Externe hardeschijf, motor start niet

Pagina: 1
Acties:

• Piepaa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Hoi,

ik heb een Philips externe hardeschijf van 500Gb. Waarvan de motor niet meer wil starten. Als je 'm aan zet hoor je wat brommen.
Ik heb de schijf al uit de behuizing gehad en direct aangesloten, voeding en IDE, 't zelfde probleem.
Dus de schijf maar uit elkaar gehaald, nu blijkt dat het geheel muurvast zit, de schijven zijn met geen mogelijkheid in beweging te krijgen?? Ik had al een tip gevonden om de schijf in de vriezer te plaatsen en het na enkele uren nog eens te proberen, maar ook dat wil niet help, nog steeds een brommend geluid.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50
En hoe groot acht je de kans dat de hardeschijf nog werkt als je hem open gemaakt hebt om te kijken of de platters nog ronddraaien?

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:47
Ik neem aan dat je, gezien je destructieve actie, geen garantie meer op die schijf had?

• Piepaa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik merk wel dat de heren niet echt van uitdagingen houden.
Maar zo'n schijf gaat echt nog wel enkele dagen of misschien wel weken om de data eraf te halen.
Ik moet 'm echter wel eerst draaiend krijgen.

Verwijderd

fout: als je hem open hebt gemaakt en er komt 1 stofdeeltje op, dan ben je je data kwijt en kan je naar een data recovery centre, daarom reageren de mensen ook zo, het is een niet slimme ondoordachte actie

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Mystikal

It never hurts to help!

Ik had vorige week hetzelfde probleem. Ook 500 GB, geen beweging meer. Vaak is de printplaat kapot. Een nieuwe printplaat kan het probleem verhelpen, maar een nieuwe kopen is makkelijker :P. Mocht er echt nog data opstaan wat er af moet, kun je voor optie 1 gaan, of een bedrijf inschakelen.

Basement Bios ---- Exo-S

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:31:
fout: als je hem open hebt gemaakt en er komt 1 stofdeeltje op, dan ben je je data kwijt en kan je naar een data recovery centre, daarom reageren de mensen ook zo, het is een niet slimme ondoordachte actie
Dat is niet helemaal waar. Het kan wel werken, maar zeer risicovol. Zie b.v. hier een werkende HD die open is geschroeft. http://www.youtube.com/watch?v=Ecq_2HrBJL8 :)

Blijft natuurlijk dat het niet slim is.

Verwijderd

als er een stofdeeltje op komt :9 zeg ik toch

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:36:
als er een stofdeeltje op komt :9 zeg ik toch
oh ja 8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Noork schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:35:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Het kan wel werken, maar zeer risicovol. Zie b.v. hier een werkende HD die open is geschroeft. http://www.youtube.com/watch?v=Ecq_2HrBJL8 :)

Blijft natuurlijk dat het niet slim is.
Maar dat is een quantum bigfoot. Die dingen hadden een veel lagere datadichtheid dan moderne disks. Dus als daar een stofdeeltje op terechtkomt is de kans dat iets onherstelbaar beschadigt een stuk groter dan op een moderne disk.

Wat de TS gedaan heeft is alles behalve verstandig, tenzij hij thet toevallig in een cleanroom gedaan heeft. Stof is al snel dodelijk. Ik hoop niet dat er nog belangrijke data opstond, want de kans dat je die nu nog terugvind is behoorlijk klein.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

tja, die tip van in de vriezer leggen werkt wel, maar niet nadat je hem open hebt gemaakt.. Als je hem nu dichtmaakt, zit er ' vervuilde lucht ' in je schijf. Dus lucht met stof en vocht. Als je dat in de vriezer legt, vriest het aan, wat niet echt positiever is.

Je kan het altijd proberen natuurlijk, meer kapot gaat hij niet. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@TheMajor,

die filmpjes zijn zeer boeiend om te kijken, eens kijken of ik die niet in de OM FAQ kan duwen.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:35:
@TheMajor,

die filmpjes zijn zeer boeiend om te kijken, eens kijken of ik die niet in de OM FAQ kan duwen.
In zijn profiel heeft de Youtube-gebruiker nog meer vergelijkbare presentaties. Ook stukjes over SSD's.
Pagina: 1