Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 12:28
Ik ben momenteel in het bezit van een HD-ready LCD van Samsung 81 cm (type LE32 S 81 BX) maar wil gaan overstappen naar een wat groter scherm ivm een verhuizing waardoor de kijk-afstand groter zal worden.

Ik ben er al wet uit dat ik het formaat 102-106cm wil hebben (40" - 42" geloof ik).

Ik ben nu ontzettend aan het twijfelen welk toestel ik moet nemen. Mijn keuze is momenteel tussen de volgende twee modellen:

- Samsung LE-40A552: Full HD lcd tv
- Panasonic TH42-PX80: HD ready plasma tv

Waar ik waarde aan hecht bij een film/tv kijken is de zwartwaarde van het scherm. Zwart moet echt zwart zijn en de kleuren natuurlijk en niet ontzettend fel en 'uitspringend'. Nu weet ik dat Plasma's over het algemeen hele goede zwartwaardes hebben en natuurlijke kleuren wat bij LCD's nogal eens kan verschillen. Het scherm wat ik nu heb bijvoorbeeld (lcd) is het zwart niet echt zwart maar zit er een soort waas overheen waar ik me altijd behoorlijk aan erger. Ook de kleuren zijn onnatuurlijk fel soms zelf te fel (vooral als je naar een film film in het donker kijkt met all lichten uit). Het lijkt nu wel alsof ik mijn 'oude' tv helemaal niks vindt maar prijs/kwaliteit verhouding is goed, voor wat ik er voor betaald heb anderhalf jaar geleden (680 euro) kan ik er denk ik ook niet veel meer van verwachten.

Ik twijfel nu dus tussen een full hd lcd en een hd-ready plasma. Ik heb over de plasma's heel veel gelezen en naslag gedaan om mij te helpen met mijn keuze maar ik ben er nog niet helemaal uit. Er zijn een hoop pluspunten voor de plasma (zwartwaarde, kleur, scherpte van het beeld, enz) maar ook weer wat minpunten zoals screenburn en phosphor trails (die vooral in de eerste 200 uur van het kijken kunnen voorkomen). LCD's hebben hier weer geen last van maar zijn de kleuren vaak weer onrealistisch...

Ook heb ik gekeken naar full hd plasma scherm maar deze zijn toch aanzienlijk duurder en ik heb een budget (tussen de 600-800 euro). Na het lezen van de reviews van het bovenstaande plasma scherm kreeg ik het idee dat het verschil tussen full hd en hd ready van een langere afstand (wat bij mij van toepassing is) je het verschil bijna niet kunt zien en het scherm er gewoon erg goed en strak uitziet.

Mijn voorkeur gaat dus naar de Plasma :P maar wat denken jullie ervan? Nog min of-pluspunten over deze toestellen? Of zou ik naar andere toestellen moeten kijken? Iedere reactie is welkom :)

Hieronder nog de specificaties van beide schermen:

Panasonic TH42-PX80:

Beelddiagonaal (in cm): 107
Breedbeeld: Ja
Resolutie (in pixels): 1024 x 768
Aantal pagina's in geheugen: 1000
Aantal HDMI-ingangen: 3
Hoogte inclusief voet (in cm): 72,7
Diepte inclusief voet (in cm): 32,7
Contrast ratio: 15000
HD-ready: Ja
Aantal analoge tuners: 1
Scherm in scherm: picture and text
Comb filter: Ja
Ontvangstnorm: PAL, SECAM, DVB-T
Teletekst: Ja
TOP-FLOF: Ja
Muziekvermogen (Watt): 20
Kinderslot: Ja
ACI: Ja
Scart-ingang: 2
S-video ingang: Ja
Componentingang: Ja
PC-ingang: VGA
Hoofdtelefoon uitgang: Ja
Energieverbruik (in Watt): 255
Gewicht: 28
Kleur(en): zwart
Introductie model: 2008
Hoogte (in cm): 67,9
Breedte (in cm): 102
Diepte (in cm): 9,5
Merk: Panasonic
Typenummer: TH4

Samsung LE-40A552:

Beelddiagonaal (in cm): 102
Breedbeeld: Ja
Resolutie (in pixels): 1920 x 1080
Aantal pagina's in geheugen: 1500
Aantal HDMI-ingangen: 3
Hoogte inclusief voet (in cm): 68,6
Diepte inclusief voet (in cm): 30
HD-ready: Ja
Horizontale kijkhoek (in graden): 178
Verticale kijkhoek (in graden): 178
Aantal analoge tuners: 1
Ontvangstnorm: PAL, SECAM
Teletekst: Ja
Muziekvermogen (Watt): 20
ACI: Ja
Scart-ingang: 2
S-video ingang: Ja
PC-ingang: VGA
Hoofdtelefoon uitgang: Ja
Gewicht: 21,2
Kleur(en): zwart
Introductie model: 2008
Hoogte (in cm): 64,2
Breedte (in cm): 99,7
Diepte (in cm): 9,2
Bijzonderheid: Full HD
Typenummer: LE40A552
Merk: Samsung

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 00:28
Een Samsung uit de 5-serie zou ik persoonlijk nooit nemen, aangezien je dan als je later Blu-ray's wilt gaan afspelen zit te kijken naar een schokkend (no pun intented ;)) beeld, zoals hier te lezen is.

Verder is de afweging LCD/plasma natuurlijk enorm persoonlijk en ook al heel vaak besproken in andere topics hier op GOT. Als je twijfelt tussen de door jou genoemde toestellen zou ik altijd gaan voor de Panasonic, dat is op veel punten de betere tv.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Dank je voor je reactie Brad Pitt!

Als ik dat topic doorlees van de link in jou post dan valt voor mij eigenlijk deze LCD al weg. Met de recensies en goede berichten over de Panasonic en de goede naam van dit merk gaat mijn voorkeur steeds meer en meer naar dit scherm.

Ik ga proberen deze in het echt nog ergens te bekijken zodat ik helemaal overtuigd ben (of niet) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 12:31
Je gaat nu dus een scherm nemen gebaseerd op de reviews van een Samsung scherm. Terwijl je vraag is of je Plasma of LCD moet nemen.

Gezien de Samsung 5 niet aangeraden wordt zou ik niet meteen alle LCD-schermen afschrijven. Maar dat ben ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
AvanCade schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:46:
Gezien de Samsung 5 niet aangeraden wordt zou ik niet meteen alle LCD-schermen afschrijven. Maar dat ben ik...
Correct. Er zijn uiteraard zat prima LCD tv's. Ligt er ook maar net aan wat je er mee gaat doen en wanneer. Als je overdag gaat gamen met de gordijnen open zal een LCD gemiddeld gezien vaak een betere keuze zijn. Als het gaat om 's-avonds een filmje natuurgetrouw te kijken is een plasma vaak weer fijn(er).

En vind je de scherpte van een LCD fijn, of juist weer het CRT-achtige beeld van een plasma, hoe erg zie je bij een plasma phosphor trails, valt ghosting je op bij een LCD, etc. Gewoon in een paar (goede) winkels het een en ander bekijken is beter dan jezelf alleen maar via fora laten informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
AvanCade schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:46:
Je gaat nu dus een scherm nemen gebaseerd op de reviews van een Samsung scherm. Terwijl je vraag is of je Plasma of LCD moet nemen.

Ik zeg ook niet dat ik gelijk alle LCD's afschrijf maar in bijzonder het type in mijn startpost. Ik had dat misschien even iets duidelijker neer moeten zetten :P Je hebt helemaal gelijk er zijn ook erg mooie LCD's te vinden.

Er zijn inderdaad een hoop mooie LCD's op de markt alleen in deze grootte voor deze prijsklasse waren de Plasmaá (voor mij) aantrekkelijker. Ook gezien de punten waar ik erg op let (zwartwaardes en natuurlijke kleuren).
Brad Pitt schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:07:
[...]
En vind je de scherpte van een LCD fijn, of juist weer het CRT-achtige beeld van een plasma, hoe erg zie je bij een plasma phosphor trails, valt ghosting je op bij een LCD, etc. Gewoon in een paar (goede) winkels het een en ander bekijken is beter dan jezelf alleen maar via fora laten informeren.
Ik ben naar een aantal winkel geweest om toch even wat vergelijkingen te hebben en het is sowieso altijd beter om eits te bekijken voordat je het koopt. Ik heb een aantal LCD's in dezelfde prijsklasse/maat bekeken en ook de Plasma waar ik zoveel goeds over had gelezen (TH42-PX80). Zoals ik had aangegeven had ik al een LCD en toen de Plasma aanging was het toch even wat anders dan wat ik nu gewend ben. De kleuren "springen" er wat minder uit dan bij een LCD maar daarintegen vond ik het wel erg rustig kijken en het zwart was echt stukken zwarter dan ik ooit op mijn LCD heb kunnen krijgen. Toch ook maar even wat LCD's bekeken en ik moet zeggen dat die ook erg mooi zijn maar in deze prijsklasse/grootte gaat mijn voorkeur steeds meer richting de Plasma. Er zijn ook ontzettend mooi LCD's met deze grootte en de zwartwaardes die ik zo belangrijk vind maar deze zijn al snel 1000 euro + wat ik er gewoon niet voor heb helaas.

Mijn besluit is nog niet genomen maar mijn voorkeur gaat wel steeds meer richting de Plasma. Ik ga morgen nog een keer naar de winkel want dan zouden zij er een bluray speler op aankoppelen en afwisselen met hd-tv en digitale tv om wat meerdere kwaliteiten te bekijken, dus ben wel benieuwd...

Maar bedankt voor jullie reacties :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 17:52
Ik ben nog altijd erg content over de beeldkwaliteit van de 5-serie van Samsung.
Maar ook ik heb last van de judder waar "Brad Pitt" het over had en alleen daarom al zou ik geen Samsung 5 -serie weer kopen.
Dus als echt het kiezen tussen alleen deze 2 ga dan voor de plasma.

Wel stond ik laatst in de MediaMarkt een beetje te vergelijken tussen een hd-ready plasma (1024x768) en een Full-HD scherm, het viel me op dat je vooral in de randjes veel duidelijker de pixels ziet zitten bij de hd-ready terwijl het bij de full-hd schermen gewoon een mooie lijn was.

Met het oog op de toekomst zou ik toch overwegen een FullHD plasma kopen. In feite koop je een tv toch voor een jaar of 10 (de meeste mensen) en niet zoals een computer elke 1,2,3 jaar weer een nieuwe.

Je zou ook eens naar de Panasonic TH42PZ8, deze stond in de mediamarkt voor 850 euro ongeveer.

Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Ossi schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:10:

Wel stond ik laatst in de MediaMarkt een beetje te vergelijken tussen een hd-ready plasma (1024x768) en een Full-HD scherm, het viel me op dat je vooral in de randjes veel duidelijker de pixels ziet zitten bij de hd-ready terwijl het bij de full-hd schermen gewoon een mooie lijn was.

Met het oog op de toekomst zou ik toch overwegen een FullHD plasma kopen. In feite koop je een tv toch voor een jaar of 10 (de meeste mensen) en niet zoals een computer elke 1,2,3 jaar weer een nieuwe.

Je zou ook eens naar de Panasonic TH42PZ8, deze stond in de mediamarkt voor 850 euro ongeveer.

Succes met de keuze.
Ik zal me daar een in gaan verdiepen. Ik was hem tot nu toe allen voor 980 euro tegengekomen en dat is niet binnen mijn budget. Maar ik ga ook maar eens even een kijkje in de Media Markt nemen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Hier kost die tv 899 Euro. De 46 inch is echter maar 100 Euro duurder... Als je de ruimte hebt.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Brad Pitt schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:32:
Hier kost die tv 899 Euro. De 46 inch is echter maar 100 Euro duurder... Als je de ruimte hebt.... 8)
Haha :*) 46 inch _/-\o_

Helaas heb ik de ruimte er niet voor, en zat mijn vriendin al moeilijk te doen over 42" ;)

Bedankt voor de link. Hij is hier echter niet 899 euro maar "slechts' 799!! (prijs van 899 is incl een muurbeugel).

Ik denk dat het dan misschien inderdaad verstandiger is om hiervoor te gaan aangezien het uiteindelijk maar ong 150 euro meer is dan de HD ready. Maar merk je dat verschil echt heel goed bij Plasma's of maakt het niet zoveel uit. Ik heb namelijk ook een PS3 en mijn verzameling Blurays loopt ook aardig op...

Twijfel, twijfel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 17:52
Afrojan schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:47:
[...]

Haha :*) 46 inch _/-\o_

Helaas heb ik de ruimte er niet voor, en zat mijn vriendin al moeilijk te doen over 42" ;)

Bedankt voor de link. Hij is hier echt niet 899 euro maar "slechts' 799!! (prijs van 899 is incl een muurbeugel).

Ik denk dat het dan misschien inderdaad verstandiger is om hiervoor te gaan aangezien het uiteindelijk maar ong 150 euro meer is dan de HD ready. Maar merk je dat verschil echt heel goed bij Plasma's of maakt het niet zoveel uit. Ik heb namelijk ook een PS3 en mijn verzameling Blurays loopt ook aardig op...

Twijfel, twijfel :|
Het verschil tussen 1024x768 en 1920x1080 zag ik echt duidelijk. Geen idee of je dat van 3 meter afstand ook nog steeds ziet eigenlijk. Maar volgens mij zijn er ook plasma's met een resolutie van 1366x768. Ik weet niet wat het verschil is tussen 1366x768 en 1920x1080 qua scherpte, kon dat zo gauw niet vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix83
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik heb ook naar een panasonic plasma gekeken maar ben er achter gekomen dat plama tv's een glas plaat voor het beeld hebben, wat dus spiegeling veroorzaakt.
Een LCD tv heeft dat niet. (heb zelf de Sharp LE-37X20E)
Het is dus alleen een probleem als er licht op je tv valt door het raam of zo (wat bij ons het geval is)

Een ander verschil tussen plasma en LCD is de beeld verversing. een plasma heeft geen blurring effect en een LCD wel. (weet je waarschijnlijk al maar goed)

sq6 met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste advies is gewoon naar de winkel gaan en kijken, neem eventueel je ps3 mee oid en vergelijk. Ik had destijds iets meer budget, ik ging heen voor een LCD , maar ging naar huis met een plasma.

Tot nu toe nooit spijt van gehad. Ik krijg eigenlijk altijd van mensen te horen dat het beeld zo mooi rustig is en duidelijk (42 inch pana full hd op SD via de schotel). Terwijl men vaak zelf een LCD heeft en dat beeld minder vind. Plasma knalt in mijn optiek niet zo als LCD en geeft een reeler kleurbeeld, maar goed ga vooral naar de winkel en laat je verrassen door wat je zelf prettig vind...

Ow en de glasplaat, spiegeling heb weinig tot geen last van, of je moet overdag kijken met de zon haaks op je scherm....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08 20:08
Ik heb 2 jaar lang een samsung lcd tv (27 inch) gehad. Ik vond toen al het beeld haarscherp en de kleuren veelste flets. Sinds een klein maandje ben ik in het bezit van een samsung plasma tv (resolutie 1366x768. type PS50B450) Ik zag geen verschil tussen de resolutie van 1366x768 en 1920x1080 van samsung plasma tvs. De reden waarom ik de lage resolutie heb genomen: het scheelde me €200. Ik ben naar verschillende zaken gegaan en lcd met plasma vergeleken.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voor mij is het duidelijk; een plasma.

Waarom? Veel meer kwaliteit voor je geld. Je moet zoveel geld tegen een lcd aangooien wil het ook maar een plasma benaderen, wat ook uit den treure gebeurd met allerlei fancy pancy technieken zoals led en dynamisch contrast.

Echter, wil je het voor reclame doeleinden in de vitrine gebruiken, dan zou ik een lcd nemen vanwege de hogere lichtopbrengst en sowieso nooit inbrandingsverschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Ben naar de winkel geweest en heb de plasma van Panasonic TH42-PX80 nu met afwissellende input apparatuur uitgeprobeerd en ik moet zeggen ik was behoorlijk onder de indruk (vooraal van het mooie zwart).
Nu was het in die winkel natuurlijk niet optimaal om het echt super goed te beoordelen omdat het er behoorlijk licht was en ik zelf zal het meest ernaar kijken in een donkere omgeving.

Ik wil nu eerst nog de TH42PZ8 bekijken omdat het een Full HD is en ik wil deze vergelijken met de bovenstaande om te kijken of er groot verschil tussen zit, het scheelt wel wat geld maar dit met oog op de toekomst waarbij een hoop materiaal en beeld HD zal zijn. Toch maar even deze optie overwegen denk ik.

Ook viel mijn oog op de Sony KDL40W400 40" LCD die er ook stond. Ik moet zeggen dat ik ook hier behoorlijk van onder de indruk was. De kleuren waren wel een stuk feller dan die van de plasma en het zwart was ook erg goed (voor een LCD). Ik denk dat ik hier toch ook even goed naar ga kijken want ik was aangenaam verrast door dit toestel.

Ik blijf maar teruggaan naar de winkel om iedere x iets nieuws te bekijken :P Maar ik wil nu ook een toestel waar ik plezier aan zal beleven want ik hoop er toch wel een tijd lang mee te kunnen doen dus ben ik liever zeker van mijn zaak.

Nog verdere hints of tips voor andere toestellen van jullie? En is er nog misschien iets bijzonders aan de Panasonic TH42PZ8 of de Sony KDL40W400?

Ik krijg er wel steeds meer zin in om op zo'n groot scherm mijn films te bekijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Ik heb zelf 2 Panasonic hdready plasma's, waaronder de PX80. Ik heb nogal wat ervaring met hdtv's en ik kan je vertellen dat een PX80 een bijzonder mooi beeld geeft icm digitale tv (gewoon met scart, alsof je dvd zit te kijken), dvd's en xbox 360.

Op mn 50 inch kijk ik alleen HD (xbox360, ps3, blu-ray, hd-dvd) en de kwaliteit is verbluffend.

Als je echter het geld ervoor hebt, kies dan voor de nieuwe Neo PDP schermen van Panasonic. Deze zijn alleen in full hd. Dat is niet belangrijk, maar wèl is de nog betere zwartweergave, motion resolution van 1080 en een lager energie verbruik.

Is je budget niet toerijkend, koop dan gerust de PX80. Ik kocht hem 6 maanden geleden voor €700, dus dat moet nu een stuk goedkoper kunnen. Top tv en er is geen lcd die in de buurt komt, zeker geen lcd onder de €1500. Een maat van me die nogal ontevreden was over zn Samsung lcd, werd helemaal gek toen hij het beeld bij mij zag. Toen ik hem vertelde wat hij me had gekost, liep hij helemaal rood aan: je hebt hoeveel betaald voor dit waanzinnige beeld??? :)

Ga je veel pc doen, kan je beter een full hd plasma of een lcd kopen. Verder is resolutie minder van belang. De PX80 heeft een motion resolution van 700 en de Samsung 300-600. Verbazend hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk ook voor een plasma kiezen als ik jou was, in de winkel zal hij misschien niet zo spetteren (zoals de meeste zeggen) maar als je hem thuis hebt staan en netjes hebt ingesteld dan heb je een heel mooi beeld.
Zoals Ferry al zegt digitale tv ziet er echt fantastisch uit op een px80 (heb ik zelf ook) gisteren nog x-factor gekeken (ja ja) en sta dan elke keer verbaast van het mooie beeld. (heb hier sat en ziggo digitaal)

Ik heb hier een sony lcd gehad en deze weer ingeruild voor een panasonic lcd 37lzd70 full hd dit toestel geeft ook een fantastisch beeld zolang het maar heldere beelden zijn als je een film bekijkt zoals een horror film met veel donkere beelden dan is zwart niet meer zwart maar meer donkerblauw, ook vindt ik bij donkere beelden dat het beeld dof wordt, weet niet hoe ik het moet zeggen maar het is niet mooi.

Nu moet ik ook zeggen als je met een plasma (px80 hier) in een donkere kamer tv kijkt (dus geen licht aan) met balken boven en onder in het beeld dat zwart niet zwart is je ziet de plasma cellen licht geven. Maar zodra je een lampje aan zet zie je het niet meer.

Ik zit ongeveer 3,5 meter van mijn tv en internet hier ook vaak op als ik dan via de lcd kijk (full hd) kan ik de tekst amper lezen te klein, op de px80 (hd ready) kan ik het wel goed lezen, letters zijn groter. Als je heel dicht bij de tv gaat staan zijn de letters op de lcd strakker, maar desondanks internet ik op de plasma omdat ik de letters dan better zie.

Al met al met een lcd heb ik altijd al iets gehad wat me niet beviel er was altijd wel wat, bij de plasma heb ik dit niet.

Een tevreden gebruiker van mijn plasma en minder tevreden over mijn lcd. (en ooo wat zag die lcd er in de winkel toch goed uit met het beeld, tja geen donkere film daar)

Reinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit en gelukkig heb ik ook geen haast dus kan ik nog steeds eens goed rondkijken voordat ik mijn keuze maak.

Mijn keus zal tussen de volgende 3 toestellen zijn:

- Panasonic TH42-PX80
- Panasonic TH42-PZ8
- Sony Bravia KDL40W4000

Ga ze alledrie nog even een paar keer uittesten.
Happy2000 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:31:

Een tevreden gebruiker van mijn plasma en minder tevreden over mijn lcd. (en ooo wat zag die lcd er in de winkel toch goed uit met het beeld, tja geen donkere film daar)
Dat klopt ja het is inderdaad ook wel wat lastig te beoordelen in een lichte omgeving. Ik zal volgende keer even een bluray/dvd meenemen die zich vooral in het donker afspeelt en dat met elkaar vergelijken. Helaas zal de optie of ze even het licht uit willen doen niet lukken, maar kan het natuurlijk wel proberen :P

Ik ga mijn keuze nog even goed afwegen voordat ik mijn besluit maakt. Maar alle reacties helpen wel dus zijn altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:42
Mijn keuze zou zonder enige twijfel de Plasma zijn (heb zowel een Plasma als LCD en de Plasma is op alle fronten superieur naar mijn mening), maar dit is een puur persoonlijke keuze.

Er is bij Panasonic wel net een nieuwe serie uit, misschien toch het overwegen waard. Is ook een stuk zuiniger met energie, toch ook een belangrijk punt tegenwoordig.

Bedenk trouwens wel dat je in een winkel nooit de situatie van thuis kan nabootsen. Meestal staan die dingen behoorlijk klote afgesteld en ook wat betreft licht en ruimte is het heel anders dan thuis.

[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 11-05-2009 14:42 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik zelf ongeveer met de zelfde vraag worstel heb ik een vraag die ik graag hier even stel, onnodig om een nieuw topic te openen.

Hoe zit het tegenwoordig met het inbranden van de plasma schermen van nu, zijn ze hier nog steeds zo gevoelig voor als een aantal jaren geleden? Voor mijn htpc ben ik van plan een nieuw scherm aan te schaffen maar twijvel ook tussen LCD en Plasma. Persoonlijk vind ik de kleuren van een plasma vaak mooier en beter tot hun recht komen. Alleen omdat de tv vooral met een htpc in gebruik wordt genomen, ook voor muziek ben ik erg bang voor inbranden. Het scherm zal veel uren maken met daarop alleen het beeld van Windows MC. Is het in mijn geval niet vele malen verstandiger om een LCD scherm te kiezen of is het inbranden bij Plasma schermen zo gering geworden dat ik me hier geen zorgen om hoef te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimostiq
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-08 23:32
Ferry34 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 23:26:
Ik heb zelf 2 Panasonic hdready plasma's, waaronder de PX80. Ik heb nogal wat ervaring met hdtv's en ik kan je vertellen dat een PX80 een bijzonder mooi beeld geeft icm digitale tv (gewoon met scart, alsof je dvd zit te kijken), dvd's en xbox 360.

Op mn 50 inch kijk ik alleen HD (xbox360, ps3, blu-ray, hd-dvd) en de kwaliteit is verbluffend.

Als je echter het geld ervoor hebt, kies dan voor de nieuwe Neo PDP schermen van Panasonic. Deze zijn alleen in full hd. Dat is niet belangrijk, maar wèl is de nog betere zwartweergave, motion resolution van 1080 en een lager energie verbruik.

Is je budget niet toerijkend, koop dan gerust de PX80. Ik kocht hem 6 maanden geleden voor €700, dus dat moet nu een stuk goedkoper kunnen. Top tv en er is geen lcd die in de buurt komt, zeker geen lcd onder de €1500. Een maat van me die nogal ontevreden was over zn Samsung lcd, werd helemaal gek toen hij het beeld bij mij zag. Toen ik hem vertelde wat hij me had gekost, liep hij helemaal rood aan: je hebt hoeveel betaald voor dit waanzinnige beeld??? :)

Ga je veel pc doen, kan je beter een full hd plasma of een lcd kopen. Verder is resolutie minder van belang. De PX80 heeft een motion resolution van 700 en de Samsung 300-600. Verbazend hè?
Welk scherm bedoel je precies met de Neo PDP? Heb geen idee welke je bedoeld en ben ook op zoek naar een nieuwe TV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 07:59
De G10 lijn en hoger....

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:44:
Hoe zit het tegenwoordig met het inbranden van de plasma schermen van nu, zijn ze hier nog steeds zo gevoelig voor als een aantal jaren geleden? Is het in mijn geval niet vele malen verstandiger om een LCD scherm te kiezen of is het inbranden bij Plasma schermen zo gering geworden dat ik me hier geen zorgen om hoef te maken?
Mijn Plasma is nu ruim 4 jaar oud en ik heb nog nooit last van inbranden gehad.. Terwijl het beeld soms echt lange tijd op 1 scherm staat of op 1 zender.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@cer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:04:
[...]

Mijn Plasma is nu ruim 4 jaar oud en ik heb nog nooit last van inbranden gehad.. Terwijl het beeld soms echt lange tijd op 1 scherm staat of op 1 zender.
Okee, bedankt voor je reactie. Maar op dit moment gebruik ik mijn huidige lcd scherm ook voor een htpc, ik luister hier ook mijn muziek vanaf. Dit scherm staat soms wel een hele avond op windows media center en dan heb ik het dus over 6 tot 8 uur lang hetzelfde blauwe venster, alleen het midden gedeelte van het scherm verrandert wel eens. Dit is dus veel langer en een veel groter oppervlakte dan alleen het logotje van een zender voor bij een film max 2 tot 3 uur (waarbij vaak in de pauze's ook nog wel eens gezapt wordt).

Heeft iemand daar ook ervaring mee met zowel een plasma als lcd scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het binnen je budget valt zou ik ook de Samsung LE40A656 bekijken. Is een model van 2008, en daarom in veel winkels nu te krijgen voor maar 750 à 800 euro.
Full HD, 4 ms reactiesnelheid, 100 hz, speelt perfect 24p af en geeft zeer goed zwart weer.
Het nadeel aan de Sony vind ik de trage reactiesnelheid (8 ms) waardoor er soms wat vertraging in het beeld zit bij snelle actiescènes. Ik ben daar zelf heel gevoelig voor en dat is voor mij een reden geweest om geen Sony te kopen, want voor de rest is het wel een toptoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Laatst online: 12-08 20:08

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Brandt een Plasma TV niet in (beeldpunten)? Ik dacht dat dat namelijk altijd een van de grote (?) nadelen was van Plasma TV's. Dus met het oog op levensduur misschien voor LCD gaan (tenzij bovenstaande inmiddels niet meer zo is natuurlijk). Zoals altijd, correct me if I'm wrong. Daarnaast heeft Sony momenteel veel LCD TV's met de Bravia 2 Enginew waar ik zelf erg over te spreken ben. Een van de TV's die deze engine heeft is de Sony KDL40ZX1.

[ Voor 31% gewijzigd door GiantLeap op 12-05-2009 23:10 ]

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
De TV is niet gelijk afgeschreven mocht er eventueel wat ingebrand zijn. Wat ik begreep verdwijnt het vanzelf na een tijdje en het is volgens mij ook op te lossen door een tijd een wit beeld te tonen.

Maar volgens mij wordt er een veel te groot probleem gemaakt van het hele inbranden verhaal.. Ik heb nu ongeveer de hele familie voorzien van een Panasonic plasma en bij niemand heb ik ooit iets gezien of gehoord over inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
M@cer schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:13:
De TV is niet gelijk afgeschreven mocht er eventueel wat ingebrand zijn. Wat ik begreep verdwijnt het vanzelf na een tijdje en het is volgens mij ook op te lossen door een tijd een wit beeld te tonen.
Inbranden niet. Dat is voor "eeuwig" maar komt zelden voor. Retentie is inderdaad tijdelijk en gaat meestal weer relatief snel weg door gewoon naar normale content te kijken. Retentie zie je vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 07:59
Inbranden is niet meer aan de orde bij de huidige generaties plasma tv's. Retentie kan nog wel optreden, maar bij de meeste Panasonics van dit moment ook geen issue meer. Wel word er aangeraden met een plasma de eerste 200uur het scherm met een wat lager contrast te draaien en langzaam op te hogen om het scherm te laten "wennen".

Ik ben overigens ook een plasma aanhanger en voorstander al is het alleen maar door het natuurlijke kleuren palet en de betere zwartwaardes. LCD word wel beter maar bij veel merken (Samsung, Sony o.a.) vind ik LCD een hoog zuustokken kleuren palet hebben. Veel te hard, het is wel in te stellen naar wat zachtere kleuren maar het blijft een wat mij betreft wat onnatuurlijk geheel.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02-2014
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:58:
[...]

Okee, bedankt voor je reactie. Maar op dit moment gebruik ik mijn huidige lcd scherm ook voor een htpc, ik luister hier ook mijn muziek vanaf. Dit scherm staat soms wel een hele avond op windows media center en dan heb ik het dus over 6 tot 8 uur lang hetzelfde blauwe venster, alleen het midden gedeelte van het scherm verrandert wel eens. Dit is dus veel langer en een veel groter oppervlakte dan alleen het logotje van een zender voor bij een film max 2 tot 3 uur (waarbij vaak in de pauze's ook nog wel eens gezapt wordt).

Heeft iemand daar ook ervaring mee met zowel een plasma als lcd scherm?
Ik denk niet dat het beeld zal inbranden (na de eerste 200 break-in uren) als je TV 6-8u lang Media Center draait, maar van image retention zal je wel last hebben dan. Maar eerlijk gezegd zou ik nooit een Plasma kopen als de TV 6-8u aan één stuk bijna static content gaat tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik zou eerlijk gezegd nooit mijn TV aan laten staan met 6 uur hetzelfde beeld. Dan kan je hem net zo goed uitzetten, dat scheelt toch aardig wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Naar mijn idee is plasma aardig overrated.
De kleuren zijn minder, veel mensen proberen dit om te zetten in: "natuurlijker, fijner, mooier, alsook prettiger voor je ogen" Maar elke lcd is in staat de kleuren te verlagen tot plasma-niveau, dat plasma natuurlijkere kleuren heeft is dus een non argument in mijn ogen.

Dan hebben we de zwartwaarde. Kijk eens in de bioscoop naar het pure zwart.. Juist dat is er niet.
Nu is het waar dat een plasma betere zwartwaarden dan lcd heeft, echter in de laatste jaren is er heel wat veranderd. Zo hebben lcd's ook 'spiegellagen', waardoor het zwart beter uitkomt. De samsung 6 serie is een goed voorbeeld hiervan. Het is in ieder geval niet iets om je blind op te staren.

En kijk in de winkel eens naar de plasma's. Ze zijn niet zo zwart als de aanhangers van die techniek doen beweren. Een Pioneer Kuro heeft inderdaad wel echt zwart, maar die kost dan ook 3000 euro of meer zelfs.
Een panasonic van 800-900 euro is echt niet vergelijkbaar hiermee hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-04 15:49
Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:36:
De kleuren zijn minder, veel mensen proberen dit om te zetten in: "natuurlijker, fijner, mooier, alsook prettiger voor je ogen" Maar elke lcd is in staat de kleuren te verlagen tot plasma-niveau, dat plasma natuurlijkere kleuren heeft is dus een non argument in mijn ogen.

Dan hebben we de zwartwaarde. Kijk eens in de bioscoop naar het pure zwart.. Juist dat is er niet.
Nu is het waar dat een plasma betere zwartwaarden dan lcd heeft, echter in de laatste jaren is er heel wat veranderd. Zo hebben lcd's ook 'spiegellagen', waardoor het zwart beter uitkomt. De samsung 6 serie is een goed voorbeeld hiervan. Het is in ieder geval niet iets om je blind op te staren.

En kijk in de winkel eens naar de plasma's. Ze zijn niet zo zwart als de aanhangers van die techniek doen beweren. Een Pioneer Kuro heeft inderdaad wel echt zwart, maar die kost dan ook 3000 euro of meer zelfs.
'De kleuren zijn minder' is een mening, maar die is volgens mij nergens op gebaseerd. Zo een beetje iedereen is het er over eens dat een mid-end plasma qua kleurechtheid de meeste high-end LCDs overtreft. Ook mijn ervaring.

Het prijs-argument gaat ook op voor LED-LCDs. Voor de helft van het geld wat je neerlegt voor een Samsung 6 serie heb je een grotere plasma met gelijkwaardige of betere zwartwaarden (LG 42PQ6000 bijv. voor 600 euro).

Spijt dat je zelf voor LCD gekozen hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door hershel op 16-05-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:36:

Een plasma is in staat een groter kleurengamma te bereiken, en doet dit sneller, en je noemt dat 'de kleuren zijn minder' :? Je bedoelt dat je een lcd zoveel helderheid kan geven dat het is alsof je in een dikke lamp kijkt? Als dat je beeld is van een goede tv, dan is lcd inderdaad 'beter' :D

En dan zwart, het gaat niet zozeer om het donkerste niveau van zwart, maar het aantal gradaties/grijswaarden dat het beeldscherm kan weergeven. Bij LCD's in donkere scenes zie je grijswaarden die dicht bij elkaar liggen als één geheel. Het scherm is niet meer in staat om het onderscheid te tonen.

Ik zou eerder zeggen, plasma is door het gewone, makkelijk door de media en verkopers beïnvloedbaar, volk nog steeds underrated. Een plasma van 800 euro schopt een gelijkgeprijsde LCD aan alle kanten kont. Dat die Kuro zo duur is, is logisch, je hebt het dan over ongeveer de beste tv te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Na alle verhaaltjes valt het beeld zelfs tegen. Dan heb ik het over de tv's die je bij de elektronica zaken ziet.
Vervolgens krijg je dan weer nieuwe verhaaltjes: "ja plasma ziet er door de instellingen slechter uit in de winkel, maar thuis beter! en lcd stellen ze zo in dat het beter uitziet in de winkel, maar thuis is het beeld slechter, echt waar ik heb een plasma dus ik kan het weten".

Zet ze dan eens echt naast elkaar.
Nu is plasma een dode techniek, of stervende in ieder geval. Daardoor gaan alle plasma's in de uitverkoop.
Het klopt dat een plasma van 1600 euro in de uitverkoop voor 650 euro vaak een beter beeld heeft dan een budget lcd van 650 euro ja.
Het idee is echter dat iedereen doet alsof lcd crap beeld heeft, en plasma het beste ooit is. Dit is niet meer dan elkaar napraten hoor.
Als laatste, de mitsubishi plasma van vorig jaar kickt de kuro op heel wat fronten. Maar het gewone, makkelijk door internet beïnvloedbaar, volk weet dit niet :)

edit: http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Conclusion/
http://www.hdtvtest.co.uk...le40a556p-20080618120.htm

@ TS Op basis hiervan is de plasma in jouw geval een betere keus.

[ Voor 9% gewijzigd door Faust op 16-05-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:43:
Maar het gewone, makkelijk door internet beïnvloedbaar, volk weet dit niet :)
Inderdaad, die blijven gewoon LCD tv's kopen, verbazend genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
edit:dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door hershel op 16-05-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:43:
Nu is plasma een dode techniek, of stervende in ieder geval. Daardoor gaan alle plasma's in de uitverkoop.
Het klopt dat een plasma van 1600 euro in de uitverkoop voor 650 euro vaak een beter beeld heeft dan een budget lcd van 650 euro ja.
Plasma is niet stervende, zie bijv. http://www.avguide.com/bl...could-be-your-best-choice

Alle A-merken blijven ook in 2009 met nieuwe plasma's komen.
Weer een valse bewering ontkracht.

Ik had het niet over plasmas in de uitverkoop, budgetmodellen, instappers of hoe jij het ook wilt noemen maar nieuwe modellen. Een nieuwe plasma van zo'n 650 euro geeft beter beeld dan een LCD tv van pak 'm beet 1000 euro durf ik te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
sjakietrekhakie schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:56:
[...]
Alle A-merken blijven ook in 2009 met nieuwe plasma's komen.
Alle A-merken? Pioneer? Sony? Philips? Jvc? Samsung?
Weer een valse bewering ontkracht.
Een nieuwe plasma van zo'n 650 euro geeft beter beeld dan een LCD tv van pak 'm beet 1000 euro durf ik te stellen.
Link? (nieuwe plasma van 650 euro)

edit: had gelezen dat pioneer en co ermee gestopt waren. :S
Die LG ziet er erg goed uit inderdaad!
600hz, 2.000.000:1 contrast en 0,001ms respons tijd :9~
Ik wist overigens niet dat de nieuwe modellen tegen deze prijzen weggingen. Nu zijn het wel sub-hd ready modellen maar toch.

[ Voor 24% gewijzigd door Faust op 16-05-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:15:
[...]

[...]

Een nieuwe plasma van zo'n 650 euro geeft beter beeld dan een LCD tv van pak 'm beet 1000 euro durf ik te stellen.
[/quote]

Link? (nieuwe plasma van 650 euro)
Alle merken die nu al plasma's op de markt hebben. :O
Pioneer, Samsung, Panasonic, LG

Link: http://www.kieskeurig.nl/...0/prijzen/326104/#prijzen
Een stuk goedkoper zelfs. In die prijscategorie is er geen LCD die ook maar in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Zoals ik eerder schreef heb ik beide. Zowel een 42" Panasonic Plasma van 4 jaar oud en een recentere Sony 32" LCD tv voor op de slaapkamer en ik kan je vertellen dat mijn good old Plasma de LCD op alle punten verslaat wat beeld betreft.

Ik ben echt uren bezig geweest om de LCD op een niveau te krijgen zoals mijn Plasma, maar dit is uiteindelijk niet gelukt.. Het is dat het de tv voor de slaapkamer is anders had ik hem zeker ingeruild.

Iedereen zal zijn voorkeur hebben (en dat is maar goed ook), maar ik ben in ieder geval blij dat ik voor Plasma heb gekozen en zolang dit kan zal ik dit ook zeker doen.. Na 4 jaar begint het toch te kriebelen om een 50" Panasonic aan te schaffen :)

[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 17-05-2009 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van plan de nieuwe plasma van Samsung te kopen. (PS63B680) voor 2800 euro.
Gemiddeld verbruik : 390 Watt.
Toestel is pas vorige week op de martk gekomen. Specs zien er goed uit, wacht uiteraard op demo.
Als je een wat groter scherm wilt is LCD onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Faust schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:15:
[...]
Je moet natuurlijk altijd in je achterhoofd houden dat winst maken voor een bedrijf doorgaans belangrijker is dan kwalitatief goed spul verkopen.

Als philips hogere marges kan krijgen op LCD's, en door slimme marketing truukjes de inferieuriteit van lcd kan verdoezelen, waarom zouden ze dan nog plasma verkopen?

Als een fabrikant stront kan verkopen, en daar goede winst op kan maken, waarom niet?

Hogere marges is de echte reden van de hogere lcd-verkoop, niet betere beeldkwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 17-05-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 17 mei 2009 @ 10:32:
Als een fabrikant stront kan verkopen, en daar goede winst op kan maken, waarom niet?
Zelfde met CRT's toen. De beste beeldbuizen gingen naar merk A, de goede naar merk B en de rest naar merk C.
Hogere marges is de echte reden van de hogere lcd-verkoop, niet betere beeldkwaliteit.
Ook is LCD beter te verhandelen. Iets mindere reeks naar een goedkopere merk en de beste naar een duurder merk. Dat is ook het probleem geweest van Pioneer: ze produceerde enkel voor zichzelf, niet voor de rest. Daarom dat hun prijzen zo hoog lagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 17-05-2009 10:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe set maar ben er nog niet uit. Plasma geeft beter beeld, ok, maar ik denk dat in de keuze ook het gebruik van de set belangrijk is.
Bij mij word deze zeer regelmatig gebruikt voor uren lange game sessies heel veel films en ik val elke dag voor de tv in slaap ( komt in de slaapkamer ). Dus hij staat de hele nacht aan met de optie scherm van de film die ik aan het bekijken was.

Ik heb deze nieuwe serie g10 van panasonic bekeken maar ik zie in alle het beeld flikeren de nieuwe verbeterde v serie is weer een stuk duurder. Stroom verbruik is ook veel hoger, is al een heel stuk minder dan afgelopen jaar maar is nog steeds hoger als een lcd van dezelde grote.

Motion blur of plasma fosfor trails, hier ook beide zijn niet perfect, lcd heeft is al een hele stuk verbetered hiermee maar ook de plasma met het plasma fosfor trails.

http://www.youtube.com/watch?v=XLuOa_F9DCM

Ik heb de de samsung 40b650 een tijdje lopen te bekijken en echt dit is een lcd met een hele goede prijs/kwaliteit. Ik heb nog geen plasma gezien waarvan ik nu zeg wow, die moet ik hebben.

Ik ben er nog niet over uit, maar ik sluit lcd voor mij nog niet uit. Wacht nog even op de nieuwe philips series om deze te bekijken ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 11:48 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het slapen gaan de sleep timer activeren is een goed middel om de tv uit te laten springen dus dat lijkt me niet echt een argument om voor het een of het ander te kiezen.
Het spelen van spellen kan dat wel zijn, daar lopen de meningen over uit een. Let bij een lcd wel op de input lag en of je die dus voor de (spel)computer aansluiting tot een minimum kan terug brengen door middel van een "pc" stand in de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Het duitse magazine Video meet alle moderne TV's met professionele apparatuur. Wat blijkt, het contrast van plasma TVs is minstens 2x zo hoog als dat van de beste LCD TV.
Plasma remains the connoisseur's choice overall, and it still makes up just about half of 50-inch and bigger sales.
http://www.engadget.com/tag/plasma/

Is Plasma Dead? Samsung, Panasonic and LG Answer
http://hdguru.com/is-plas...asonic-and-lg-answer/422/

Verder zijn zowel plasma als LCD aan het einde v.d. product cyclus. OLED is de nieuwe technologie.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 17-05-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 11:53:
Voor het slapen gaan de sleep timer activeren is een goed middel om de tv uit te laten springen dus dat lijkt me niet echt een argument om voor het een of het ander te kiezen.
Het spelen van spellen kan dat wel zijn, daar lopen de meningen over uit een. Let bij een lcd wel op de input lag en of je die dus voor de (spel)computer aansluiting tot een minimum kan terug brengen door middel van een "pc" stand in de tv.
Ik heb een timer op mijn 32'' die ik nu in de slaapkamer heb maar deze word ( blijkt in de praktijk ) toch heel vaak gewoon vergeten omdat ik niet verwacht dat ik die film niet uit zou zien.

Voor in de woonkamer zit ik wel meer aan een plasma te denken. Gaming doe ik meer in de slaapkamer en de inputlag is heel verschillend op de vershillende lcd's, ik denk dat ik trager ben dan de meeste input lag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Afrojan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:33:
Ik ben nu ontzettend aan het twijfelen welk toestel ik moet nemen. Mijn keuze is momenteel tussen de volgende twee modellen:

- Samsung LE-40A552: Full HD lcd tv
- Panasonic TH42-PX80: HD ready plasma tv
Dan kun je beter voor de TX-P42X10 gaan. Laatste generatie plasma panel.
http://www.kieskeurig.nl/...nasonic/tx-p42x10/315106/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43

BCC

Reken je ook even de stroomkosten uit van een plasma die 3 jaar lang de hele dag aanstaat en dat van een LCD?

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 17-05-2009 12:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

BCC schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:12:
Reken je ook even de stroomkosten uit van een plasma die 3 jaar lang de hele dag aanstaat en dat van een LCD?
Oke dan, die Panasonic verbruikt 195 watt, de Samsung 200 watt

Van het prijsverschil kun je na 3 jaar wel een lolly kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:24:
[...]

Oke dan, die Panasonic verbruikt 195 watt, de Samsung 200 watt

Van het prijsverschil kun je na 3 jaar wel een lolly kopen :)
lol hier in spanje verbruikt deze 50 watt minder ;)

http://www.samsung.com/es...LE40B651T3WXXC&fullspec=F

ook deze gegevens van de verschillende merken is op max basis denk ik want op de data sheet van de philips 42pfl8404 staat 260 watt en deze is gemeten na calibratie op eco stand 80-120 watt en op normal met ambilights op 140-180 watt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 12:38 . Reden: extra gegevens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Hij is ook 2 inch kleiner ;)

Maar goed LCD verbruikt meestal wel minder stroom dan plasma. Maarja, wil je het beste beeld of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Misschien heel stom hoor, maar als ik ga slapen of weg van huis ben of geen tv kijk doe ik de tv uit :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:34:
Hij is ook 2 inch kleiner ;)

Maar goed LCD verbruikt meestal wel minder stroom dan plasma. Maarja, wil je het beste beeld of niet...
geef me een model waar ik volgens jou echt even naar moet gaan kijken.

Zoek 40-42' en heb kijk afstand van 2.20-2.30 dus om geen individuele pixels te kunnen zien moet het een full hd zijn ( hd ready zie ik de pixels )' en stroom gebruik moet echt niet als gemiddelde boven de 200 watt zijn. Noem geen g10 want die zie ik echt allemaal flikeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:47:
Gewoon een FullHD LCD kopen en klaar dan toch? Wat jij zoekt is er in een plasma toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat stroomverbruik is echt een grote misvatting. Ik heb hier een 32" plasma van LG aan mijn verbruiksmeter gehad (cresta, beste verbruiksmeter volgens consumentenbond).

Gemiddeld verbruik 100-110watt. Min. 55watt, max 165watt. Dit is met volledig beeld. Met zwarte balken (film aspect ratio) onder en boven is het verbruik zelfs iets minder.

Een sony 28" vlakke CRT eraan gehad; 110watt met weinig variatie in verbruik.

Op dezelfde grootte verbruikt een plasma niet noemenswaardig meer dan een lcd, of zelfs crt. Het probleem is alleen dat plasma's doorgaans in grote formaten verkocht worden 42"+, geen wonder dat dat veel verbruikt 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 17-05-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:47:
[...]

Zoek 40-42' en heb kijk afstand van 2.20-2.30 dus om geen individuele pixels te kunnen zien moet het een full hd zijn ( hd ready zie ik de pixels )' en stroom gebruik moet echt niet als gemiddelde boven de 200 watt zijn. Noem geen g10 want die zie ik echt allemaal flikeren.
Misschien dat jij bijzondere ogen hebt en 200hz ziet flikkeren? Wellicht kun je dat uit zetten...

Verder vind ik vrijwel alle plasma's van Panasonic en Samsung goed beeld geven.

PS. Ik zit trouwen op 2.30 van een 42PV70 en je kunt echt geen individuele pixels zien. 't is geen LCD! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 17-05-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:55:
[...]

Misschien dat jij bijzondere ogen hebt en 200hz ziet flikkeren? Wellicht kun je dat uit zetten...

Verder vind ik vrijwel alle plasma's van Panasonic en Samsung goed beeld geven.

PS. Ik zit trouwen op 2.30 van een 42PV70 en je kunt echt geen individuele pixels zien. 't is geen LCD! ;)
Ik heb dit uitgemeten en een panasonic en een samsung hd ready kon ik de pixels zien, op de g10 die er naast stond niet.

De g10 heeft een probleem met dit flikkering want er zijn meerdere topics op verschillende forums over, het heeft iets te maken met de 48 hz op de 24p en met 96hz zou dit opgelost zijn, en dit is op de v versie ( die een stuk duurder is )
weet niet precies hoe en wat want niemand geeft hier een duidelijke uitleg over maar ik ben zeker niet de enige die hier over klaagt bij de g10.
Anders had ik deze hoogstwaarschijnlijk ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Oke ik ben niet echt op de hoogte van de laatste stand van zaken, ik ben nog dik tevreden met m'n 42PV70.
Verder heb ik ook een Samsung plasma gehad, ook uitstekend beeld. Contrast leek nog hoger dan op de Panasonic.
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:42:
[...]
Ik heb dit uitgemeten en een panasonic en een samsung hd ready kon ik de pixels zien, op de g10 die er naast stond niet.
Vreemd. Bij mij ziet het er gewoon PERFECT uit vanaf 2.00 meter (vanaf UPC digitaal en beter). En ik heb goede ogen volgens de laatste test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=31958190,noline]
[...]

Vreemd. Bij mij ziet het er gewoon PERFECT uit vanaf 2.00 meter (vanaf UPC digitaal en beter). En ik heb goede ogen volgens de laatste test.
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1229341535

Hier kan je de gegevens invullen.

42'' en 1024x720 de resolutie van een pana 42x10 hd ready. Dan krijg je de max afstand tot waar je de pixels kan zien.( 3.10 ) . Dit klopt met wat ik bekeken heb in de winkel, op 2.20-2.30 ( slaap kamer kijk afstand ) en op 3.10-3.50 ( woonkamer afstand ).
De 50x10 geeft beter resultaat met kijk afstand omdat deze een betere resolutie heeft 1366x768 en dan is de uitkomst 2.80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Met alle respect hoor, maar waarom zou ik zo iets gaan berekenen? Het gaat er toch om wat ik in de realiteit waarneem.. Het kan me weinig schelen dat ik volgens zo'n berekening inidviudele pixels kan zien.

Als jij op 2 meter van een goede Panasonic HD-ready met een goed signaal gaat zitten, dan gaat het erom: ziet het er goed uit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft toch een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak. Ik heb zelf ook getwijfeld tussen plasma en LCD en uiteindelijk toch voor een LCD gekozen. Het is een Sharp LC37X20E geworden. Wat een prachtig beeld heeft dit toestel. Zwart is echt zwart en de kleuren zijn mooi en natuurlijk. Zowel bij daglicht als in het donker geeft hij prachtig beeld (ook mede dankzij de automatisch regelende backlight van het scherm). Ik vind het beeld bovendien veel scherper dan dat van de plasma van mijn schoonvader (pioneer). Is wat mij betreft toch een beetje blurred. Persoonlijk houd ik daar niet van, maar nogmaals; dat moet iedereen voor zich weten.

Binnenkort ga ik een tv aanschaffen voor de slaapkamer en ook dat wordt weer een LCD TV. 32 of 37 inch.

Veel succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:08:
Met alle respect hoor, maar waarom zou ik zo iets gaan berekenen? Het gaat er toch om wat ik in de realiteit waarneem.. Het kan me weinig schelen dat ik volgens zo'n berekening inidviudele pixels kan zien.

Als jij op 2 meter van een goede Panasonic HD-ready met een goed signaal gaat zitten, dan gaat het erom: ziet het er goed uit of niet.
Het komt overeen met mijn bevindingen om deze te bekijken met mijn kijk afstand.

Ik dacht echt dat de 42g10 een goede keuze was omdat deze niet te hoog is met energieverbruik ( gemiddeld word 195-200 watt aangegeven ) full hd is maar wil eerst eens kan iemand een duidelijke uitleg krijgen waarom deze flikkert. De prijs van deze is echt wel interessant en als de beeld kwaliteit van plasmas echt zo goed is dan moet dit toch een heel goed beeld geven vergeleken met dezelfde prijs klasse lcd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Dank voor al jullie reacties _/-\o_ . Ik kan zien dat de meningen aardig verdeeld zijn wat betreft de keuze's tussen lcd of plasma.

Ik heb uiteindelijk mijn keuze kunnen maken na heel lang wikken en wegen en het bekijkeken van tientallen schermen in meerdere winkels met verschillende media.

Mijn uiteindelijk keuze is geworden de Samsung LCD LE40A656 (Full-HD).

Mijn voorkeur ging toch eigenlijk in eerste instantie uit naar een Plasma scherm maar met oog op HD materiaal wou ik toch echt een Full-HD scherm kopen. Voor full HD kom je bij plasma's toch iets duurder uit (tenminste degene die ik erg mooi vond) en nu had ik een budget waar ik me ong wel aan moest houden. Ik heb meerdere plasma's bekeken ook in HD-ready maar ik merkte het verschil toch wel goed met Full HD dus die vielen gelijk af, en ga je dan op zoek naar de mooie Full-HD Plasma's gaan de prijzen al een stuk omhoog dus ben ik afgeweken naar de LCD's (mocht ik later wat geld over hebben ofzo zal ik zeker in de toekomst een full hd plasma kopen :P ).

Mijn zoektocht in LCD's begon op internet, hier op tweakers, hdtvtest en trustedreviews. Ik heb echt ontzettend veel reviews gelezen en deze vergeleken op meerdere sites en hieruit eindelijk een keuze gemaakt tussen 2 lcd's die eigenlijk een beetje op hetzelfde niveau lagen en ook belangrijk: binnen mijn budget :*) . Dit waren de Sony KDL40W400 en de Samsung LE40A656. Hierna dus weer verschillende bij verschillende winkels geweest en de 2 schermen vergeleken met gebruik van verschillende input (gewone dvd, bluray, etc). Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Samsung om de gunstige prijs en het (in mijn ogen) zéér mooie beeld (kon eigenlijk weinig verschil zien tussen deze en de Sony). De zwarten in het beeld zijn ook echt mooi zwart en de kleuren (na het aanpassen van configuratie's in het menu) waren ook echt mooi. Ook had dit toestel t.o.v. de Sony 100hz Motionflow wat met bijv. voetbal natuurlijk erg mooi is. Niet dat de Sony slecht was want die heeft ook weer andere technieken om een heel mooi beeld te vormen, maar persoonlijk vond ik de samsung nét iets mooier beeld produceren en qua design vond ik deze ook mooier.

Nu ik het toestel een paar dagen in bezit heb en er al goed van heb kunnen genieten heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze en ben ik echt super tevreden met het beeld wat ik nu heb 8) en hoop dat ik dat ook zal blijven.

Nogmaal bedankt voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik geloof dat alle andere plasma vs. LCD topics dicht zijn, daarom maar hier.
LCD specifications are a load of crap, says study

DisplayMate Technologies, in collaboration with Insight Media, have just released the results of a new study revealing that LCD specifications are nothing but a load of crap. Really.

The study pitted top 2008 Sony, Samsung and Sharp LCD HDTVs against a Panasonic plasma, and not surprisingly the plasma set outperformed all LCDs. This is notable because plasma is looking to be on the way out. Most new HDTV buyers are opting for lower-cost LCD sets.

A couple of the most interesting test results have to do with viewing angles and contrast ratio. Pretty well all new HDTVs these days come with manufacturers claiming a 176 viewing angle. But the test results revealed that picture quality on LCD sets deteriorates at 10 degrees (roughly the width of a person from center) and falls all the way to 50% for a person sitting at a 45 degree angle. In essence, everyone watching the same LCD TV is seeing a very different picture. The Panasonic plasma, on the other hand, didn't have a distinguishable decrease in picture quality until a 45 degree viewing angle was reached.

The same goes for contrast ratios. These days we see incredible dynamic contrast ratios of 1, 000, 000:1 and even 2, 000, 000:1. The study revealed static contrast ratios of 1000:1 and 2000:1 for all of the tested LCD HDTVs. The plasma set reached 3842:1.

This is just one study of course. But it just goes to show that specs don't mean everything and despite its cost, plasma appears to still be the superior technology--unless you're watching TV in direct sunlight. LCD's higher brightness helps in that regard!
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:03

DarkSide

theres no place like ::1

Ja en plasma kan weer last hebben van phosphor trails. Of een dubbel beeld als je er schuin naar kijkt.

Neemt niet weg dat ik plasma ook beter vindt dan LCD en dat er om die reden ook een mooie panasonic thuis staat. Maar we weten toch allemaal al lang de specificaties van de fabrikant niets betekenen.

Daarbij vind ik dat persoonlijke voorkeur het belangrijkste is. Als je LCD simpelweg mooier vind dan plasma, Wie ben ik dan om je tegen te houden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Een oud draadje maar ik ben toch wel benieuwd hoe dit een jaar na dato is.
Een jaar geleden kon toch wel gezegd worden dat Plasma mooier was (beter is wellicht iets anders...) maar hoe zit het met de huidige technieken? Heeft LCD het inmiddels gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:03

DarkSide

theres no place like ::1

Plasma FTW :)
Er zijn idd veel mooie LCD's bijgekomen. De LED's zijn een grote verbetering.
Maar volgens mij betaal je nog steeds een stuk meer voor een vergelijkbare LED dan een Plasma.
Zie dat ik mijn TV alweer een jaartje heb. Wat gaat de tijd snel. Al veel van genoten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.avforums.com/f...-tv-buyers-guide-2010.pdf

Ook toepasbaar op andere merken natuurlijk.

Conclusie: pure beeldkwaliteit is plasma nog steeds heer en meester, maar als je een lichte kamer hebt kan een LCD een betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb zelf eerst een Samsung plasma gehad,daarna een Panasonic 42PV70 en nu een Sony LCD 40EX402.

Plasma heeft imo het mooiste beeld. Contrast en zwartwaarden zijn beter en het is natuurgetrouwer beeld.

De Sony LCd heeft mooi beeld, maar plasma is mooier. Met Full HD bronnen ziet de Sony er bijna zo goed uit als de plasma's. En het is iets scherper natuurlijk, omdat de plasmas die ik had geen Full HD waren.

Ik meet zelf het verbruik met een stroom meter. De panasonic verbruikte zo'n 240 watt. De Sony kan het af met 80 watt, als ik de backlight wat dim.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 04-06-2010 14:27 ]

Pagina: 1