Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vonken uit VS voeding op 230V AC net

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb onlangs mijn computer uit de Verenigde Staten zonder nadenken aangesloten op Belgische stroom, met als gevolg een gigantische vonk ter hoogte van de voeding. Is er een eenvoudige manier om te testen of ik enkel de voeding heb opgeblazen, of ook de rest van de hardware?

Michiel

Verwijderd

Ja, de voeding openschroeven en de zekering controleren.

Als die niet zichtbaar is heb je kans dat die 'beschermd' tussen 1 van de 220V draden.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:42
Aansluiten op de goede manier en dan booten? :P

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

en als dat niet werkt, voeding lenen en daarmee testen ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:02
* Move naar OH
* Titelfix, zorg in vervolgd voor een duidelijke titel

Check verder eerst de rest van de computer. Zit er verder geen optie op je voeding om de ingangspanning aan te geven? Ik denk dat de rest het wel overleeft heeft eigenlijk. Maar je kan er enkel achter komen door een andere voeding aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Zal straks eens beginnen te testen en laat dan iets weten!

Overigens, sorry voor slechte post, eerste keer op het forum en ben nog niet volledig bekend met categorieën.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
Als het goed is zit er zo'n 110 volt/230 switch achterop die je met iets van een schroevendraaier om moet klikken. Het kan zijn dat je voeding de marmeren trap naar de pc hemel heeft beklommen.. Totdat je hem met iets aan de praat kan krijgen weet je niet of hij ook niet even doodleuk de rest meegenomen heeft. Harde schijven zijn, naar mijn weten, ook erg gevoelig voor dat soort pieken.

Het kan ook zijn dat er dus helemaal niets aan de hand is, aangezien een beetje goede voeding daar allerlei beveiligingen voor heeft :)

één is geen, twee is één

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat soort 110/230v switches heb ik eigenlijk al jaren niet meer gezien. Veel voedingen accepteren tegenwoordig alles tussen de 100 en de 250v (deze kennelijk niet dus :P) of zijn niet instelbaar, in het geval van de goedkopere merken.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bij deze stond er dus wel degelijk een switch op de achterkant. Heb afgekoppeld van de stroom, omgezet naar 230V-modus, en weer aangesloten. Niks (weer een knalletje ter hoogte van de voeding).

De pc is van Dell, en ik heb gehoord dat die op een of andere manier andere voedingen zouden gebruiken. Iemand een idee of ik de voeding gewoon mag vervangen of informeer ik beter bij Dell wat voor voeding zij gebruiken?

Ik ga straks de voeding er helemaal uithalen en openmaken, en die zekering proberen te vinden.. Is eventueel een enkele zekering te vervangen in plaats van een hele nieuwe voeding te kopen?

Michiel

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:25
Dan zou ik toch gewoon een nieuwe voeding halen, zo duur zijn ze niet en een goede stabiele voeding is toch wel zo handig.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
Ik zou hem als ik jou was ook even goed doormeten, even het soldeersel nakijken etc. Je kan in principe gewoon een nieuwe voeding halen als hij niet meer te redden valt ja. Let wel even op dat je geen super-slimline-compact kast met gare indeling ofzo hebt, daar moet je anders wel rekening mee houden ;)

één is geen, twee is één

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:34

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vergeet het maar. Je hebt 'm aardig opgeblazen door er 115V teveel op te zetten. Ik zou een andere opzoeken ;) Kijk of 'ie zich houdt aan de ATX standaard, dan kun je relatief goedkoop een goeie op de kop tikken.

Dell gebruikt wel OK voedingen, dus ik denk wel dat dat het enige is wat is ontploft. Een fatsoenlijke voeding sterft in zijn eentje ;)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen eens bekeken wat voor voeding ik nodig heb en me verdiept in de soorten connectors. Ik heb 5 (groepen) kabels gevonden die uit de voeding komen:
- Type 1 zit op de DVD-RW en de HDD (SATA-connector).
- Type 2 zit op het mobo (24-pin).
- Type 3 zit op het mobo vlak bij de proc (Intel Quad), die werden volgens Google blijkbaar alleen gebruikt bij Pentium 4 (vierkant, 4-pin Molex?). Geen idee wat het dus werkelijk is.
- Type 4 zit op het mobo vlak bij de connector die verbonden is met de powerknop. Ziet er ook compleet hetzelfde uit (paars, 9 pinnetjes). Geen idee wat deze doet.

Kan iemand type 3 en 4 identificeren, zodat ik weet wat voor voeding ik moet gaan kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, zal vanaf nu maar de zoekoptie gebruiken :P. Bedankt!

Verwijderd

als je zeker wilt weten of je voeding kapot is moet je alle stekkertjes losmaken de 24pins stekker pakken een paperclip tussen de groene en een zwarte draad zetten de voeding stroom geven en als de fan dan begint te draaien weet je in ieder geval dat je voeding het nog doet

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Pas wel op als je gaat knutselen in een voeding. Er kunnen nogal wat restjes lading blijven hangen in onder andere de condensators, en die lading wil je niet door je lijf hebben.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Pagina: 1