Ik heb hier al bijna 5 jaar een thuisservertje draaien in de vorm van een oude Dell Optiplex GX1 Low Profile met een 400 MHz PII met WinXP-Pro. Dat draait alleszins behoorlijk. MITS je er een redelijke hoeveelheid geheugen in zet. Ik heb XP indertijd geïnstalleerd met 128 of 256 MB maar het toen wel uitgebreid naar 640 MB. XP is toch wel veel stabieler/robuuster dan Win98 en ME heeft nooit een fijne reputatie gehad. Afhankelijk van het geplande gebruik is XP ook op een systeem met een bescheiden CPU dus best te doen mits je het dus wel voldoende geheugen geeft. Voor licht gebruik kun je met 256 MB wel uit de voeten maar 512 MB is als het even kan toch wel erg wenselijk denk ik. Iets om evt. te overwegen als je voldoende geheugen hebt of er zonder onredelijke uitgaven aan kunt komen. Significante investeringen in zo'n oud systeem zijn natuurlijk niet meer rationeel. Ik heb er indertijd nog wel voor ik meen 10 euri een USB2 PCI kaartje in gezet.
Als thuisserver is het ding trouwens redelijk energiezuinig ook. Met extra externe schijf onder 1/3e load zo'n 70 Watt en onder full load 85 Watt. Ben zo langzamerhand wel aan het kijken naar iets moderners want het kan tegenwoordig natuurlijk beduidend beter. Jammer dat veel Atom bordjes met die relatief energie slurpende 945GC northbridge gebouwd worden. Als vervanging van dit apparaat zijn die qua energieverbruik niet heel veel meer aantrekkelijk. Zonder die extra schijf verbruikt het systeem 51 Watt idle. Qua prestatie draait een 2x1,6 dual core Atom natuurlijk rondjes om zo'n oude PII maar voor 95% van de tijd voldoet dit beestje nog voor de toepassingen waarvoor ik het gebruik. Ik hou mijn ogen echter wel open. Ik zie het ding het niet nog eens 5 jaar uithouden.