• milan-f
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-03-2024
Mijn pc herstart zichzelf omdat mijn gpu's te heet worden.
Ik heb de volgende setting:
Antec 1200, extra side fan 120mm
rampage II
Core i7 965 op 4 gig
1866 3x2 gig triple channel
3x xfx gtx 280 xxx sli er zit ongeveer een kwart cm tussen de ruimte van de gpu's

Als de pc voluit blaast dan wordt ie alsnog te heet, wat kan ik hier aan doen met luchtkoeling.
Ik wil liever geen waterkoeling want ik heb hier slechte ervaring mee.

Wie heeft een idee

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Wat is 'te heet', en heb je last van artifacts?

• milan-f
Nee, hij restart zichzelf meteen, hij hapert en dan shutdown, reset. ongeveer 75-80c

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
En hoezo schrijf je dat meteen toe aan de GPU?
Waarom niet (bijvoorbeeld) je voeding?

75-80 is zeker niet (te) heet.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt met RivaTuner je fans eerder in laten schakelen (eerder op 100% laten blazen) probeer zo eens je GPU's koeler te houden.

Loopt hij vast tijdens bepaalde of alle spellen, wat als je SLI uitschakelt en puur op je eerste GTX 280 gamed?

Misschien eens een extra intakefan overwegen?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Welke voeding heb je want ik had zelf dat me opty 170 als ik die boven een bepaalde freq clockte na EXACT 30 mins uitschakelde (wat ik weet aan een te zwakke voedingslijn ERGENS van me 600W zalman).

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Xorsist schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:37:
Welke voeding heb je want ik had zelf dat me opty 170 als ik die boven een bepaalde freq clockte na EXACT 30 mins uitschakelde (wat ik weet aan een te zwakke voedingslijn ERGENS van me 600W zalman).
Als ik het systeem in zijn sig (klik) mag geloven, heeft hij een Tagan 1300W voeding. Lijkt me eigenlijk wel genoeg voor zijn setup.

Als je denkt dat de graka's te warm worden, kun je het beste in een koele ruimte (nu is het namelijk warm weer, dat scheelt een hoop) met de kast open en een grote kamerventilator erop testen. Als dat ook daadwerkelijk het probleem is, zou het systeem nu niet uit moeten gaan. Dan zou je voor een paar euro een aantal fans kunnen halen en deze tussen de halve centimeter ruimte tussen de kaarten de warme lucht nog eens goed weg laten blazen (let wel: de stock koeler van die kaart loost de warmte al buiten de kast). Je verdere opties zullen dan andere koelers op de kaarten zetten of gewoon overstappen op watercooling.

offtopic:
En als je geld teveel hebt, mijn rekening staat altijd open voor donaties :+

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kan je een fotootje maken van je case, als ie open staat? Misschien zit er ergens een prob, of kunnen we beter tips en trucks geven ;-)

Get Airflow, save the world.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In het volgende topic staan enorm veel tips.

Probleempje met het koelen van vier 9800GX2's (in 1 PC)

Gaat ook een heel stuk over waterkoeling, wat jij niet wil, maar er staan ook erg veel tips over wat je met luchtkoeling kan doen.

Jij draait dan wel met andere kaarten, maar het probleem is precies het zelfde.

• milan-f
Okee geweldige reacties,

Ik heb inderdaad getest om sli uit te schakelen en met een kaart te draaien, dat ging perfect.
Dus het ligt zeker aan mijn gpu's.
Ik zal straks een foto maken en die even posten.

• milan-f
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907056.jpg
front case, de drie koelers blazen in de de kast en die rekjes achter de koelers zitten harde schijven

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907084.jpg
Zijkant dicht, het gedeelte naast het plexiglas zit een koeler die in de pc blaast. tevens is zit er achter het gaas ook plexiglas om stof te voorkomen

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907107.jpg
Bovenkant case, koeler blaast lucht uit de case

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907133.jpg
Achterkant, de bovenste koeler blaast lucht uit de case evenals degene daaronder, achter de onderste koeler zit ook de koeler van de processor

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907185.jpg
Zijkant kast open

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907199.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/64907210.jpg
Close up van de gpu's

Wat mijn idee is wat al niet veel goed doet is het volgende:
Antec beweert dat dit de ultieme gamer's case is.
Het probleem is de onderste gtx heeft geen lucht uitlaat (zit in de kast zelf) wat de andere twee wel hebben

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mja zoals je zelf al zegt, als de onderste gfx kaart geen uitlaat heeft, wordt hij ook al n stuk sneller warm dan de rest. Iets wat je kan doen is een fan achteraan je gfx kaarten zetten/hangen/plakken (buiten de case dus) die de warme lucht eruit trekt, soort van vaccuum creëren.

Ook, al is het moeilijk, zou ik iets aan je kabels doen. probeer met 1 dvd-rw te werken (waarom heb je er nu 2?) en zet je hdd bay helemaal bovenaan ofzo, dat er genoeg airflow is van voorkant naar achterkant. (of zet dvd rw heeeeelemaal onderaan en hdd's boven).

Dat fannetje in de deur lijkt me vrij weinig te doen dus probeer die er ook af te halen, scheelt weer ruimte en waarschijnlijk n stuk geluid.

Get Airflow, save the world.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Inderdaad, zodra je je kabels op orde hebt kunnen de GPU's beter/fatsoenlijk verse lucht aanzuigen die aangevoerd wordt door de 3 fans in je frontpanel en zouden ze een stuk stabieler moeten draaien.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:00
70-80 graden is normaal bij load, je zou eerst eens kunnen kijken of je zonder de 3e kaart kan draaien, kun je ook de individuele kaart temperaturen zien? (is de 3e bijv. veel warmer)? Zoja dan kun je misschien de kast modden zodat die de warme lucht buiten de kast kan dumpen?

Verwijderd

Dacht ik ook al aan, even dat stukje uit de kast zagen waar de 3 kaart zen outtake zou moeten hebben, en dan heb je al een grote kans dat het opgelost is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Misschien op achterkant van kast, op de hoogte van videokaart, een fan die naar buiten blaast, zodat je daar een betere flow krijgt.(regelbaar maken)

Zijkant kast een sterkere(regelbare fan) die naar binnen blaast. Aan de binnenkant een trechter maken waar de koude lucht naar toe moet(videokaart). Bij gamma heb je aluminium luchtafvoer pijpjes, deze kun je gemakkelijk aanpassen(maar je hebt wel een raam in pc).

http://www.ikbenstil.nl/D...er-80-120-Acryl::276.html
Dit is een fanadapter, dus om een groter fan erop te zetten(weet niet wat je nu voor grootte hebt), aan de buitenkant ziet dit natuurlijk niet uit indien je aan de binnnenkant geen plaats hebt. Maar hoe groter hoe stller. Lees effe op de site, ze hebben meer spullen. Ook stoffilters.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 04-05-2009 10:55 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:08
Kun je je moederbord niet naar boven verschuiven zodat de laatste gfx ook zijn uitlaat heeft?
En wat vaak ook lukt is een fan voor eventuele inlaat gaten van de gfx kaarten hangen, testen met een grote tafel ventilator je weet wel zo'n blokker ding, kan je uitsluitsel geven of het warmte is of dat je voeding defect is. Let ook op hoe de rail specificatie en pci-e voeding kabels zijn ingedeeld misschien alle gfx-en op een rail.

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Is het inmiddels al gefixt :) ?

Verwijderd

Als het mogelijk is, zou ik een dremel pakken en dat stuk achter de onderste vga-kaart eruit zagen, zodat deze kaart zijn hitte kwijt kan.

Volgens mij is dat de enige optie die echt iets opleverd, als dat niet gaat kun je proberen de kap van de kaart te halen, zodat het koelblok bloot ligt en zn hitte kwijt kan :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 23:09:
Als het mogelijk is, zou ik een dremel pakken en dat stuk achter de onderste vga-kaart eruit zagen, zodat deze kaart zijn hitte kwijt kan.

Volgens mij is dat de enige optie die echt iets opleverd, als dat niet gaat kun je proberen de kap van de kaart te halen, zodat het koelblok bloot ligt en zn hitte kwijt kan :)
dat laatste dan wel icm n 120mm fan die je aan de voorkant van de case tegen de 3 kaarten aan zet (en de fan van de kaarten zelf dr af omdat die de luchtstroom van die 120mm fan zou blokkkeren)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat de voeding zijn koele lucht van buiten haalt en de warme lucht de kast in blaast? Zo ja, dan andersom monteren. Zo nee, dan zit 'ie goed...

Overigens is 70-80 graden echt niet warm, de thermische beveiliging van een 260/280GTX zit op ong. 105 graden celcius...
Pagina: 1