Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel 2007] formule ALS EN ALS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben momenteel aan het stoeien met een mogelijke formule in Excel, maar kom er niet uit.

Het betreft een schaderapportage.
Ik wil een overzicht met het aantal specifieke schades (bijv brandschade) per groep.

Ik heb een tabblad met de brongegevens, een tabblad met de rapportage.
In de rapportage gebruik ik formules waarvan de uitkomst automatisch meeloopt met hetgeen er in het bronbestand wordt aangevuld.

De bedoeling is dat ik een formule of methode heb waarbij het aantal specifieke schades (zoals brandschade) per groep (bijv politie) worden opgeteld.

In Kolom J heb ik de afzonderlijke schades afgekort staan
Bijv. Brandschade = BRA, Vernieling = VER etc.

In Kolom W heb ik de afzonderlijke groepen en subgroepen staan. Iedere afzonderlijke groep heeft een nummer.
Bijv Politie = 11000, Brandweer = 12000

Dus het gaat om een formule in de trend van =AANTAL.ALS(W$2:W$900;"11000") EN ALS(J$2:J$900;"BRA")

=AANTAL.ALS('Bronbestand'!W$2:W$900;"11000") EN ALS('Bronbestand'!J$2:J$900;"BRA")

Iets maken ALS EN ALS geeft problemen. Misschien ben ik op een verkeerde manier bezig.

De bedoeling is dat ik gedurende het jaar het bronbestand kan aanvullen en de formules zorgen dat in het tabblad rapportage de tellers automatisch meelopen.

Ik hoop dat er een automatische oplossing is.
En niet continu hoef te sorteren, knippen en plakken en vervolgens op te tellen.
Er zijn nl veel groepen, subgroepen, soorten schades en daarbij nog andere kolommen met andere gegevens.
Bronbestand moet zoveel mogelijk behouden blijven.

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 20:27
Voor zover ik weet werkt het idd niet zo maar moet je het altijd VOOR je functie zetten, iets in de trend van:

=aantal(en(als(......);als(.....)))

maar pin me hier niet op vast, daarnaast werk ik zelf alleen maar met de engelse versie, dus die vertaling wil nog wel eens parten spelen.

Criticism is prejudice made plausible.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Hier een voorbeeldje welke ik gebruikt heb om te testen of aan een aantal voorwaarde voldaan werdt waar dan een rekensom uit volgt.
code:
1
=ALS(J65="nee";ALS(F65="vRaid0";E65;(ALS(F65="vRaid1";E65*2;E65*1,2)));ALS(K65="vRaid0";E65+G65;(ALS(K65="vRaid1";E65*2+G65;E65*1,2+G65))))

Werking is als volgt
code:
1
ALS(je test; iets doen als de test waar is;iets anders doen als de test vals is)

Binnen het iets (anders) doen van de test, kan je weer iets testen.
Je krijgt dan
code:
1
ALS(je test; ALS(je ander test; iets doen als de ander test waar is;iets anders doen als de andere test vals is);iets anders doen als de test vals is)

[ Voor 39% gewijzigd door SpamLame op 24-04-2009 12:51 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:07
Die en(...;..) functie geeft alleen waar of nietwaar terug btw. Ik denk dat draaitabellen hier mogelijk uitkomst bieden. Deze kan je ook dynamisch maken zodat je met met één drop down menu je overzicht kan aanpassen.

Hier een linkje dat in google bovenaan stond bij mij:
http://www.sip.be/cursus/excel/draaitab.htm

Let wel op dat je het formaat van je brontabel niet makkelijk meer kan aanpassen als je draaitabellen gebruikt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Waarom los je dit niet op met Access (behalve misschien omdat je dat niet tot je beschikking hebt)? Zeker als er kans is dat de codes op den duur uitgebreid gaan worden, is het met een query in Access veel eenvoudiger op te lossen.
Mocht je het toch in Excel willen/moeten oplossen, ga dan eens kijken bij de formules DCOUNT (NL: DBAANTAL) en/of SUMPRODUCT (NL: SOMPRODUCT).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 12:51 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De vraag is hier vaker langs gekomen. :)
[search=excel+meerdere criteria+aantal]

Het idee is meestal een matrixformule:
=som((W$2:W$900="11000") * (J$2:J$900="BRA"))
en dan bevestigen met ctrl+shift+enter

Kun je ook aanmaken met de wizard voorwaardelijke som.

btw Excel 2007 heeft het ingebouwd met aantallen.als()
[Excel 2007] Uitbreiding formule aantal.als

[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 24-04-2009 13:30 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!!
Ga weer even verder vogelen.

@Alargule, ik heb idd geen Access.

Had al op het forum gezocht maar kreeg niets gevonden wat werkte.
De term "meerdere criteria" niet aan gedacht |:(

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:07
OpenOffice --> Base

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31

Dido

heforshe

Wellicht in dit geval niet heel erg relevant, maar het lijkt erop dat je er nog wel eens tegenaan gaat lopen:

Als je alle blauwe auto's en alle rode auto's wilt hebben, dan ga je niet selecteren op

kleur = rood EN kleur = blauw

maar op

kleur = rood OF kleur = blauw

;)

Wat betekent mijn avatar?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Excel 2007 heeft hiervoor een nieuwe functie: AANTALLEN.ALS (foute vertaling van COUNTIFS).

[ Voor 3% gewijzigd door pedorus op 24-04-2009 13:29 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1