou veel beter zijn....

TeamBVD

• redwing
  • Nu online
injectie schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:08:
Aangezien ze aangeven niet actief te gaan controleren zullen degene met een foute afstelling ook degene zijn die gecontroleerd gaan worden en dus een bekeuring krijgen. Als de afstelling goed is val je niet op en krijg je dus ook geen problemen.

[removed]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
wat ik lees op de pilot site, maakt het niets uit voor auto;s na 31dec2006... ik blijf ook lekker rijden met mijn 6000k

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
[...]

Lekker dan. Er zijn diverse auto's Waarbij zelfsa bij af fabriek auto's deze codes niet overeenkomen met de af fabriek gemonteerde lamp.
Voorbeeld Saab 9-3 Sport Sedan. hier staat in het glas alleen maar de DCR code terwijl deze wel af fabriek met halogeen is uitgevoerd.
Lekker dan. Heb je je auto helemaal in originele toestand. Krijg je nog een bekeuring omdatie niet voldoet aan de verkeersregels........

Als je goed tussen de regels doorleest, staat er dat er geen Xenon in halogeenarmaturen mag en dat je voor Xenon de juiste codering op de armaturen moet hebben. Er staat niks bij over het gebruik van Halogeen in Xenon-geschikte armaturen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Reloader schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:27:
wat ik lees op de pilot site, maakt het niets uit voor auto;s na 31dec2006... ik blijf ook lekker rijden met mijn 6000k
Dan lees je dus niet goed: [small]staat er wel wat onduidelijk ja[/small]
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz.

Oftewel als een voertuig altijd moet voldoen aan die eisen dan dus ook aan de coderingen ongeacht uit welk jaar de auto komt.

• JT

JT

VETAK y0

Gonadan schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:47:
[...]

Dat herinner ik mij nog. :D
Vorig jaar postte je ook in mijn topic toen ik voor de X-treme Power wilde gaan.
Ze zijn nog niet stuque trouwens. :P
Ze gaan ook niet allemaal binnen 6 maanden stuk natuurlijk :P
DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:28:
De verhalen van Osram Nightbreaker wisselen nogal. Bij de een gaan ze snel kapot bi de andere niet. Daarentegen staat wel dat de Osram lampen een stuk goedkoper zijn!
Ik heb dat dus precies over de Philips lampen gelezen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 08-05-2009 02:50 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 02:49:
[...]

[...]

Nou ja het is algemeen bekend natuurlijk dat hoe harder de lampen branden des te sneller ze kapot gaan dat wordt ook op de verpakking van de Osram lampen beschreven. Maar goed voor die prijs die ik ze bestel via ebay vind ik het wel ok. En natuurlijk erg voorzichtig mee omgaan. Geen vingers op de glazen, etc.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

paQ

[...]

bijv ja.

Ik heb in mijn 9-5 D1S in de lamp staan, terwijl ik een reflector halogeen armatuur heb :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Reloader
das lekker, dan heb je voor 300 euro lampjes in je auto zitten EN je mistlichten omgebouwd (waardoor ik ze niet meer kan gebruiken voor halogeen) en dan mag het ineens niet meer....

waar blijven de declaratieformulieren voor gedupeerde van de nieuwe wetgeving?...

moeten ze vooral zo doen.. als ze nou even alle motoren groter al 1.6 liter gaan verbieden kunnen ze flink cashen helpen ze meteen de economie er boven op :D

* Reloader baalt als een stekker dus :(

• deepbass909

deepbass909

[...]

Lampen die geen code hebben zouden ook nooit een E-keur nummer kunnen hebben en zijn daarmee altijd in overtreding. De codes staat overigens niet altijd aan de voorkant van de koplamp maar steeds vaker op de rand die onder de motorkap verdwijnt. Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat Volvo en Saab lampen helemaal voldoen aan de Europese (en daarme Nederlandse) regelgeving. Deze zijn zo goed als allemaal door Hella geproduceerd en als ik één merk ken dat zich volledig aan de regelgeving houdt, is het Hella wel.

Daarnaast is een Halogeenlamp in een voor Xenon bedoeld armatuur geen probleem. Het verschil tussen een Xenon en Halogeenarmatuur is namelijk de kwaliteit van afwerking. Een Halogeenarmatuur mag meer strooilicht produceren ten opzichte van een Xenonarmatuur. Het lichtbeeld en de breking is verder gelijk.
JT schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 02:49:
[...]

[...]

Zie mijn eerdere stukje. De levensduur van deze lampen wordt heel sterk beïnvloed door de boordspanning van een auto. Daarnaast speelt de kwaliteit van het armatuur ook mee. Als deze last heeft van veel vocht in het armatuur, zal de lamp ook sneller slijten. Daarbij komt dat verschillende typen verschillende levensduren hebben. Een H1 gaat over het algemeen erg lang mee, terwijl een H7 relatief snel slijt. Ik heb zelf HB4 (Amerikaans/Japans), en deze gaan in de regel helemaal lang mee (maar goed ook, want ze zijn bij de benzinepomp bijv. niet te koop...).

De vuistregel voor lampen is, hoe hoger de lichtopbrengst, hoe korter de levensduur.
Reloader schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:28:
das lekker, dan heb je voor 300 euro lampjes in je auto zitten EN je mistlichten omgebouwd (waardoor ik ze niet meer kan gebruiken voor halogeen) en dan mag het ineens niet meer....

waar blijven de declaratieformulieren voor gedupeerde van de nieuwe wetgeving?...

moeten ze vooral zo doen.. als ze nou even alle motoren groter al 1.6 liter gaan verbieden kunnen ze flink cashen helpen ze meteen de economie er boven op :D

Kleine nuance, het is altijd al verboden geweest, alleen is het nu nog eens nadrukkelijk vastgelegd op een manier die makkelijker te handhaven is.
Bij de ontwikkeling van een armatuur krijgt deze een E-keur nummer. In het keuringsraport daarvoor is vastgelegd welk type lamp er gebruikt moet worden. De wetgeving schrijft al jaren voor dat alle auto's voorzien moeten zijn van goedgekeurde verlichting (tegenwoordig met een E-nummer, vroeger met een K-nummer). Zodra je afwijkt van het voorgeschreven type lamp (door xenon in een halogeen armatuur te stoppen), vervalt het keuringsraport en is de verlichting dus niet meer goedgekeurd en ben je dus in overtreding. Het probleem voorheen was dus alleen wel dat je het raport erbij moest halen om aan te tonen dat de combinatie armatuur en lamp niet juist was (terwijl de codes al sinds de invoering van halogeenlampen in het glas staan).

Zo ineens is dit dus niet.

[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 08-05-2009 09:38 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Reloader schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:28:

Ik vind het eigenlijk wel een goede regel, ik stoor me dagelijks aan verkeerd afgestelde aftermarket bagger. Helaas denk ik dat deze wet- en regelgeving niet of nauwelijks te handhaven zal zijn vanwege de onduidelijkheid in de regels want volgens mij weet het uitvoerend orgaan, de politie, niet eens wat wel en niet mag.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Reloader
maar jij stoort je niet aan de Moderne auto's met projector fabrieks-af xenon lampen die verkeerd afgesteld staan?? :?

ik stoor me aan alle verkeerd afgestelde koplampen , en of dat nou aftermarket xenon bagger is of niet..

mijn lampen zijn goed afgesteld ben er al 2x mee door de apk gekomen, en nog NOOIT iemand naar me geseind en rijdt er 2 jaar mee rond..

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 08-05-2009 09:38 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:22

Aapje

Opel-beun
Ik heb in de auto best fijne Philips H4 lampjes zitten. Ze geven een beetje gele gloed af, en als ze uitstaan lijkt 't alsof er blauwe lampen in zitten :P

Qua contrast komen deze 's nachts heeeeel goed uit. Je ziet veel meer :)

Volgens de verpakking destijds zijn ze qua warmte e.d.2500k :+
Alleen 't stomme is ik kan niet meer op de naam komen, en kan ze ook niet vinden in webshops e.d. dus ik gok erop dat philips gestopt is met deze produceren jammer genoeg.

Heb wel een ander merk gevonden met soort gelijke lampen:
Linkje naar ebay die vast stuk gaat

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:31:
[...]

Ik vind het eigenlijk wel een goede regel, ik stoor me dagelijks aan verkeerd afgestelde aftermarket bagger. Helaas denk ik dat deze wet- en regelgeving niet of nauwelijks te handhaven zal zijn vanwege de onduidelijkheid in de regels want volgens mij weet het uitvoerend orgaan, de politie, niet eens wat wel en niet mag.
Hoezo onduidelijk, hartstikke duidelijk.
Heb je in je koplampen HC, HR of HCR staan mag je geen xenonlampen in je auto hebben. Zo simpel en concreet is het.

• deepbass909

deepbass909

Aapje schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:06:
Ik heb in de auto best fijne Philips H4 lampjes zitten. Ze geven een beetje gele gloed af, en als ze uitstaan lijkt 't alsof er blauwe lampen in zitten :P

Qua contrast komen deze 's nachts heeeeel goed uit. Je ziet veel meer :)

Volgens de verpakking destijds zijn ze qua warmte e.d.2500k :+
Alleen 't stomme is ik kan niet meer op de naam komen, en kan ze ook niet vinden in webshops e.d. dus ik gok erop dat philips gestopt is met deze produceren jammer genoeg.

Heb wel een ander merk gevonden met soort gelijke lampen:
Linkje naar ebay die vast stuk gaat
Waarschijnlijk waren dat "All Weather" lampen. De gelige kleur geeft een hoger contrast en een relatief hoge licht opbrengst, maar ziet er niet "stoer" uit, omdat ze erg geel van kleur zijn. Daarnaast verstrooit het licht minder dan blauwige lampen, omdat de langere golflengten minder door waterdamp afgebogen worden. Deze lampen zijn in Nederland practisch niet (meer) te koop, maar in de USA bijvoorbeeld nog wel.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ray schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 11:58:
Het geldt wel degelijk ook voor oudere auto's.
De nieuwe wetgeving verklaard gewoon precies in welke armaturen de xenon mag zitten, ongeacht het bouwjaar, want deze is niet vermeld...
Duidelijker kan het niet zijn.

Die juristen zullen zich wel gaan beroepen op de regel van eerder, maar de nieuwe wetgeving is erg duidelijk, zonder uitzonderingen.

Het werd ook tijd ook!

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Reloader schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:38:
maar jij stoort je niet aan de Moderne auto's met projector fabrieks-af xenon lampen die verkeerd afgesteld staan?? :?

ik stoor me aan alle verkeerd afgestelde koplampen , en of dat nou aftermarket xenon bagger is of niet..

mijn lampen zijn goed afgesteld ben er al 2x mee door de apk gekomen, en nog NOOIT iemand naar me geseind en rijdt er 2 jaar mee rond..
Jawel, maar aangezien het aantal auto's (meestal type Golf uit 1980) met Xenon groeit... En dan vooral zo blauw mogelijk (wat alleen maar minder licht geeft). Het begint wel een kermis te lijken op de weg, dus het is nodig...

Youtube: DashcamNL

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:22

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:27:
[...]

Waarschijnlijk waren dat "All Weather" lampen. De gelige kleur geeft een hoger contrast en een relatief hoge licht opbrengst, maar ziet er niet "stoer" uit, omdat ze erg geel van kleur zijn. Daarnaast verstrooit het licht minder dan blauwige lampen, omdat de langere golflengten minder door waterdamp afgebogen worden. Deze lampen zijn in Nederland practisch niet (meer) te koop, maar in de USA bijvoorbeeld nog wel.
Afbeeldingslocatie: http://www.olef-sp.si/h4allweather.jpg
JIj mag niet meer raden :+

Maar ze zien in mijn auto wel leuk eruit ;) en voor stoer doe ik 't toch nie :D
Ze zijn destijds gekocht omdat ze geelig waren :P

Wrm zijn ze eigelijk niet meer te koop? :/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

Die all weather wil ik ook - ik rijdt nu eenmaal in een Franse auto en dan is hoe geler hoe beter :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• _JGC_
Das ook de reden waarom Peugeot 205'jes nog wel eens met klassieke duplo bolletjes rijden zeker? :P
(die zijn er AFAIK ook te krijgen met H4 fitting, maar kan ook in de war zijn met Halogeenlampen voor duplo fitting).
De Toyota Starlett uit 1991 van mijn moeder heeft ook nog van die oude gele gloeilampbolletjes, dacht dat dat iets uit de jaren 80 was :X

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:52:
Die all weather wil ik ook - ik rijdt nu eenmaal in een Franse auto en dan is hoe geler hoe beter :P
Osram heeft die, ook kan je kijken naar philips NightGuide. Heeft ook verschillende kleuren zones.

• deepbass909

deepbass909

Aapje schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:40:
[...]

[afbeelding]
JIj mag niet meer raden :+

Maar ze zien in mijn auto wel leuk eruit ;) en voor stoer doe ik 't toch nie :D
Ze zijn destijds gekocht omdat ze geelig waren :P

Wrm zijn ze eigelijk niet meer te koop? :/
Tja, 2 jaar bij Hella op de binnendienst verkoop zitten veroorzaakt als bijwerking kennis van auto verlichting :p

Waarom ze niet meer te koop zijn? Het mogelijke positieve effect van gele verlichting bleek uiteindelijk ondergeschikt te zijn aan de negatieve punten. Het gele licht heeft namelijk alleen voordelen bij zware regen, sneeuw en mist. Aangezien je aanmerkelijk vaker 's nachts in situaties zit zonder zware regen, sneeuw en mist dan met, is de keuze gemaakt om voor de lampen te gaan die het grootste deel van de tijd effectiever zijn en maar af en toe iets minder. Daarnaast is de kwaliteit van de armaturen over de jaren zo sterk verbeterd dat ook bij slecht weer de verstrooiing nog maar beperkt is.

Vroeger (t/m midden jaren 80) had je ook auto's met gele koplampen, die zijn ook volledig verdwenen, al zie je soms in Frankrijk nog wel een verdwaalde moderne auto die het nog wel heeft.

Ik hoor trouwens altijd veel mensen klagen dat hun halogeen lampen zo weinig licht geven en ze daarom xenon erin hebben gezet. Vaak zijn dit auto's van 10 jaar of ouder. Wat veel mensen blijkbaar niet realiseren is dat een koplamp armatuur ook slijt. Het glas wordt door steenslag dof, aan de binnenkant ontstaat een vettige aanslag en lensen branden in. Daardoor neemt de lichtopbrengst van een oude koplamp behoorlijk af.
Ik heb 1,5 jaar geleden m'n koplampen gerenoveerd (lenzen en reflectoren gereinigd, nieuwe voorzetglazen) en het verschil was duidelijk merkbaar. Nu is de lichtopbrengst in veel gevallen weer beter dan van nieuwe halogeenunits, met dank aan de X-treme Power lampen en presteren alleen xenon koplampen beter. In Nederland houdt dat dus gewoon in dat in 99% van de gevallen het dimlicht meer dan genoeg licht produceerd.

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:31:
[...]

Zie mijn eerdere stukje. De levensduur van deze lampen wordt heel sterk beïnvloed door de boordspanning van een auto. Daarnaast speelt de kwaliteit van het armatuur ook mee. Als deze last heeft van veel vocht in het armatuur, zal de lamp ook sneller slijten. Daarbij komt dat verschillende typen verschillende levensduren hebben. Een H1 gaat over het algemeen erg lang mee, terwijl een H7 relatief snel slijt. Ik heb zelf HB4 (Amerikaans/Japans), en deze gaan in de regel helemaal lang mee (maar goed ook, want ze zijn bij de benzinepomp bijv. niet te koop...).
Die verhalen heb ik van een forum dat over 1 type auto gaat :P

Ecodan warmtepomp

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Vandaag mijn H1 Osram Nightbreakers ontvangen (zijn voor mijn grootlicht) dus even testen. Die voor dimlicht (H7) komen denk ik maandag binnen.

• Hoyden
DjWannaB2002 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:26:
Vandaag mijn H1 Osram Nightbreakers ontvangen (zijn voor mijn grootlicht) dus even testen. Die voor dimlicht (H7) komen denk ik maandag binnen.
Ik heb net 2 setjes H7 Osram CoolBlue ontvangen.
Kijken of die het langer uithouden dan de Nightbreakers :/

Waarom zou je Nightbreakers in je grootlicht zetten ?
Hoe vaak heb je dat nu aan :P

[ Voor 10% gewijzigd door Hoyden op 09-05-2009 17:33 ]

• _JGC_
Heb de laatste keer gewoon 2 nieuwe lampjes bij de dealer gehaald, Osram standaard in een peugeot doosje, gewoon goede kwaliteit standaardlampjes. Lichtopbrengst is gewoon goed, zolang je de armatuur maar schoonhoudt. Staat wel grappig overigens, hele auto onder de zooi, maar de ramen en lampen zijn schoon :P
Bij mijn vorige auto, een Golf III uit 1992, kon ik wel heel erg duidelijk het verschil merken tussen standaard Tungsram H4 lampjes en Tungsram Megalight, of de later geplaatste Philips lampen (premium of Visionplus, weet ik niet zeker meer).

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Hoyden schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:30:
[...]
Waarom zou je Nightbreakers in je grootlicht zetten ?
Hoe vaak heb je dat nu aan :P
Nou ja dat was ook niet de bedoeling. Maar had voor ik de lampen ging bestellen via ebay gekeken op de lampunit en daar stond 2x H1. Dus vandaar dat ik H1 besteld had. Maar later bleek dat dimlicht H7 was en alleen groot licht H1. Dus nou ja, dan maar NB in het grootlicht.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Heb onlangs Philips Bluevision lampen aangeschaft voor m'n polo 9n, ziet er mooier uit doordat de lampen wit licht uitstralen, ook fijn zijn de meegeleverde stadslichtjes in dezelfde kleur.

Qua lichtopbrengst zijn ze stukken beter dan de originele VW ,maar de extreme power zijn wellicht beter, maar ik heb begrepen dat die weer minder lang meegaan ? (Ik dacht dat ik dat op de doosjes zag staan, iets met zoveel sterren enzo.)

*Over dat grootlicht : als ik dat nu aanzet zie je heel duidelijk het verschil tussen groot (geel) en dim (wit) -licht.)

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:15

Bever!

3

waar kan je die osram lampjes krijgen?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
Xenon (inbouw)

daar kan je de xenon discussie beter voortzetten.

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 15:47:
[...]

Die verhalen heb ik van een forum dat over 1 type auto gaat :P
Ook dan is er verschil in boordspanning. Daarnaast gaat niet iedereen even netjes om met de lampjes bij het plaatsen en zijn niet alle armaturen even goed. Zoals ik ook al aangaf, vocht in het armatuur verkort ook de levensduur, naast trillen, vaak in- en uitschakelen, etc. Er zijn gewoon erg veel factoren die de levensduur beïnvloeden.

• Hoyden
Bever! schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:32:
waar kan je die osram lampjes krijgen?
Elk type Osram is voordelig te krijgen via Ebay.

Hier bijv:
http://stores.ebay.nl/Automotive-Light-Bulbs
http://search.stores.ebay...1QQsaselZ23315894QQsofpZ0
http://search.stores.ebay...opQQftsZ2QQsaselZ99050584

[ Voor 47% gewijzigd door Hoyden op 11-05-2009 18:30 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:39:
Gewoon xenon blijven gebruiken in de kleur 4300k. Is gewoon wit licht, valt geen politieman op tenzij ze onder de kap kijken.
Dat risico neem ik wel voor lief.
Is een goede optie, heb ik nu zelf ook, is wit met een gele tint, en mits goed afgesteld merken anderen er niks van. Alleen voor jezelf is het prettiger uiteraard. Enigste wat wel iets opvalt is dat het iets feller is.

Zelf hiervoor Phillips blue vision gehad, eerste 3 dagen meer licht maar dat werd al snel minder. Veels te duur en lichtopbrengst is dus niet echt geweldig. Levensduur is wat ik zo hoor ook niet echt lang.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Ik heb zelf de extreme power lampen van Philips en persoonlijk vind ik de lampen veel te geel. Ik heb deze set gekocht met het idee dat dit DE lampen zijn die spierwit licht zouden afgeven. (er zijn zoveel modellen op de markt dat het te gek is om alles maar even uit te proberen).
Alle typen lampen die blauw gekleurd zijn heb ik bijvoorbaat al links laten liggen (nep Xenon=lelijk).

Wat me wel opvalt is dat de extreme power heel erg breed uitstralen waardoor de berm heel erg goed verlicht worden. Maar zoals ik al zei, ik vind het echt heel erg geel licht geven en ik zie op google en youtube diverse witte sets.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik gedowngrade ben vanaf een Xenon set en niet geupgrade heb vanaf een slechte halogeen lamp. Misschien dat het dus tussen mijn oren zit qua beleving maar dan nog zie ik op youtube filmpjes van de xtreme power lampen die veel witter zijn.

Hier laat Deepbass zijn BMW zien met de xtreme power lampen en zo geel zijn ze bij mij ook.
deepbass909 in "Welke verlichting en waarom?"

Eigenlijk valt het me een beetje tegen dus. :'(

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Zo anders haal je even een oud topic uit het slob ;)
Met halogeen zal je ook nooit het witte en de hoeveelheid licht krijgen als met Xenon.
Beste halogeen tot nu toe naar mijn idee zijn de osram nightbreakers. Goedkoopste via ebay te vinden :)
Maar ook deze zijn niet wit.

Verwijderd

Het is eigenlijk ook niet zo dat ik perse een Xenon benadering wil. Maar ik had toch wel witter licht verwacht van deze lampen. Met name omdat de kritieken zo positief zijn.
Maar goed, ik zie dat de lampen van Deepbass ook gelig zijn. Dus het zal wel niet aan mijn setje liggen.
De xenon heb ik vaarwel gezegd omdat ik geen lenslampen heb maar reflectoren en eigenlijk ziet het er gewoon niet uit om dan xenon te voeren. Vandaar dat ik graag een goed setje halogeen wilde dat lekker wit licht zou uitstralen maar helaas!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is er dus niet. De enige manier waarop halogeen "witter" gemaakt kan worden is door er blauw doorheen te mengen.

Overigens is dit topic ondertussen "obsolete" aangezien de regeling weer is teruggedraaid.

Wise enough to play the fool

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 10:06:
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik gedowngrade ben vanaf een Xenon set en niet geupgrade heb vanaf een slechte halogeen lamp. Misschien dat het dus tussen mijn oren zit qua beleving maar dan nog zie ik op youtube filmpjes van de xtreme power lampen die veel witter zijn.
Ik heb geupgrade van nonamebolletjes naar de extreme power, dan zijn ze juist erg wit.
Het zal waarschijnlijk allemaal relatief zijn inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:24
Reloader schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:38:
Dan moet je er niet recht in kijken, simpel zat. In "de morderne auto" met Xenon wordt het altijd gesteld. In alle auto's (en dan zeg ik auto, dus geen CRX, Golf, etc...) zie je ook heel duidelijk bij inschakeling van de verlichting dat de bundel een keer omhoog en omlaag beweegt.

Al die aftermarket troep moet gewoon verboden worden. De standaard verlichting die erin zit is getest en voldoet aan te eisen.

Wil je er een andere halogeen inzetten? Prima.
Verkeerd gesteld? Gelijk fixen en anders boete.
Wil je Xenon? Koop een nieuwere / duurdere auto.

Maar de handhaving van de Politie m.b.t. verlichting is sowieso 3x knudde. Ik zag laatst 's avonds een auto met één kapot achterlicht met daarachter een politieauto. Politie slaat zo af 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door internetinfo op 31-12-2009 14:19 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
internetinfo schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:18:
[...]

Dan moet je er niet recht in kijken, simpel zat.
En dat is ook precies zo als met aftermarket xenon, of het nou in een lens zit of niet. Maar het is mens eigen om als er iets met licht tegemoet komt om er dan in te kijken.

Maar afstellen is vaak voor veel mensen wel een probleem zo lijkt het..

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een reflector/spiegel lamp heeft nou eenmaal een wat groter oppervlak welke licht uitstraalt dan een lenslamp.Maar met een juiste hoogte afstelling is het niet minder storend dan af fabriek mercedes of volvo xenon.
Ik heb als tegenligger zelf geen enkel probleem met aftermarket xenon wanneer het goed is afgesteld,omdat ik weet hoeveel beter het zicht is vergeleken met de standaard halogeen peertjes.

Wat mij betreft is er geen halogeen,welke ook maar in de buurt komt van xenon.

[ Voor 9% gewijzigd door kendo op 31-12-2009 15:03 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik zweer bij de Philips Allweather-lampen! 8) Geen lelijk gele gloed, maar beetje wit-groenig. Vooral in de regen scheelt het veel. :P http://volvoklassiekerond...h=4221&products_id=298428 Het mooie is: dit zijn dezelfde dingen die Halfords etc verkoopt voor 35-40 bucks. 8)7

Volvotips.com

Pagina: 1