Wireless Entertainment setup voor Audio en Video.

Pagina: 1
Acties:

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024

Wireless Entertainment setup voor Audio en Video.

Inleiding
Naar aanleiding van diverse vragen (in verschillende topics) omtrent een plan/idee waar ik mee loop kreeg ik het verzoek van Moderator GENETX om hiervoor een apart topic te open, hierbij kreeg ik overigens als hint h1-en h2-tags te gebruiken.
Helaas heb ik alleen geen flauw idee wat hiermee wordt bedoeld maar wellicht krijg ik hierover nog wel uitleg of te horen dat de manier waarop ik nu dit topic heb geopend niet de juiste is en ik dus nog iets moet veranderen...

Maar goed, het idee sprak hem blijkbaar wel aan en het leek hem dan ook een leuke uitdaging om het plan handen en voeten te gaan geven en zodoende een voor mij en wellicht ook voor andere forumleden een ideale set-up samen te stellen.
Het idee
Hier volgt dan nu het het idee zoals ik het een beetje voor me zie.
Hierbij moet ik wel opmerken dat dit allemaal nieuwe materie is en ik me (tot nu) voornamelijk met audio/video (licht audiofiel ingesteld) heb bezig gehouden.

Ik zou als basis met een NAS willen beginnen hierop wil ik mn CD collectie gaan zetten
en hiervandaan wil dus zowel Audio alsook op termijn 1080p Video (+5.1 surroundsound) gaan streamen naar een mediaplayer.
Dit alles zou ik graag draadloos willen gaan besturen dmv een zogenaamde minilaptop.
Het plaatje komt er dan alsvolgt uit te zien.

Minilaptop (draadloos) → NAS →
Mediaplayer (bedraad) *voor muziek → dmv Coax naar surround/audio installatie
*voor video → dmv HDMI naar surround/audio installatie → Plasma

Betreffende de minilaptop, deze wil ik dus gaan gebruiken als een soort van veredelde afstandsbediening om door je mediabibliotheek te bladeren welke dan op harde schijf in de NAS staat.
Dit is aangezien je een mediaplayer (Popcornhour of iets dergelijks) wel kan aansluiten op je TV maar dan volgens mij voor het geval je alleen muziek wil luisteren je altijd de TV aan zal moeten hebben om door de bibliotheek te kunnen bladeren en en zo muziek te kunnen selecteren.

Op deze minilatop zal dus in principe alleen een besturingssysteem hoeven staan en wat software om draadloos (via de router) toegang tot mn NAS te verkrijgen en software van een of andere mediaplayer waarmee je bv netjes je muziekalbums kan orderen en selecteren (zie bv het Sonos systeem) en zodoende je gewenste muziek kan kiezen en afspelen.

GENETX kwam al direct met een interessant idee om een 7inch touchscreen of een netbook (minilaptop) met touchscreen te gaan gebruiken, dit zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
De voorwaarde hierbij moet uiteraard wel zijn dat het een draadloos geheel moet zijn zodat je het gemakkelijk overal in huis mee kan slepen, op de bank, in de tuin enz.

In principe moet alles nog worden aangeschaft (behalve dan de surroundset en Plasma) dus ben me volop aan het oriënteren op welke NAS en Mediaplayer een goede keuze zijn voor nu en ook voor nog de komende paar jaar…en de keuze is reuze en zie haast door de bomen het bos niet meer, ditzelfde geldt dus ook voor mediaplayers.
Helaas heb ik nu nog geen zicht op aan welke eisen (bandbreedtes) een dergelijk systeem zou moeten voldoen om bv HD video+5.1 audio goed te kunnen streamen..

Aangezien ik toch wel enigszins audiofiel ben ingesteld is de kwaliteit van de audioweergave van de mediaplayer voor mij toch ook wel van een groot belang en wil dus voor muziek graag digitaal (liefst coax) uit de mediaplayer om direct de DAC van mn surroundset te kunnen gebruiken.
Verder zou ik indien mogelijk graag bij het HD video streamen de mogelijkheid hebben om de nieuwe surroundformats te kunnen blijven gebruiken zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio, dit zal alleen wel het e.e.a. vergen van een systeem ben ik bang.
Nawoord
Ik hoop dat alles duidelijke en zou heel graag van jullie voorstellen en/of ideeën krijgen waar ik op moet letten en wat eventueel interessant zou kunnen zijn op het gebied van van Minilaptop, NAS, Mediaplayer tot aan welke software te gebruiken als mediabibliotheek op de minilaptop of wat dan ook.
En wellicht zijn er al mensen die op een dergelijke manier zo een systeem hebben draaien en bereid zijn het e.e.a. uit te leggen hoe dit in de praktijk werkt.

Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt voor alle input en ideeën.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Over de tags, daarmee kun je een mooi overzicht maken met kopjes:
code:
1
2
[h1]Dit is de titel[/h1]
[h2]En dit is een paragraaf[/h2]

geeft

Dit is de titel

En dit is een paragraaf

• noteboeki
GENETX schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 11:32:
Over de tags, daarmee kun je een mooi overzicht maken met kopjes:
code:
1
2
[h1]Dit is de titel[/h1]
[h2]En dit is een paragraaf[/h2]

geeft

Dit is de titel

En dit is een paragraaf
Aha, Thanks.
Heb er maar iets proberen van te maken, het is in de verste verte niet het mooiste stopic, maar hopenlijk kan het ermee door. :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die veredelde afstandsbediening, is het dan niet handig als je rdp't naar je speler?

Als je daar ook flexibel in wilt zijn, is een mooie zelfbouw htpc misschien nog wel de meest praktische oplossing.

Of had je andere idee-en, want zoiets is niet makkelijk te vinden in al gemaakte software volgens mij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• noteboeki
Hooglander1 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:26:
Die veredelde afstandsbediening, is het dan niet handig als je rdp't naar je speler?

Als je daar ook flexibel in wilt zijn, is een mooie zelfbouw htpc misschien nog wel de meest praktische oplossing.

Of had je andere idee-en, want zoiets is niet makkelijk te vinden in al gemaakte software volgens mij.
Euh rdp't :? , sorry maar weet niet goed wat je daarmee bedoelt.
Als je het over draadloos hebt lijkt het me toch het mooiste om draadloos de NAS te kunnen bereiken ik denk dan je daarmee flexibeler bent dan hem via de mediaplayer te benaderen.
Hoe werkt dit bv bij een Squeezbox is deze alleen te besturen dmv de bijgeleverde afstandsbediening of is deze ook te bedienen direct vanaf je PC waar de bestanden op staan?

Qua software zou je (volgens mij) zelfs gewoon de standaard windows mediaplayer kunnen gebruiken op
de minilaptop en de gegevens/bestanden van je mediabibliotheek gewoon op de NAS of zou dit niet kunnen werken?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

rdp = remote desktoppen

De squeezebox is alleen via de eigen interface te besturen, ik weet niet hoe jij dat in gedachten had?

En hoe wil je een media player gebruiken op je netbook/minilaptop, zodat het op je tv te zien is?

• noteboeki
Hooglander1 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:01:
rdp = remote desktoppen

De squeezebox is alleen via de eigen interface te besturen, ik weet niet hoe jij dat in gedachten had?

En hoe wil je een media player gebruiken op je netbook/minilaptop, zodat het op je tv te zien is?
Dat weet ik dus nog niet, het is dus nog maar een idee.
Even heel simpel gezegt wil graag alles gaan bedienen, selecteren en controleren via een minilaptop.
Dus zeg maar een idee van een soort windowsmediaplayer hierop waarmee je zowel muziek als video
kan kiezen welke op je NAS staat en dus desgewenst naar de mediaplayer kan streamen die bij de surroundset en tv staat.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hmmzz, volgens mij heb je niet echt een idee hoe een NAS of een PVR werkt.

Een NAS is slechts een opslag, deze zal je meestal benaderen via het SAMBA protocol, het gewone "Windows netwerk". Verder kan dat ding over het algemeen niets, er zijn bedrijven die voegen extra functionaliteit toe qua downloaden of muziek streamen naar een client pc, maar daar houd het dan ook op. Wil je films hier vanaf spelen dan moet je de NAS benaderen via het netwerk en dan kan je de bestanden gewoon openen en afspelen (dus in feite streamen) via het netwerk.

Een PVR kan dit dus doen, die kan naar een map kijken in het netwerk en hier vanaf spelen. Deze bestuur je meestal met een afstandsbediening. Voor zover ik weet is er geen PVR die je via een webinterface of ander soortig progsel kan besturen.

Je netbook is hier dus puur als afstandsbediening bedoelt, wat erg lastig is, aangezien je spelers meestal niet kan besturen via het netwerk (wat je dus feitelijk wilt).

Als je een zelfbouw ding maakt, dan kan je dus met remote desktop, waarmee je je HTPC overneemt wel muziek en ook films starten. Probleem is dan wel dat de resoluties niet overeenkomen, maar dat is over het algemeen wel op te lossen dacht ik.

Snap je het een beetje?

• noteboeki
Hooglander1 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:26:
Hmmzz, volgens mij heb je niet echt een idee hoe een NAS of een PVR werkt.

Een NAS is slechts een opslag, deze zal je meestal benaderen via het SAMBA protocol, het gewone "Windows netwerk". Verder kan dat ding over het algemeen niets, er zijn bedrijven die voegen extra functionaliteit toe qua downloaden of muziek streamen naar een client pc, maar daar houd het dan ook op. Wil je films hier vanaf spelen dan moet je de NAS benaderen via het netwerk en dan kan je de bestanden gewoon openen en afspelen (dus in feite streamen) via het netwerk.

Een PVR kan dit dus doen, die kan naar een map kijken in het netwerk en hier vanaf spelen. Deze bestuur je meestal met een afstandsbediening. Voor zover ik weet is er geen PVR die je via een webinterface of ander soortig progsel kan besturen.

Je netbook is hier dus puur als afstandsbediening bedoelt, wat erg lastig is, aangezien je spelers meestal niet kan besturen via het netwerk (wat je dus feitelijk wilt).
Yep ik begrijp het wel maar snap het niet helemaal waarom hier nou geen mogelijkheid voor is…
Ik begrijp in iedergeval dat een NAS puur bedoelt is voor opslag, maar het lijkt mij nou juist geweldig om via de NAS direct een mediaplayer te kunnen aansturen, dus inderdaad via je netwerk.
En dus niet via de meegeleverde afstandsbediening van een mediaplayer waarbij je zelf bij sommige voor muziek te draaien de tv aan moeten hebben om daarop door je mediabibliotheek te gaan.
Als je een zelfbouw ding maakt, dan kan je dus met remote desktop, waarmee je je HTPC overneemt wel muziek en ook films starten. Probleem is dan wel dat de resoluties niet overeenkomen, maar dat is over het algemeen wel op te lossen dacht ik.

Snap je het een beetje?
Dus dat houdt in dat je ook nog eens HTPC erbij nodig hebt en van hieruit met HDMI naar je surroundset?
En verder voor audio te streamen dan, dit lijkt me niet wenselijk om ook de toen ook via de HTPC?

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Zoekt noteboekie niet gewoon een systeem voor opslag (NAS) met daarop een OS om de nas via een user interface te benaderen? En die user interface weer via een mobiel apparaat (tv hoeft dan niet aan)

Ik ga even heel hard een bal op gooien. Ik heb momenteel een oude macbook die dienst doet als file (muziek en film) sharing systeem. De macbook is rechtstreeks op me tv aangesloten. Via osx start ik films en muziek via front row. De itunes bibliotheek is gedeeld met me windows pc, dus daar kan ik dezelfde muziek benaderen (so far so good).
Maar, de speakers op me pc zijn anders als bij de tv. Nu wil ik een muziekje via tv speakers, dan dien ik dus mijn tv aan te zetten, anders zie ik niet wat ik doe. right? Niet echt handig..
Apple heeft het programma Remote voor iPhone/iPod, en dit doet wat ik wil. Ik kan via de iPod (draadloos) de bibliotheek benaderen en acties op uitvoeren. Dus zonder de tv aan te zetten kan ik nu toch muziek aanzetten vanuit die bibliotheek via tv speakers. (films heb ik geen ervaring mee)

Nou mist de macbook hdmi, coax, en not build for the job maar biedt wel de functie om via een apparaat de bibliotheek te benaderen. noteboekie en ik ook, zoeken nu dus een (windows???) based apparaat/systeem die dat ook kan? :)
ik hoop niet dat dit overkomt als een topic kaap, want zo bedoel ik het niet...

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Koop een Logitech Squeezebox voor de audio, dat werkt geweldig. Ja, die is ook via een willekeurige pc in het netwerk te bedienen ipv alleen met de bijgeleverde afstandsbediening (via een web interface).

En koop een PopCornHour of HDX voor de Video.

• noteboeki
Beta schreef op zondag 26 april 2009 @ 01:33:
Zoekt noteboekie niet gewoon een systeem voor opslag (NAS) met daarop een OS om de nas via een user interface te benaderen? En die user interface weer via een mobiel apparaat (tv hoeft dan niet aan)
Het zou natuurlijk mooi zijn om een soort van OS op je NAS te hebben zodat die bv door (meegeleverde) software een combimediaplayer kan bedienen, dus zowel voor audio als video.
ik hoop niet dat dit overkomt als een topic kaap, want zo bedoel ik het niet...
Nee hoor zo komt het niet over, ik kan me voorstellen dat er meer zijn met een dergelijk wens zoals
ik deze heb.
Het is dan ook mooi om met forumleden hierover te kunnen nadenken en te kijken of er een praktische oplossing voor te vinden is en te leren van elkaars ideeen en benaderingen.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maar je wil gewoon een mediaplayer via het netwerk besturen, of dat via de NAS gaat of niet boeit niet.

En eigenlijk is de oplossing van pelican nog de makkelijkste, door video en audio te scheiden kan je het simpel houden. Dan moet je tv alleen aan als het moet en kan je met de squeezebox de audio bedienen. Heb je de minilaptop eigenlijk ook niet meer nodig.

• noteboeki
pelican schreef op zondag 26 april 2009 @ 01:35:
Koop een Logitech Squeezebox voor de audio, dat werkt geweldig. Ja, die is ook via een willekeurige pc in het netwerk te bedienen ipv alleen met de bijgeleverde afstandsbediening (via een web interface).

En koop een PopCornHour of HDX voor de Video.
Dus jij zegt dat de Squeezbox wel via een PC te besturen is, dus dit zou dan kunnen bv vanaf de bank met eventueel de minilaptop die ik graag daarvoor zou willen gebruiken.
Deze zal dan de gegevens vanaf de NAS doorsturen naar de Logitech?

De Logitech en PopCornHour zijn inderdaad geweldige apparaten en voldoen ieder voor hun eigen doel
uitstekend, enige nadeel is dan weer dat je aan twee verschillende apparaten gebonden bent.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je beperkt je visie teveel tot de NAS.

Je moet de NAS gewoon zien als een harde schijf, die kan verder niets, je kan alleen data opvragen. Het ding zelf stuurt niets of zo.

De squeezebox kijkt gewoon in de share en speelt de muziek daarvanuit

• pelican
  • Niet online

pelican

noteboeki schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:37:
Dus jij zegt dat de Squeezbox wel via een PC te besturen is, dus dit zou dan kunnen bv vanaf de bank met eventueel de minilaptop die ik graag daarvoor zou willen gebruiken.
Deze zal dan de gegevens vanaf de NAS doorsturen naar de Logitech?

De Logitech en PopCornHour zijn inderdaad geweldige apparaten en voldoen ieder voor hun eigen doel
uitstekend, enige nadeel is dan weer dat je aan twee verschillende apparaten gebonden bent.
De SqueezeBox is inderdaad via een pc te besturen, je logt gewoon in op het systeem (pc of nas) waar squeezecenter op draait (bijv http://ip_van_squeezecenter_systeem:9000), en dan krijg je een website te zien waarin je door je muzieklibrary kunt browsen en muziek op kunt zetten.

Als je een Nas hebt waar SqueezeCenter op kan draaien (bijv. de snellere Synology's), dan zit je rechtstreeks op de nas te werken.
Als je Nas geen SqueezeCenter ondersteunt, dan moet je SqueezeCenter op je laptop zetten of een andere pc, en dan dient je nas alleen als 'fileserver'.

Waarom wil je trouwens perse de muziek opzetten m.b.v. een laptop? De afstandsbediening van de SqueezeBox (zeker de controller van de Duet!) werkt i.m.h.o. toch het makkelijkst.

• noteboeki
pelican schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:21:
[...]
Waarom wil je trouwens perse de muziek opzetten m.b.v. een laptop? De afstandsbediening van de SqueezeBox (zeker de controller van de Duet!) werkt i.m.h.o. toch het makkelijkst.
Voor mijn gevoel lijkt me dit gewoon veel overzichtelijker en toegangelijker qua zoekfunkties dan op de
AB van de Duet, bovendien zal je met de afstandsbediening ook in de buurt moeten zijn van de SqueezBox.
Of werkt dit ook draadloos en kan je dus bv vanuit de tuin nummers selecteren en afspelen?

• noteboeki
Hooglander1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:39:
Je beperkt je visie teveel tot de NAS.

Je moet de NAS gewoon zien als een harde schijf, die kan verder niets, je kan alleen data opvragen. Het ding zelf stuurt niets of zo.

De squeezebox kijkt gewoon in de share en speelt de muziek daarvanuit
Blijkbaar is het dan toch wel mogelijk om (een soort) sotware te laten draaien op een NAS als ik zo het sqeeuzeCenter verhaal bekijk.
Wellicht dat er op termijn meer van dergelijke oplossingen mogelijk worden zelfs direct in combi met video, dan ben snel en eenvoudig klaar.

• pelican
  • Niet online

pelican

noteboeki schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:57:
[...]
Voor mijn gevoel lijkt me dit gewoon veel overzichtelijker en toegangelijker qua zoekfunkties dan op de
AB van de Duet, bovendien zal je met de afstandsbediening ook in de buurt moeten zijn van de SqueezBox.
Of werkt dit ook draadloos en kan je dus bv vanuit de tuin nummers selecteren en afspelen?
De Duet communiceert via Wifi met Squeezecenter.
Google even of check dit topic voor meer info:
[WA] Squeezebox
Pagina: 1