[Excel] hoe aantallen tellen? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand me willen helpen met een klein probleempje.
Voor een tevredenheidonderzoek bij ons op de dienst moet ik bepaalde verbanden laten leggen tussen verschillende gegevens.
Bvb. Vraag zou kunnen zijn, hoeveel cliënten die alleen wonen hebben een inkomen.
Ik zoek een manier om dit in een excel-formule te kunnen gieten

voorbeeld:
Hans An Mia Lore Jos Karel Luc
woont alleen 1 1 0 0 1 0 1
inkomen 1 1 0 0 1 1 1

Aantal cliënten die alleen wonen met inkomen
Aantal cliënten die alleen wonen zonder inkomen
Aantal cliënten die niet alleen wonen met inkomen
Aantal cliënten die niet alleen wonen met inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon met velden die je invult. En dan verschillende velden voor verschillende eigenschappen laten optellen en het totaal in weer een ander veld weer laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
verschillende velden voor verschillende eigenschappen latten optellen ????
Voor een leek als mij hoe doe ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:24:
Gewoon met velden die je invult. En dan verschillende velden voor verschillende eigenschappen laten optellen en het totaal in weer een ander veld weer laten geven.
Nog maar eens de vraag lezen...
Dit is normaal gesproken database werk...

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wil het in Excel doen. Dat is geen databaseprogramma ;)

En dit is zo basic dat het waarschijnlijk beter is om online een tutorial voor Excel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het optelgedoe daar kom ik wel uit maar het gaat over bvb één rij met gegevens van 60 cliënten waarin staat wie alleen woont = 1 wie samenwoont = 0

tweede rij wie inkomen heeft = 1 wie geen inkomen heeft = 0

uiteindelijk wil ik apart zien wie alleen woont en inkomen heeft, wie alleen woont en geen inkomen heeft, wie samenwoont en een inkomen geeft en wie samenwoont en geen inkomen heeft.

Formule??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Al gedacht aan 'Als'?
Als je een bepaald getal hebt uit je optelformule van welke factoren dat afhangt om zo een waarde/eigenschap toe te kunnen kennen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies zoals ik het zeg werkt nog steeds. Die formule kun je zelf wel bedenken als je snapt hoe je het moet invullen.

Gewoon een kruistabel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel natuurlijk hoeveel cliënten van de 60 alleen wonen en een inkomen hetbben etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kruistabel ok da woord stond nog nie in mijne kop alvast bedankt. Kan ik wat verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Eerst en vooral:

Excel is not a database but a spreadsheet

Desalniettemin heeft Excel voor dit soort dingen wel functies, zoals het heel eenvoudige COUNTIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe zou je het met de hand doen? Doe op basis daarvan even een voorzet van een formule. Dit is inderdaad basiskennis voor Excel-gebruik, je bent dus veel beter af met het lezen van wat tutorials :)

Hele simpele manier: als altijd 1 of 0 is de som N als alles waar. Hele andere manier: filteren. Snel maar kost wat denkwerk: een matrixformule gebruiken. (Zie F1 voor hoe en wat voorbeelden). Of kijken naar de verschillende AANTAL* functies (gokje: aantallen.als). Lees ook een dozijn topics hier door, bijv aantal.als & countif

Anyway, probeer dus wat functies. En denk eerst aan de logica en dan pas welke excel-functie je nodig zou hebben. Ik pas de topictitel trouwens aan. 'vraag excel' zegt helemaal niets over de vraag.

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 12-02-2009 08:58 . Reden: even de link werkend gemaakt :) ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het zou niet mogen, maar hier, gebruik mijn Excelsheet gewoon: KLIK en pas ze aan je behoeften aan.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowOnline op 11-02-2009 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
merci yellowonline,

maar hoe maak je een combinatie tussen twee rijen bvb alleen wonen en inkomen hebben

bvb. 24 van de 60 hebben dit doch ik wil dit via een formule te weten komen want nu geeft hij bvb wanneer twee personen dit hebben waarde 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:15:
merci yellowonline,

maar hoe maak je een combinatie tussen twee rijen bvb alleen wonen en inkomen hebben

bvb. 24 van de 60 hebben dit doch ik wil dit via een formule te weten komen want nu geeft hij bvb wanneer twee personen dit hebben waarde 4
Met een extra regel en een IF() formule lijkt me!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:15:
merci yellowonline,

Creatief zijn: klik hier. Zoals je zal zien heb ik een hulprij gebruikt. Die kan je onzichtbaar maken natuurlijk, maar ik wil zeker zijn dat je begrijpt hoe de formules in elkaar zitten. Hopelijk snap je wat ik precies uitvoer in die hulprij.

Ik stuur je de rekening nog... :+

[ Voor 17% gewijzigd door YellowOnline op 11-02-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

nu zijn we er. voor mijn eerste bezoek als leek zijnde geweldig content, zeer leerrijk. Merci mannen

tot de volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de hulprij blijft wat duister doch gewoon overnemen die handel zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:32:
de hulprij blijft wat duister doch gewoon overnemen die handel zeker
De hulprij moet je begrijpen of je gaat eens je de kolom Z (ik heb de range van C4 tot Z4 gezet) passeert in de problemen komen.

Bij COUNTIF kan je geen 2 criteria gebruiken (helaas), dus er wordt een rij gemaakt waar de COUNTIF functie op uitgevoerd wordt. De eerste rij wordt *10 gedaan opdat je een ander resulaat zou hebben naargelang er 1-0, 1-1, 0-1 of 0-0 volgt uit de combinatie van de cellen daarboven. 1-0 en 0-1 zouden hetzelfde resultaat geven als je een SUM zou gebruiken (maw. wel inkomen/geen woonst en geen inkomen/wel woonst zouden in dezelfde groep gestoken worden). Door de eerste rij *10 te doen krijg je 4 mogelijke uitkomsten: 0 (geen inkomen/geen woonst), 1 (geen inkomen/woonst), 10 (inkomen/geen woonst) of 11 (inkomen/woonst). De COUNTIF voor de gecombineerde criteria telt gewoon het aantal keer dat 0, 1, 10 of 11 voorkomt.

Met drie criteria zou je nog een rij *100 kunnen doen, met vier criteria een rij *1000 etc. Eigenlijk is dit binaire logica.

Aangezien je nieuw bent wat regels:

- Edit je post in plaats van er twee of meer meteen na elkaar te posten
- In 't vervolg wordt wel meer inzet verwacht. De mods zijn je blijkbaar goed gezind, normaal gezien wordt een thread als deze onmiddelijk gesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door YellowOnline op 11-02-2009 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor de hulp en de goede raad.
Pagina: 1