• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Beetje lange titel en wellicht een tikkeltje vreemd, maar ik zal het verder proberen uit te leggen.

Sinds jaar en dag bouw ik computers voor mijzelf, kennissen en vrienden, vooral de laatste tijd valt het mij steeds meer op dat bepaalde Asus moederborden niet overweg kunnen met NEC/Optiarc DVD writers met een sata interface.

Wat bedoel ik dan precies met niet overweg kunnen:
Zodra de computer geïnstalleerd is, komt het regelmatig voor dat sata schijven niet goed of slecht gedetecteerd worden met als resultaat dat Windows niet kan worden gestart. Andere voorbeelden zijn dat een sata schijf die net nog benaderbaar was in Windows er ineens niet meer bij staat. En dus gewoon letterlijk verdwenen is uit 'Deze Computer' en 'Device Manager'. Ook wordt de bestandsoverdracht veel langzamer tussen schijven op het moment dat er "kuren" zijn.

Opvallend is dat ik dit probleem alleen tot op heden ervaar bij Asus moederborden, zowel bij mijzelf als bij anderen. Bij deze een lijst met moederborden waarbij ik dit probleem ondervonden heb:
  • Asus P5Q-Pro (Mijn huidige moederbord)
  • Asus M2N68-VM (Moederbord wat ik hoofdzakelijk aan klanten verkoop)
  • Asus M2N32-SLI Deluxe (Voorganger van mijn huidige moedebord)
De DVD writers die ik gebruik bij het samenstellen van computers zijn vaak van hetzelfde type of net diegene die op dat moment op voorraad zijn. Maar in ieder geval sata dvd-writer's van het merk NEC.

Hoe ben ik hier nu achtergekomen zul je je misschien afvragen, laatst was ik bij een kennis waar ik pasgeleden nog een computer voor heb gebouwd met de combinatie: Asus M2N68 moederbord tezamen met een NEC AD-7200S en een Western Digital 500GB SATA II schijf, en eigenlijk al sinds het moment dat de pc daar stond vertoonde hij rare fratsen. Na dit anderhalve week te hebben aangezien heb ik voorgesteld om de sata dvd-writer los te koppelen en slechts de harde schijf aangesloten te laten zitten. (Ter verduidelijking dus maar 1 sata apparaat aangesloten op het moederbord). Nu zul je zeggen dat het niet zo raar is dat er dan geen hd-detect problemen optreden wanneer er maar één apparaat aangesloten is.

Welnu, ikzelf heb twee samsung spinpoints van 1 terabyte aangesloten op mijn Asus P5Q-Pro ook in combinatie met een sata dvd-writer en ook ikzelf had hier last van, en sinds ik vorige week mijn dvd-writer losgetrokken heb en dus nog maar 'effectief' twee sata schijven aangesloten heb op mijn moederbord ervaar ik ook geen problemen meer. En mijn 'bandbreedte' tussen de twee schijven is weer op een acceptabel en snel niveau.

De problemen blijven zich overigens ook gewoon voordoen als ik mijn schijf instellingen aanpas in het bios tussen: RAID/AHCI/IDE dus ik betwijfel dat ook dit enig verschil zal kunnen maken.

Op basis hiervan heb ik voor een nieuwe computer van mijn oom eens gekozen voor een Gigabyte moederbord i.c.m. een NEC sata dvd-writer en heb hier tot op heden nog geen problemen mee gehad.

Wat wil ik nu bereiken met mijn post, eigenlijk helemaal NIETS :p maar ik wil het even gezegd hebben, het heeft mij een hoop gedoe gekost die ten koste is gegaan van een 'klantrelatie' met een webwinkel, omdat zij mijn probleem niet konden reproduceren maar ik het maar niet opgelost kreeg.

Dus mocht je over een paar jaar deze post terug vinden in de search, dan heb je er misschien nog wat aan.

Ik vraag me misschien wel nog af of ik vanwege deze problemen de sata dvd-writers van mij en mijn klanten van het merk NEC nog kan retourneren (mits deze binnen de garantie vallen).

discogs

• Sandertjer
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-05-2009
Denk niet dat je de branders nog voor garantie kunt terugdoen, wij hebben hier ook lange tijd met asus mobo's gewerkt in combinatie met NEC branders. Eigenlijk nooit problemen gemerkt?

Gebruikte jij de 'goedkoopste' branders van nec?

Overigens werken wij sinds een paar maandjes met asus mobo's en Samsung branders, eigenlijk zonder specifieke reden.

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Sandertjer schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:32:
Denk niet dat je de branders nog voor garantie kunt terugdoen, wij hebben hier ook lange tijd met asus mobo's gewerkt in combinatie met NEC branders. Eigenlijk nooit problemen gemerkt?
Ok dat is goed mogelijk, maar waren het specifiek sata dvd-writers of zijn het ide-writers? Het hangt natuurlijk ook van het type moederbord af. Wat wel opvalt, ik heb het even gecontroleerd is dat alle sata-controllers onboard bij de door mij drie genoemde Asus moederborden van Silicon Image zijn type 3132 en 5723 en dat het Gigabyte moederbord dat gebruik maakt van de AMD 740G chipset een ander merk controller bevat.
Sandertjer schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:32:
Gebruikte jij de 'goedkoopste' branders van nec?
Define goedkoop, elke dvd-writer van welk merk dan ook ligt tussen de 20 en 30 euro dusja...

[Voor 58% gewijzigd door loewie1984 op 29-04-2009 11:00]

discogs

• Sandertjer
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-05-2009
Asus P5GC-MX/1333 Hebben wij gebruikt in combinatie met de NEC Branders, zowel IDE Als Sata

Storage Interfaces Intel ICH7 : Serial ATA-300 - connector(en): 4 x 7-pins seriële ATA - 4 Appara(a)t(en)
Intel ICH7 : ATA-100 - connector(en): 1 x 40 pins IDC - 2 Appara(a)t(en)

Zo te zien waren de controllers dus van Intel vandaar dat ik er niks van gemerkt heb. Dus waarschijnlijk gewoon een probleem met Silicon Image, firmware updaten had dan misschien voor een oplossing kunnen zorgen?

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee