Ik ben momenteel in het bezit van een HD-ready LCD van Samsung 81 cm (type LE32 S 81 BX) maar wil gaan overstappen naar een wat groter scherm ivm een verhuizing waardoor de kijk-afstand groter zal worden.
Ik ben er al wet uit dat ik het formaat 102-106cm wil hebben (40" - 42" geloof ik).
Ik ben nu ontzettend aan het twijfelen welk toestel ik moet nemen. Mijn keuze is momenteel tussen de volgende twee modellen:
- Samsung LE-40A552: Full HD lcd tv
- Panasonic TH42-PX80: HD ready plasma tv
Waar ik waarde aan hecht bij een film/tv kijken is de zwartwaarde van het scherm. Zwart moet echt zwart zijn en de kleuren natuurlijk en niet ontzettend fel en 'uitspringend'. Nu weet ik dat Plasma's over het algemeen hele goede zwartwaardes hebben en natuurlijke kleuren wat bij LCD's nogal eens kan verschillen. Het scherm wat ik nu heb bijvoorbeeld (lcd) is het zwart niet echt zwart maar zit er een soort waas overheen waar ik me altijd behoorlijk aan erger. Ook de kleuren zijn onnatuurlijk fel soms zelf te fel (vooral als je naar een film film in het donker kijkt met all lichten uit). Het lijkt nu wel alsof ik mijn 'oude' tv helemaal niks vindt maar prijs/kwaliteit verhouding is goed, voor wat ik er voor betaald heb anderhalf jaar geleden (680 euro) kan ik er denk ik ook niet veel meer van verwachten.
Ik twijfel nu dus tussen een full hd lcd en een hd-ready plasma. Ik heb over de plasma's heel veel gelezen en naslag gedaan om mij te helpen met mijn keuze maar ik ben er nog niet helemaal uit. Er zijn een hoop pluspunten voor de plasma (zwartwaarde, kleur, scherpte van het beeld, enz) maar ook weer wat minpunten zoals screenburn en phosphor trails (die vooral in de eerste 200 uur van het kijken kunnen voorkomen). LCD's hebben hier weer geen last van maar zijn de kleuren vaak weer onrealistisch...
Ook heb ik gekeken naar full hd plasma scherm maar deze zijn toch aanzienlijk duurder en ik heb een budget (tussen de 600-800 euro). Na het lezen van de reviews van het bovenstaande plasma scherm kreeg ik het idee dat het verschil tussen full hd en hd ready van een langere afstand (wat bij mij van toepassing is) je het verschil bijna niet kunt zien en het scherm er gewoon erg goed en strak uitziet.
Mijn voorkeur gaat dus naar de Plasma
maar wat denken jullie ervan? Nog min of-pluspunten over deze toestellen? Of zou ik naar andere toestellen moeten kijken? Iedere reactie is welkom 
Hieronder nog de specificaties van beide schermen:
Panasonic TH42-PX80:
Beelddiagonaal (in cm): 107
Breedbeeld: Ja
Resolutie (in pixels): 1024 x 768
Aantal pagina's in geheugen: 1000
Aantal HDMI-ingangen: 3
Hoogte inclusief voet (in cm): 72,7
Diepte inclusief voet (in cm): 32,7
Contrast ratio: 15000
HD-ready: Ja
Aantal analoge tuners: 1
Scherm in scherm: picture and text
Comb filter: Ja
Ontvangstnorm: PAL, SECAM, DVB-T
Teletekst: Ja
TOP-FLOF: Ja
Muziekvermogen (Watt): 20
Kinderslot: Ja
ACI: Ja
Scart-ingang: 2
S-video ingang: Ja
Componentingang: Ja
PC-ingang: VGA
Hoofdtelefoon uitgang: Ja
Energieverbruik (in Watt): 255
Gewicht: 28
Kleur(en): zwart
Introductie model: 2008
Hoogte (in cm): 67,9
Breedte (in cm): 102
Diepte (in cm): 9,5
Merk: Panasonic
Typenummer: TH4
Samsung LE-40A552:
Beelddiagonaal (in cm): 102
Resolutie (in pixels): 1920 x 1080
Aantal pagina's in geheugen: 1500
Hoogte inclusief voet (in cm): 68,6
Diepte inclusief voet (in cm): 30
Horizontale kijkhoek (in graden): 178
Verticale kijkhoek (in graden): 178
Aantal analoge tuners: 1
Ontvangstnorm: PAL, SECAM
Teletekst: Ja
Muziekvermogen (Watt): 20
ACI: Ja
Scart-ingang: 2
S-video ingang: Ja
PC-ingang: VGA
Hoofdtelefoon uitgang: Ja
Gewicht: 21,2
Kleur(en): zwart
Introductie model: 2008
Hoogte (in cm): 64,2
Breedte (in cm): 99,7
Diepte (in cm): 9,2
Bijzonderheid: Full HD
Typenummer: LE40A552
Merk: Samsung
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben er al wet uit dat ik het formaat 102-106cm wil hebben (40" - 42" geloof ik).
Ik ben nu ontzettend aan het twijfelen welk toestel ik moet nemen. Mijn keuze is momenteel tussen de volgende twee modellen:
- Samsung LE-40A552: Full HD lcd tv
- Panasonic TH42-PX80: HD ready plasma tv
Waar ik waarde aan hecht bij een film/tv kijken is de zwartwaarde van het scherm. Zwart moet echt zwart zijn en de kleuren natuurlijk en niet ontzettend fel en 'uitspringend'. Nu weet ik dat Plasma's over het algemeen hele goede zwartwaardes hebben en natuurlijke kleuren wat bij LCD's nogal eens kan verschillen. Het scherm wat ik nu heb bijvoorbeeld (lcd) is het zwart niet echt zwart maar zit er een soort waas overheen waar ik me altijd behoorlijk aan erger. Ook de kleuren zijn onnatuurlijk fel soms zelf te fel (vooral als je naar een film film in het donker kijkt met all lichten uit). Het lijkt nu wel alsof ik mijn 'oude' tv helemaal niks vindt maar prijs/kwaliteit verhouding is goed, voor wat ik er voor betaald heb anderhalf jaar geleden (680 euro) kan ik er denk ik ook niet veel meer van verwachten.
Ik twijfel nu dus tussen een full hd lcd en een hd-ready plasma. Ik heb over de plasma's heel veel gelezen en naslag gedaan om mij te helpen met mijn keuze maar ik ben er nog niet helemaal uit. Er zijn een hoop pluspunten voor de plasma (zwartwaarde, kleur, scherpte van het beeld, enz) maar ook weer wat minpunten zoals screenburn en phosphor trails (die vooral in de eerste 200 uur van het kijken kunnen voorkomen). LCD's hebben hier weer geen last van maar zijn de kleuren vaak weer onrealistisch...
Ook heb ik gekeken naar full hd plasma scherm maar deze zijn toch aanzienlijk duurder en ik heb een budget (tussen de 600-800 euro). Na het lezen van de reviews van het bovenstaande plasma scherm kreeg ik het idee dat het verschil tussen full hd en hd ready van een langere afstand (wat bij mij van toepassing is) je het verschil bijna niet kunt zien en het scherm er gewoon erg goed en strak uitziet.
Mijn voorkeur gaat dus naar de Plasma
Hieronder nog de specificaties van beide schermen:
Panasonic TH42-PX80:
Beelddiagonaal (in cm): 107
Resolutie (in pixels): 1024 x 768
Aantal pagina's in geheugen: 1000
Hoogte inclusief voet (in cm): 72,7
Diepte inclusief voet (in cm): 32,7
Contrast ratio: 15000