Toon posts:

Bezoekers internettoegang bieden... maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij willen op onze vereniging graag leden en bezoekers toegang geven tot het internet middels een draadloze verbinding. Wij willen echter niet de boel open zetten zodat iederéén er op kan. Hoe pak je zoiets het handigst aan?

Een draadloze router met daarin een toegangskey WEP of iets anders is mogelijk, maar dan moet men een hele reeks karakters intypen. Toegang geven op basis van hun MAC adres kan ook, maar ook dat is niet handig.

Is er iets simpels waarbij men een eenvoudig wachtwoord kan intypen om toegang te krijgen? Of weet iemand iets beters, zonder dat het een vermogen gaat kosten?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:58

g0tanks

Moderator CSA
WEP (gebruik tenminste WPA) en MAC zijn allebei zeer makkelijk te kraken/omzeilen. Een wachtwoord is toch het veiligst/makkelijkst, je kan vast wel een leuk en makkelijk te onthouden wachtwoord verzinnen i.p.v random tekens.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon vouchers maken waar de key op staat? Het lijkt me toch niet zo moeilijk voor een gebruiker om die dan over te typen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er eigenlijk routers o.i.d. waarbij je een webpagina voorgeschoteld krijgt waar je eersl moet inloggen of een code typen alvorens je toegang krijgt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:19:
Bestaan er eigenlijk routers o.i.d. waarbij je een webpagina voorgeschoteld krijgt waar je eersl moet inloggen of een code typen alvorens je toegang krijgt?
Uit een ander topic: Captive Portals. Dat doet exact wat je wil.

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-02 07:32

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:19:
[/quote]

:X Al eens de zoekfunctie gebruikt?

[Zoekt] DHCP software

is een forum-topic van gisteren hierover.....

never mind...

[ Voor 3% gewijzigd door dj_vibri op 24-04-2009 12:23 . Reden: damoke was me reeds voor ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:22:
[...]

Uit een ander topic: Captive Portals. Dat doet exact wat je wil.
Ik heb het idee dat de TS niet weet dat als je WPA encryptie gebruikt je gewoon een 'normaal' wachtwoord kunt kiezen ipv zo'n hele hash bij WEP. (Dit wachtwoord wordt weliswaar omgerekend naar een hash, maar daar heb je als gebruiker niks mee te maken :))

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:36:
[...]

Ik heb het idee dat de TS niet weet dat als je WPA encryptie gebruikt je gewoon een 'normaal' wachtwoord kunt kiezen ipv zo'n hele hash bij WEP. (Dit wachtwoord wordt weliswaar omgerekend naar een hash, maar daar heb je als gebruiker niks mee te maken :))
Wpa key(password) raakt na een poosje teveel verspreid en dan weet je nog niks. Die "captive portals" kun je (een groep) mensen beperkte rechten toekennen en ook weer nieuwe gast paswoorden maken na een paar weken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
en als je er bv pfsense voor gebruikt kan je op hun forum al oplossingen vinden om bv dagelijks een nieuw wachtwoord in te stellen.
diezelfde software is installeerbaar op bv een linksys router (op zulke draadloze router is dat ook doenbaar met alternatieve firmware) of bv een mini-itx waar je ook een draadloze kaart insteekt.

ik draai die hier virtueel op een pc met 2 netwerkkaarten, waarvan er dan eentje aan een linksys ap hangt, en de andere aan mijn eigen netwerk en adsl-modem, op die wijze heb ik ook een virtuele client om te testen of alles gaat zoals ik wil, zonder dat ik mijn laptop met wisselen van eigen netwerk, naar het hotspot netwerk.

Maar dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van je budget en wat je allemaal wilt (kunnen) doen.

maddog11: inderdaad goed voorstel, en binnenkort is er weer een nieuwe fonero voor een 50 a 60 euro.
maar de fon kan je alleen beheren via zijn lan-connectie of via het private wifi netwerk (niet via de wan connectie of openbaar wifi netwerk), dus het reeds bestaande netwerk moet aangepast worden of een client moet naar dat private wifi-netwerk omgezet worden.
Bij fon is het trouwens: steeds gratis of paar euro per dag. en een andere fon-aanbieder surft steeds gratis.
(via hun - weinig aan te passen - captive portal kan je zo een 'fon' worden en gratis surfen)
en je kan moeilijk p2p-software of dergelijke blokkeren.

TS moet maar overwegen wat ie kiest naar eigen budget, kennis en mogelijkheden.
(er zijn bv ook wa professionelere mogelijkheden voor het draaien van een eigen hotspot)

[ Voor 34% gewijzigd door soulrider op 24-04-2009 14:34 ]

Verwijderd

leuk_he schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:45:
[...]

Wpa key(password) raakt na een poosje teveel verspreid en dan weet je nog niks. Die "captive portals" kun je (een groep) mensen beperkte rechten toekennen en ook weer nieuwe gast paswoorden maken na een paar weken.
dit is op zich waar, maar als het niets mag kosten dan maak je gewoon elke maand een nieuwe WPA key aan en presto :)

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
En gewoon out of the box, zet een FON-hotspot http://www.fon.com neer, kost bijna niets (+/- 35 euro) en je kunt een aantal mensen inetwerk aanbieden via de vrienden instelling. De rest kun je een kwartiertje gratis internet aanbieden om fff email ed te checken en de echte zware inetverslaafden kunnen gewoon voor een vast bedrag per uur internetten

Verwijderd

Topicstarter
Leuk zo'n FON, maar dan kan ik alleen maar mensen toegang geven die credits hebben gekocht. Ik neem aan dat ik niet mensen zonder betaling kan toelaten, dus buiten de FON community om.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
MadDog11 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:10:
............ en je kunt een aantal mensen inetwerk aanbieden via de vrienden instelling. .......
En dat heb je dus zelf in de hand of je dat gratis wil aanbieden :)
Pagina: 1