Afweging 2,5" of 3.5" disk

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een dedicated HPTC/PVR staan die in principe 24/7 aanstaat en tv staat op te nemen. Hier moet een nieuwe harddisk in. Met de huidige prijzen maakt het niet zo gek veel uit of ik er een (SATA) notbook 2,5inch dan wel een SATA of PATA 3,5" disk in doe.
5400RPM is meer dan genoeg, hij hoeft maar 1 zender tegelijk op te nemen en evt. iets anders weer te geven.
Grootte zal 320Gb worden, ik zie een 2,5" voor rond de 60 eu.
Voordeel van een 2,5" kunnen verder zijn: minder geluid, minder warm. Meer ruimte in 'bracket', daardoor dus ook meer 'adem ruimte', dus nog/weer koeler.

Voordeel 3,5"zou wellicht kunnen zijn dat het allemaal wat 'robuuster' is en wellicht daardoor beter bestand tegen 24/7 gebruik.......
(24/7 is niet permanent btw, hij staat aan, neemt zo nu en dan wat op gedurende de dag en speelt een aantal uur per dag af)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien handig om er even bij te pakken: OM FAQ - Welke HDD moet ik nemen?

Je hebt zelf al de punten op een rijtje gezet dus dan hangt het eigenlijk af van persoonlijke voorkeur.

Ikzelf zou voor een 2,5" schijf gaan als ik een 3,5" bay vrij heb om de schijf op te kunnen hangen in elastieken. Een 5,25" bay vrij resulteert in het kiezen voor een 3,5" schijf. Verder zou je ook nog verder kunnen gaan en 2 schijven uit kunnen zoeken die je op het oog hebt, een 2,5" en een 3,5" en die puur qua prijs en specs gaan beoordelen/vergelijken en dan je keuze maken op welke de beste stilte/snelheid/prijs-verhouding heeft ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• kaajee
Ja de FAQ had ik gelezen, vanzelfsprekend, dat voegt niet zoveel toe helaas, in ieder geval geen gebruikerservaringen en tips zoals jij die geeft....... :9

Ik heb hem snel nodig, zit dus gebonden aan de goedkoopste 'echte winkel' en heb dan de volgende kandidaten op het oog:
-2,5" SATA, Fujitsu Siemens MHZ2320BH, 8mb, 5400RPM, 60eu
-3,5" SATA, Samsung, HD322HJ, 16mb, 7200RPM, 50eu
-3,5" PATA, Western Digital, WD3200AVJB, 8mb, 7200RPM, 65eu

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

1. Pata valt af, Sata is sneller
2. de Samsung heeft meer cache, hogere RPM, goedkoper dan de fujitsu

Verder heb ik zelf al de voorkeur voor een Samsung boven een Fujitsu, dus zou in mijn ogen de keuze niet zo heel moeilijk mogen zijn ;)

• kaajee
PATA, SATA, valt in mijn geval nog al mee. Het is nl. een 'oudje' heeft nog SATA1, dus verschil in snelheid is minder van belang..........

en inderdaad heb ik alleen een 3,5" bay vrij, geen mogelijkheid om hem in een 5,25 te plaatsen........

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

In dit geval zou ik alsnog voor de Samsung gaan, puur ook vanwege garantieafhandeling, en de extra snelheid. Met Wikipedia: Automatic Acoustic Management kun je de snelheid van de schijf terugregelen en zo de geluidsproductie terugschroeven.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
2,5'' zeker weten. Net zo snel, energiezuiniger, ROBUUSTER (moet meer kunnen weerstaan wegens verplaatsen laptops), stiller, en door het zuiniger zijn, is hij ook koeler.

Enige nadeel, prijsverschil.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Waarom geen 5400rpm 3.5" zoals de WD Green of Samsung Ecogreen? Lijkt me het beste van twee werelden; stil, zuinig en koel maar wel met een goede mb/€ verhouding.
Pagina: 1