Toon posts:

Videokaart mogelijk bij Acer travelmate 7730?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb deze laptop vorige week gekocht: http://www.laptopshop.nl/...elmate-7730-5b2g16mn.html (ik heb overigens een 2,1ghz + 4 gig en draai xp ipv vista)

Nu ben ik heel tevreden met de prestaties van het geheugen en de cpu (heb geheugen uitgebreid tot 4 gig). Echter zit er dus geen aparte videokaart in, maar een shared (standaard 64mb, wat ik verhoogt heb naar 128mb) alleen ben ik daar niet tevreden mee.

Ik kan amper een degelijk spel op low spelen. Daarom mijn vraag, is het mogelijk om een videokaart voor deze laptop te kopen? (ik kan het nergens vinden, en de winkel waar ik hem gekocht heb weet het ook niet).

Als het niet kan, heeft iemand dan enige idee hoe ik de performance ervan kan verhogen? (heb 4 gig erin zitten dus wellicht dat daar iets mee geshared kan worden?).

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2009 13:22 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Tenzij je laptop toevallig een externe videokaart ondersteunt (wat me niet waarschijnlijk lijkt maar goed) is er geen enkele manier om in jouw laptop een videokaart te stoppen. Laptops met een videokaart die niet on-board zit, zouden eventueel nog vervangen kunnen worden, maar bij een on-board videokaart is er dus geen vervanging mogelijk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Staat in de CSL en Notebook FAQs:
Notebook FAQ

Dit soort grafische chips zijn niet bedoeld voor nieuwere spelletjes, maar spelletjes van een paar jaar oud moeten wel kunnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07
Nope dat kan niet. Enkel extern, maar dan moet je ook een extern beeldscherm er aan hangen en dat is ook absoluut geen geweldig oplossing. Laat staan dat je aan die dingen kan komen voor een betaalbare prijs.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Helaas is het voor dit soort laptops eigenlijk onmogelijk een videokaart te vinden.
Deze zijn heel uitzonderlijk alleen mogelijk voor bepaalde laptops met dedicated kaarten.

Ik heb ergens gelezen dat de X4500 Call of Duty 4 en Crysis nog redelijk kan draaien, respectievelijk op low/medium en low.

Misschien staat je laptop nog op powersaving mode als je hem gebruikt voor een spelletje?
Kan je checken door je batterijstatus aan te klikken met rechterklik en alles daar even na te kijken.

Sowieso zal je met je scherm (17" 1440X900) merken dat als je 256 MB videokaartgeheugen hebt, alles makkelijker zal draaien.
Denk er echter wel aan: De X4500 is zeker niet geschikt om de meeste games goed te draaien, vooral films en office gaan er goed mee.
Echter, aangezien Far Cry op een GMA950 werkt (Deel 1 dan) en ik Call of Duty 4 heb gespeeld op een X3100 moet dit wel lukken.

Succes ermee!

Ps. als hij nog op powersaving mode staat, ligt het waarschijnlijk aan je processor: Ten eerste is die al uit een wat ouder productieproces, ten tweede in powersaving klokt hij terug naar ongeveer 700 MHz ipv 1.8 GHz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de batterij op maximale prestaties staan. De grafische chip die erin zit is volgens mij (dit staat op de sticker): "up to 732 mb Mobile Intel® Graphics Media Accelerator 4500MHD".

Echter in het bios kan ik het video geheugen alleen op 64mb of 128mb zetten, en dus niet hoger dan dat, terwijl er op de sticker up to 732 mb staat. Iemand enige idee hoe ik dat kan verhogen, en of dat zal helpen?

• Merethil
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:31:
Echter in het bios kan ik het video geheugen alleen op 64mb of 128mb zetten, en dus niet hoger dan dat, terwijl er op de sticker up to 732 mb staat. Iemand enige idee hoe ik dat kan verhogen, en of dat zal helpen?
Waarschijnlijk zal de videokaart zichzelf dan hoger klokken zodra hij het nodig vind (wat dus gebeurd als je gaat gamen) en is er dus weinig anders te doen.
Heb je de nieuwste drivers voor je videokaart gedownload?

Verwijderd

Topicstarter
Nee alle originele drivers staan er op. Ik zal de nieuwste versie eens gaan zoeken. Hopen dat, dat helpt. Wel vreemd dat je dan niet kan zien hoeveel videogeheugen je gebruikt.

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:31:
Ik heb de batterij op maximale prestaties staan. De grafische chip die erin zit is volgens mij (dit staat op de sticker): "up to 732 mb Mobile Intel® Graphics Media Accelerator 4500MHD".

Die betrekt hij er bij zodra dat nodig is, dat kun je niet instellen. Verder zeggen MB's ook niet zoveel. Je videochip is te zwak om op te gamen. Ik heb een dedicated GeForce 8400M G met 128MB + nog wat shared en dat ding is al zo traag als wat. Een integrated chip zoals jij hebt zijn gewoon niet gemaakt om te gamen. Daar ga je niets aan veranderen. Dat had je moeten uitzoeken voor de aanschaf.

Zelfs alle tweaks die je zou uitvoeren zouden je misschien een frame per seconde geven, maar daarmee blijven de prestaties nog steeds veel te laag om mee te gamen.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 26-04-2009 13:36 ]

Verwijderd

Kan je hem niet terug brengen naar de winkel en daarvoor in de plaats een betere laptop aanschaffen ?

Mogelijk dat je deze uit budgetaire overwegingen hebt aangeschaft maar je kan hier verder weinig mee.

• Merethil
  • Nu online
GENETX schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:35:
[...]

Die betrekt hij er bij zodra dat nodig is, dat kun je niet instellen. Verder zeggen MB's ook niet zoveel. Je videochip is te zwak om op te gamen. Ik heb een dedicated GeForce 8400M G met 128MB + nog wat shared en dat ding is al zo traag als wat. Een integrated chip zoals jij hebt zijn gewoon niet gemaakt om te gamen. Daar ga je niets aan veranderen. Dat had je moeten uitzoeken voor de aanschaf.

Zelfs alle tweaks die je zou uitvoeren zouden je misschien een frame per seconde geven, maar daarmee blijven de prestaties nog steeds veel te laag om mee te gamen.
Het gamen op een onboard valt nog best mee, de X4500MHD valt net onder de HD 3200 die Crysis en CoD4 op low best redelijk kan draaien.
Vanzelfsprekend is de X4500 geen gamerchip, maar oudere games draaien vloeiend, zelfs op een GMA950 draait alles wel oke (tot op World of Warcraft, daarboven wordt het te zwaar op mijn Samsung NC10).

Opzich kan het er ook aan liggen dat Intel de X4500 en zijn drivers nog niet echt verder heeft ontwikkeld.
Tijd om ze daarin te pushen, want ik weet dat onder andere de desktopvariant en een bepaalde laptop van een vriend van me (T7250 met 4 GB en dus een X4500 (alhoewel hij een 7200RPM schijf heeft) ) best goed draait bij bepaalde games.

Verwijderd

Topicstarter
Hm dan had ik inderdaad van te voren moeten kijken wat de mogelijkheden waren. Hartelijk dank alle :)

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Heb geen ervaring met die onboard intel dingen dus dit is eigenlijk meer een vraag dan een antwoord :)

Niet zo lang terug las ik ergens dat er software voorhanden is om die Intel chipsets drastisch te verhogen in Mhz van 100 naar 400, houdt dit dan ook een mogelijke versnelling in van de grafische kaart?

Misschien kan je dit wel eens proberen (indien deze chip ook ondersteund wordt, if not forget I said anything) ), er was wel iets van "als je de gratis versie hebt moet je elke maand opnieuw installeren"

Correct me if I'm wrong :)

Verwijderd

Topicstarter
Enige idee waar je dat gevonden hebt graviton12? Of hoe het heet?

• Graviton12
Gevonden :) maar niet doorgelezen, kan zijn dat deze chipset niet ondersteund wordt, en blijkbaar is het 133-166Mhz naar 400Mhz ofzo :)

http://www.instantfundas....-gma-with-gmabooster.html

Edit: Op eigen risico natuurlijk O-)
Collega draait altijd dit soort software op zijn Portable Intel chips, nog nooit issues mee gehad zegt ie ...

[ Voor 26% gewijzigd door Graviton12 op 26-04-2009 13:51 ]

• Merethil
  • Nu online
Graviton12 schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:46:
Heb geen ervaring met die onboard intel dingen dus dit is eigenlijk meer een vraag dan een antwoord :)

Niet zo lang terug las ik ergens dat er software voorhanden is om die Intel chipsets drastisch te verhogen in Mhz van 100 naar 400, houdt dit dan ook een mogelijke versnelling in van de grafische kaart?

Misschien kan je dit wel eens proberen (indien deze chip ook ondersteund wordt, if not forget I said anything) ), er was wel iets van "als je de gratis versie hebt moet je elke maand opnieuw installeren"

Correct me if I'm wrong :)
Klopt. Er bestaat een programma, genaamd GMABooster.
Is echter alleen geschikt voor de GMA950, zoals in netbooks, aangezien onder andere de MSI Wind zijn kaart drastisch naar beneden clockt vanuit de fabriek (133 MHz, terwijl alle andere netbooks op 400MHz draaien).
Werkt dus jammer genoeg niet voor een X4500, welke trouwens ook een 450 MHz bus heeft geloof ik, en niet onder de 400 Mhz.

• Graviton12
Ah we leren altijd weer bij :)
Das spijtig voor TS ..

• GENETX
Merethil schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:40:
[...]

Het gamen op een onboard valt nog best mee, de X4500MHD valt net onder de HD 3200 die Crysis en CoD4 op low best redelijk kan draaien.
Vanzelfsprekend is de X4500 geen gamerchip, maar oudere games draaien vloeiend, zelfs op een GMA950 draait alles wel oke (tot op World of Warcraft, daarboven wordt het te zwaar op mijn Samsung NC10).

Opzich kan het er ook aan liggen dat Intel de X4500 en zijn drivers nog niet echt verder heeft ontwikkeld.
Tijd om ze daarin te pushen, want ik weet dat onder andere de desktopvariant en een bepaalde laptop van een vriend van me (T7250 met 4 GB en dus een X4500 (alhoewel hij een 7200RPM schijf heeft) ) best goed draait bij bepaalde games.
Klopt, maar dan heb je het ook over oude games. WoW draaide ook prima op mijn 9600Pro, Farcry 1 kreeg ik ook op het hoogste met die kaart. Maa feit blijft dat die kaart inmiddels 6 jaar oud is. CoD4 kan wellicht net op de X4500, maar om het nou speelwaardig te noemen... Mijn 8400M G draait het net op zijn allerlaagste en dat is een videokaart die ongeveer vergelijkbaar zou moeten zijn.

• Merethil
  • Nu online
Zoals ik al zei: Volgens mij is het voornamelijk aan de drivers om on-board kaarten beter te laten fungeren.
Tevens is het zo, de X3100 draait CoD 4 op lowest met 25-35 FPS, het ligt geheel aan wat iemand speelbaar noemt.
Vanzelfsprekend is het zo dat niet altijd die FPS zo hoog zal zijn, maar toch is het naar mijn mening speelbaar.

Het is echter geheel een mening, ikzelf speelde WoW ook op een 9600Pro, maar heb daar ook nog CoD 4 op proberen te draaien en dat ging nog nét! 20 FPS was voor mij (toen) genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Games die ik wil spelen zijn bijv battlefield vietnam (nog niet geprobeerd op de laptop overigens). Dat is al wel een redelijk oude game, zal dat draaien?

• Merethil
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:58:
Games die ik wil spelen zijn bijv battlefield vietnam (nog niet geprobeerd op de laptop overigens). Dat is al wel een redelijk oude game, zal dat draaien?
Ja. Zeker weten.
Die draait namelijk ook goed op mijn GMA950.
In ieder geval.... Zoek eens wat benchmarks.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=329263

Dit is allemaal recorded door iemand met ongeveer gelijke laptop (HP DV4T 1000 met 2,0 GHz proc en 4 GB intern)
Echter wel maar een 14.1 inch scherm, jij hebt 17.1 inch.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=329263

[ Voor 21% gewijzigd door Merethil op 26-04-2009 14:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:58:
je kan toch gewoon naar de systeemeisen van het spel kijken en dan zal je zien dat het echt wel kan. Maar waarom vraag je dat, dit soort dingen kan je zo op internet zoeken. minder dan een minuut zoeken levert dit resultaat op. http://bfnation.net/bfv/sysreq/ met de systeemeisen.
Pagina: 1