[Excel 2007] Uitbreiding formule aantal.als

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Onlangs hielden we met ons studentenblad een lezersenquete. De resultaten werden aangeleverd via een Excelbestand, ongeveer op de volgende manier (maar dan natuurlijk met veel meer vragen en respondenten:

xVraag 1Vraag 2Vraag 3
Respondent 1vaakneeja
Respondent 2nooitjaja
Respondent 3vaakneenee
Respondent 4somsneenee

Via de formule aantal.als (count.if) is het erg eenvoudig om op te tellen hoeveel mensen op vraag 1 respectievelijk vaak, nooit of soms antwoordden en dat achteraf in een diagram te gieten. Toch zijn die resultaten erg beperkt.

Ik zoek dus een manier om de verschillende kolommen te combineren in een formule. Ik wil dus bijvoorbeeld kunnen tellen hoeveel respondenten op Vraag 1 "vaak" antwoordden EN bij vraag 2 kozen voor "ja". Ik zie echter niet meteen hoe ik dat zou kunnen doen. Lukt dat door de aantal.als formule aan te passen? Of moet ik het op een gans andere manier aanpakken?

Ik hoop overigens dat mijn vraag een beetje duidelijk is?

Bedankt bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is deze week al een keer besproken: zie iets onder in de topiclijst ([Excel] hoe aantallen tellen? *).

Samenvatting: als het om een beperkte set gaat kan je toe met een of enkele hulpkolom(men) die bijv kolmB en kolomC samenvoegen om A&B te simuleren. Een andere optie zijn matrixfuncties of (misschien het mooiste) dbaantal gebruiken.

Los daarvan: hier is Excel niet voor gemaakt, je kunt imho beter gaan voor een 'echt' statistiekpakket of voor een DB (zoals Access).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het kan wel, je concatanate alle resultaten in een extra (hulp)kolom, en daar ga je dan in zoeken
maar waarom niet gewoon met auto filter ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00

JME

zeg maar Jamie

nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door JME op 16-02-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meerdere oplossingen mogelijk naast degenen die hierboven al gegeven zijn. bekijk deze en deze oplossing eens.
met excel 2007 is ook de functie aantallen.als toegevoegd die precies doet wat je verwacht.
tenslotte kan je nog via de wizard voorwaardelijke som (beschikbaar ná inschakeling van de invoegtoepassing "Wizard voorwaardelijke som") dezelfde formules aanmaken.
maar ik hoop dat je ondertussen de zoekfunctie ontdekt hebt op GoT en daarmee de juiste oplossing reeds hebt gelokaliseerd.
welkom trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En tenslotte kan je het ook nog met een van de Excel database functies doen :)
Pagina: 1