Beste server OS voor oude PC

Pagina: 1
Acties:

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb hier nog een oud HP PC'tje liggen die ik van plan ben om als server/download PC te gebruiken.
Nu weet ik nog niet welk OS ik hiervoor ga gebruiken.

Ik zal hem waarschijnlijk voornamelijk gebruiken voor het downloaden bestanden via torrents, het maken van back-ups van gedeelde bestanden op andere PC's, en als databaseserver.
Aangezien er ook zelfgemaakte VB.net en C++ programma's op moeten lopen, zal het gebruiken van een linux distributie niet lukken, en aangezien alle andere PC's in het netwerk windows runnen, is het volgens mij beter om voor een windows OS te kiezen.

De specificaties:

CPU: Intel P4 "Northwood" 2.60GHz (socket 478 mPGA)
MoBo: Een HP bordje met een i865P/G/i848P Chipset
265MB DDR 200MHz RAM (2* 128MB) (maar ik ben van plan om dit uit te breiden)
GPU: i865G onboard chip (266MHz)
Een desktop HP case
En nog wat HP spul

Ik ga waarschijnlijk het RAM uitbreiden, de koeling aanpassen (steekt nu vol met kleine luidruchtige fans) en eventueel uitrusten met een stillere HDD

Ik denk er windows server 2000 op te zetten, maar ik heb geen echte ervaring met server besturingssystemen, de volgende vragen wil ik dus stellen aan hopelijk meer gevorderde gebruikers:

-Is deze hardware zowat te gebruik als server
-Wat zou een goede OS zijn
-Zijn er deftige (grote en stille) CPU koelers te vinden voor deze socket, die niet te veel kosten
-Kan je een server OS deftig en stabiel op een memorystick laten lopen

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Als je het ram uitbreid naar 512MB of 1GB draait Windows XP of Windows 7 er ook nog wel prima op.
Windows 2000 is misschien niet zo handig ivm ondersteuning microsoft.

Koelers kan je zelf wel vinden denk ik. google & pricewatch

Memorysticks zijn niet altijd even snel en als je flink met torrents aan de gang gaat heb je ook kans dat de levensduur van je stick behoorlijk verkort wordt....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Windows 2003 Server?

Verwijderd

Wat heb je nog liggen aan licenties? En wat wil je precies allemaal draaien?

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik denk dat je Windows Server 2003 hier nog wel op kan draaien.. ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SandStar schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:26:
Windows 2000 is misschien niet zo handig ivm ondersteuning microsoft.
Mwoh, ik draai Win2000 Advanced Server op een P3-733, en krijg gewoon nog mijn updates. Alleen gaat IE6 eruit, maar als je geen IE draait en wel goede beveiliging (antivirus, firewall) dan is Win2000 goed bruikbaar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je het ding voldoende geheugen geeft zal het je nog verbazen met hoe weinig paardenkracht je homeservertje toe kan.

Als het de bedoeling is dat het ding 24/7 gaat draaien zou ik alleen wel even kijken naar het energieverbruik. Het zou wel eens kunnen dat je dan beter uit bent met een geringe investering in een energiezuiniger mobo/CPU. Die zou zich dan nl. wel eens terug kunnen verdienen.

8)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
CaptJackSparrow schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:50:

Als het de bedoeling is dat het ding 24/7 gaat draaien zou ik alleen wel even kijken naar het energieverbruik. Het zou wel eens kunnen dat je dan beter uit bent met een geringe investering in een energiezuiniger mobo/CPU. Die zou zich dan nl. wel eens terug kunnen verdienen.
Ja, want P4's zijn niet echt zuinige CPU's, en de Northwood volgens mij al helemaal niet.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ThinkPadd schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:52:
[...]

Ja, want P4's zijn niet echt zuinige CPU's, en de Northwood volgens mij al helemaal niet.
Juist omgekeerd. De prescott was een onzuinige heethoofd. Volgens mij was juist de Northwood de "zuinige"

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het sleutelwoord voor de vraag of je betrouwbaar op flash memory storage kunt draaien is "'Wear-Leveling". Hedendaagse SSD's gebruiken deze algoritmen allemaal maar ik heb er geen studie van gemaakt of elke willekeurige USB-stick dat ook doet. Je zult daar even onderzoek naar moeten doen.

8)

• Bitbored
wearleveling is niet echt een punt, ik heb het over het instaleren van de OS en eventueel de database op het flashgeheugen, niet downloaden naar de memoriestick, ik zou de PC continu laten aanstaan, maar niet continu downloaden, en dat zou gebeuren naar een externe harde schijf.

De voeding van deze PC is slechts 128W (veel beter dan men Pentium D pc), in mijn ogen is dit niet zo zeer veel, en ik kan miss de PC wat onderklokken, waardoor hij minder verbruikt en minder warm wordt-> stilte.

Dit laatste is redelijk belangrijk, aangezien de server niet ver van mn slaapkamer zal staan, hierdoor wil ik dus andere koeling.

De 60mm vervangen door 1 grote 120 mm Fan is volgens mij wel te doen, maar info over stille CPU koelers voor deze socket vind ik niet direct.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Is deze hardware zowat te gebruik als server
Dat ligt eraan wat de hardware-eisen zijn van je software, en de grootte van het (betrokken) netwerk ;)
Wat zou een goede OS zijn
Voor de zakelijke wereld zou ik gaan voor win2003 of win2008, want dat draait prima als je je geheugen uitbreidt naar 1 of 2 GB. Voor een thuisserver kun je ook uitwijken naar Home Server, want eigenlijk een win2003 web edition is, met gratis handige schil erbij.
Zijn er deftige (grote en stille) CPU koelers te vinden voor deze socket, die niet te veel kosten
Jazeker. De meeste zijn geschikt voor meerdere sockets. Ik heb er een paar weken geleden zelfs nog een kunnen scoren voor S939, dus S478 is ook nog wel eea voor verkrijgbaar.
Kan je een server OS deftig en stabiel op een memorystick laten lopen
Dat zou ik niet zo snel doen. Wederom in een zakelijke omgeving is de kans te groot dat er iets fout gaat (iemand denkt "hey, een usb-stick, die gebruikt dat ding nu toch niet" en trekt em eruit en BAF, om ligt je server). In een thuissituatie kun je het doen, maar het gaat BAGGER traag worden. Het minste/beste dat je dan kunt doen, is kiezen voor een Buffalo Type R usb-stick. Die hebben nml snel SLC-flashgeheugen en trekken ruim 30MBps. Maar ze zijn vreselijk duur :) Ik heb zelf de 4GB versie, en de specs kloppen, kan ik je vertellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 27-04-2009 02:28 ]

日本!🎌

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Ondersteund je moederbord het booten vanaf usb eigelijk wel? Dat was zeker in de tijd dat die computer gemaakt werd niet echt algemeen geaccepteerd....

• Bitbored
Ik kan van een vriend gratis windows server 2003 krijgen, dus keuze was snel gemaakt.

Het OS op een memoriestick zetten lijkt me niet ideaal, na wat uitgebreider zoekwerk kwam ik er achter dat vrijwel onmogelijk is met mijn type MoBo om de memoriestick als primaire boot te gebruiken.
Dan maar op zoek naar een stille harde schijf, een koeler kan ik miss ook wel van iemand krijgen en als het niet de juiste socket is valt er wel te tweaken, en DDR ram is ook wel te vinden denk ik.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Je zou ook kunnen overwegen om, als je je OS echt op flash-geheugen wilt, een snelle CF-kaart te kopen en een CF2IDE adapter te gebruiken. Daar zal je pc zeker van kunnen booten.

日本!🎌

• Bitbored
_Thanatos_ schreef op donderdag 30 april 2009 @ 03:41:
Je zou ook kunnen overwegen om, als je je OS echt op flash-geheugen wilt, een snelle CF-kaart te kopen en een CF2IDE adapter te gebruiken. Daar zal je pc zeker van kunnen booten.
Interessant, maar ik ben van gedacht verandert, het lijkt me beter om voor een betere (stillere) harde schijf te gaan, aangezien ik een nieuwe sync. methode wil gaan gebruiken die continu aan moet blijven staan en veel schijfruimte in beslag neemt, maar ook omdat grote downloads soms zeer lang kunnen duren.

Binnenkort even op zoek naar extra RAM, een stille HDD en een CPU koeler die op de socket past, of een die zo te modden valt dat hij past.
Pagina: 1