Verwijderd

Topicstarter
Ik was aan het kijken voor een nieuw fotocamera. Deze wordt voornamelijk gebruikt om foto’s te maken bij het vissen, tijdens vakantie en stappen.

1. Het is dus belangrijk dat het toestel dun is zodat deze gemakkelijk in mijn broekzak kan.
2. Het toestel moet mooie heldere foto’s kunnen nemen in het donker. (voor het stappen en ’s avonds gevangen vissen)
3. Er moet een timer opzitten voor als ik alleen ben aan het vissen. (of iets dergelijks, want ik moet dan de knop drukken op het toestel, achter de vis gaan zitten, hem optillen, en goed positioneren. Het zou eventueel ook een oplossing zijn als er 30 foto’s achter elkaar genomen worden, waardoor er altijd een goede tussenzit en de vis snel terug kan. Bijvoorbeeld de Casio Exilim EX-FC100 Black)
4. Ook moeten filmpjes met geluid gemaakt kunnen worden voor op de vakantie van goede kwaliteit.
5. Als laatste moet de optie om er een polariserend filter op te zetten ook aanwezig zijn. Als dit niet rechtstreeks kan dan via bijvoorbeeld een adapter of ander systeem. Kwam ook Cokin Magnefix tegen op internet. Dit is een systeem wat met een magnetische ring werkt en daarop kan je de filter zetten. Het voordeel hiervan is dat je het geheel snel kan verwisselen. Weet alleen niet wat de ervaringen hiermee zijn.
6. Prijs tot de 600 euro.

Ik hoop dat julie mij kunnen adviseren met een toestel wat zo goed mogelijk voldoet aan mijn wensen.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Dun en een pola filter wordt al lastig. Meeste compactjes en zeker de dunne hebben een inschuifbare lens. Dat inschuiven gaat dan niet meer als er een filter op zit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik snap dat dit topic al wat ouder is, maar heb je dit al gezien? Is een mooie startpunt voor je denk ik!

Fotocamera voor het Vissen

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:58:
2. Het toestel moet mooie heldere foto’s kunnen nemen in het donker. (voor het stappen en ’s avonds gevangen vissen)
Dat is a) zo subjectief als de pest en b) hebben compactcamera's nou eenmaal een hoop ruis bij hoge ISO's (die je nodig hebt bij donkere opnames zonder flits).

Ik zou met jouw budget een Canon G10 aanraden, hoewel ik niet weet of daar een pola op kan. Het is wel een van de beste compactcamera's die er zijn.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

sOid schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:47:
[...]

Dat is a) zo subjectief als de pest en b) hebben compactcamera's nou eenmaal een hoop ruis bij hoge ISO's (die je nodig hebt bij donkere opnames zonder flits).

Ik zou met jouw budget een Canon G10 aanraden, hoewel ik niet weet of daar een pola op kan. Het is wel een van de beste compactcamera's die er zijn.
Voordeel van de G10 is dat je daar een lenshood op kan schroeven, waar je vervolgens dan een polafilter op kan zetten.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FL!PNEUS schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:51:
[...]

Voordeel van de G10 is dat je daar een lenshood op kan schroeven, waar je vervolgens dan een polafilter op kan zetten.
Inderdaad, hoewel dat wel voor wat vignetting kan zorgen.

Verwijderd

Nadeel is het eerste woord in de titel. Hoewel dun even subjectief is als moet mooie heldere foto’s kunnen nemen in het donker.

Als ik jou was zou ik eens wat camera's aanklikken bij een website als fotokonijnenberg en kijken of er een lens adapter op kan worden aangesloten (die heb je nodig om een filter of converter op te schroeven). Dit moet dan bij de accessoires staan!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Even een kleine titelfix :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
De Canon G10 vind ik persoonlijk te dik. Dan zou ik nog een andere camera moeten kopen voor vakantie en het stappen. Wil gewoon in een keer een goed toestel kopen. Dan maar wat duurder...

Lage Iso waardes zijn dan voor zonder flits foto's te nemen in het donker. Dit is eigenlijk niet eens zo erg, want gebruik toch altijd een flits. Dan maken de iso-waardes niet zoveel uit, toch?

mig29, heb het topic gelezen, maar daar is ook eigenlijk geen oplossing. Wil eigenlijk hetzelfde als de topicstarter, maar ik stel niet zo'n hoge eisen:

1: Smal, rond de 25mm
2. Timer van meer dan 20 sec. (of iets dergelijks, bv. 30 foto's achter elkaar)
(3.) Optie tot plaatsen van polariserend filter, maar volgens mij kan dit altijd met Cokin Magnefix.

De eerste twee punten zijn het belangrijkste van mijn eisen. De derde is meer voor vissen die aan de oppervlakte zitten te fotograferen.

Cokin Magnefix
Afbeeldingslocatie: http://www.cokin.fr/cokin-data/news-product/photos-page/magnetic.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee? Zou ook een optie zijn om een standaard timer te hebben van 10 sec. en dat er dan een serie foto's wordt genomen met een interval van een paar seconden. Weet dat er vroeger van deze camera's waren, maar ben helemaal niet meer up to date. Op de website's van de gerenomeerde merken zie ik dit niet staan bij de specificaties...

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan ook een polafilter los tegen de lens houden, getest met een 67mm filter voor mijn macrolens (55mm rond) gaat best goed...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:23:
Iemand een idee? Zou ook een optie zijn om een standaard timer te hebben van 10 sec. en dat er dan een serie foto's wordt genomen met een interval van een paar seconden. Weet dat er vroeger van deze camera's waren, maar ben helemaal niet meer up to date. Op de website's van de gerenomeerde merken zie ik dit niet staan bij de specificaties...
En een camera met glimlach detectie? Zoals op bv de Coolpix s610? Alleen weet ik niet of die dan een aantal foto's neemt ipv 1 foto. Ik neem aan dat je blij zal kijken bij een vis die je op de foto wil zetten ;).

Verwijderd

Topicstarter
Meestal toch wel serieus, das toch wel de manier bij het karpervissen :+

Heb al met verschillende winkels gemaild, maar die Casio die ik in gedachte had schijnt geen goede foto's te nemen. Dus dat is wel balen!

Zal zo zeggen, laat polarisatie maar zitten. Belangrijkste is dat hij:

*Meerdere foto's achter elkaar neemt (stuk of 30 of 10 met interval van 5 sec)
*óf beschikt over een timer van 20 sec.

Kan iemand mij dan iets adviseren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:51:

mig29, heb het topic gelezen, maar daar is ook eigenlijk geen oplossing. Wil eigenlijk hetzelfde als de topicstarter, maar ik stel niet zo'n hoge eisen:
De oplossing voor het probleem van de TS was aanwezig, hij geloofde het alleen niet oid. Voor jouw probleem geldt dezelfde oplossing voor dezelfde range camera's. Ik heb even niet meer naar je andere criteria gekeken, maar ik heb even de Sony lineup gepakt en heb de W290 bekeken (willekeurig). Hier past de volgende converter op. Deze heeft een filtermaat van 46 mm en hierop kun je iedere filter schroeven. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan laat het polariserende maar achterwege. Belangrijkste zijn de foto's en dat er meerdere foto's achter elkaar genomen kunnen worden (stuk of 30 of 10 met interval van 5 sec) óf een timer van plus minus 20 sec (of langer).

Weet iemand toevallig een dunne camera die dit kan?

Verwijderd

Ik ken geen enkele camera met een zelfontspanner van meer dan 10 sec.

Je tweede optie is om in 5 sec tussen de 10 en 30 foto's te nemen of wil je foto's nemen met een tussenpose van 5 seconden?

Verwijderd

Topicstarter
Ja las in mijn visblad dat de schrijver toentertijd een camera had gekocht die een aantal foto's achter elkaar nam met een tussenpose van 5 sec. Zodat er altijd een goede foto tussen zit en de vis weer vlug het water in kan. Weet jij toevallig van die camera's? Is namelijk niet iets wat tussen de specificaties staat, omdat de meeste mensen dit niet nodig hebben of boeiend vinden :)

Verwijderd

De functie die je zoekt heet timelapse. Ik werk hier niet mee en mijn interesse ligt er ook niet bij, dus ik weet het van geen enkele camera. Je zult zelf even moeten zoeken, maar met de naam van de functie moet je veel verder komen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog even gekeken. Timelaps was moeilijk zoeken, maar met behulp van verschillende speciaalzaken ben ik op de Canon Digital IXUS 100 IS gekomen. Deze is 18mm dik en heeft een zelfontspannerfunctie die afgaat wanneer er een extra gezicht in het beeld komt. De fotograaf dus. Daarbij ook nog timelaps.

Beeldkwaliteit zal ook beter zijn dan de Casio. Canon is toch altijd goed?

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:25

Luke!

#Treinbaas
Goed is relatief, en kwaliteit verschilt. Als het "altijd goed" zou zijn, zouden ze ook maar een paar modellen verkopen, niet?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 15:24
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:04:
Heb net nog even gekeken. Timelaps was moeilijk zoeken, maar met behulp van verschillende speciaalzaken ben ik op de Canon Digital IXUS 100 IS gekomen. Deze is 18mm dik en heeft een zelfontspannerfunctie die afgaat wanneer er een extra gezicht in het beeld komt. De fotograaf dus. Daarbij ook nog timelaps.

Beeldkwaliteit zal ook beter zijn dan de Casio. Canon is toch altijd goed?
Net het hele topic is gelezen, wat een subjectieve puur aan persoonlijke meningen onderheven aannames worden hier gedaan zeg.

Canon heeft camera's waarvan ik zeg wat een crap komt daaruit, sony heeft ze ook, net als Casio.
Ook heb alle merken camera's waar zeer goede platen uitkomen. Ervaring met Casio is dat deze minstens evens goede foto's maakt als bijv. een canon camera. Ik zou eerst zelf is wat onderzoek gaan doen, ik lees namelijk ook veel goede dingen of de casio die jij noemt. En sommige verkopers roepen gewoon erg snel bepaalde dingen, waar niet altijd een kern van waarheid inzit maar meer gebasseerd op persoonlijke voorkeur.

Dat pola systeem lijkt wel een beetje op duplo ofzo, ik kan me haast niet voorstellen dat je geen vertekeningen, vignettering of weet ik veel wat nog maar in je foto's gaat zien. Maar ik heb hier geen ervaringen mee dus misschien oordeel ik wel te snel.

Denk je ook even aan een statief en een makkelijke bevestiging?? Of ga je de camera als je een foto vanjezelf met een vis neem in het gras leggen :+ Zijn er geen compacts waar je anders met een infrarood afstandsbediening kan werken, of zijn dit alleen dslrs?

Verwijderd

Topicstarter
Ben toevallig voor tripods aan het kijken op Konijnenberg.nl

Gorila Tripod stond me wel aan, met pinnen voor in het gras te steken en het snel op kunnen steken van de camera. Dan kan ik dat plastic gewoon buiten laten staan zodat het niet gaat roesten ofzo.

Wat zijn nog meer belangrijke functies die een tripod moet hebben? Moet wel een beetje compact zijn, zodat hij in me vistas kan.

Lees overigens goede reviews over de Canon en voldoet aan me eisen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Canon Ixus 100 IS gekocht. 30 sec timer met optie tot max 10 foto's achter elkaar te nemen. Post het voor eventueel latere lezers.
Pagina: 1