Raid 0 stuk.

Pagina: 1
Acties:

• Yavaris
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:12
Vanochtend even weggelopen bij mn pc, ik kom weer terug en er staat alleen nog een melding over geen Boot schijf te kunnen vinden. RAID stuk.....

Mijn probleem: Ik heb WinXp op twee 74gb Raptors in RAID0 op een Asus P5Q Pro, en nu heeft de Intel RAID opeens besloten dat een van de schijven geen deel meer uitmaakt van de RAID en dus issie nu stuk. Voor zover ik kan zien doen beide schijven het nog prima (zowel zichtbaar in boot setup als in het RAID setup programma), alleen staat in de Raid setup bij een schijf RAID0 en bij de ander No RAID oid.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen repareren of hoe ik de data van die RAID zou kunnen terughalen. Heb namelijk een aantal bestanden van die schijven snel nodig.

Ik heb zelf nog niet zoveel geresearched, maar heb nogal haast omdat ik die files nodig heb. Dus als iemand mij verder kan helpen, graag!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

de bekende dooddoener, haal de bestanden die je nodig hebt even van je backup schijf....ooohh wel raid 0 en geen backup ? dan waren de bestanden ook vast niet belangrijk.....

de rest is allemaal terug te vinden in de raid faq die via de search te vinden is.

succes!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:54
Gewoon je raid array weer opbouwen, dan zou het weer moeten werken, let wel op dat je de zelfde strip-size als voorheen gebruikt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ray schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:32:
de bekende dooddoener, haal de bestanden die je nodig hebt even van je backup schijf....ooohh wel raid 0 en geen backup ? dan waren de bestanden ook vast niet belangrijk.....
Precies mijn gedachte. Wie zet er nu belangrijke bestanden op een RAID 0 array? Zonder backup blijkbaar. Raid is geen vervanger van backup, en RAID 0 is in mijn ogen niet eens een vorm van RAID (geen redundancy).

Maar goed, iedereen gebruikt maar RAID 0 tegenwoordig, omdat het hip is. Zonder zich te realiseren dat de kans op dataverlies dubbel zo groot is als bij een 'normale' opstelling.
cctl01 schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:33:
Gewoon je raid array weer opbouwen, dan zou het weer moeten werken, let wel op dat je de zelfde strip-size als voorheen gebruikt.
Ik heb verder geen ervaring met RAID 0, maar hoe zie je dat in de praktijk? Misschien dat het kan als die data nog op de schijf staat, maar het repareren zoals bij RAID 5 lijkt me hier niet mogelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 26-04-2009 13:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Ik denk niet dat de TS een topic opent om te horen wat RAID wel of niet is, redundancy, belangrijke bestanden blablabla.

Zoals cctl01 aangeeft, RAID opnieuw instellen.
Zou wel eerst wat lezen en de handleiding van je mobo eens nakijken

OM FAQ

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Als de schijven nog heel zijn, zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om de RAID weer op te bouwen. Mits met dezelfde (of eenzelfde) controller.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Yavaris
Ik heb nog twee andere schijven waar ik regelmatig naar backup, het is niet dat ik veel kwijt ben. Maar er zijn altijd van die bestandjes die je ff op je bureaublad laat staan ofzo en dan gebeurt er net dit....

Ik was overigens in de veronderstelling dat bij het maken van je array dat alle data verdwijnt, maar dat is dus niet zo? In dat geval ben ik nog hoopvol. Ik ga eens ff aankloten, bedankt voor de snelle reacties.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Gebruik anders "GetDataBackNTFS", daar kan je raid arrays mee herstellen...

Even niets...

Verwijderd

P5Q heeft Intel ICHRx chipset toch? Tijdens het opstarten krijg je op een gegeven moment de melding om CTRL+i in te drukken. Daarmee kom je in het config scherm en zou je de schijf weer aan je raid array moeten kunnen toewijzen. Heb je al geprobeerd om daadwerkelijk die schijf weer een member disk te maken?

En verder ben ik het eens met Graviton12.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Via dat Ctrl+i menu kun je alleen arrays maken en verwijderen, niet herstellen.
Ik weet niet wat de controller met de schijven doet op het moment dat je een array aanmaakt?

Als hij dan niet naar de schijven schrijft zou het moeten kunnen. Anders zou je ze los in een ander systeem moeten hangen. Je kunt dan met speciale tools de data terughalen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij RAID0 is het inderdaad erg twijfelachtig of het nog te redden is. Zie verder Mijn RAID array is broken, hoe red ik de data? in de RAID FAQ.

Je zult echter moeten kiezen tussen haast of succes, beiden zal niet lukken.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 26-04-2009 13:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Mits er niets mis is met de schijven (en er dus ook niets meer mee gedaan is na de crash), heb je best een kans dat je PC gewoon weer werkt na het opnieuw aanmaken van de RAID-array met precies dezelfde eigenschappen als deze array eerst had (zelfde stripe-size enzo). Kies dan wel voor de "snelle initialisatie" en niet voor de "volledige initialisatie" in het menu van je RAID-controller. Mocht je voor de laatste optie gaan, dan ben je zeker je data kwijt.

• Yavaris
Bedankt voor alle hulp. Heb nu mn data terug met GetDataBack, beide schijven doen het nog gewoon.

Alleen lukt het me niet om de RAID weer terug in elkaar te krijgen, ik blijf dezelfde fout houden, nl dat een van de schijven niet in de RAID wil blijven. Ik heb nog een PC staan met exact hetzelfde mobo en die geeft dezelfde fout, dus ik neem aan dat er iets stuk is op die ene schijf. Alleen kan ik dus wel gewoon alle data nog uitlezen met programmaatjes dus ik begrijp niet wat er dan kapot is? Iemand enig idee?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Misschien komt het door een SMART melding van de betreffende schijf. ? Ik zou bij een volgende setup eerder gaan voor RAID10 i.p.v RAID0

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Yavaris schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:36:
Bedankt voor alle hulp. Heb nu mn data terug met GetDataBack, beide schijven doen het nog gewoon.

Alleen lukt het me niet om de RAID weer terug in elkaar te krijgen, ik blijf dezelfde fout houden, nl dat een van de schijven niet in de RAID wil blijven. Ik heb nog een PC staan met exact hetzelfde mobo en die geeft dezelfde fout, dus ik neem aan dat er iets stuk is op die ene schijf. Alleen kan ik dus wel gewoon alle data nog uitlezen met programmaatjes dus ik begrijp niet wat er dan kapot is? Iemand enig idee?
Download de diagnostic tooling van Western Digital die zal je het kunnen vertellen of de hardeschijf defect is. Overigens kan het ook een slechte kabel zijn, heb je deze al eens vervangen?

Verder is het natuurlijk makkelijk om even "snel" een vraag neer te leggen hier op GoT, maar graag toch de volgende keer eens de FAQ ter handen nemen. Je had dan alle informatie voor handen gehad. Daarnaast is dit een onderwerp wat veelvuldig is behandeld. Zoals reeds opgemerkt door anderen wordt RAID0 veel te vaak als leuk "speelgoed" gezien zonder dat men stil staat bij de risico's. RAID0 gebruik je nu eenmaal in bepaalde situaties veel bij data welke vluchtig is en zeker niet bij dat welke bewaard moet blijven omdat deze waarde heeft. Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken.
raymonvdm schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:41:
Ik zou bij een volgende setup eerder gaan voor RAID10 i.p.v RAID0
Dit is een zeer goed alternatief het kost wel wat meer, maar je hebt de snelheid van RAID0 en de redundancy van RAID1, het kost je alleen twee extra schijven. Je kunt natuurlijk ook gaan voor RAID5, dan ben je een extra schijf nodig. Alleen ben je voor RAID5 veelal een nette controller nodig om goede performance te halen. Deze controllers zijn vaak redelijk aan de prijs.

P.s. O ja, vergeet ik bijna "Help!" in een topic titel is nergens voor nodig.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 27-04-2009 12:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

edit/ verkeerde topic

[ Voor 104% gewijzigd door Ray op 27-04-2009 12:19 ]

Pagina: 1