Toon posts:

[Macbook Alu] Water over macbook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is er een flinke plons water over mijn aluminium macbook heen gekomen, dit is niet door mijzelf veroorzaakt, daarom valt het onder een verzekering.

De macbook stond uit, en direct nadat het water over de bovenkant van mijn macbook heen liep hebben we hem direct afgedroogd, de accu eruit en hem geprobeerd droog te krijgen.
Vervolgens heeft mijn macbook voor 3 uur gedroogd en heb ik hem aan gedaan om te kijken wat de schade was. De macbook viel geregeld tussendoor uit, daarom heb ik besloten hem uit te laten en hem weg te leggen met de accu eruit.

Gebeld naar Interpolis, en gelukkig valt dit hele gebeuren onder de inboedel verzekering, dus we hebben back-up, er is gelijk een "case" open gezet. De macbook wordt vergoed.

Vandaag (1 dag later) heb ik alles weer netjes aangesloten en me macbook getest, hij lijkt het weer uitstekend te doen, wel lijkt hij trager dan voorheen (kan komen doordat je bang bent dat hij stuk is) maar valt niet meer uit.

Ik heb contact gehad met de apple store, zij vertelde mij dat de macbook nagekeken moest worden en dat dit 1 maand duurt voordat ze uitsluitsel kunnen geven of de macbook schade heeft opgelopen.
Ik vertelde de meneer aan de telefoon dat ik bang bent dat wanneer er in de toekomst iets gebeurt met de laptop, ik geen verhaal meer kan doen op mijn garantie omdat er ooit water in is gekomen. Hier gaf hij mij gelijk ik, en rade mij aan de laptop te komen brengen zodat zij kunnen kijken of de schade veel is.

Ik kan de laptop geen maand missen, vanwege mijn werk. Hierdoor zie ik het onmogelijk om hem op te sturen, ik schrijf deze post ook vanaf mijn laptop en hij lijkt weer goed te werken.
Wel ben ik bang voor mijn garantie periode, die nu in het niets dreigt te zijn als ze ooit de macbook bekijken en zien dat hij nat is geweest.
Om hem in te leveren heeft ook geen zin want ze kunnen er niks aan doen.

Ik ben even te einde raad, de verzekering vraagt om een zwart op wit op papier dat de computer stuk is, dan zou ik een nieuwe kunnen krijgen.. maar de apple store doet moeilijk hierom.

Heeft iemand een idee of tip hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt,
Remko.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Ik snap je redenatie niet, je zeg dat je hem geen maand kunt missen, maar als de laptop echt helemaal stuk was geweest zou je hem toch ook een maand moeten missen ?

[ Voor 16% gewijzigd door Mitch op 28-04-2009 14:12 ]

Verwijderd

Dat hij het nu weer doet is geen garantie dat hij het ook blijft doen. Als de elektronica gaat corroderen als gevolg van de plens water, dan ben je over een tijdje alnog de Sjaak. Ik zou hem dus alsnog inleveren. Is er geen laptop die je tijdelijk ergens kunt lenen oid?

Verwijderd

Topicstarter
Mitch schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:12:
Ik snap je redenatie niet, je zeg dat je hem geen maand kunt missen, maar als de laptop echt helemaal stuk was geweest zou je hem toch ook een maand moeten missen ?
Klopt helemaal, dan had ik een nood oplossing moeten zoeken.. maar snap je niet wat ik bedoel dan?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:13:
Dat hij het nu weer doet is geen garantie dat hij het ook blijft doen. Als de elektronica gaat corroderen als gevolg van de plens water, dan ben je over een tijdje alnog de Sjaak. Ik zou hem dus alsnog inleveren. Is er geen laptop die je tijdelijk ergens kunt lenen oid?
Nee helaas en ik heb ook gevraagd of de apple store een leen laptop heeft, maar dat was volgens hun geen optie.

Ik heb totaal geen verstand van elektronica, de topics die ik vind over dit probleem geven een antwoord op de persoonlijke situatie van die mensen, waardoor ik geen idee heb mijn eigen situatie te moeten oplossen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 14:16 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:14:
[...]

Klopt helemaal, dan had ik een nood oplossing moeten zoeken.. maar snap je niet wat ik bedoel dan?

[...]

Nee helaas en ik heb ook gevraagd of de apple store een leen laptop heeft, maar dat was volgens hun geen optie.

Ik heb totaal geen verstand van elektronica, de topics die ik vind over dit probleem geven een antwoord op de persoonlijke situatie van die mensen, waardoor ik geen idee heb mijn eigen situatie te moeten oplossen.
Simpel. Die printplaten kunnen gaan roesten . Doen ze nu mischien nog niet ,maar over een bepaalde periode wel. Gevolg, rare vastlopers\problemen.
Zit je echt niet op te wachten!

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:17:
[...]

Simpel. Die printplaten kunnen gaan roesten . Doen ze nu mischien nog niet ,maar over een bepaalde periode wel. Gevolg, rare vastlopers\problemen.
Zit je echt niet op te wachten!
En wat zou de appleshop daaraan kunnen doen dan? Gaan ze hem helemaal droog maken ofzo?
Ik zie namelijk op het internet dat mensen er niks aan konden doen.

Liefste verhaal ik dit volledig op de verzekering, dan ben je tenminste zeker van de toekomst van je laptop.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk even in de voorwaarden van je verzekering wat de definitie van stuk is.
Gerede kans op verminderde betrouwbaarheid in de nabije toekomst zou mischien een vorm van stuk kunnen zijn?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:27:
Kijk even in de voorwaarden van je verzekering wat de definitie van stuk is.
Gerede kans op verminderde betrouwbaarheid in de nabije toekomst zou mischien een vorm van stuk kunnen zijn?
Ze informeerde mij dat het onder een volledige dekking valt;

Total loss = volledige bedrag 1199 euro terug.
Reparatie kosten worden volledig gedekt.

Alleen vind ik reparatie niks omdat het idd een probleem kan geven in de toekomst, hier ben ik echt bang voor.

Verwijderd

Als Apple constateert dat je laptop inderdaad onder water heeft gestaan en daarvan schade ondervindt, dan kun jij met dit bewijs naar de verzekering toestappen voor een nieuwe laptop. Lever je je laptop niet in, dan heb je ook geen bewijs en dan betwijfel of je verzekering zomaar geldt uitkeert.

Als je laptop gaat roesten ben je dus screwed. En je laptop niet kunnen missen is een rekbaar begrip. Wat doe je als je laptop nu plotseling gestolen wordt/laat valen etc. waardoor je hem niet kan gebruiken? Er is vast wel iets te regelen met je werk. De Applestore gaat je inderdaad geen tijdelijke laptop geven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:29:
Als Apple constateert dat je laptop inderdaad onder water heeft gestaan en daarvan schade ondervindt, dan kun jij met dit bewijs naar de verzekering toestappen voor een nieuwe laptop. Lever je je laptop niet in, dan heb je ook geen bewijs en dan betwijfel of je verzekering zomaar geldt uitkeert.
Ik denk dat de verzekering dat inderdaad niet doet. Misschien is het, het beste om uit te zoeken hoe ik tijdelijk iets anders kan vinden en hem toch in te leveren. Je weet zeker dat het in de toekomst problemen kan geven, terwijl het nu lijkt dat hij wel weer oke werkt?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:29:
Als je laptop gaat roesten ben je dus screwed. En je laptop niet kunnen missen is een rekbaar begrip. Wat doe je als je laptop nu plotseling gestolen wordt/laat valen etc. waardoor je hem niet kan gebruiken? Er is vast wel iets te regelen met je werk. De Applestore gaat je inderdaad geen tijdelijke laptop geven.
Klopt.. je hebt daar gelijk in.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

De typische mac gaat sowieso niet de 3 jaar afschrijving mee. Dus de kans dat je eerder problemen krijgt met andere zaken is nogal groot.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:32:
De typische mac gaat sowieso niet de 3 jaar afschrijving mee.
Ben benieuwd naar je bronnen. Of een dikke duim?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

De typische mac gaat sowieso niet de 3 jaar afschrijving mee. Dus de kans dat je eerder problemen krijgt met andere zaken is nogal groot.
Ik weet niet waar je dat op baseert, maar mijn beide Macs gaan al zeker langer dan 3 jaar mee. Ik zal niet ontkennen dat Apples ook stuk kunnen gaan hoor, maar om het typisch te noemen vind ik wat ver gaan.

Ontopic: als je zeker weet dat je geld terug krijgt van de verzekering en absoluut niet zonder je laptop kunt zou je ook kunnen overwegen alvast een nieuwe aan te schaffen. Je kunt dan al je bestanden overzetten en veilig doorwerken, en daarna je oude laptop inleveren en het geld uiteindelijk terug krijgen. Ik weet niet of dit financieel uitkomt voor je, maar wellicht dat het met het vakantiegeld moet lukken :)
Ik zou in ieder geval, zoals meerdere keren gezegd, niet al te lang doorwerken op je huidige laptop.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:34:
[...]

Inderdaad, de mac gaat veeeeel langer mee.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:57
backups maken, onderdompelen in aquarium/wasbask/badkuip, minstens een half uur onder water houden (bij voorkeur terwijl ie aan staat)
dan terugsturen naar apple shop. hebben ze geen maand meer nodig om m na te kijken ;)

I like my men like I like my coffee

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:32:
[...]
... Je weet zeker dat het in de toekomst problemen kan geven, terwijl het nu lijkt dat hij wel weer oke werkt?
Garantie dat je er problemen mee gaat krijgen kan ik je natuurlijk niet geven, maar ik schat de kans wel aanzienlijk. De vraag is of jij de gok wilt wagen.
Ik ben de laatste die zou zeggen dat Mac's top producten zijn. Maar zomaar lukraak stellen dat een Mac geen 3 jaar meegaat zonder bronvermelding.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hertog schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet waar je dat op baseert, maar mijn beide Macs gaan al zeker langer dan 3 jaar mee. Ik zal niet ontkennen dat Apples ook stuk kunnen gaan hoor, maar om het typisch te noemen vind ik wat ver gaan.

Ontopic: als je zeker weet dat je geld terug krijgt van de verzekering en absoluut niet zonder je laptop kunt zou je ook kunnen overwegen alvast een nieuwe aan te schaffen. Je kunt dan al je bestanden overzetten en veilig doorwerken, en daarna je oude laptop inleveren en het geld uiteindelijk terug krijgen. Ik weet niet of dit financieel uitkomt voor je, maar wellicht dat het met het vakantiegeld moet lukken :)
Ik zou in ieder geval, zoals meerdere keren gezegd, niet al te lang doorwerken op je huidige laptop.
Maar wat als het mogelijk blijkt dat hij gerepareerd kan worden? Dan zit ik wel met 2 laptops.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

3uur drogen? dude....ik laat dit soort dingen altijd minimaal 48uur drogen

[ Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-04-2009 14:41 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Sebas1979 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:38:
backups maken, onderdompelen in aquarium/wasbask/badkuip, minstens een half uur onder water houden (bij voorkeur terwijl ie aan staat)
dan terugsturen naar apple shop. hebben ze geen maand meer nodig om m na te kijken ;)
Haha, dan kan ik die mensen van de apple shop echt niet fatsoenlijk aankijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:39:
[...]

Garantie dat je er problemen mee gaat krijgen kan ik je natuurlijk niet geven, maar ik schat de kans wel aanzienlijk. De vraag is of jij de gok wilt wagen.
Denk je dat die gok echt groot is?
bonzz.netninja schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:40:
3uur drogen? dude....ik laat dit soort dingen altijd minimaal 48uur drogen
Ja, daar werd ik ook over aangesproken door een vriend.

Jeetje, ik ben aan het spammen! Sorry, ik probeer de berichten even de editen.
offtopic:
hoe verwijder je de oude berichten?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 14:45 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

RemkoK: zou je misschien de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop willen gebruiken in plaats van drie posts achter elkaar plaatsen als je wat wil toevoegen. Dit leest wat irritant zo :)
Je had het al door :) Berichten kun je niet verwijderen, dat kunnen alleen moderators.

[ Voor 17% gewijzigd door Daedalus op 28-04-2009 14:47 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:46:
RemkoK: zou je misschien de [afbeelding] knop willen gebruiken in plaats van drie posts achter elkaar plaatsen als je wat wil toevoegen. Dit leest wat irritant zo :)
Sorry, was ik al mee bezig!

Anyway;
Jullie suggesties:

1) Macbook toch brengen.
---- Geeft problemen in de toekomst.
2) Nieuwe macbook kopen en oude inleveren.

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:39:
[...]

Maar wat als het mogelijk blijkt dat hij gerepareerd kan worden? Dan zit ik wel met 2 laptops.
Ik zou zelf een 'onder water gelopen' laptop nooit meer vertrouwen. Je weet niet wat ze vervangen en of ergens stiekem niet toch een kleine hoeveelheid water is achtergebleven. Tenzij ze de hele laptop van binnen vervangen, en dan is een nieuwe vast goedkoper. Je kunt hier bij de winkel op aandringen, dat je zeker wilt weten dat *alles* wordt vervangen of je een nieuwe krijgt.

Als dat echt niet lukt, tsja. Ik weet niet hoe je financiële positie is. Macs hebben een redelijk hoge restwaarde, dus als zekerheid en doorwerken voor je belangrijker is dan geld dan zou ik die nieuwe blijven gebruiken en de oude, gerepareerde op marktplaats zetten.

Ik zou dus gewoon die gok nemen. Als je de shop echt niet kunt overtuigen ben je misschien wel geld kwijt, maar zo kun je tenminste altijd door blijven werken op een betrouwbare laptop. Het alternatief is inderdaad een tijdje zonder laptop zitten. Tenzij je ergens een andere pc hebt staan natuurlijk :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, dat is ook zo. Finanicieel is het mogelijk maar niet wenselijk.

Je krijgt je oude laptop nooit meer goed verkocht... maximaal 800 euro denk ik? Macbook alu 4 maanden oud.. 13 inch.. 2.0 ghz.

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:59:
Ja oke, dat is ook zo. Finanicieel is het mogelijk maar niet wenselijk.

Je krijgt je oude laptop nooit meer goed verkocht... maximaal 800 euro denk ik? Macbook alu 4 maanden oud.. 13 inch.. 2.0 ghz.
Altijd vervelend natuurlijk. Maar ik vermoed dat als je naar de winkel gaat en zegt dat alles vervangen moet worden de kans redelijk groot is dat ze overstag gaan. Misschien kun je gewoon terug gaan en dit navragen. Als ze akkoord gaan koop je direct je vervangende laptop, gaan ze niet akkoord dan neem je hem weer mee en beraad je nog even.

Misschien kun je, in dat uiterste geval, van iemand een pc lenen of zo?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Exirion schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:34:
[...]

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=62622

Bij de meeste mensen al daar, net na 1 jaar aanschaf. Zoek tevens even op de batterijen op het zelfde forum. Of spontaan uitvallende videokaarten :)

Verwijderd

Topicstarter
Hertog schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:01:
[...]

Altijd vervelend natuurlijk. Maar ik vermoed dat als je naar de winkel gaat en zegt dat alles vervangen moet worden de kans redelijk groot is dat ze overstag gaan. Misschien kun je gewoon terug gaan en dit navragen. Als ze akkoord gaan koop je direct je vervangende laptop, gaan ze niet akkoord dan neem je hem weer mee en beraad je nog even.

Misschien kun je, in dat uiterste geval, van iemand een pc lenen of zo?
Ik heb nog een oude media center staan moet ik uit het stof halen van de zolder...

Ik heb ze nogmaals gebeld, ze zeggen dat hun pas onderdelen vervangen als dat nodig is. :S
Maar dat is al helemaal lekker, dan krijg je helemaal het probleem dat er later altijd nog iets terug kan komen qua problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 15:14 ]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:04:
[...]

Bij de meeste mensen al daar, net na 1 jaar aanschaf. Zoek tevens even op de batterijen op het zelfde forum. Of spontaan uitvallende videokaarten :)
Leuk, maar mensen die geen problemen hebben melden dat natuurlijk niet. Nogmaals, ik zeg niet dat Apple geen problemen heeft. Maar het is overdreven te stellen dat ze 'typisch binnen 3 jaar kapot zijn' en dan posts van een forum van mensen die problemen hebben aanhalen als 'bewijs'.

Oh, en dat batterij-probleem was een probleem van Sony en daar hadden ook Dells en Lenovos last van. Of nou ja, er hadden er maar een dozijn wereldwijd echt 'last van' :P

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:14:
[...]

Ik heb nog een oude media center staan moet ik uit het stof halen van de zolder...

Ik heb ze nogmaals gebeld, ze zeggen dat hun pas onderdelen vervangen als dat nodig is. :S
Maar dat is al helemaal lekker, dan krijg je helemaal het probleem dat er later altijd nog iets terug kan komen qua problemen.
Het is NU nodig, want hij is nat geworden. En anders heb je gewoon alsnog wel problemen. Dat ze die in de winkel niet zien, tsja.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Hertog schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:15:
[...]

Het is NU nodig, want hij is nat geworden. En anders heb je gewoon alsnog wel problemen. Dat ze die in de winkel niet zien, tsja.. :P
Ja jezus, ik snap niet wat ze denken.. dit zijn laptops vanaf 1300 euro, een beetje service mag wel... :s
Ze vervangen de onderdelen als ze het niet doen zeggen ze.. enige wat ze kunnen doen is kijken welke schade er is en dit bij de verzekering verhalen.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Hertog schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:14:
[...]

Leuk, maar mensen die geen problemen hebben melden dat natuurlijk niet. Nogmaals, ik zeg niet dat Apple geen problemen heeft. Maar het is overdreven te stellen dat ze 'typisch binnen 3 jaar kapot zijn' en dan posts van een forum van mensen die problemen hebben aanhalen als 'bewijs'.

Oh, en dat batterij-probleem was een probleem van Sony en daar hadden ook Dells en Lenovos last van. Of nou ja, er hadden er maar een dozijn wereldwijd echt 'last van' :P
Je is niet opgevallen dat deze klacht wereldwijd, op Denemarken na, is genegeerd door Apple...? Wat dat betreft, ik vind het leuk om Apple hardware te krijgen, maar ik zou het nooit meer kopen. En voor we offtopic gaan, metanol wil ook nog wil eens helpen bij waterschade.

[ Voor 4% gewijzigd door Skinkie op 28-04-2009 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:20:
[...]

Je is niet opgevallen dat deze klacht wereldwijd, op Denemarken na, is genegeerd door Apple...? Wat dat betreft, ik vind het leuk om Apple hardware te krijgen, maar ik zou het nooit meer kopen. En voor we offtopic gaan, metanol wil ook nog wil eens helpen bij waterschade.
Metanol? Explain?

Verwijderd

[...]

Dat is toch geen bronvermelding. Zoek op dit forum naar een willekeurig merk en je krijgt ook genoeg hits van mensen met problemen. Ik verwacht dan toch wel een bron met een iets betere onderbouwing.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:14:
[...]

Als ik jou was zou ik hem wegbrengen. Het lijkt me dat dat een fijner gevoel geeft dan elke keer hopen dat er geen mankementen optreden.
Methanol kun je inderdaad gebruiken om je laptop schoon te maken. Daarmee wordt het corroderen water weggespoeld. Ik jou het niet in de buurt van je HD en scherm laten komen, maar het is wel een beproefde methode. Wel je accu eruit halen en goed laten drogen (min 48 uur).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 15:27 ]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:20:
[...]

Je is niet opgevallen dat deze klacht wereldwijd, op Denemarken na, is genegeerd door Apple...?
Die batterijklacht? Daar heeft Apple gewoon een 'gratis nieuwe batterij' programma voor opgezet hoor. Ik weet dat vrij zeker, zelf namelijk ook een nieuwe gekregen :) Overigens doet de garantieafhandeling (die inderdaad soms wel eens beter is) nog altijd niets af aan mijn punt dat er een verschil is tussen Apple computers gaan net zo goed stuk als ieder ander merk en Apple laptops gaan typisch niet langer dan 3 jaar mee. Het eerste punt is waar, het tweede pertinent onwaar.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

[...]

Ja, want elke MacBook-bezitter heeft daar verplicht gepost |:( mooi niet-biased stukje data dat je daar hebt.

Zoef

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:17:
[...]

Ja jezus, ik snap niet wat ze denken.. dit zijn laptops vanaf 1300 euro, een beetje service mag wel... :s
Helaas maken retailers vrij weinig winst op Apples en is het serviceniveau afhankelijk van de kwaliteit van de retailer. Ik heb goede en minder goede ervaringen met verschillende winkels.

Hoe dan ook, ik zou toch proberen zo veel mogelijk te laten vervangen. Inderdaad aandragen dat je zo veel hebt betaald en wel wat verwacht. En eventueel melden dat je, als je geld van de verzekering terug krijgt, je nieuwe laptop weer bij hen zal aanschaffen. Misschien werkt dat. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Fora zijn in het geheel niet representatief voor het storingspercentage van een apparaat of merk. Je leest alleen de probleemgevallen maar nooit topics met 'die van mij werkt prima' en daaronder allemaal 'die van mij ook!'. Apple gebruikers zijn in het algemeen tevreden gebruikers die vinden dat Apple kwalitatief prima produkten maakt. Als je fora moet geloven dan kun je van bijna elk produkt/merk wel stellen dat het troep is omdat je daar alleen problemen tegenkomt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 22:08
[...]

En hoeveel procent van de mensen die geen problemen hebben denk je dat daar komen melden dat ze geen problemen hebben? Inderdaad om en nabij de 0%. Ik kan ook wel een topic starten over 'mijn porsche' die in het eerste jaar kuren vertoond, en dan vragen of er meer zijn met het probleem, dan kan ik aan de hand daarvan stellen dat (aangezien mensen die een werkende porsche hebben na een jaar niet zullen reageren) alle porsches naar een jaar kuren krijgen?

Dit is een beetje selectief kijken zo he.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

offtopic:
[quote]Zpottr schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:26:
[...]

Ja, want elke MacBook-bezitter heeft daar verplicht gepost |:( mooi niet-biased stukje data dat je daar hebt.
[/quote]
Ik heb na googlen met het zelfde probleem voor iedereen die zich wilde registreren met dezelfde problemen een site gehost. Dus naar aanleiding van dat forum is er daadwerkelijk wat met de data gedaan. En wat is er biased aan een probleem melden? Apple doet net of het probleem niet bestaat. En dat is al vaker voorgekomen aldus de advocaten van de class-action-suit van de schermen, wifi, videokaarten, accu's en krassen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:01:
offtopic:
[quote]Zpottr schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:26:
[...]

[/quote]
Ik heb na googlen met het zelfde probleem voor iedereen die zich wilde registreren met dezelfde problemen een site gehost. Dus naar aanleiding van dat forum is er daadwerkelijk wat met de data gedaan. En wat is er biased aan een probleem melden? Apple doet net of het probleem niet bestaat. En dat is al vaker voorgekomen aldus de advocaten van de class-action-suit van de schermen, wifi, videokaarten, accu's en krassen.
Wat wil je precies bereiken? Je kaapt een topic met een trollpost over de vermeende baggerkwaliteit van Apple, hun vermeende waardeloze service, en onderbouwt het met een forumthread op MacRumors MacOSXHints. Het lijkt er nu op dat je vooral je frustraties over je issue met je Mac wil ventileren en elke kans die zich voordoet aan wil grijpen om 'de waarheid' (of tenminste, jouw perceptie daarvan) wereldkundig te maken.

Laat ik je dit vertellen:
1) de batterij-issues waren een Sony-aangelegenheid (HP, Dell, Acer, etc hadden ook deze problemen). Apple heeft hiervoor verscheidene batterij-inruil-programma's gehad.
2) voor de meeste consumentenelectronica kan je als vuistregel stellen dat het óf binnen het eerste jaar stuk gaat, óf niet.
3) op fora als MacRumors hoor je met name de ontevreden mensen, niet de mensen die niets te klagen hebben. Misschien moet ik hier maar eens een topic openen: "[anti-klaag] vier hier het perfect werken van je Mac! *O* " (dat topic zou volgens mij prompt gesloten worden, of verplaatst naar de HK
4) het is vrij gebruikelijk dat problemen die zich op relatief kleine schaal voordoen in eerste instantie schijnbaar 'ongemoeid' worden gelaten (200 probleem gevallen == kleine schaal). Dergelijke problemen worden eerst intern door de fabrikant onderzocht. Vervolgens wordt er een kosten/baten-analyse gemaakt om vast te stellen of een terugroep-actie noodzakelijk is, of dat het afdoende is om eventuele klagende mensen een vervangend exemplaar te geven en het probleem verder niet onder de aandacht te brengen. Terugroepacties zijn slechte publiciteit en is slecht voor de aandelenkoers.

ontopic:

zonder meer de MacBook inleveren. Het risico op oxidatie wil je niet lopen.

Launching containers into space

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:01:
Niemand ontkent dat apparaten problemen hebben. Maar klachten van enkelen gebruiken voor het trekken van conclusies over de hele populatie is echt bizarre onzin.

En je verdraait mijn woorden: het melden van een probleem is niet biased, het gebruiken van de posts van alleen mensen met een probleem voor het trekken van conclusies over alle apparaten is dat wél.

Zoef

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Lezen is ook een vak appart :D

Maar goed, ik post hier iets wat nog niemand anders had gepost met betrekking tot water in hardware. En onderbouw dat het 'opgebruiken' van werkende hardware tot afschrijving bij Apple sowieso een moeilijke aangelegenheid is. Dus fixen -> niet doen. Nieuwe kopen -> alleen als je te vreden bent.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Skinkie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:35:
[...]

Lezen is ook een vak appart :D

Maar goed, ik post hier iets wat nog niemand anders had gepost met betrekking tot water in hardware. En onderbouw dat het 'opgebruiken' van werkende hardware tot afschrijving bij Apple sowieso een moeilijke aangelegenheid is. Dus fixen -> niet doen. Nieuwe kopen -> alleen als je te vreden bent.
goed jij je zin: s/MacRumors/MacOSXHints/g
Verandert verder niets aan mijn verhaal. Leuk dat je iets post over methanol, al is het misschien nuttig om erbij te vermelden wat je er dan precies mee wil doen. Je onderbouwing van het feit dat je Apple hardware niet 3 jaar (of zelfs 5) zou kunnen gebruiken ontbreekt echter nogal. Verwijzen naar een forumthread met klagende mensen en een website waar klagende mensen kunnen... -komt ie hoor-... klagen, is ook niet echt wat je zegt overtuigend. Maar dat is dus kennelijk in jouw ogen onderbouwing. :z

Het verbaast me dan ook totaal niet dat je absoluut niet inhoudelijk ingaat op de posts van mensen die jouw wereldbeeld weerleggen met _feiten_. En ter onderbouwing van het tegendeel van jouw stelling: ik heb hier een Mac Mini draaien die al ruim 4 jaar lang 24/7 aanstaat, met een gemiddelde load van 1.20; een MacBook Pro van 2 jaar oud die zelfs na een valpartij op de punt van een metalen kist nog perfect werkt; ook de iBook die ik 5 jaar geleden aanschafte is nog altijd ingebruik, evenals de PowerBook die een half jaar later aangeschaft werd.

Kunnen Macs stuk? Uiteraard, daar heb ik in het anderhalf jaar dat ik als technicus bij een AASP heb gewerkt genoeg van gezien. De meeste Macs die stuk gaan, gaan óf in het eerste jaar stuk, óf door misbruik. Na het eerste jaar zijn er eigenlijk maar 3 issues die nog wel eens voorkomen: accu versleten (slijtage), harddisk stuk na 3 jaar (ook niet ongebruikelijk) of een lcd-backlight dat ermee ophoudt (komt gelukkig weinig voor). De kinderziekten tonen zich vrijwel altijd binnen het eerste jaar, en misbruik is uiteraard Apple niet aan te rekenen. Dat Apple iets meer kwaliteitscontrole zou mogen uitvoeren om kinderziekten te voorkomen zal hier ook iedereen onderschrijven, maar jouw stelling dat Macs geen 3 jaar mee zouden kunnen slaat helemaal nergens op. Als jouw Mac niet 3 jaar mee zou kunnen zou ik het probleem eerder bij jezelf zoeken.

Voor wat betreft service: Mijn unibody MacBook ligt zelfs as we speak bij een AASP. Ik krijg _gratis_ een nieuwe unibody enclosure omdat ik 2 cosmetische gebreken heb (een paar scheve toetsen in het keyboard en een vervelend schroefgat). Mijn mid-2006 MacBook is zelfs buiten garantie nog kosteloos gerepareerd (battery-replacement-programme).

Verwijderd

Topicstarter
Nog even ontopic:

Ik probeerde me laptop net weer en hij doet nu helemaal niks, hoe dit zo ineens kan geen idee maar de laptop geeft zelfs geen beeld meer en gaat ook niet aan.

Ik ga er morgen mee naar de winkel, nogmaals contact gehad met mijn verzekering en zij informeerde mij dat wanneer de winkel morgen een bewijs afgeeft dat de schade zo erg is dat het een blijvende is, ik gewoon een nieuwe vergoed krijg.

Hoe me laptop zo ineens weer uit valt en niet meer aan wilt, geen idee. (Ik zit nu even op de laptop van me vriendin)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:13:
Nog even ontopic:

Ik probeerde me laptop net weer en hij doet nu helemaal niks, hoe dit zo ineens kan geen idee maar de laptop geeft zelfs geen beeld meer en gaat ook niet aan.

Ik ga er morgen mee naar de winkel, nogmaals contact gehad met mijn verzekering en zij informeerde mij dat wanneer de winkel morgen een bewijs afgeeft dat de schade zo erg is dat het een blijvende is, ik gewoon een nieuwe vergoed krijg.

Hoe me laptop zo ineens weer uit valt en niet meer aan wilt, geen idee. (Ik zit nu even op de laptop van me vriendin)
Het is best mogelijk dat de laptop nu tijd gehad heeft om af te koelen. Water(damp) restanten die nog in de laptop aanwezig waren hebben de kans gehad om neer te slaan en veroorzaken nu sluiting en/of corrosie. Het beste laat je de MacBook nu uit ;)

Verwijderd

Vraag of ze in de winkel een diagnose doen en op papier zetten dat hij waterschade heeft.En jij koopt in ruil onmiddelijk een nieuwe...Ik denk dat dit een deal is waar iedereen beter uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:54:
Vraag of ze in de winkel een diagnose doen en op papier zetten dat hij waterschade heeft.En jij koopt in ruil onmiddelijk een nieuwe...Ik denk dat dit een deal is waar iedereen beter uitkomt.
Ik ga dit ook voorstellen, mijn verzekering interpolis geeft zelf ook aan dat het enige wat hun op papier willen hebben is dat mijn macbook kapot is door waterschade, vervolgens krijg ik het hele bedrag terug omdat hij nog niet zo oud is.

Water valt gewoon nooit uit je laptop te halen denk ik.

Verwijderd

Laptop aanzetten, 'per ongeluk' nog een plons water erin laten vallen en dan de Apple store even op papier laten zetten dat hij niet meer te redden is. Klaarrrr :P

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 09:06
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:22:
Laptop aanzetten, 'per ongeluk' nog een plons water erin laten vallen en dan de Apple store even op papier laten zetten dat hij niet meer te redden is. Klaarrrr :P
dat zou ik in dit geval ook doen zonder dat hier te posten. (van te voren nog effe backuppen)

Verwijderd

Topicstarter
joosd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:25:
[...]

dat zou ik in dit geval ook doen zonder dat hier te posten. (van te voren nog effe backuppen)
Even een update,
me macbook is nu bij de technische dienst, voor 99,99% is hij total lost, dit houdt in dat ik een nieuwe kan kopen.

Nu heb ik ook besloten een nieuwe te kopen, een macbook pro, was een vette actie, heb ik nu voor 1600 euro. (http://store.apple.com/nl...y/macbook_pro?mco=MTE3MDE de 15" 2,4Ghz)

Nu hopen dat hij echt total lost is, en dat ik niet de verkeerde beslissing genomen hebt.
Vanmorgen toen de apple store heb geprobeerd heeft, deed hij niks, waarschijnlijk (volgens hun zeggen) moet alles in de macbook vervangen worden, een moederbord schijnt al 800 euro te kosten, en daarbij is nog meer kapot waarschijnlijk. Daarbij komen ook nog de kosten van het repareren (arbeidskosten) dus zit je dik over die 1200 euro heen. (wat hij koste)

Ik krijg volgende week de prijsopgave, iemand enig idee wat precies total lost is (?) welke waarde?

Volgens mij is dat als hij 90% van de nieuwsprijs gerepareerd moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 17:40 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 02:31

alienfruit

the alien you never expected

Nee, total loss is een product als het repareren meer kosten dan 60% van de nieuwprijs.

Verwijderd

Topicstarter
alienfruit schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:35:
Nee, total loss is een product als het repareren meer kosten dan 60% van de nieuwprijs.
Ow dus eigenlijk is hij al total loss als hij meer dan 700/800 euro kost qua reparatiekosten?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 02:31

alienfruit

the alien you never expected

Bij een auto wel ;)

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Quote van TS: De macbook wordt vergoed.

Koop dan gewoon een nieuwe?

Verwijderd

Topicstarter
Stouten schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:46:
Quote van TS: De macbook wordt vergoed.

Koop dan gewoon een nieuwe?
Ik heb een nieuwe! Macbook Pro ! xD Zoals ik al eerder zei..

Ik heb antwoord van Apple:

Bijgevoegd vindt u de prijsopgave voor het herstellen van het door u ingeleverde artikel.
Bij u artikel is vochtschade waargenomen. Het moederbord, topcase en magsafe dienen vervangen te worden omdat deze artikelen vochtschade bevatten.

Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/1696322/img/1696322.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 18:17:
[...]

Ik heb een nieuwe! Macbook Pro ! xD Zoals ik al eerder zei..

Ik heb antwoord van Apple:

Bijgevoegd vindt u de prijsopgave voor het herstellen van het door u ingeleverde artikel.
Bij u artikel is vochtschade waargenomen. Het moederbord, topcase en magsafe dienen vervangen te worden omdat deze artikelen vochtschade bevatten.

[afbeelding]
Hehe, dan ben je er ook nog op vooruit gegaan dus!

Maar waarom een nieuwe topcover (wat eigenlijk de hele behuizing is)? :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 18:56:
[...]

Hehe, dan ben je er ook nog op vooruit gegaan dus!

Maar waarom een nieuwe topcover (wat eigenlijk de hele behuizing is)? :P
Haha geen idee.. even een vervolg topic maken hierop.
[Macbook] Water schade - Onderdelen bruikbaar

Kan een mod deze dicht doen? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 19:49 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Daar is Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif voor ;)

Pagina: 1