Ruisonderdrukking

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Af en toe heb ik wel eens een Skypegesprek bijvoorbeeld waar dan 1 van de deelnemers heel veel ruis in zijn audiostream heeft. Skype doet zelf ook wel aan onderdrukking maar dit werkt niet altijd perfect waardoor ik dus tegen een zoem aan zit te luisteren.

Dit is ook wel eens met andere software zo dat er dus een ruis is die ik er eigenlijk uit wil filteren. Nou heb ik al een mengpaneeltje en ben ik dus op zoek naar hardwarematige ruisonderdrukking liefst met XLR aansluitingen etc.

Ik heb al een hardwarematige EQ en daar lukt het niet echt mee, het is een oudje misschien moet ik een betere proberen, andere mensen nog tips?

edit, een beetje dit soort apparatuur:
http://www.isptechnologie...w=article&id=51&Itemid=66

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 02-05-2009 14:36 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:09

DJ Vincento

1422055

Als ik het goed begrijp heb je een mengpaneel mét XLR aanslutingen gekocht om de skype-gesprekken minder te laten ruizen? 8)7 Gaat dat niet wat ver? Overigens zijn mengpanelen wel 8)

Ruis eruit filteren gaat overigens niet echt lukken, omdat dan ook het geluid dat je wel wil horen verdwijnt. Net zoiets als dat je cassettebandjes met dolby afspeeld die niet met dolby zijn opgenomen.

Je skype-gesprekspartner zal een betere microfoon moeten kopen, of z'n spul beter instellen. Als het signaal al niet goed is, kun je er verder niks aan verbeteren.

[ Voor 22% gewijzigd door DJ Vincento op 02-05-2009 17:16 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
De dolby ruisonderdrukking is een vaste afgesproken waarde, dat werkt dan inderdaad alleen als het als zodanig op de tape is gezet.

Maar ruisonderdrukking kan best, alleen is het vrij duur wil je een realtime hardware oplossing hebben dat werkt. Bijv http://www.izotope.com/products/audio/anrb/ Maar met zo'n 6000 euro is dat niet rendabel voor skype natuurlijk.
Software is niet zo moeilijk, maar dat is dan dus niet realtime. Misschien ben je sneller klaar met een gate/expander en een EQ.

[ Voor 7% gewijzigd door ShittyOldMan op 02-05-2009 17:16 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

De beste oplossing is denk ik een nieuwe microfoon kopen voor je gesprekspartner ;).

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
DJ Vincento schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 16:56:
Als ik het goed begrijp heb je een mengpaneel mét XLR aanslutingen gekocht om de skype-gesprekken minder te laten ruizen? 8)7 Gaat dat niet wat ver? Overigens zijn mengpanelen wel 8)
Het is niet alleen voor mijn PC, maar ik zet er ook mijn laptop op en tv, Squizebox etc. Dus dan kan ik bijvoorbeeld TV kijken/luisteren terwijl ik in een call zit zonder dat de anderen de TV horen. Ik gebruik dan een hoofdtelefoon.
Ruis eruit filteren gaat overigens niet echt lukken, omdat dan ook het geluid dat je wel wil horen verdwijnt. Net zoiets als dat je cassettebandjes met dolby afspeeld die niet met dolby zijn opgenomen.
Ik vind het niet erg dat er wat verloren gaat van de stem. Maar gewoon hele monotone geluiden moet je er toch vrij simpel uit kunnen filteren lijkt mij? Ik heb er best een paar honderd euro voor over als ik het gewoon min of meer ruisvrij kan krijgen.
Je skype-gesprekspartner zal een betere microfoon moeten kopen, of z'n spul beter instellen. Als het signaal al niet goed is, kun je er verder niks aan verbeteren.
Dat is niet altijd mogelijk en soms heb ik ook wel eens ruis in filmpjes op dumpert bijvoorbeeld, die wil ik gewoon met 1 druk op de knop eruit hebben.
ShittyOldMan schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:14:
Maar ruisonderdrukking kan best, alleen is het vrij duur wil je een realtime hardware oplossing hebben dat werkt. Bijv http://www.izotope.com/products/audio/anrb/ Maar met zo'n 6000 euro is dat niet rendabel voor skype natuurlijk.
Thanks voor de tip, ik ga eens even kijken.
Software is niet zo moeilijk, maar dat is dan dus niet realtime. Misschien ben je sneller klaar met een gate/expander en een EQ.
Het moet wel realtime idd, zou ik hier al bijvoorbeeld wat schelle tonen eruit mee kunnen halen?

http://www.behringer.com/EN/Products/XR4400.aspx

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Zou kunnen, maar voordat je 'm goed hebt ingesteld is het dumpert filmpje al 6 keer voorbij gekomen. Iedere ruisbron heeft een andere instelling nodig namelijk. Dan moet je nog bedenken waar je 'm wilt plaatsen. Als het op de output van je mixer is werkt het op alle bronnen tegelijk. Dan zou je nog met 'sends' op de mixer kunnen werken zodat je per bron kunt bepalen wat door de machine heen gaat. Maar nogmaal, je bent wel even bezig het allemaal goed in te stellen. Zo'n Izotope machine zal makkelijker werken, met adapt en trainings mogelijkheden, presets, etc. Maar ik denk dat je beter voor skype een ongebruikte output kunt gebruiken, daar een vast filter op zetten voordat het de mixer in gaat. De rest, muziek, filmpjes, etc, gewoon laten hangen voor wat het is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een FX send erop zitten, dus ik kan idd het via wat filters sturen. Op zich vind ik het niet erg om het even in te stellen volgens mij heb je dit wel redelijk snel onder de knie. Mooier is natuurlijk automatisch maar dat zal waarschijnlijk gewoon onbetaalbaar zijn, of je moet een leuke DSP weten te vinden waar je wat filters in kan hangen oid.

Pagina: 1