Per ongeluk extended partitie verwijderd ipv logische disk

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
In het kader van 'niet handig'', het volgende.
Op een data HDD (dus niet mijn systeemschijf) had ik 5 partities. Nr 2-3-4 vormden een extended partitie, met daarin 3 logische disks. 2 en 3 samen waren leeg, en die wilde ik samenvoegen tot 1 partitie. Partitie 4 was echter NIET leeg.

Daarom om te beginnen in (Vista x64) Diskmanager partitie (=logische disk) 3 gedelete. Helaas niet goed opgelet, en de gehele extended partitie gedelete. Weg partitie 2,3, en 4. Dit wordt nu in z'n geheel als "empty space" weergegeven. Helaas heeft diskmanager geen 'undo'.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- niet panieken.
- niks meer geschreven of gedaan met deze disk
- PC draait nog gewoon; zelfs diskmanager niet afgesloten.
- Op een andere PC wat informatie gaan zoeken, en GoT raadplegen
- Ik weet (vrijwel) exact hoe groot de partities waren.

Zoals ik het nu begrijp, is het (waarschijnlijk) mogelijk om 'gewoon' de partitie tabel te herstellen. De vraag is alleen - hoe? Zoeken op internet naar een geschikt programma levert alleen maar heel veel gesponserde links op naar programma's die veel moeten kosten, of zelfs ronduit 'virus gevaarlijk' lijken. Bovendien lijkt het me niet ideaal om diverse programma's te gaan proberen.

Daarom dus de vraag - hoe herstel ik dit?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:47

SeatRider

Hips don't lie

BartS12 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:23:
In het kader van 'niet handig'', het volgende.
Op een data HDD (dus niet mijn systeemschijf) had ik 5 partities. Nr 2-3-4 vormden een extended partitie, met daarin 3 logische disks. 2 en 3 samen waren leeg, en die wilde ik samenvoegen tot 1 partitie. Partitie 4 was echter NIET leeg.

Daarom om te beginnen in (Vista x64) Diskmanager partitie (=logische disk) 3 gedelete. Helaas niet goed opgelet, en de gehele extended partitie gedelete. Weg partitie 2,3, en 4. Dit wordt nu in z'n geheel als "empty space" weergegeven. Helaas heeft diskmanager geen 'undo'.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- niet panieken.
- niks meer geschreven of gedaan met deze disk
- PC draait nog gewoon; zelfs diskmanager niet afgesloten.
- Op een andere PC wat informatie gaan zoeken, en GoT raadplegen
- Ik weet (vrijwel) exact hoe groot de partities waren.

Zoals ik het nu begrijp, is het (waarschijnlijk) mogelijk om 'gewoon' de partitie tabel te herstellen. De vraag is alleen - hoe? Zoeken op internet naar een geschikt programma levert alleen maar heel veel gesponserde links op naar programma's die veel moeten kosten, of zelfs ronduit 'virus gevaarlijk' lijken. Bovendien lijkt het me niet ideaal om diverse programma's te gaan proberen.

Daarom dus de vraag - hoe herstel ik dit?
Maak een clone van de disk met bvb Norton Ghost, en dan kan je op die clone naar hartelust gaan spelen met al dan niet gratis of gevaarlijke tooltjes. Ik zou zelf eens gaan kijken naar de Ultimate Boot CD, staan er ook een paar op.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou gewoon een datarecover progje gebruiken, dat is in elk geval de veiligste optie. Progs zoals easy recovery pro van Ontrack kunnen data gewoon lezen die niet op een partitie staat, maar nog niet weg is. Bij partities herstellen schrijf je altijd naar disk, en dat zou ik niet doen zonder eerst de data veiliggesteld te hebben. Zie ook de OM FAQ

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Als het goed is worden de veranderingen die je in de Diskmanager maakt niet direct doorgevoerd. Pas als je op volgende/toepassen drukt wordt de partitietabel daadwerkelijk aangepast.
Mocht de partitie toch echt weg zijn zul je een partitie met de zelfde maat aanmoeten maken zonder die te formatteren. Hoe dat in vista gaat durf ik alleen niet te zeggen.

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

GetDataBack for NTFS

Het gaat even duren, maar als je er toch niet aangeweest bent zal je alles perfect kunnen recupereren, al duurt het even. Zie wel dat je een medium hebt met voldoende ruimte om de verloren gegane partities naar te schrijven.

Ik zie geen rechtstreekse manier om de gewiste partitietabellen ongedaan te maken. Risico's nemen door te gewiste schijven te proberen herinrichten zou ik niet nemen als de data je lief is.

Maar goed, paniek is inderdaad niet nodig voorlopig.

Edit: Zie ook Terw_dans suggestie

[ Voor 19% gewijzigd door YellowOnline op 26-04-2009 12:34 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Middels wat uitproberen met diverse tooltjes weet ik inmiddels het volgende:
- de meeste tooltjes doen helemaal niks, of vinden helemaal niks. Fijn dat je dat alvast met een 'demo' mode kunt vaststellen, ipv meteen $30-$60 op tafel te leggen...
- Het in de FAQ genoemde testdisk is wel geheel gratis, en werkt in dit geval uitstekend.
- Van 2 van de 3 partities weet ik nu de exacte grootte, inclusief begin- en eindsectoren. De derde volgt dan dus automatisch (?).
- In vista bootmanager kun je gewoon nieuwe partities aanmaken, zonder te formatteren en ogenschijnlijk ook zonder andere operaties uit te voeren.

Is het vermoeden nu terecht dat ik gewoon de partitie tabel opnieuw kan maken, simpelweg door de partities op exact dezelfde manier aan te maken als dat ze voorheen waren? Met andere woorden, is 'opnieuw maken' van partities precies het omgekeerde van het verwijderen daarvan; in de zin dat onder de motorkap van Diskmanager alleen de partitie tabel van de harddisk verwijderd (en weer opnieuw geschreven) wordt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BartS12 schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:24:
Is het vermoeden nu terecht dat ik gewoon de partitie tabel opnieuw kan maken, simpelweg door de partities op exact dezelfde manier aan te maken als dat ze voorheen waren? Met andere woorden, is 'opnieuw maken' van partities precies het omgekeerde van het verwijderen daarvan; in de zin dat onder de motorkap van Diskmanager alleen de partitie tabel van de harddisk verwijderd (en weer opnieuw geschreven) wordt?
Nee, dat is zeker niet aan te raden. Je schrijft namelijk altijd een partitietabel opnieuw weg, en er hoeft maar 1 sector anders te staan en je bent je data kwijt.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met ontrack easy recovery, alleen heb ik die nog niet onder Vista werkend gezien. Maar goed, hang je disk even in een XP bak en je kunt het zo uitproberen :)
Pagina: 1