Draadloos netwerk installeren

Pagina: 1
Acties:

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 22:03
Situatie:
Thuis heb ik internet (ADSL extra) van Online, al sinds Online nog Wanadoo was.
Van hun heb ik een livebox, die prima werkt.
Om de hele mikmak hier werkend te krijgen, zit er nog een apart kastje van de KPN tussen. Op dit kastje staat nog "PTT Telecom" en op de achterkan AMP. Wat dit kastje doet geen idee, maar zonder werkt het allemaal niet.

Nou wilde ik hier een draadloos netwerk gaan installeren, en heb hier dus wel wat research naar gedaan. Aangezien ik verder van netwerken etc. geen tot zeer weinig verstand heb, vind ik het lastig om direct te begrijpen.

Om het hier draadloos werkend te krijgen, heb ik bedacht dat een draadloze router voldoende is. Deze wilde ik dan aansluiten met een kabel vanaf de livebox.
Door de instellingen in de router dan goed te zetten, moet dit dus werken.

Nou is mijn vraag, werkt dit ook echt?

Aangezien ik weinig zin heb om €3 extra te gaan betalen per maand, leek mij dit een handigere oplossing.
Heb meerdere dingen gelezen dat mensen met ADSL extra van Online de livebox niet eens gebruiken om draadloos internet te verkrijgen, is hier evt. een andere mogelijkheid toe als mijn eerste oplossing niet zou werken.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
Kan prima, ik heb het zelf ook op die manier gefixt en heb ook een Livebox hangen thuis. Aan de Livebox hangen twee router/switches, één bedraad en één draadloos. Beiden functioneren alleen als switch, de Livebox is als enige functioneel als router geconfigureerd. En mijn PCs hangen vervolgens aan die switches.

[ Voor 6% gewijzigd door DFKT op 28-04-2009 14:19 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt ook in je Livebox een Linksys (bijv., er zijn meer soorten) PCMCIA netwerkkaart doen, dan is je Livebox tegelijk een draadloze router (na wat instellingen op je LB zelf).

• Tommzz
Om het nog iets te verduidelijken is dit de huidige situatie nu:

[] binnenkomende lijn --> direct naar boven met kabel --> []kastje KPN --> [] Livebox --> PC's

Wat dus een mogelijkheid is wat ik zelf had bedacht, en hierboven werd beaamd is dus dit:

[]binnenkomende lijn --> direct naar boven met kabel -->[] kastje KPN --> []Livebox --> [] Router --> draadloos internet.

[u]of[u]

Ik leg de hele boel om en krijg dan:
[]binnenkomende lijn --> meterkast waarin het kastje KPN, de Livebox en de Router staan --> draadloos internet.

De laatste oplossing lijkt me qua bekabeling een stuk netter maar dan de vraag..
Wat voor router heb ik eigenlijk nodig? Ik zat zelf te denken aan een linksys WAG200G aangezien mijn vriendin deze thuis heeft staan en qua signaal deze zeer goed werkt.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 11:00
ik heb zelf ook een draadloze AP op mijn livebox aangesloten.
Maar het schijnt dat als je zelf een bepaalde pcmcia wifi kaart koopt dat je die dan kan gebruiken voor wifi scheelt misschien weer in de aanschaf van een wifi router of AP

Verwijderd

Als je de WAG200G gebruikt, dan heb je de Livebox toch niet meer nodig?
Dit is namelijk tevens een router.
Dan heb je de volgende situatie:

[]binnenkomende lijn --> meterkast waarin het kastje KPN, WAG200G staan --> draadloos internet.

• Tommzz
Daar dacht ik ook al aan, alleen gaat het telefoonsignaal ook via de Livebox, dan word dat dus lastig neem ik aan.
Hoe dit exact is aangelegd weet ik niet aangezien een mannetje van KPN dit heeft gedaan.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 18:59
Tommzz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:59:
Daar dacht ik ook al aan, alleen gaat het telefoonsignaal ook via de Livebox, dan word dat dus lastig neem ik aan.
Hoe dit exact is aangelegd weet ik niet aangezien een mannetje van KPN dit heeft gedaan.
Alst goed is heb je een splitter ontvangen van Online die je telefoonlijn splitst in een ADSL en een Telefonie gedeelte, kun je je WAG200 niet gewoon op het ADSL gedeelte prikken en je Telefonie gedeelte op je livebox laten zitten?

Ikzelf heb thuis ook een WAG200 en het schiet me net gewoon te binnen dat dat het proberen waard is, want ik heb een Online 20MB plus Telefonie Basis abo, maar dat basis gebruik ik nu eigenlijk niet vanwege mijn Linksys ADSL gateway.

discogs

• Tommzz
Dat kastje van de KPN is een splitter idd, de geleverde splitter van wanadoo paste niet, dus heeft KPN een splitter "geknutseld" zodat het hier wel werkt.
Maar dat betekend dus nog steeds dat ik de livebox moet blijven gebruiken voor telefonie, wat geen ramp is natuurlijk.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:28
Neem even deze topicstart door, hierin staan types PCMCIA kaartjes vermeld die zouden werken in de LiveBox.

[ Voor 3% gewijzigd door mhoogendam op 28-04-2009 15:07 ]

• Tommzz
Is het signaal door zon kaartje niet slechter & de snelheid v.h. internet lager?
n.a.v dit: Yellowneck in "[Wanadoo] ADSL Family+Telefonie ervaring..." lijkt mij zo'n kaartje toch niet echt een goede keus voor mijn situatie.

[ Voor 52% gewijzigd door Tommzz op 28-04-2009 15:17 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:28
Tommzz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:12:
Is het signaal door zon kaartje niet slechter & de snelheid v.h. internet lager?
n.a.v dit: Yellowneck in "[Wanadoo] ADSL Family+Telefonie ervaring..." lijkt mij zo'n kaartje toch niet echt een goede keus voor mijn situatie.
Geen idee, ik heb hier geen ervaring mee.
Ook ik heb een wireless router achter mijn livebox hangen, deze is verbonden via 1 van de switch porten naar de livebox en geconfigureerd puur voor wireless.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 11:00
ik heb voor een AP gekozen ipv een pcmcia kaart omdat ik deze over had. Maar soms zitter er in de wifi routers gewoon wifi pcmcia kaarten met een externe antenne in (of dat was vroeger wel zo). Maar je zou misschien beter bereik hebben met een wifi router maar het kost je ook mee.
Voordeel pcmcia kaart:
goedkoper
geintergreet
stroom verbruik is minder
Nadeel:
minder bereik
beperkt in te stellen

voordeel wifi router:
beter bereik
meer in te stellen
nadeel:
extra apparaat
meer stroom verbruik
duurder

• Tommzz
mhoogendam schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:20:
[...]

Geen idee, ik heb hier geen ervaring mee.
Ook ik heb een wireless router achter mijn livebox hangen, deze is verbonden via 1 van de switch porten naar de livebox en geconfigureerd puur voor wireless.
Hoe heb je dit precies gedaan?
Ik heb een wLINK 300 Wireless N Router van Eminent.

Wat ik zelf heb geprobeerd:
- als eerste pc uitgezet
- router in het stopcontact gedaan
- bijgeleverde UTP kabel op de WAN poort aangesloten
- andere kant van deze UTP kabel op de livebox aangesloten bij Ethernetingang 1
- eigen UTP kabel op lanpoort 1 aangesloten, en vervolgens in de ehternetkaart in de PC.

Ik kom nu via 192.168.1.1 in het configuratiescherm voor de router.

Hier kan ik een setup wizard starten welke mij de volgende stappen geeft:
- password veranderen
- WAN acces type - DHCP client
- Hostname (verstrekt door provider, maar weet niet waar deze staat en kan ik online niet vinden)
- Wireless netwerk name - zelf ingevuld
- Nederland
- voorlopig onbeveiligt gelaten totdat het werkt ;)

Vervolgens de gegevens bewaard, en volgens de handleiding moet ik nu een werkende internetverbinding hebben.
Dit heb ik dus niet. (niet met PC en niet met laptop)

update:
Inmiddels door DHCP uit te zetten en de router als acces point in te stellen werkt wifi op mijn iphone inmiddels wel, nu de laptop nog :P

update2:
Inmiddels kan de laptop ook vrolijk draadloos online :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Tommzz op 29-04-2009 16:05 ]

Verwijderd

Ik lees met interesse deze berichten, ik probeer zelf ook wat wat tot op heden niet gelukt is.
Zou je even mee willen kijken in dit forum?

http://online.gebruikers....thread.php?thread_id=3325

Ik heb een livebox van orange, 2 ethernet aansluitingen erop , geen draadloos.
Ik heb een tp-link router die ik als draadloos accespoint voor mn macbook wil configuren.
Volgens degene van wie ik de apple heb overgenomen kan mijn livebox geen signaal aan de router doorsturen vanwege het feit dat online dit er niet in heeft gebouwd..
Hiervoor moet ik iets huren voor 3 € pm.
Maar daar ik eigenlijk asap bij online wegwil is ieder dingetje wat er bij komt automatisch een verlenning van orange, dus liever niet.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Hoe heb je dit precies gedaan?
Ik heb een wLINK 300 Wireless N Router van Eminent.

Wat ik zelf heb geprobeerd:
- als eerste pc uitgezet
- router in het stopcontact gedaan
- bijgeleverde UTP kabel op de WAN poort aangesloten
- andere kant van deze UTP kabel op de livebox aangesloten bij Ethernetingang 1
- eigen UTP kabel op lanpoort 1 aangesloten, en vervolgens in de ehternetkaart in de PC.

Ik kom nu via 192.168.1.1 in het configuratiescherm voor de router.

Hier kan ik een setup wizard starten welke mij de volgende stappen geeft:
- password veranderen
- WAN acces type - DHCP client
- Hostname (verstrekt door provider, maar weet niet waar deze staat en kan ik online niet vinden)
- Wireless netwerk name - zelf ingevuld
- Nederland
- voorlopig onbeveiligt gelaten totdat het werkt ;)

Vervolgens de gegevens bewaard, en volgens de handleiding moet ik nu een werkende internetverbinding hebben.
Dit heb ik dus niet. (niet met PC en niet met laptop)

update:
Inmiddels door DHCP uit te zetten en de router als acces point in te stellen werkt wifi op mijn iphone inmiddels wel, nu de laptop nog :P

update2:
Inmiddels kan de laptop ook vrolijk draadloos online :*)
[/quote]
Pagina: 1