Wireless Entertainment setup voor Audio en Video.
Inleiding
Naar aanleiding van diverse vragen (in verschillende topics) omtrent een plan/idee waar ik mee loop kreeg ik het verzoek van Moderator GENETX om hiervoor een apart topic te open, hierbij kreeg ik overigens als hint h1-en h2-tags te gebruiken.Helaas heb ik alleen geen flauw idee wat hiermee wordt bedoeld maar wellicht krijg ik hierover nog wel uitleg of te horen dat de manier waarop ik nu dit topic heb geopend niet de juiste is en ik dus nog iets moet veranderen...
Maar goed, het idee sprak hem blijkbaar wel aan en het leek hem dan ook een leuke uitdaging om het plan handen en voeten te gaan geven en zodoende een voor mij en wellicht ook voor andere forumleden een ideale set-up samen te stellen.
Het idee
Hier volgt dan nu het het idee zoals ik het een beetje voor me zie.Hierbij moet ik wel opmerken dat dit allemaal nieuwe materie is en ik me (tot nu) voornamelijk met audio/video (licht audiofiel ingesteld) heb bezig gehouden.
Ik zou als basis met een NAS willen beginnen hierop wil ik mn CD collectie gaan zetten
en hiervandaan wil dus zowel Audio alsook op termijn 1080p Video (+5.1 surroundsound) gaan streamen naar een mediaplayer.
Dit alles zou ik graag draadloos willen gaan besturen dmv een zogenaamde minilaptop.
Het plaatje komt er dan alsvolgt uit te zien.
Minilaptop (draadloos) → NAS →
Mediaplayer (bedraad) *voor muziek → dmv Coax naar surround/audio installatie
*voor video → dmv HDMI naar surround/audio installatie → Plasma
Betreffende de minilaptop, deze wil ik dus gaan gebruiken als een soort van veredelde afstandsbediening om door je mediabibliotheek te bladeren welke dan op harde schijf in de NAS staat.
Dit is aangezien je een mediaplayer (Popcornhour of iets dergelijks) wel kan aansluiten op je TV maar dan volgens mij voor het geval je alleen muziek wil luisteren je altijd de TV aan zal moeten hebben om door de bibliotheek te kunnen bladeren en en zo muziek te kunnen selecteren.
Op deze minilatop zal dus in principe alleen een besturingssysteem hoeven staan en wat software om draadloos (via de router) toegang tot mn NAS te verkrijgen en software van een of andere mediaplayer waarmee je bv netjes je muziekalbums kan orderen en selecteren (zie bv het Sonos systeem) en zodoende je gewenste muziek kan kiezen en afspelen.
GENETX kwam al direct met een interessant idee om een 7inch touchscreen of een netbook (minilaptop) met touchscreen te gaan gebruiken, dit zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
De voorwaarde hierbij moet uiteraard wel zijn dat het een draadloos geheel moet zijn zodat je het gemakkelijk overal in huis mee kan slepen, op de bank, in de tuin enz.
In principe moet alles nog worden aangeschaft (behalve dan de surroundset en Plasma) dus ben me volop aan het oriënteren op welke NAS en Mediaplayer een goede keuze zijn voor nu en ook voor nog de komende paar jaar…en de keuze is reuze en zie haast door de bomen het bos niet meer, ditzelfde geldt dus ook voor mediaplayers.
Helaas heb ik nu nog geen zicht op aan welke eisen (bandbreedtes) een dergelijk systeem zou moeten voldoen om bv HD video+5.1 audio goed te kunnen streamen..
Aangezien ik toch wel enigszins audiofiel ben ingesteld is de kwaliteit van de audioweergave van de mediaplayer voor mij toch ook wel van een groot belang en wil dus voor muziek graag digitaal (liefst coax) uit de mediaplayer om direct de DAC van mn surroundset te kunnen gebruiken.
Verder zou ik indien mogelijk graag bij het HD video streamen de mogelijkheid hebben om de nieuwe surroundformats te kunnen blijven gebruiken zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio, dit zal alleen wel het e.e.a. vergen van een systeem ben ik bang.
Nawoord
Ik hoop dat alles duidelijke en zou heel graag van jullie voorstellen en/of ideeën krijgen waar ik op moet letten en wat eventueel interessant zou kunnen zijn op het gebied van van Minilaptop, NAS, Mediaplayer tot aan welke software te gebruiken als mediabibliotheek op de minilaptop of wat dan ook.En wellicht zijn er al mensen die op een dergelijke manier zo een systeem hebben draaien en bereid zijn het e.e.a. uit te leggen hoe dit in de praktijk werkt.
Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt voor alle input en ideeën.