Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all, heb sinds een aantal dagen een nieuwe PC (zelf gebouwd) maar het lijkt erop dat er iets mis is met mobo/ram/cpu. Krijg namelijk vrij random vastlopers/BSOD's in Windows 7. Ben gaan onderzoeken wat er mis is/kan zijn. Memtest86+ heb ik twee uur laten draaien zonder fouten, ik heb mijn creative X-Fi eruit gehaald, en alle externe USB devices (buiten wireless keyboard/mouse).

Nu draait mijn geheugen volgens CPU-z en Memtest86+ echter op 535,8mhz en volgens de bios op 1066mhz, het is echter 1333Mhz DDR3 geheugen. Heb de waarde nu handmatig op 1066mhz gezet, maar CPU-z geeft nog steeds de oude DRAM frequency. Heb ook het idee dat windows wat langzamer opstart dan wat hoort.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Mijn RAM loopt volgens de health monitor in mijn mobo op 1.600v

Relevante specs:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Ocz GOLD 2x2GB DDR3 1333mhz
AMD Phenom II X4 3,2Ghz
ATi Radeon 4890 1GB GDDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Je weet dat DDR staat voor Double Data Rate wat inhoud dat je de bus snelheid met 2 moet vermenigvuldigen om te weten op welke snelheid je geheugen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dat weet ik nu wel 8)7 Sorry, stom dat ik daar niet aan heb gedacht...

Kom er idd ook achter dat het geheugen niet 1333mhz maar 1066mhz is, dus het contact opgenomen met de winkel om het om te ruilen. Vraag me wel af of het BSOD probleem dan met het geheugen te maken heeft. Ben nu beide reepjes apart aan het testen. Ik krijg trouwens ook bij elke boot "AMD Data change... Update data to DMI!" is dit normaal of is dit al een indicatie dat er iets mis is?

Edit: Okay, hij heeft één fout gevonden op pass 3 met memtest in een van mijn modules. Neem aan dat we hier met een DOA'tje te maken hebben (of is een error geen teken van impending doom?)

Nu de andere module testen!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 21:09 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

1 fout is al 1 fout teveel :)

Het geheugen hoeft niet per see defect te zijn, het kan incompatabiliteit zijn tussen je moederbord en het geheugen.

[ Voor 67% gewijzigd door Exorcist op 03-06-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:23

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij dergelijk non-JEDEC geheugen hoort vaak een lijstje met afwijkende waarden, maar in de SPD van het geheugen is vaak voor compatibiliteit een meer 'standaard' waarde opgenomen. Vaak draait dergelijk geheugen volgens het boekje/documentatie op 1.9 in plaats van 1.8v, kijk dat eens na. Te laag voltage geeft fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Check het OCZ forum voor de juiste memorysettings. Deze combinatie is al vaak langsgekomen daar. Kom je er niet uit? Registreer daar dan en vraag een mod om hulp.

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 16:39
Volgens mij zijn de 1333 Mhz geheugen niet compatible met de AMD processor en chipset. Ik had dit gelezen in een Duitse blad Computerluxx. Als je wel het geheugen op 1333 Mhz wil draien, moet je dan met 1 reepje geheugen gebruiken. Wanneer je meerdere reepjes geheugen wil gebruiken, moet je het geheugen op 1066 Mhz draaien.

Ik weet niet of dit al opgelost is via een BIOS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik krijg trouwens ook bij elke boot "AMD Data change... Update data to DMI!" is dit normaal of is dit al een indicatie dat er iets mis is?
Dat heb ik alleen als ik iets verander in mijn bios, zet anders alles even naar default? (Leuke processor overigens, heb zelf de 940 maar koop binnenkort de 955 gezien mijn 940 moeite heeft met 3500 MHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de andere module (in hetzelfde DIMM slot) ruim 9 uur getest en heb geen errors. Lijkt me dus een defecte module en geen probleem met mobo/ram combinatie. Het ram hoort te lopen op 1,6v en doet dat ook, daar dus geen probleem. Als het een van de twee voorgaande problemen was hadden beide modules fouten moeten geven.
Pagina: 1