Onderbouwing
Bijpassend moederboard maar niet heel overdreven duur, goed genoeg voor snelheid geheugen (geheugen 4GB ddr3 met snelle bus "PC3-16000 DDR3-2000").
i7 = tripple channel, de geheugenkit die je pakt bevat maar twee latjes van 2GB dus je mist er eentje

Doel
Hoofddoel is het bewerken van video's/dvd's, dus met name werken met grote bestanden. (Maar niet perse voor gamen) Hij moet wel weer een flink aantal jaar meekunnen.
In welke mate videobewerken? Met welke programma's? Ga je werken met FullHD materiaal?
Twijfel
- voeding, genoeg of te-weinig/veel?
- twijfel of ik naar een 64bits moet, dan evt wat meer geheugen.
- scherm, evt een scherm met tv tuner om tv te kunnen kijken zonder dat de pc aan hoeft.
- Werkt een 3e HD als backup goed zoals ik in gedachten heb?
- videokaart beetje overkill wellicht als ik niet game?
- extra koeling voor HD's?
- voor de config zoals ie nou staat genoeg ja.
- Windows 7 RC gaan draaien en niet meer de hoofdprijs betalen voor een verouderd OS. Als dalijk Windows 7 in de winkel ligt ff oppikken.
- als je met FullHD materiaal gaat werken wil je minstens een 24'' scherm met 1920x1200 resolutie. of je dan tegelijk tv wil kijken is een keuze die je zelf moet maken, kan ook met een TV kaartje natuurlijk

.
- Als je echt geen games speelt is het overkill ja, kan je beter een 4770 oid halen, scheelt weer 30 euro, maar als je af en toe een game speelt is prijs/prestatie onverslaanbaar op het moment.
- werken zal de backup opstelling wel, maar je mobo beschikt over matrix raid functionaliteit dus haal dan liever nog een 500GB erbij en maak een raid-0 array over 3 schijven met de grootte die je denkt nodig te hebben en zet de rest in raid-5.
- HDs extra koelen is opzich niet nodig, slijt niet harder als het heet wordt ofzo.
Past deze config een beetje bij elkaar volgens jullie (optimaal wat betreft interne snelheid etc)? of zou een AMD config toch beter uitvallen

Als je echt zwaar videobewerkt is een i7 systeem onovertroffen, maar een systeem op basis van AMD zal ook snel zijn.
PS: koeling zit toch bij de processor?

ja