Toon posts:

GTX9800 + Quad 9450 + Memory Overclocking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben momenteel wat aan het experimenteren met overclocken, alles gaat best wel goed. Cpu heeft maar rond de 1.30 V & 50 C voor van 2.66 ghz naar 3.66 ghz te gaan. Maar het probleem is dat mijn PC juist trager word door te overclocken. Call of Duty : World at War (En crysis/Age of conan) laggen (20 FPS) maar normaal speel ik aan 40-60 FPS met juist dezelfde setting. Ik heb ergens gelezen dat dit te maken had met het niet-goed-afstellen van de hardware op elkaar, daarom mijn vraag naar jullie toe :

Welke overclock settings raad je mij aan met deze hardware configuratie :
  • Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9450 @ 2.66GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
  • Memory: 4094MB RAM
  • Moederbord : P5K-E Asus
  • Graphic Card : nVidia Geforce GTX 9800
  • Cooling : 2 Fans & Een deftig CPU coolertje (Niet die van intel, eentje dat ik bij padeg gekocht heb voor zo'n 30 €, maar zou de naam niet echt weten. Dus echt hoog overclocken zal problemen geven)
Ik zou graag mijn CPU naar 3.2-3.4 Ghz krijgen en memory aanpassen zodat het kan samenwerken met de CPU. De videokaart mag gewoon wat sneller gaan, heb geen idee wat hiervoor een goede snelheid zou zijn, dus zeg maar wat je denkt.

PS : Weet iemand soms een naam van een programma dat de temperatuur van je CPU & GCPU geeft ?
PS 2 : Wat is de hoogste temperatuur dat mijn CPU & GCPU zouden mogen hebben tijdens CoD 5 voor het op lange termijn problemen kan opleveren ?

Alvast bedankt

Screenshots van mijn niet-overclockte settings :
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/eirvdc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2cqcfbb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2n6bxgk.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2009 18:20 ]

Verwijderd

overclock settings zijn niet aan te raden.
gewoon zorgen dat je onderdelen niet te heet worden.
Overclocken van 2.66 naar 3.66 zal denk ik lastig gaan met die koeler, je kan beter voor een Thermalright 120 gaan of bijv. een Cooler master Z600
en je fsb:ram ratio is 5:6 , het is vaak beter om het 1:1 te laten lopen.
En is je cpu 50C of je cores?
100% stress of idle?

Speedfan , Everest , Coretemp zijn goede programma's om je temp te checken en Prime95 of OCCT voor stressen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2009 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel de temperatuur was niet zo accuraat sinds ik mijn pc snel herstarte en naar Bios ging op PC temperatuur te bekijken, had nog geen programma gevonden.

Anyway, heb je soms een idee van settings die ik zou kunnen gebruiken om alles goed af te stemmen op elkaar ? Hoeveel FSB : Ram enzo ?

Edit:
Heb mijn CPU gestresst voor een goede 1-2 minuten met het programma CPUStress, dit was het resultaat
http://i40.tinypic.com/1zgaumc.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2009 18:42 ]

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Waarom gebruik je een 32 bit stresstester (als ik dat plaatje bekijk)

En een 64 bit systeem?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Leesvoer:
Overclocking & Tweaking FAQ
\[DDR/DDR2/DDR3] Informatie- en Overklokresultaten - deel 2
[OC] Core 2 Quad OC/ info Topic [Deeltje 2]

We kunnen je eigenlijk niet helpen, er is zo veel verschil tussen bijvoorbeeld Q9450 onderling dat er geen vaste instellingen zijn die voor jou computer optimaal zijn.
Het is vooral veel lezen, testen en benchmarken.
Als er problemen zijn dan kan je nog altijd hier concrete vragen komen stellen.
Soms kan je ook gewoon zelf dingen opzoeken:
de maximale temperatuur van je Q9450 staat bijvoorbeeld gewoon op de site van Intel!

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dat er een 32bit's testtool gebruikt word boeit niet, maar die 85C op de cores is NIET GEZOND, zeker niet na 2 minuten. Ik zou het bovengenoemde leesvoer even doornemen, eventueel de koeler even van verse koelpasta (AS5 ofzo) voorzien en opnieuw plaatsen (gezien het in mijn ogen redelijk verschil in coretemp lijkt het of je koeler ofwel niet vlak is danwel niet helemaal recht zit (kan ook met een kromme/bolle heatsink te maken hebben)).

Dan nog zou je met 400 Mhz clock op een nette 3,2Ghz komen en dan loopt je 800 Mhz DDR2 geheugen netjes 1/1 met de FSB (quadpumped dus 1600Mhz) met je geheugen (dual datarate dus 800 Mhz).

[ Voor 17% gewijzigd door Xorsist op 02-05-2009 21:33 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Naar alle waarschijnlijkheid heb je de koeler niet goed geplaatst en wordt de CPU te heet.
Hierdoor klokt die terug en daarom gaan games laggen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 23:37:
Naar alle waarschijnlijkheid heb je de koeler niet goed geplaatst en wordt de CPU te heet.
Hierdoor klokt die terug en daarom gaan games laggen. ;)
+1

Voel maar eens aan je koeler...
Die zou dan echt te heet moeten zijn om aan te kunnen raken.
Is ie gewoon warm, lauw etc dan zit ie er dus gewoon niet goed op!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:05

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Inderdaad, waarschijnlijk zit je koeler er niet goed op, met een stock koeler haalde ik met mijn q9450 al betere temps dan dit.
Je kunt ook kijken of je airflow in orde is en of je aan de buitenkant, aan de uitgaande luchtstroom genoeg warmte voelt.

Signature

Pagina: 1