Ben je ff weg, raast zo'n topic er ineens vandoor:
Even op de vraag welke software ik getest heb: EAC en dB PowerAmp. Heb trouwens ook wel eens met MonkeyAudio gespeeld (dat formaat hier nog niet voorbij zien komen). Dat is ook losless en ondersteund heel goed tags. Maar helaas zijn er nauwelijks dedicated spelers voor.
Voor wat betreft de kwaliteitsinstellingen en errorcorrectie (hou ik het even bij Flac en EAC)
De 'kwaliteit' instelling in EAC is ten aanzien van Flac een verwarrende. Hoe hoger de instelling, hoe meer tijd je toekend aan het encoding proces (om het eenvoudig te stellen). Dit heeft als resultaat wat kleinere Flac files. Alhoewel dit kleiner relatief is en afhankelijk van track tot track. Ik gebruik zelf altijd de hoogste instelling , omdat ik Flac bestanden ook afspeel op mijn draagbare mediaplayer (wat zit de term MP3 speler toch ingebakken in je vocabulaire) en daar is ruimte iets beperkter. Maar de kwaliteit wordt absoluut niet anders. Bij decoderen heb je altijd weer exact het originele bestand terug!
Ten aanzien van het decoden van een Flac bestand maakt het nauwelijks uit hoe de file gecodeerd is. Het decoden is een veel simpeler proces dan het encoden en vergt nauwelijks rekenkracht. Mijn draagbare mediaspelertje kan het zonder enig probleem. Het decoderen van een Flac bestand kost zelfs minder rekenkracht dan het decoderen van een MP3 bestand, er hoeft immers veel minder informatie gerecreëerd te worden!
Bij foutcorrectie moet je alles zo hoog mogelijk zetten, tenminste als je gaat voor absolute kwaliteit. Het rippen gaat daardoor echter wel veel trager. C2 moet je, in tegenstelling tot wat beweert wordt, wel aanzetten. Het is een extra foutcorrectiemethode, die echter wel een impact kan hebben op ripsnelheid. Veel spelers hebben alleen een slechte C2 implementatie, vandaar dat het vaak afgeraden wordt. In EAC kun je echter eenvoudig 'testen' of de C2 functie goed werkt en of je hem dus wel of niet aan moet zetten. Burst functie maakt ook niets uit qua accuraatheid van de rip. Dit zegt iets over de manier waarop de speler zijn data kan aanbieden aan het systeem. Mits je speler het goed ondersteund, niets aan de hand. Wederom eenvoudig te testen in EAC.
Als je speler aan het eind meer fouten gaat maken met het rippen, dan is dat in de meeste gevallen een teken dat je cd-speler (of DVDbrander of wat je ook gebruikt als ripper) aan zijn einde begint te komen.
De draaisnelheid van een CD wordt langzaam opgevoerd tot het maximum wat je speler ondersteund. De snelheid wordt in veel gevallen al gehaald ver voordat de CD volledig geripped is. Naarmate je echter verder ript, beweegt de leeskop steeds meer naar de buitenkant van de CD toe, en ziet dus steeds sneller data voorbij komen. Vandaar dat je rip speed ook steeds meer oploopt richting het einde van de CD. En dat is tegelijk ook waarom daar de kans op leesfouten het grootst is. Tel daar bij op dat een cd zelden perfect is uitgebalanceerd en aan zijn uiteinden dus meer 'wiebelt' als aan de binnenkant, waardoor de focus en tracking dus meer moeten werken aan het eind van de cd. Als een speler dus op zijn eind is, treden daar de eerste problemen op.
Het verschil tussen het gebruik van WAV of Flac is qua geluidskwaliteit 0. Je spaart met WAV encoding snelheid, het kost je echter ruimte. Er is echter wel een ander verschil wat voor mij groot in het nadeel van WAV spreekt. In een WAV zit geen errorcorrectie 'ingebakken', dit in tegenstelling tot FLAC. Als een Flac bestand gedecodeerd wordt, komt er uit de decoder een exacte kopie van de originele bitstroom. Bij WAV kunnen in theorie meer fouten doorsluipen bij het recreëren van de originele bitstroom. Let wel, het gaat hier over errorcorrectie bij het creëren van de bitstroom. De WAV file staat natuurlijk wel met errorcorrectie op de CD. Maar ik doel echt op errorcorrectie 'in' het bestand
[
Voor 3% gewijzigd door
Killer op 17-05-2009 23:38
]