Verwijderd

Topicstarter
Normaal gebruik ik het digitale fotocamera van mijn ouders bij het vissen, maar aangezien die steeds vaker op vakantie gaan (midlife-crisis waarschijnlijk ;)) nemen ze deze camera mee.

Ik kan van me vismaat wel de camera lenen, maar wil toch een eigen toetsel kopen, zodat ik van niemand iets moet lenen en er verantwoordelijk voor ben.

Nu heb ik op http://www.kieskeurig.nl gekeken, en wilde ik eigenlijk onderstaande camera aanschaffen.

Panasonic DMC-FX55
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product/50916A1A456EF1BAC1257324003F4847.jpg

Nu was ik echter op een ander forum (Karperwereld/Fotografie) en was wat foto's aan het bekijken. Nu zaggen er een paar héél mooi uit door gebruik van een polariserende lens. Alleen met zo'n filter moet je een spiegelreflexcamera kopen of niet? Op die panasonic kan die dan niet, toch?

Tevens zag ik afgelopen week nog een Olympus camera waarmee je onder water ken fotograveren. Dit lijkt me ook wel wat of zijn de foto's dan niet om naar huis te schrijven? Iemand hier ervaring mee?

Tevens zou een camera met een instelbare sluitertijd die meerdere foto's achter elkaar neemt ook fijn zijn. Zo weet je bijna zeker dat er een goede foto van mij met de vis ertussen zit. Kan dit alleen nergens vinden op www.kieskeurig.nl

Hoop dat jullie me kunnen helpen een keuze te maken...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wil je een cheapere oplossing? Koop een filter en houd die ergewoon voor \(of je zonnenbril als die polariseerd. Geen mooie oplossing maargoed :) :P

En anders moet je toc uit gaan wijken naar een dSLR
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:28:
Notna: waarom quote je TS?

@TS: Kijk is naar de Samsung L73, prachtig point&shoot cameratje (7.2MP) met aanraakgevoelige knopjes rond het LCD, prijs is online rond de 145euro (zwarte model is zeeer mooi, werkt ontzettend goed)
http://www.samsungcamera....?prol_uid=2713&cat_uid=10

-edit dpreview linkje: http://www.dpreview.com/news/0701/07010706samsungl73.asp
Force of habit :$ :P

[ Voor 83% gewijzigd door Notna op 05-06-2008 00:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Notna: waarom quote je TS?

@TS: Kijk is naar de Samsung L73, prachtig point&shoot cameratje (7.2MP) met aanraakgevoelige knopjes rond het LCD, prijs is online rond de 145euro (zwarte model is zeeer mooi, werkt ontzettend goed)
http://www.samsungcamera....?prol_uid=2713&cat_uid=10

-edit dpreview linkje: http://www.dpreview.com/news/0701/07010706samsungl73.asp

-edit hmmmmm zwarte uitvoering kost bijna 100euro meer? |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 01:14 ]

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Wat wil je met je eigen camera kunnen? Wat heb je zelf al uitgezocht? Hoeveel budget heb je?

Je schrijft over de Olympus SW serie. Die voldoet prima voor het maken van foto's van dingen die je niet moet missen. Zoals iedere compactcamera.
De SW-serie is bovendien prima in staat foto's te maken in een vochtige omgeving. Ik ken geen ander merk dat een camera heeft met deze eigenschap. Dus de camera is zeker geschikt om tijdens het vissen snel, met vieze handen, een foto van vis en meetlat te maken. Daarna de camera weer afspoelen in het water (hou 'm wel vast).

Ik heb van deze camera aardige ski-foto's, zwembadfoto's, strandfoto's gezien. Het zullen nooit kunstfoto's worden maar dit type is zeer praktisch bruikbaar. Het levert foto's op die andere camera's moeilijk kunnen maken. Kijk zelf voor de dure of goedkope variant naar je budget. Laat eens weten wat je keuze is geworden. En laat eens een paar foto's van die vissen zien. Als je je vangsten wil vastleggen is deze serie goed genoeg.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:38

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Notna schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:15:
Wil je een cheapere oplossing? Koop een filter en houd die ergewoon voor \(of je zonnenbril als die polariseerd. Geen mooie oplossing maargoed :) :P

[...]

Force of habit :$ :P
hoeft niet, een compactcam kan je ze ook op schroeven. ik heb een panasonic dmc-fz8 en daar kan je hem gewoon op schroeven.

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 08:39

Nohead

PSN ID: Nohead

Meulugar schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 02:19:
[...]

hoeft niet, een compactcam kan je ze ook op schroeven. ik heb een panasonic dmc-fz8 en daar kan je hem gewoon op schroeven.
Me oude Fuji S5500 kon je ze ook gewoon opschroeven 55mm filters :P
Dus gewoon een compact zoeken met die mogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Nohead op 05-06-2008 07:37 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22

polthemol

Moderator General Chat
Notna schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:15:

fuji s5xxx-reeks, canon powershot, ... kunnen ook die dingen en zijn geen dslr.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Wellicht is een bezoekje aan dit onderwerp een idee: Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 ?

(er is er ook nog een voor 250-500 euro, maar ik heb het idee dat dat een beetje boven budget is voor de TS.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een camera voor normaal gebruik. Vakantie, stappen, etc. Maar wil hem ook gebruiken voor bij het vissen. Eigenlijk de hoofdoorzaak, maar als ik hem voor eerstegenoemde redenen ook kan gebruiken is dat natuurlijk mooi meegenomen. Het is een beetje teveel van het goede als ik voor beide doelen een aparte camera koop :)

• Hij moet dus compact zijn, zodat de camera gewoon in me broekzak kan.
• Polarisende filter moet erop te plaatsen zijn.
• Instelbare automatsche sluitertijd, of keuze uit verschillende tijden. Minstens 15 seconden.
• Automatisch meerdere foto's achter elkaar nemen.

Zou ook leuk zijn om foto's onder water te nemen, maar weet niet of dit allemaal te combineren is. De minst belangrijke eis overigens :)

Hier wat foto's met een polariserende lens, het resultaat is toch verbluffend!:

Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/4024/paai9zt0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/958/paai8xa5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/2914/paai0uu3.jpg

Hoop dat jullie me advies kunnen geven.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12 14:28

Len

Leeg

Ik zou voor een spiegelrelex gaan, die zijn best prijzig maar de kwalitijd is goed meestal wel goed. Kijk dus eens in de Vraag & Aanbod of op marktplaats oid.

:)

PS. Je moet dan wel grote broekzakken hebben... ben je een skater? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Len op 05-06-2008 17:59 ]

Free Tibet

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

bedenk wel dat je helder/ondiep water moet hebben met vissen aan de oppervlakte, een polariserend filter kan troebel water (zoals veel water in nederland) niet helder maken...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

airliner schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:55:
bedenk wel dat je helder/ondiep water moet hebben met vissen aan de oppervlakte, een polariserend filter kan troebel water (zoals veel water in nederland) niet helder maken...
Nee maar het verminderd wel de reflecties in het water.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Nee ben een visser ;)

Maar als ik een spiegelreflex camera koop krijg ik zo'n model. Niet echt handig om mee te nemen als je dagje ergens naartoe gaat. Geld zelfde voor een dSLR en Panasonic dmc-fz8 , toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.whatdigitalcamera.com/imageBank/f/fuji-S5pro-main.jpg

Zoek eerder zo'n smal model:

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product/50916A1A456EF1BAC1257324003F4847.jpg

Is het dan mogelijk hierop nog een filter te plaatsen. Zie niet goed welke modellen dit hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf een polarisender bril en weet dat deze het water niet helder maakt :) Alleen verschil tussen vissen zien en niet is groot. Met bril zie je namelijk mooi hoe de vissen geschubt zijn, terwijl zonder bril je alleen een silhouet ziet van de vis.

Verwijderd

Ik denk dat de meest compacte serie camera's waarop je een pola filter kunt schroeven de Canon A590IS is. Alle modellen erboven in de A serie voldoen eveneens. De modellen eronder niet. Je hebt in veel gevallen nog wel even een adapter nodig om de filters erop te kunnen zetten. Voor de A590IS is dat de LA-DC52G. Vervolgens passen er gewoon 52 mm pola filters op.

Naast deze serie zou je ook voor de meest grootzoom camera's kunnen gaan, maar je hebt al aangegeven dat je die maat te groot vind. Een andere optie zou kunnen zijn de Sony DSC-W serie camera's. Ook voor deze serie heb je een adapter nodig waarna je er een 46 mm pola op kunt schroeven. Qua beeldkwaliteit spreekt Sony mij alleen helemaal niet aan, en dan met name bij hogere ISO waardes.

Verwijderd

Topicstarter
Die Canon vind ik net wat aan de dikke kant. Zocht eerder een toestel rond de 24 mm. Heb ook naar de Canon Powershot G9 gekeken toevallig, omdat deze nogal smal is. Zo rond de 4 cm.

Denk dat er niet van die smalle toestellen zijn, met optie om een andere lens erop te draaien. In ieder geval niet van Canon. Het Sony toestel zou dit dan wel kunnen? Zie dat je er dan een adapter voor moet hebben (wat je al zei :X ) en dan nog een filter. Heeft alleen sony die optie?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 00:10 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
uit eigen ervaringen is het niet zo slim om een camera in je broekzak te houden. De kans dat je met vissen ietwat een natte broek krijgt is nogal aanwezig en zou zonde zijn om je camera daarmee te slopen imo. Daarbij schuurt een broekzak enorm hard, dus beschadigd je camera er ook nog eens door.

Het formaat van die canon superzooms vallen imo btw best mee, het is nu niet echt een probleem om zoiets in je jas / hoesje voor aan je broek mee te slepen :)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:13:
Tevens zou een camera met een instelbare sluitertijd die meerdere foto's achter elkaar neemt ook fijn zijn. Zo weet je bijna zeker dat er een goede foto van mij met de vis ertussen zit.
Je wil dus ook een statiefje op je camera. Wellicht ook een toestel met afstandsbediening?

Vis je veel in de scherming/ snachts? Dan heb je ook een goede flits nodig.

Ik zou niet snel voor een spiegelreflex gaan; te veel om in te stellen in de korte periode met de vis op de kant en nog meer spul om mee te slepen. Vroeger had je de Canon G3 en 5 met afstandsbediening, snelle lens en aansluiting voor externe flitser. Tweedehands wellicht een goede koop?

[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 19-08-2008 00:18 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Topicstarter
Heb toevallig nog wat foto's genomen, maar resultaten zijn niet zo mooi. Had een polariserende filter veel verschil gemaakt?

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/7025/dsc00497mediumcl6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/536/dsc00498mediumcl6.jpg

Ik hoef geen statiefje voor een camera te hebben, want zet deze meestal op me voeremmer. Staat hij al op goede hoogte.

Ik vis altijd 's avonds. Gewoon meteen na het werk en dan tot de volgende middag. Kan bestaat dus dat ik de vis 's avonds vang. Een goede flits in dan wel een vereiste.

Een langere sluitertijd vind ik wel belangrijk. Heb nu maar 10 seconde. Dit is echt te kort om te poseren met de vis. Afstandbediening hoeft dan niet perse, overigens kan ik die toch niet bedienen, want heb twee handig nodig om met een vis te poseren.

Ja sorry jongens maar rond de 4 cm vind ik toch echt te dik. Kijk voor te vissen gaat dit makkelijk, want heb hem dan toch in de tas zitten of in me trainingsbroek. Op stap ga ik echter niet met een trainingsbroek, krijg ik ruzie met me schat ;) hehe

Denk dat ik voor de Sony moet gaan, maar heb nu ook een Sony te leen van een vriend van mij, maar daar is max sluitertijd 10 sec. Is dit bij alle Sony's? Op Kieskeurig ziet dit er wel naar uit :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 17:24 ]

• sapphire
  • Laatst online: 23:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoals al gezegd, een polarisatie filter filtert reflecties weg, geen toebel water ;)

Gabriël AM5

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:18
En je hebt meer licht nodig voor een 'normale' sluitertijd.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 12-12 20:51
Ik heb zo'n hufterprood onderwater camera van Olympus. Bevalt mij uitstekend. Er zit ook een functie op om 3 foto's achter mekaar te maken met verschillende soorten wit balans.

Persoonlijk zou ik een spiegelreflex niet aanraden ivm lokvoer handen of anders wel schubben e.d
Die olympus apparaten kunnen hier wel tegen en desnoods spoel je hem even schoon met water :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-12 14:04
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:23:
Heb toevallig nog wat foto's genomen, maar resultaten zijn niet zo mooi. Had een polariserende filter veel verschil gemaakt?
Ja, de witte waas (=spiegeling) op het water was waarschijnlijk weg geweest of een stuk minder waardoor je meer onder water gezien had.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Appie Heijn schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:25:
Ik heb zo'n hufterprood onderwater camera van Olympus. Bevalt mij uitstekend. Er zit ook een functie op om 3 foto's achter mekaar te maken met verschillende soorten wit balans.

Persoonlijk zou ik een spiegelreflex niet aanraden ivm lokvoer handen of anders wel schubben e.d
Die olympus apparaten kunnen hier wel tegen en desnoods spoel je hem even schoon met water :)
Zo'n camera kun je nog onderwater houden ook :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Die Olympus µ-modellen hebben volgens mij niet de optie tot het opzetten van andere lenzen. Het werd me in ieder geval niet duidelijk op hun site.

Dan heb je ook nog de SW-modellen uit de µ-reeks, maar deze hebben maar een slechte(re) optische zoom dan de normale Olympus modellen. Onderwater fotograveren is natuurlijk wel leuk, maar karpers krijg je echt niet gefotograveerd dan. Alleen met het terugzetten, maar het spotten van de rondtrekkende vis is natuurlijk leuker.

Overigens was het helemaal geen troebel water. Vis lag gewoon aan de kant waar het misschien 20 cm diep is. Had die net gevangen, dus meer eerst even op adem komen.

Weet iemand of er camera's zijn van rond de 24mm dik zijn en er een adapter/filter opgezet kan worden? De Sony kan dit, maar volgens mij heeft hij maar één verstelbare sluitertijd van 10 sec, klopt dit?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
10 sec sluitertijd om te poseren met vis ? Ik denk dat je de automatische sluiterzooi bedoeld (kom even niet meer op de naam :P )

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 10:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

polthemol schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:05:
10 sec sluitertijd om te poseren met vis ? Ik denk dat je de automatische sluiterzooi bedoeld (kom even niet meer op de naam :P )
Zelfontspanner.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat bedoel ik. Zelfontspanner, sorry! Camera van me vismaat die ik nu altijd gebruik is max. op 10 sec. te zetten. Is gewoon fijner als je meer tijd hebt, mislukken er ook minder foto's waardoor de vis eerder terug kan.

Iemand een idee of Sony DSC-W serie een langere zelfonstpannertijd hebben als 10 sec?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken voor die adapter voor de Sony DSC-W serie. Maar volgens mij kan je dan niet de flitser gebruiken. Zie ook nergens of je de polariserende filters erop kan zetten. Klopt dit wat ik zeg?

Kan iemand mij meer vertellen over de zelfontspannertijd, Krijg dit niet gevonden op www.sony.nl

Verwijderd

Nu ben ik een beetje geirriteerd. Ik heb de vorige keer een zeer uitgebreide post gedaan en heb daarin veel voor je opgezocht en nu zeg je dat je het niet kunt vinden?

Verwijderd in "Fotocamera voor het Vissen"

Daarnaast vraag je nb in de reactie na de mijne of er nog meer camera's zijn die het kunnen. Je kunt dan natuurlijk ook even zelf zoeken :X

Op je vraag over de zelf ontspanner, daarover kun je je antwoord vinden op steves-digicams.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:54:
Ik heb gekeken voor die adapter voor de Sony DSC-W serie. Maar volgens mij kan je dan niet de flitser gebruiken. Zie ook nergens of je de polariserende filters erop kan zetten. Klopt dit wat ik zeg?

Kan iemand mij meer vertellen over de zelfontspannertijd, Krijg dit niet gevonden op www.sony.nl
*zucht* ^^ with the flying russian
door die adapter kun je een filter op die camera zetten, ja daar vallen polarisatie filters ook onder. Verder heb ik geen idee of je dan wel of neit kunt flitsen...wel weet ik dat je echt neit wilt flitsen met zo'n camera met een pola filter erop.

En dan over de timer...je kunt eht niet vinden....ooit nagedacht om google te gebruiken, ik vind zat als ik google op self timer en een Sony DSC-W type nummer erachter intyp :?

Dan nog 10 sec. te kort...wat doe je in hemelsnaam:| Ga klaar zitten, druk het knopje in en klaar.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Mig29 ik heb je post gelezen en zo ben ik bij de Sony DSC-W gekomen. Bedankt daarvoor! Maar na het lezen van de bijbehorende handleiding staat erin dat je niet kan flitsen. Zou wel een nadeel zijn. Misschien niet bij polariserende lens, omdat de zon dan waarschijnlijk toch fel schijnt. Nu was eigenlijk de rede dat ik dat vroeg, omdat ik de optie ook open wilde houden voor een telelens (voor grotere zoom). Nu ik erover nadenk heb je daar ook geen flitser voor nodig, omdat de flits toch te verwaarlozen is op zo'n afstand 8)7

Over de zelfontspannertijd...Ik heb eerst gezocht en dan op de handleiding van een DSC-W camera. Daar stond 2 of 10 sec. Tevens stond er iets over handmatige instelling. Als ik de camera handmatig op 20 sec kan zetten is het ook genoeg.

Sapphire geloof me, 10 sec is echt te weinig. Je moet knop indrukken, achter de vis gaan zitten op je knieen, handen onder de vis, vis kantelen, vis optillen en goed houden. Als je de vis al verkeerd vast hebt, of hij begint te spartelen is de foto alweer mislukt. Meer tijd is dus fijner, en ook beter voor de vis, want dan blijft deze zo kort mogelijk op de kant.

Over de vraag of er nog andere camera's zijn, die stelde ik, omdat ik het zelf niet kon vinden. Heb op de bekende merken gekeken: Olympus, Fuji, Panasonic en Canon. Er werd echter niet duidelijk aangegeven of er een filter opkon. Heb het nu over de dunne camera's van rond de 25mm. Vroeg me gewoon af of iemand dit wist uit zijn of haar eigen ervaring.

Verwijderd

Als je vaker zo compleet bent in je vragen dan zal er meer bereidheid zijn om je te helpen ;)

Ikzelf weet behoorlijk wat camera's uit mijn hoofd en weet alleen de eerder genoemde series waar een adapter voor kan. Zoals je zelf al aangeeft is flitsen van minder groot belang voor de manier waarop jij het wilt gebruiken.

Indien je de camera handmatig op 20 seconde kunt zetten dan geldt dat altijd voor de sluitertijd en niet voor de zelfontspanner. Ik ken geen enkel model met een langere wachttijd dan 10 seconde voor de tijd van de zelfontspanner. Waar je nog naar kunt kijken is de aanschaf van een afstandsbediening om de camera op die manier te ontspannen. Kijk hiervoor in de accessoirelijst van de camera.

Verwijderd

Zou je niet eerst even wat meer lezen voor je wat post.
(Sluitertijd zeggen, zelfontspanner bedoelen. Telelens op een compact camera? e.d.)

Ook kan je niet alles willen. Of je wil een goede foto maken (dus SLR met flits of telelens en pola filter en alle assecoires van dien) Of je wilt gewoon wat plaatjes schieten, dus minder mooi resultaat, maar je kan wel lekker de hele tijd vissen vangen en je ding doen.

Misschien moet je gewoon een nikon d40 kopen met pola filter en kit lens+statief+dikke zaklamp (die leg je naast het statief op de plek gericht waar jij zal staan)+afstandsbediening voor d40.
Dan stel je dat gewoon op bij de waterkant, afstandsbediening in je broekzak.
Als je dan die vis gevangen heb ga je voor de camera staan, druk je op het knopje die op de afstandsbediening die in je broek zat en gooi je de vis weer terug als je klaar bent.

Het is misschien iets meer gesleep en je moet nog even wat licht meten aan het begin.
Als je het graag wilt kan je ook nog even de camera van het statief pakken, de stand op auto zonder flits zetten en wat foto's maken van de visjes in het water.
Misschien een aanrader om nu wél de gebruiksaanwijzing te lezen ;)

Wel vraag ik me 1 ding af:
Ben je nu visser of fotograaf van vissen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 00:02 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een langere sluitertijd vind ik wel belangrijk. Heb nu maar 10 seconde. Dit is echt te kort om te poseren met de vis. Afstandbediening hoeft dan niet perse, overigens kan ik die toch niet bedienen, want heb twee handig nodig om met een vis te poseren.

Denk dat ik voor de Sony moet gaan, maar heb nu ook een Sony te leen van een vriend van mij, maar daar is max sluitertijd 10 sec. Is dit bij alle Sony's? Op Kieskeurig ziet dit er wel naar uit :(
Uhm, niet om het een of ander, maar jij wil meer dan 10 seconden stil gaan staan voor je camera, met een vis in je handen? Of vergis je je tussen sluitertijd en de vertraging van de zelfontspanner?

Ik gok dat laatste en dan kom je denk ik al snel bij een camera met afstandsbediening uit, heb nog weinig camera's gezien die een langere vertraging dan 10 seconden hebben? (Al schijnen sommige Canon powershots dat wel te kunnen, hoor ik net, maar die zijn dus te groot?)

Maargoed, verdiep je even een beetje in de terminologie, voordat iedereen je hier verkeerd begrijpt en je adviezen krijgt waar je niks aan hebt, of dat je goede adviezen niet begrijpt ;)

Edit: sorry, ik had ff gemist dat er al een pagina 2 was en dat dit al was opgehelderd. Anyway, de tip om je een beetje in het gebeuren te verdiepen blijft van kracht natuurlijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 20-06-2008 00:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

Een Canon Powershot G7/G9 is lekker smal, je kan er een externe flitser op zetten en je kan er filters/voorzetlenzen opschroeven (wel met een converter die misschien niet helemaal lekker in een broekzak past). Verder is er een soort 'alternatieve firmware' beschikbaar (voor de G7, (nog) niet de G9) waarmee je de zelfontspanner zelf in kan stellen tot net zolang je zelf wilt.
Edit: Wellicht nog beter, zie ik net in de handleiding van mijn Powershot S5 (dus ik weet niet 100% zeker of de G7/G9 dat ook heeft), is dat ik behalve de standaard 2- en 10-seconden zelftimers ook een custom timer in kan stellen waarmee ik 1 tot 10 foto's kan maken met 0-10, 15, 20 en 30 seconden wachttijd. Een G7 heeft in ieder geval wel een custom timer maar ik weet dus niet zeker of die ook tot 30 seconden gaat zoals mijn camera. "You can set it up to 30 seconds." mkay, is dat ook weer opgelost :+

[ Voor 41% gewijzigd door DataGhost op 20-06-2008 00:13 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Weet je wel dat je aan polarisatie filter moet draaien? Het is niet zomaar schieten, dan zijn er nog steeds reflecties in water oppervlakte. Het werkt in bepaalde stand maximaal, en daarna minimaal of niks.

De gemaakte foto's paar posts terug laat nog wel wat reflectie zien op water oppervlakte.
En door draaien kan het zijn dat het niet geheel verdwijnt, maar wel meer vermindert. De polarisatie zelf blokkeert ook wat licht, zodat je langer moet belichten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eerst even zeggen, ik ben visser en geen fotograaf die vissen fotografeert. Normaal visde ik altijd met z'n tweeen, dus deed mijn vismaat de foto's maken. Aangezien ik tegenwoordig ook vaak alleen ga en geen eigen camera heb wilde ik er één aanschaffen. Ik kan wel het eerste en beste digitale fotocamera kopen, maar zoiets kost al gauw een paar honderd euro. Heb dus wat dingen die ik ermee wil kunnen doen, en ben gaan zoeken. Ik kwam er echter niet uit, en aangezien er hier veel technische mensen zitten, dacht ik dat ze me hier verder konden helpen.

Ben super blij met jullie reactie's en als ik de camera alleen zou gebruiken voor het vissen, zou ik echt een canon kopen. Wil hem ook gebruiken voor vakantie, stappen, feesten, etc. Dan vind ik zo'n camera net iets te lomp. Dan lijk ik zo'n vakantiejapanner :)

Ik heb zelf nog nooit een camera gekocht, dus weet de termen niet helemaal precies. Bedoel zelfontspanner en met telelens bedoelde ik dat ik een andere lens erop kan zetten zodat ik verder weg kan fotograferen. Leuk voor als ik me verveel tijdens het vissen, vogels of landschap fotograferen. Is geen pré, maar zou wel leuk zijn als het kon. Polariserende filter is gewoon echt mooi om vissen mee te fotograferen. Heb zelf een Serengeti bril met polariserende glazen, maar verschil zie je echt goed, vooral met warm weer.

Heb ook aan een afstandbediening gedacht, maar je hebt geen hand over en zit op je knieen. Hieronder een foto van de situatie. Wordt dan lastig om de knop in te drukken. Kan misschien met de knie, maar moeten het niet te kleine knopjes zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/6789/dsc00468ei7.jpg

Nu zag ik ook dat er een functie was dat je camera pas een foto neemt als ze een glimlach waarnemen. Heeft er iemand ervaring met deze functie? Dan kan ik bijvoorbeeld eerst de vis in goede positie houden en dan in de camera lachen, waarna de camera vervolgens een foto neemt.

Hoop dat jullie me kunnen helpen een goede keuze te maken!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Er zijn een paar dingen die ik graag ook in zou willen brengen: als je aan het vissen bent, dan heb je vaak toch wel natte handen als je toe bent aan de foto. Misschien is het dan wel een idee om zo'n Olympusding te kopen die tegen water kan. (Schijnt geen kont te kosten, je zit alleen wel aan dat achterlijke xD-geheugen vast...)

Als je dingen van veraf dichtbij wilt halen, heb je veel zoom nodig. Bijvoorbeeld met een superzoom-compact. Die zijn over het algemeen wel een stuk groter en ook nog een stuk duurder, maar misschien heb je er dan inderdaad wel net iets meer plezier van.

Wat is je budget nou eigenlijk, hoe ver wil je gaan en an je eens aangeven wat het allerbelangrijkst is dat je camera moet kunnen?

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik zal hieronder een lijst maken:

• Budget is max. 300 euro.
• Smal toestel van rond de 25 mm. dik.
• Instelbare zelfontspannertijd.
• Instelbare zelfontspannertijd langer dan 10 sec. / of foto nemen d.m.v lachdetectie.
• 's Nachts mooie foto's kunnen nemen.
• Optie tot toepassen polarisende filter.

Ik ben altijd heel zuinig op de camera en droog altijd mijn handen voordat ik het toestel aanrak. Het staat ook altijd op een droge ondergrond.

Hoop dat het zo duidelijk is O+

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Is 2e-hands een optie? Kijk dan 's naar een Sony DSC-V1. Zie hier een overzicht van 't dingetje, en hier een uitgebreide review.

De V1 is ondertussen al 5 jaar oud, en er zullen waarschijnlijk wel opvolgers zijn die betere specificaties hebben, maar ik heb de laatste jaren de compact-markt niet zo gevolgd.
Maar toen ik jouw eisen zag dacht ik meteen aan dit ding, en ik heb 'm zelf 2 jaar lang met veel plezier gebruikt (totdat 'ie gejat werd...)

Voordelen in jouw situatie:

- Robuuste metalen body die wel tegen een stootje kan, en bij mij in de praktijk ook prima standhield tijdens regenbuien, etc. (al is 'ie niet waterdicht)

- Middels een adapterring kunnen er filters en voorzetlenzen op, dus ook een pola filter en/of een tele voorzetlens (verwacht van dat laatste overigens niet teveel, meestal geeft achteraf croppen op je PC een beter resultaat).

- Door z'n NightShot en NightVisionFraming mogelijkheden en vooral door de 'hologram AF' laser focus assist is 'ie perfect in te zetten in de schemer of zelfs in het pikdonker.
Bij NightVisionFraming schakelt 'ie alleen de display over op infrarood (voor de foto zelf moet je dan dus flitsen), en bij NightShot wordt ook de foto genomen in infrarood. En die Hologram AF werkt echt in 't pikdonker: ga in je kelder staan, doe het licht uit, richt ergens op, en je foto is doodgewoon haarscherp!

Nadeeltjes:

- De V1 is wat dikker dan jij zoekt (57mm), maar past nog steeds prima in een broekzak. Moet je maar ruimere zakken nemen!

- Selftimer staat vast op 10 seconden, maar je kunt er een remote control aanhangen (wired, dus helaas met een kabeltje) waarmee je van afstand kunt afdrukken. Hoef je ook niet meer sullig te gaan glimlachen om een foto te maken... ;)

Zag net een aanbod van de V1 op marktplaats met een vraagprijs van 95 euro, en daar kun je je echt geen buil aan vallen!

Edit: Net de Sony site gecheckt, en bij hun huidige compacts komt zo te zien NightShot alleen maar voor bij de H50 (een superzoom met veel teveel megapixels), en zijn NightFraming en Hologram AF blijkbaar volledig gedropt.
Dat laatste is erg jammer, want de combinatie van NightFraming, Hologram AF en een (liefst externe) flitser was ideaal in schemer of duisternis. Foto inkaderen in infrarood (waar anders 't LCD scherm of de zoeker te donker zou zijn), 100% kunnen vertrouwen op het rode laser patroon voor de scherpstelling, en afdrukken.
En ik ben nog bij geen enkele andere compact die mogelijkheid tegengekomen (op de Sony DSC-V3 na, maar die is groter).

Edit2: Sorry, maar die V1 in de marktplaats link die ik gaf is verkocht. Aan mij... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu vakantie en wilde dus mijn fotocamera gaan bestellen. Ik had mijn oog laten vallen op de Sony DSC-W300.

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/51/25467

Daarbij wilde ik een adapter kopen en daarbij een polariserende lens. Aan CameraNu had ik daar informatie over gevraagd, maar hun zeiden dat dit niet mogelijk is. Als ik echter bij de W300 kijk en ik zie daar de accesoires staan zie ik de volgende:

VAD-WF lensadapter
Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/51/25308

VCL-DH0737 Groothoekconversielens (0,7x)
Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/18/8992

VF-R37NK Vorig model ND-filterset: Filter met neutrale dichtheid en MC-bescherming (lens 37 mm)

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/13/6486

Daarbij zie ik dus wel dat er een polariserende filter mogelijk is. Maar hun zeggen van niet :? Moet het wel zeker weten. Iemand een idee?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kijk op de productpagina van sony ? Die adapters zijn van hun afkomstig, de camera ook, lijkt me toch wel dat ze op hun site zetetn waarop het past.

Als sony zegt dat het past, past het.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Bedoel je met sluitertijd de tijd dat je foto belicht wordt of de tijd die je hebt om op de knop te duwen en vervolgens de vis te nemen en te poseren (zelfontspanner)?

Volgens mij is met een sluitertijd van meer dan 10 seconden je foto extreem veel bewogen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Verwijderd

Topicstarter
ja bedoelde eigenlijk zelfontspanner. Dit haalde ik door elkaar. Maar heb er misschien wat op gevonden. Gewoon op zelfontspannertijd zetten, 10 sec. max., en dan met de lachfotodetectie. Als ik dan in de camera kijk en lach moet hij een foto nemen.

Ik zie die lenzen er ook gewoon bijstaan, maar winkels die ik erover spreek zeggen dat het niet ken. Maar zie het gewoon erbij staan :| Heb net Sony aan de lijn gehad, na 30 min wachten, maar kreeg ik iemand aan de lijn die er geen verstand van had. Ja kan niet, zei hij. Ik zei dat het er gewoon op de site bij staat. Owja dan.... Ja zo vent neem ik al niet meer serieus.

Jonge jonge, ik weet niet naar wie ik me moet wenden nu hoor.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
als de handleiding (downloaden van sonysite) een beetje klopt, staat er een vermelding bij van accessoires. Staan die erbij dan kan het en kun je je de zooi halen :)

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Een korte reactie, een vriend van mij vist al heel lang op karper en die wil nooit meer een cam zonder klapscherm (display), je kan dan in geval van nood zelf de compo bepalen als je alleen bent.
Hij heeft een Canon G6 en is er erg tevreden over ondanks dat hij ook een DSLR heeft, voordeel van de G6 is een klapscherm en een flitsschoen voor een externe flitser.
Succes met het kiezen!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-12 07:05

dit stukje klopt niet helemaal, een sluitertijd van 10 sec. te kort om te poseren?
ik vis zelf ook op karper en ik weet hoe snel die vissen reageren op licht ed. je moet juist de sluitertijd zo klein mogenlijk houden met een correcte belichting om de vis scherp op de foto te krijgen.

10 sec. lang de camera exact op de zelfde wijze stilhouden en hem dan ook nog is niet overbelichten.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals mijn post hierboven bedoelde ik zelfontspannertijd :)

Denk wel dat het moet lukken, ben nu met Sony USA aan het mailen. Eerst support en nu sales. Laat wel iets weten wat eruit gekomen is.

G6 hardstikke leuk toestel, maar voldoet niet aan mijn eisen. Vind deze gewoon te dik.

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Als eens naar de Panasonic TZ5 gekeken? Voldoet denk ik redelijk aan je eisen, en valt net binnen je budget. Ben er zelf erg over te spreken iig. Heb er laatst ook een 37mm lensadapter voor besteld zodat ik nu ook gebruik kan maken van een polarisatiefilter.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-12 12:35

ReseTTim

Chocolate addicted

ik zou zeggen nikon coolpix s600
Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/35/nikon-s600.jpg
* beeld stablisatie
* groothoek tot redelijk telelens ( 28 - 112mm)
* 10MPixel
* Afmetingen (BxHxD) Circa 88,5 x 53 x 22,5 mm zonder uitstekende delen
* opstarttijd van slechts 0,7 seconde.

http://www.nikon.nl/produ.../broad/1558/overview.html

mijn vriendin heeft hem vorige week gekocht, erg mooi dingetje en werkt fijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door ReseTTim op 25-07-2008 10:39 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Shiverz das nou echt een mooie oplossing! De filter kan er dan gewoon op gezet worden. Geen aparte lensadapter hiervoor. Dit moet wel bij de Sony. Kost toch weer een euro of vijftig. Vind heb nog iets aan de dikke kant, zoek het eerder in de richting van 25mm.

ReseTTim, op die Nikon kan toch geen filter?

Heb nog wat winkels gemaild. Hopen dat hun mij verder kunnen assisteren. Als ik meer weet, post ik het hier.

Verwijderd

Topicstarter
De Panasonic TZ5 vind ik met zijn 3,7cm toch nog wat aan de dikke kant. Voor normaal gebruik moet hij eigenlijk gewoon in me broekzak passen.

Het enige wat ik erbij moet hebben is een optie tot polariserend filter :(

Maakt de Sony DCS-W300 een beetje scherpe foto's s'nachts?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-12 12:35

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:47:
ReseTTim, op die Nikon kan toch geen filter?
dat is correct..

dan heb jij 1 probleem

of je gaat voor smalle cam en je hebt geen filter mogelijkheid of je neemt een dikke met filtermogelijkheid.. alsnog wordt deze een slag dikker omdat je met die filter zit.. of ga je die telkens afschroeven? je kunt niet en dun en filter.. is onmogelijk!

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar waarom post je het dan? Allemaal heel vriendelijk, maar gaat om de filter.

Heb wel een aantal dunne toestellen gezien, van die compact camera's, maar vind deze nog net iets te dik.

Het plaatsen van een adapter vind ik niet erg, want deze kan er altijd gewoon af. Zal deze toch alleen bij het vissen gebruiken. Maar tot nu toe is het enige cameraserie wat aan me eisen voldoet de Sony DCS-W serie. Zou graag wat andere series/camera's met elkaar willen vergelijken.

Verwijderd

Ik zelf doe het gewooon met me d50 geschroeft op een bank-stick en in de grond geprikt indien mogelijk anders gebruik ik een statief, zelf ontspanner op 10 sec. afstand bediening in me mond, karper beetpakken positioneren, ff zachtjes bijten, camera begint, spuug de afstands bediening uit ( me tas in bv) en klaar.

Camera zet ik van tevoren al klaar in de voortent van mijn karsten tent, toen ik deze nog niet had zette ik indienhet ''veilig was'' de boel al klaar met 2 vuilzakken om me camera en statief heen met een elastiek zodat er geen condens naar binnen kan komen, als ik wat ving dan vocht ik de karper eerst moe, legde de hengel met slip open op me rod pot en in 5 seconden kon ik de zak eraf halen en de camera aanzetten.

Zo is het zoals ik het deed en af en toe nog steeds doe als het intressant is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad heel slim. De afstandbediening in de mond en gewoon uitspugen. Dan is 10 seconde wel genoeg. Gewoon plasic zakje omheen of iets dergelijk, zodat het niet kapot gaat ;) Goede tip!

Ik zet meestal een grote emmer klaar bij mijn onthaakmat. Vooraf wat foto's nemen zodat je zeker weet dat hij goed staat. Kan de camera gewoon weer in de tas of tent. Zo'n statief heb ik ook aan zitten denken, maar vond dit niet echt diefstalgevoelig.

Als je het in je tent hebt liggen, moet je deze weer opzetten en misschien staat die dan niet goed. Met emmer werkt overigens goed hoor :)

Nu nog op zoek naar een dunne camera met polarisrend filter en eventueel afstandbediening. Maakt de keuze nog kleiner ben ik bang :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:49:

...............Zo'n statief heb ik ook aan zitten denken, maar vond dit niet echt diefstalgevoelig.
Gewoon ook een 9mm in broekriem als je in die ghetto-wijken gaat vissen..... ;) ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

dan nog, een simpel statiefje voor een lichte dSLR of compact kost ook niet echt veel tegenwoordig ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Statiefje maakt ook niet zoveel uit, gaat meer om de camera :)

Denk toch dat het een DSC-W300 wordt. Krijg verder weinig alternatieven te horen hier en van winkels. Duz dan zullen ze er niet echt zijn :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 10:45
Xenation, ik denk dat je je wensen/eisen wat moet gaan bijstellen.
Je wilt voorzetlenzen/filters kunnen gebruiken, eventueel een externe flitser gebruiken, als het even kan ook nog lenzen kunnen wisselen, maar het moet in je broekzak passen?
Alles wat je benoemt, is mogelijk met dSLR (spiegelreflex dus).
Maar niet met een ultracompact. Dan zul je je moeten behelpen met de ingebouwde flitser, misschien kun je met een voorzetclip nog wel filters gebruiken, maar een externe flitser kun je vergeten.

Aangezien je veel 's avonds en 's nachts vist, vraag ik me af of een pola filter veel nut gaat hebben.
Bij de meeste compact toestellen is het bereik van de flitser een meter of 3, dus als je binnen die afstand van je camera gaat zitten, heb je ook geen externe flitser nodig.
Als je dan kijkt naar de modellen van bijv. Panasonic, met 12x optische zoom, heb je ook nog aardig telelens bij je, terwijl het nog steeds een camera betreft die je in je broekzak kan stoppen.

Bijkomend voordeel. Camera met losse flitser, filters etc. gaan je gegarandeerd meer kosten dan je voorgesteld budget. Zo'n superzoom compact toestelletje moet wel te vinden zijn binnen dat budget.

Ga anders eens bij een goede fotozaak binnen bij je in de buurt.
Ik ga zelf regelmatig naar Foto Konijnenberg in Den Ham. Wordt daar altijd erg vriendelijk geholpen, heb er nu 2 toestellen weggehaald, en het bevalt allemaal prima.

Verwijderd

Topicstarter
weggehaald nog wel :) Was ook met hun aan het mailen. Service is goed.

Wil het filter alleen gebruiken bij het vissen en dan alleen voor overdag als het zonnig is. Verder zal dit niet gebruikt worden. Dan wil ik een zo dun mogelijk toestel hebben.

Maar ga denk ik voor de Sony, want veel andere keuze heb ik niet :D

Verwijderd

Mijn eerste reactie blijft van kracht: Verwijderd in "Fotocamera voor het Vissen"

De Sony W serie is idd de enige serie die aan jouw wensen tegemoet komt. Mijn advies is alleen om de W150 te nemen en niet de W300. De W300 is alleen op de markt gebracht voor klanten die de hoogste resolutie nodig hebben en voor klanten die veel geld hebben en zoveel mogelijk pixels willen hebben om indruk te maken op de buurman. Daarnaast is het objectief van de W150 veelzijdiger dan die van de W300.

Verwijderd

Topicstarter
Nu had ik toevallig op kieskeurig een nieuw toestel gezien. Zou hierop ook een filter passen? Had de vraag aan Panasonic gemaild, maar heb er tot op heden nog niks op terug gekregen. Dit toestel is ook maar 2.6 cm dik. Ook de recensie is goed, want jij was niet helemaal te spreken over de DSC-W-serie, toch?

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/55AF13C04EA052FDC12571C30041682B_big.jpg(clickable)

Hier nog wat links over het plaatsen van een polarisernd filter voor de Panasonic LX2.
link

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A19689/zwartgroot.jpg

Op www.CameraNu.nl zag ik ook de Panasonic LX3, en met de voorzetlens DMW-LA4 waren filters te plaatsen. Misschien ook wel een goede optie, omdat deze 27mm dik is. Ze kosten wel duurder, maar denk dat het resultaat ook beter zal zijn.

Wat denk je er van?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor de LX2 komt er echter nog 17mm bij door de gefixeerde lend. Het toestel is dus werkelijk 17+26=43mm. :(

Verwijderd

Topicstarter
Was afgelopen week in het dorp geweest om de toestellen te vergelijken. Hebben ze deze niet.De Panasonic TZ5 vond ik alleen wel heel erg dik.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Xenation, het is wel mooi geweest met dit topic :) Je hebt genoeg tips gehad, waaronder de Sony W-serie die behoorlijk schijnt aan te sluiten op je wensen, maar op deze manier kan je wel alle camera's langs laten komen die er op de markt zijn :o

Oftewel, ga een keer een keuze maken en ga fotograferen! :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.